Snösulor - olika märken - olika kvalitet !??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ponnymamma2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 887
P

Ponnymamma2

Lägger tråden både här och på hästvård, jag behöver hjälp snabbt.

Var inne på Ultuna för hältutredning pga diverse diffusa symptom hos vår ponny, vill inte hoppa ordentligt ibland osv.
Veterinären hittade inga fel MEN sa att "de där snösulorna du har ska du ta bort omgående för de kan orsaka problem". Hon sa att hon bara i vinter sett minst ett 20-tal hästar som haft problem med hälta och där man kunde se tydligt att det hade samband med snösulorna.
Och detta gällde alltså den sort vi hade som är FÖR HÅRDA I GUMMIT så att de orsakar tryck. De ser lika ut som originalet Snowgrip (enligt vet.) men originalet har ett mjukt gummi som ska gå att klämma ihop med fingrarna.

VAR VAR köper man bra snösulor ???

Har aldrig haft en tanke på detta tidigare utan låtit hovslagaren sätta på snösulor som han köpt, dessa är köpta på Granngården och är svarta.

Någon med bra tips ?

Sv: Snösulor - olika märken - olika kvalitet !??

Orginalet heter Huf Grip och inte snowgrip.

Och det är sant som veterinären säger, 'fel' snösulor skapar gärna problem. De som Odal sålt i vintras har varit ALLDELES för hårda (min hovslagare fick dem att ta bort dem ur sortimentet här :love:)

Orginalet är bäst, dvs äkta Huf Grips, numera inte så mkt dyrare än kopior heller. Var man får tag på dem vet jag inte, hovslagaren fixar sånt och han köper dem i sin tur någonstans ifrån.

Sen finns det en del kopior som är rätt bra med, bland annat de ljusblågenomskinliga är i ungefär samma mjukhetsgrad som HG, men dock sämre passform.

JAG sätter inget annat än Huf Grips på mina om jag kan undvika det, om jag MÅSTE ha kopior så har jag de där lkusblå. ALDRIG de stenhårda hemskheterna.

Har man klämt på Huf Grips så ser man skillnaden mellan de hårda.

Fråga i smedjan på en klinik t ex, eller på ställen som säljer mkt hästskor (travet t ex) om de har äkta Huf Grips. Du kan se att det är äkta genom att det STÅR Huf Grip på dem =)

Annars kan jag be hovis och namn och telefonnummer dit där han köper, det är nånstans i Sthlm tror jag, men han får de skickade. Vet inte om man som privatperson kan handla därifrån, men din hovslagare lär ju kunna iaf. Och hovis kommer och skor tvååringen på måndag så ska försöka komma ihåg att fråga då!

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 100
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 735
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
22 380
Senast: Gunnar
·
O
Övr. Hund Har nyligen tagit hand om en 3 årig Golden hanne, som har farit runt i sitt liv och vi är alltså hans 4:e hem enligt förra ägaren... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 559
Senast: Oasis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31