Snösulor!

Sv: Snösulor!

Min har två brodd fram nu och är oskodd bak.
Det fungerar relativt, men fr.o.m i morgon får hon fyra brodd i fram + sulor, men är fortsättningsvis oskodd bak (funkar bra.)

Jag tycker det är grymt mot hästarna och ha dom utan brodd när de är skodda. Jag skulle ta in hästarna i lördags, råkade ut för ett missöde när jag höll på och skulle ta i en utav 6 hästar, samtidigt skulle jag fösa bort övriga 3 resterande hästar i hagen som jag höll i grinden i höger handen. Hästen gick omkull, jag hamnade Under frambenen men klarade mig bra, han dramade mig på min fotled typ, i övrigt gick det som tur var - bra! Kunde ju slutat illa med fläkt häst som skulle kunna haft brutet ben och jag skulle kunnat få en hov rätt i magen eller nåt. :crazy: Men jag fattar inte varför folk inte broddar för??

Vilken tragedi!!! :eek:

Jag har alltid 4 broddar runt om samt snow grips på mina hästar! Huvudanledningen till mina snow grips är faktiskt just risken för fläkskador i hagen och när man tar in från hagen. Jag har hästar som inte får särskilt mycket styltor när man rider, om det inte är extremt blöt snö. Andra hästar i stallet har mycket mer problem vid ridning. MEN i hagen får hästarna styltor och det du berättar är ju rena mardrömmen!!! :eek:

Min häst ska inte skos förrän den 26 devember så tills dess får han gå med 2 broddar i varje sko. Sen blir det snösulor och 4 broddar!
Förstår inte hur man klarar sig UTAN snösulor! Man får ju hoppa av och kratsar ur hovarna hela tiden!

Jag köper mina av hovis, men på tex granngården finns det både snow grips och hela sulor.. kanske Hööks också har eller något annat företag så du kan beställa på internet typ..!

Ja vad hade man gjort om inte snösulor o broddar fanns? :eek: Hemska tanke!
Min häst har dock bara snösulor fram för tillfället (jag va nog ute i lite väääl god tid (i oktober!) när hovisen kom o skulle sko, så ville jag ha snösulor oxå. Man vet ju aldrig när snön kommer, även om jag bor i södra delen av landet. Hur som helst, han hade inte rustat sig med snösulor än då (kanske inte så konstigt heller!) ;) men stallägaren lyckades hitta ett par iaf.
Men nästa skoning nu om ett par veckor, då ska det bli snösulor bak oxå förstås. Det har varit lite snö här (dock smälter det mesta idag) men det har faktiskt inte blivit så mkt klampar i bakskorna tack o lov, för jag tkr det är jätteläskigt med snöstyltor :smirk:

kopur skrev:
Vilken tragedi!!! :eek:

Jag har alltid 4 broddar runt om samt snow grips på mina hästar! Huvudanledningen till mina snow grips är faktiskt just risken för fläkskador i hagen och när man tar in från hagen. Jag har hästar som inte får särskilt mycket styltor när man rider, om det inte är extremt blöt snö. Andra hästar i stallet har mycket mer problem vid ridning. MEN i hagen får hästarna styltor och det du berättar är ju rena mardrömmen!!! :eek:

Jag fattar inte heller hur man kan ha hästen utan snowgrips o fyra broddar i varje hov. Två av mina hästar är fullbroddade o har snowgrips, medan shettisen går barfota o han har ett helvete ändå, trots att han är barfota, med att han får styltor osv.
Har lyckligtvis klarat mig undan fläkskador, men däremot så har jag haft en häst som fick en senskada pga att jag inte hunnit sätta på honom snowgrips o senskador är inte kul det heller. :(
Sen hade jag en häst som halkade omkull pga styltor o slog i huvudet i backen, så hon bet av en stor bit ur underläppen, blodet rann skapligt mkt vill jag lova. :(

Sen förstår jag självklart att man broddar ur om man ska släppa in nya hästar i hagen, men att låta hästen gå obroddad eller utan snösulor på tycker inte jag är schysst emot hästen.

Nä, fyra brodd o snowgrips är en självklarthet, för hästens skull!

/Nuzzan

grattis ni som kan ha sulor och brodd. har för stor häst för sånt...väldigt synd. tur att vi hittar nån om vill sko honom överhuvudtaget...

Jag har aldrig provat sulor på mina hästar, har bara inte blivit så för de har alltid fått gå barfota december-Januari och ev. Februari beroende på om vintern har hållt i sej eller inte.
Men jag minnsn för några år sen när en kompis och jag pratade om sulor över vintern.
Hon sa då att hon hört att risken för strålröta var stor då man använde sulor?:confused:
stämmer det eller är det myt?:confused:
eftersom jag inte har någon erfarenhet av sulor men gärna vill testa det nu vid nästa skoning!:)

Snösulor sitter ju inte över strålen, så att de skulle öka risken för strålröta har jag svårt att tänka mig. Hela sulor däremot är nog ingen hit för strålen.
Däremot ska man se till att välja rätt sulor, de hårda svarta sulorna är väldigt svåra att rensa under, det samlas lätt skräp innanför dem som kan trycka mot sulan på hoven. Vet hästar som har fått hovbölder på grund av detta.
Ska man ha snösulor ska det vara de mjuka genomskinliga silikonsulorna, de är lätta att hålla rent under och fungerar dessutom mycket bättre mot styltor än de hårdare sulorna.

Snowgrips är underbart. Våra ponnier har snowgrips och 4 elitbrodd runt om, och det funkar kanon!

asfaltsflickan skrev:
Snösulor sitter ju inte över strålen, så att de skulle öka risken för strålröta har jag svårt att tänka mig. Hela sulor däremot är nog ingen hit för strålen.
Däremot ska man se till att välja rätt sulor, de hårda svarta sulorna är väldigt svåra att rensa under, det samlas lätt skräp innanför dem som kan trycka mot sulan på hoven. Vet hästar som har fått hovbölder på grund av detta.
Ska man ha snösulor ska det vara de mjuka genomskinliga silikonsulorna, de är lätta att hålla rent under och fungerar dessutom mycket bättre mot styltor än de hårdare sulorna.

Då var det de hela snösulorna hon tänkte på då;)

men nu har jag bestämt mej..snösula på!:) :bump:

Jag har alltid snösulor runt om, brukar nämligen sko runt om på vinterhalvåret för att han sliter så hemskt på sina hovar när det är så himla hårt i marken. Annars går han bara med framskor. ;)

Jag har inte haft snösulor de senaste 3 åren och än så länge har det faktiskt funkat bra. En häst i mitt stall blev tom halt när hon gick med dem för de tryckte för mycket på hennes ovanligt känsliga(?) hovar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 458
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
4 459
Senast: kem
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka