Snösulor på burk

lva

Trådstartare
I senaste ridsport läste jag om att man kan tillverka sina egna snösulor. Det finns någon sorts gegga man använder. Man sätter en platta över hoven, sprutar in geggan och låter den härda i 30-60 sekunder. Klart!

När man vill ta bort snösulan bänder man bort den med en hovkrats.

Låter perfekt. Är det nån som vet var man kan köpa detta mirakelmedel och ifall det fungerar?

Sv: Snösulor på burk

Låter perfekt för ridning men jag tänker när hästen är i hagen då?
Eller hur länge sitter det där?

De ska sitta en skoperiod, men inte alltid det gör det. Om man lägger i ett nät håller det längre. Det är INTE så att sulan bända bort med en hovkrats, du har missförstått! Det som bändes bort med hovkrats och beskrevs i artikeln var den skyddsplatta som du sätter på som tas bort med hovkrats. Kvar sitter equipaken, och den ska sitta där den sitter och inte tas bort med hovkrats. (Sen sitter den inte alltid så länge som tänkt, men tanken är sitta hel skoperiod)

Ang var man köper det etc, då prata med hovslagaren. Det är inget som man själv ska lägga i, dessutom kostar både det och den 'sprutpistol' man behöver en hel del, dock brukar hovslagaren ha en sån pistol (som annars går lös på 600, minns inte om det var med el utan moms).

Men det är alltså INTE tänkt som ngt hästägaren ska lägga i, utan det ska göras av hovslagaren i samband med skoning =)

http://www.vettec.com/equi-pak.html

Ok, tack för informatinen. Jag som blev så glad när jag trodde att det fanns en möjlighet att lösa snöproblemet på egen hand. Ibland läser man fortare än hjärnan hänger med :o.
Undrar om den här typen av sula är bättre än vanliga sulor.

Senast ändrad:

Beror nog på häst tror jag? Om du söker på equi pak i forumet borde du hitta lite erfarenheter i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 527
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka