Snubbla på boots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sommardag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 600
S

sommardag

Läste i ridsport att man ska försöka undvika boots eftersom hästen lätt kan snubbla och gå omkull pga dom.

stämmer verkligen det? någon som vart med om det??

Sv: Snubbla på boots?

Låter ju skitkonstigt, bootsen borde ju gå sönder innan dess och borde inte travfolket verkligen sky boots då? De använder ju mycket boots samt att det går undan så de om ngra borde ju ha problem isf. Ska bli spännnande att följa tråden hur som och se om någon varit med om nån bootsolycka.

Hade de inte haft bootsen hade dem väl trampat på ballarna och snubblat och gå omkull på dem istället om man ska tro på det. Och dessutom antagligen trampat sönder hela ballen. Då föredrar jag boots med en hel balle om de ändå ska gå omkull. ;)

Har alltid boots på min häst då han trampar sig och bootsen trasas sönder efter en tid användade men han har aldrig någonsin gått omkull. :) Antingen ger bootset efter (går sönder) eller så halkar skon av bootset.
Så för mig låter det som nåt hittepå som någon tror sig ha varit med om.

Mina tre hästar har gummiboots varje dag hagen när de är nyskodda och när det är lerigt i hagen. Det blir avsevärt mindre tappskor för mig och jag har aldrig haft problem med det. Vare sig snubbling el skavsår eller andra bekymmer kopplat till just boots.

Kl
Jag antar att du menar "vanliga" boots? Inte "barfotaboots"

När min ena hade skor, hade han alltid boots på. Det hände att han trampade på dom, och då åkte hela bootsen av (hade sånna hela man trär på) eller så gick de sönder.
Att en häst skulle gå omkull genom att trampa på bootsen har jag väldigt svårt att tro.

Kan ju iofs vara så att hon menar barfotaboots iomed att de är ett ganska nytt fenomen jämfört med vanliga bootsen. Jag personligen tycker ju att barfotabootsen är rätt klumpiga. Men även de borde ju ge vika om de trampar på dem. Liksom deras egen kropp ger vika - broddtramp.

TS - är det vanliga boots eller barfotaboots du menar?

Vanliga boots har jag nog faktiskt aldrig hört någon som lyckats snubbla på. Däremot vet jag hästar som har fastnat med broddarna i senskydd och gått omkull.

Det är väl vanliga boots eftersom det är en artikel om säkert i fälttävlan?

Enklast är väl att ringa upp (Ted var det väl?) och fråga. Man får garanterat ett utförligt och trevligt svar :) Dessutom var ju åsikterna delade, Anne rekommenderade boots tex.

Jag har varit med om att häst trampat på bootsen vid ridning och haltat flera steg pga att itrampet i booten orsakat felsteg så att säga. Men jag tror problemet beror helt på vilken typ av boots det är - gummiboots tex går ju lätt sönder, där tror jag inte det är ngn fara. Däremot finns det ju tex filtboots som är otroligt stadiga i materialet och dessutom går ner superlångt mot backen. såna hade jag aldrig vågat rida med, jag vågar faktiskt inte ens ha dem i hagen, av rädsla för att deär för stadiga och vid tramp skulle orsaka ngn sorts vrickning av hovled eller liknande. Jag använder boots i hagen dagligen dax men då kör jag med lätta neoprene boots som går sönder om hästen trampar på dem.

Aldrig varit med om heller, och haft mer än en häst som haft boots både i hagen och under all ridning. Trampar de på bootsen går den sönder, i värsta fall slits av (går sönder såpass). Gäller både neopereneboots (mjuka) och vanliga.

Jag har ändå 'stora boots' så de ska gå ner långt (ta i marken bak), men underviker de med kudde i karleden, vill de ska kunna 'snurra'

Styvare boots kan jag se de teoretiskt skulle kunna fastna i.

Senskydd och kotskydd däremot vet jag mer än en häst som hakat i, speciellt med brodd. Utan vurpor, men..

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 445
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
575
Senast: Ramona
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur