SNUBBLAR massor vid ridning...

milly

Trådstartare
men inte med ALLA! Vad beror detta på???

Min nuvarande fodervärd säger att hästen snubblar "minst 15ggr på en timmes ridtur" (mer eller mindre på alla slags underlag dessutom!) och jag har hört LIKNANDE av en medryttare jag hade för några år sen...
MEN när jag rider snubblar hon INTE så! Nån gång gör hon det givetvis, kanske 1-3ggr på en timmes ridtur, men INTE SÅDÄR!

Vad beror detta på?? Olika ryttare?! Balans?! Ridstil??

Jag är inte rätt person att svara på vad detta kan bero på, men hursomhelst så är detta ett problem för er. Det bästa ni kan göra är att rida ut i kuperad terräng, så att hästen får se sig för och lyfta ordentligt på sina hovar över stock och sten. Ofta snubblar hästar för att det är vana att gå på plana vägar, där de inte behöver se sig för vart de går. När de sedan går i terräng blir det en hel del snubblingar. Har erfarenheter då jag ridit travare från banan ;).

Om jag var ni skulle jag låta en massör/kiropraktor kolla över hästen. Låter som en låsning någonstans.Rygg/kors/bog Sedan kan hästar som är i obalans själv och som grädde på moset sitter det en ryttare med dålig balans då blir det inget bra :( .
//Elisabeth

eller så bryr sig bara hästen inte så noga om var h*n sätter fötterna. :p

min fd delfoderhäst var rätt snubblig, värst när han var lite lång i hovarna precis innan skoning.

han kunde vara säkrast i världen på foten om han ville, men han kunde lika gärna snubbla och gå ner på knä.. :p

för att svara på ursprungsfrågan:
rider en häst nu som snubblar till en del, mest i galoppen. han är inte jättestark i den än, och om man inte håller om honom på helt rätt sätt, och har exakt rätt kontakt med munnen, så snubblar han tillslut o faller ur galoppen.

Kan mycket väl tänka mig att det delvis beror på ryttarens ridskicklighet. En häst som går i dålig, obalanserad form och är framtung, snubblar helt enkelt lättare. Kan det vara så?

min medryttarhäst snubblar väldigt mkt när man skrittar på långa tyglar. det beror på att han inte arbetar tillräckligt med bakbenen. han lägger den mesta av vikten på frambenen och lyfter inte tillräckligt på dem, då snubblar han. när man sedan samlar honom och flyttar över vikten på bakbenen och aktiverar dem så snubblar han inte.

Tack för svaren!

Men det måste vara något med RYTTAREN eftersom hon snubblar så mkt bara med vissa ryttare på ryggen!
När jag t ex hade medryttaren som sade att hästen "snubblar massor" och gick ner på knäna med henne, så red JAG ju självunder samma "tidsperiod" och på samma ridsträckor UTAN att hästen snubblade (mer än normalt).

Hästen ÄR van att gå i olika terräng/underlag, rids mkt i skogen med "stock och sten"...

Men sen kan det ha att göra med att hästen har problem med ryggen eller annat sådant... Jag ska be FV kolla upp detta (med hjälp av veterinär/kiropraktor) så att fysiska besvär kan uteslutas!

jag har samma problem med min häst, men jag försöker rida så mkt som möjligt ute i skogen och rider jag i paddock så tränar jag över bommar osv..

Det kan ju oxå vara så att olika ryttare uppfattar "massor av snubbling" på olika sätt! En ryttare som inte ridit annat än hästar som aldrig snubblar blir ju ovan och uppmärksam på en häst som snubblar mer! Jag är ett bra exempel på detta. Min medryttarhäst är gammal travare och lite obalanserad, men han snubblar mindre nu när jag insett hur mycket man själv påverkar hans gång med att vara framtung själv. Nu när jag lutar mig mer bakåt så blir han mycket mer balanserad. Sen var såklart mycket snö som fastnade under skorna och det blev styltsyndromet. Men jag skulle ta en titt på alla förslagen här, veterinär, ridning, skor mm. Om du har chans att se när hon rider så kan du ju se om hon rider mycket på bogarna!
Maja :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 241
Senast: valpköpare
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 041
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 827
Senast: Efwa
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka