Elin_B

Trådstartare
(vet inte riktigt var denna ska ligga..)
Min hovslagare frågade förra skoningen om jag ville ha snösulor till hästen, vilket jag sa att jag ville till en början.
Hon hade själv snösulor till sin häst och hade inga problem med det med visste att flera hästar fick allvarliga hovproblem av att grus och fukt trängde in i sulan och infekterade och gjorde ont och till sist blödde hela hoven. Detta tedde sig olika beroende på hur illa det var och hur känsliga hovar hästarna hade osv. Som sagt hade hon sulor på sina egna hästar och hade inga problem med det.

Där ponnyn stod innan hade han inga sulor, men det är ju otroligt jobbigt med snö, grus och sten i hovarna...

Hästen har dock anlag för strålröta och han står på torv och har alltså en bädd vilket antagligen inte är så bra om det tränger in i hoven..

Vad tror ni man ska göra? Har någon haft problem med sina snösulor?

Sv: Snösulor

Jag har aldrig haft problem med mina snösulor (de som kallas snow grips, fick jag veta i en annan tråd). Min häst har snösulor ungefär från nov-dec till mars-april och vi bor i skåne, dvs den mesta tiden är det barmark och ofta lerigt. Snösulorna åker på ändå, man vet ju inte, det kaaanske blir snö i december...

Kan du inte disuktera ordentligt med hovslagaren, vad hon tror om din hästs hovar då? Vet inte hur tidigt man kan märka problemen, men annars går det ju alltid att ta av sulan igen..

Senast ändrad:

Vi kommer sätta på hästarna snösulor nu i november, trots att ingen snö har kommit. Vill inte stå där om en vecka eller två och upptäcka att man knappt kan rida pga all snö...

Vi ska också sätta på snösulor när hovis kommer om en vecka. Nästa gång blir ju inte förrän i januari, och vem vet hur mycket snö som hinner komma innan dess..

Kan du inte ha såna sulor som är öppna? Det hade jag från november till april förra året och det funkade super! Och hon ska få likadana nästa gång hovis kommer (om hon inte envisas med att fortsätta med kilsulor och silikon)

Har alltid haft sulor på mina hästar och har inte haft några problem trots lera, bädd osv. Enda nackdelen är att dom tappar skorna lättare med sulor annars ser jag bara fördelar!!

Glimfeather skrev:
Kan du inte ha såna sulor som är öppna?

Hjälper dom lika bra då? Om det är sådana jag tänker på, som är som en förstärkt kant innanför skon, så fattar jag itne hur de fungerar.. borde det inte bli styltor ändå?

Tycker att det låter lite konstigt om det kommer in grus och sånt och hover börjar blöda. Har själv ett halvblod som alltid har sulor fram på även sommartid. Detta pga att han har tunna sulor. Utan sulorna vill han inte helst gå på grus sommartid. Han drar sig till diket hela tiden. Haltar till i bland osv.
Nåja, på tisdag kommer hovslagaren och han ska då sätta på snösulor på alla mina hästar som har skor på sig. Han får även brodda 4 brodd på varje. För jag vet att rätt som det är så vaknar man en morgon och det är snö ute. Nu är vi ju i mitten på november redan. Han skodde en häst i stallet förra veckan utan snösulor eftersom ingen snö har kommit än. Men om jag skulle vänta tills snön kommer och alla andra hästägare gör det. Då kan man ju få vänta hur länge som helst innan han kommer och sätter på snösulor. Extrajobb blir det och extrapengar. Mina snösulor som jag sätter på hästen är inget i mitten dom ligger utefter skon bara. Jättebra.

Det var inget problem för mig iaf, jag vet inte hur de fungerar, men de fungerar :D Vet ingen som de inte har funkat för.

Hade hovis ute i torsdags men jag väntar till nästa skoning med att ta på snösulorna. Har inte haft några problem med att min häst fått problem med hovarna av sulorna, han har bra hovar.

Min häst har redan snösulor runt om sen förra skoningen då nästa inte är förrän i december.. Hon har haft det alla år vi haft henne och vi har aldrig haft några problem.
Jag har genomskinliga snösulor i silicon med luftkanal. Har även haft svarta förut.

De funkar super, såna som blir som en kant innanför skon liksom. MEN min hovslagare säger att på vissa hästar funkar det utan problem, andra funkar det inte alls på. För mig har det funkat bra iaf.

Mitrolle skrev:
Min häst har redan snösulor runt om sen förra skoningen då nästa inte är förrän i december.. Hon har haft det alla år vi haft henne och vi har aldrig haft några problem.
Jag har genomskinliga snösulor i silicon med luftkanal. Har även haft svarta förut.
Sånna brukar min också ha, fast de är lite ljust grönaktiga i det genomskinliga:D

Jag har aldrig haft problem eller träffat någon med problem med snösulorna. Jag brukar ha på sånna där som inte täcker hela hoven under.

jag såg ett avsnitt av veterinärerna för ett bra tag sen och där var det en häst som kom in med en rejäl hovböld, orsakad av.. just det, snösulorna. det här var på strömsholm har jag för mig och han som fixade hoven sa att det var ett relativt vanligt problem detta med att grus och skit gnuggas under snösulorna och ger upphov till hovböld.
jag har aldrig stött på det men å andra sidan så har vi snö här på vintern.
men jag förstår personligen inte varför ni i t.ex. skåne som har snö i kanske ett par veckor ska ha snösulor.. men gör som ni vill!:D

För att de veckorna med snö är de absolut bästa veckorna på hela året att rida på..? :D Och då vill man inte gå miste om en enda dag för att vänta på att hovis ska kunna komma och slå på sulor.. Dessutom blir det mycket halare för hästarna att gå i hagen om de har höga styltor under varje hov. Praktiskt, helt enkelt!

Jag har också de sulorna som inte täcker hela hoven, utan som har en luftkanal längs med skon. Ursprungligen i genomskinlig silikon, men efter ett par års användning numera grönaktiga..

har heller aldrig haft problem med snösulor, älskar dom! även om en del mest rider i ridhus så går ju förhoppningsvis hästen ute i hagen på vintern o får hemska snöstyltor annars! stor skaderisk.

du kan ju alltid prova med snösulor en skoningsomgång, så får du va lite observant om den får strålröta men jag tror du ska kunna slippa det.

Jag har snow grips/snösulor på min häst och haft det tidigare på andra hästar och det har aldrig varit några problem som du beskriver.

Jag kan förstå att det kan uppstå exv hovböld OM man använder en hel sula. Jag vet att travhästar använder hel sula men dom är oftast bara skodd vid tävling med dom. Många som använder hel sula brukar spruta silikon mellan hovens sula och snösulan så att sten mm ej kan komma in dit. Jag använder själv Snow grip-sulan (den genomskinliga med luftkanal runtom och öppen under) och har aldrig haft problem mer än att skorna lossnar lite nu och då pga att sömmen går av, vilket händer oavsett vilken sula man använder.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 444
Senast: jemeni
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 480
Senast: Cambrie
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 471
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal... 2
Svar
21
· Visningar
3 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka