Snösulor!

Nuzzan

Trådstartare
Hejsan!

Som ni redan vet så har snön kommit till de flesta här i Sverige.
Och för mig betyder det fyra broddar i varje hov o snösulor RUNT OM!
Jag skulle ALDRIG ha mina hästar utan snösulor!!! Fullkomligt livsfarligt att rida, dessutom mkt stor skade risk för hästarna då de får isklampar i hovarna.

Dela gärna med dig om dina åsikter kring snösulor.:)

Ha en jätte bra dag!

Tack för att du svarar på mitt inlägg!:)

/Nuzzan

Sv: Snösulor!

Jag får snällt vänta tills 19/12 då mina hästar ska skos. Men då ska dom får snösulor och massa brodd.
Stoet går barfota och har inga som helst problem men varken styltor eller halka.
Valacken broddar jag och han har inga problem heller.
Tycker det går rätt bra att rida när det är blötsnö, brukar försöka hålla igång i trav så åker snön ur innan det blir styltor.
Just nu är det jättebra underlag här, nån dm snö och ca -5, inga styltor och inte speciellt halt.
Men det skulle visst bli plusgrader till helgen. Kul, kul. :smirk:

ridning utan snösulor är grymt irriterande och blir så trist både för ryttare och häst när dessa styltor kommer :crazy:

hallelulja för snösulor :bow:

Johan får sina till veckan!! :banana:

Snösulor klarar jag mig inte utan, till och med min lilla shettis har.. Det är ju inte jag som betalat dem utan hand fodervärd, men om hon inte skulle ha gjort det så skulle jag ha betalat

Fyrbroddat ser jag jag till att ha i god tid innan snön kommer, dock har inte den ena sulor ännu men ska sätta på det 21/12 då hovis kommer.

hehe detta är 3_e året jag kör med snösulor jag körde mkt med oljer innan och fick hoppa av när man kom ut på en väg och kratsa hovarna..Men till slut tröttnade jag på allt av och på hoppandet som vart och skaffade sulor.. och de är jag kär i idag=)

Jag har 4 broddar i varje hov dygnet runt, fläkningskador vill vi inte va med om ...igen:crazy:

har snösulor runt om + brodar runt om i varje hov. Men visst är snösulorna bra, men ibland hjälper de inte speciellt mycket.. Jag får ta hammaren och banka ur isstyltor allt som oftast på vintern "riktiga" vintern..
men det funkar naturligtsvis bättre med än utan!!

Har inga sulor än men när hovis kommer så ska jag ha vanliga sulor. Har hört så mycket om att det inte fungerar att det känns som onödiga pengar. Vanliga sulor gör det i alla fall mycket bättre än utan. Ena hästen har stora problem med styltor men inte den andra, dock ska båda få sulor. Broddar sällan och aldrig i hagen! Vill inte riskera att de skadar varandra, har hästar som är mycket säkra på foten och halkar sällan eller aldrig. De är naturligtvis försiktiga.

Förra vinter gick hästen oskodd hela vintern, så slapp styltor.

Nu är skona på, och var först velig om jag skulle sätta sulor runt om eller bara fra, men hovslagaren (som jag för övrigt, litar till 200% på) ville att jag skulle lägga sulor runt om.

Lättare för mig, och bekvämare för hästen..

Broddarna är svälvklarar och har redan hunnit med ett balltramp i hagen.. *sucka*

*lånar*
Alla ni som skriver snösulor, använder ni hela sulor eller Snow grips? Hela sulor är värdelösa enligt mig, men Snow grips skulle jag och hästarna inte klara oss utan:love: Bara nyfiken om de är vanligt att man använder hela sulor...

Har fyra brodd på varje sko och snowgrips:) Vi har ju snö ganska länge häruppe och man vill ju kunna rida ordentligt.
Fast i år fick man vänta länge på snön men nu är den här:bump: ÄNTLIGEN:cool:

jag tar av skorna på mina hästar på vintern , det fungerar järrebra tycker jag och då får hovarna också "vila" lite från skor :bump:

Här är det snowgrips och fyra elitbrodd i varje sko som gäller. Aldrig en chans att han går utan. Utom den här vintern.. Får skor i mitten av januari.

Alla ni som verkar är så nöjda med era snösulor - var ska man köpa dem???? Har egen häst för första året och när hovis kommer i början på januari skall det fixas med både 4 broddhål och snösulsor - men vilken sort ska man satsa på????

Jag har snowgrips på min ena skodda häst samt 4 brodd i varje hov. På den andre skodda har jag guldskor fram o 4 brodd bak. De andra går oskodda och har supergrepp iaf :D

oj, vad många det var som använder snösulor. Hade inga på förra vintern och det gick alldeles utmärkt, testar utan nu med men lägger ev på vid nästa skoning, har byt stall och det har tyvärr medfört mer ridning efter gruvägar och mindre skogsvägar. Kör 4 brodd runtom.

Diskuterade fram o tillbaks ang snösulor med hovslagaren, och kom fram till att det får vänta till nästa skoning om det behövs då. Har en treåring som bara kommer ridas sporadiskt beroende på underlag under vintern, är det dåligt får han vila. Har en känsla av att det kommer vara mer lera än snö här närmsta tiden, och det är ju större risk att skorna lossnar med sulor än utan. Har haft snö några dagar, inga problem med klampar än. Nu är det lera/is så ingen fara...
Har broddat fram, blindbrodd bak än så länge för vi har släppt in en ny häst i flocken, kändes dumt att riskera broddskador då. Blindbrodden verkar dock ge ett visst fäste, funkar såklart inte på blankis men det har vi klarat oss ifrån än så länge.

Håller med.

För tre dagar sedan var jag med om något hemskt. Jag var i ett stall (ganska kännt) där jag känner en beridare, som vars hästskötare kom in med hans jätte fina (lånade) avelsto från hagen. Hade världens kucklor ihovarna och efter halva vägen i stallgången så fläkte hon sig. De bara knakade:( Som tur var fans en veterinär redan på plats så han kunde avliva på momangen. vilket var bra:crazy:

Så nu är det brodd och snösula runt om på mina pollar, även fast dom går i samma hage. risken är större att dom fläker sig än att dom sparkar (iaf mina)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
4 459
Senast: kem
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 086
Senast: Blyger
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka