snurr snurr snurr.....

kingkong

Trådstartare
vad är det som gör att sadeln snurrar på hästen när man ska sitta upp oavsett om man spänt gjorden tills man är blå, förstår nog att det kan vara en illa passande sadel- men åt vilket håll om man så säger, för smal eller för vid???

Sv: snurr snurr snurr.....

Den passar definitivt inte hästen... troligast är den väl för smal, men en bred snurrar ju också skulle jag tro. Vanligast tycker jag dock att sadlarna brukar vara för smala för hästarna, så jag gissar på det. Du har ingen sidobild när sadeln ligger på?

nae har ingen teknisk utrustning för att fixa in bilder. jag vet att sadeln inte är den bästa för häästen. men så har jag en syntet dressyr också. den ligger jättebra på häsen och passar och allt men just när man ska upp så åker den runt. jag e väl för tung eller kanske ska prova en korrtare derssyrgjord. allså gjorden jag har sitter inte löst eller så men ändå.

kingkong skrev:
jag vet att sadeln inte är den bästa för häästen ... den ligger jättebra på häsen och passar och allt

Hänger inte med riktigt där... :confused: Och vad har materialet att göra med hur sadeln ligger? Passar sadeln så gör den det oavsett om den är av läder eller syntet..

//Ingela - som föredrar syntetsadlar :D

Jag förstår itne heller riktigt, har du alltså en sadel till som är en dressyrsadel?

Jag kan lova dig, sadeln passar INTE om sadeln snurrar.
Och det har inte med vikten att göra (isf uppsittningstekniken) utan jag väger 85 kg och när en sadel passar på min häst kan jag utan problem hoppa upp i den utan att den snurra.r Och jag har en rund häst...

Jag har EXAKT samma problem (har också skrivit en tråd om detta). Det jag får göra är att jag får helt enkelt sitta upp från nån "höjd" (typ pall eller så)..:confused: Eller be nån hålla emot på andra sidan.

Får leva med det helt enkelt verkar det som. :crazy: :cry: :confused:

Öh, sadeln kan visst passa OCH snurra. På ridskolan där jag bor där jag ridit har det ALDRIG hänt att sadlarna snurrat runt, och nej, jag tror VERKLIGEN inte att lektionshästarna har såå noggrant utprovade sadlar.. :smirk:

Men de hästarna är inte DIN häst. DIN häst kanske kräver mer tillpassning än ridskolehästarna. De flesta i stallet som ahr hbl har nog aldrig haft problem med att sadeln snurrar, även om den inte passar så perfekt. Men jag hittar nästan uteslutande sadlar som snurrar vid uppsittning.

För jag lovar dig, en PASSANDE sadel (nu menar jag inte att den passar halvdant utan jag menar att den passar) kommer varken glida åt sidorna, snurra vid uppsittning, glida fram eller bak eller tippa fram eller bak. Inte heller glappar en passande sadel även om vissa gärna vill tro det. Och vid en sadel som passar bra ska man inte behöva spänna sadelgjorden så hårt, för man ska kunna hoppa upp i sadeln utan att den snurrar ändå.

Jag vet inte vad Diabolical_Kitten har för utbildning, själv är jag diplomerad sadelinprovare och jag håller fullständigt med i analysen. Så ja, sadelguru passar nog bra! :bow:

En sadel passar INTE om den snurrar och glider vid uppsittning och/eller ridning. En sadel som PASSAR ligger still även med mycket löst spänd gjord. Så är det bara, inse fakta.

Och bara för att en sadel inte snurrar betyder inte det att den passar perfekt. På ridskolan där jag red var det inga sadlar som snurrade. Förmodligen för att hästarna var så urmusklade vid manken att sadeln sjönk ner där och hölls fast i sidled av den högt uppstickande manken. Inte så skönt för hästen, men sadeln snurrar iaf inte :devil:
Det är MÅNGA saker att titta på när man bedömder om en sadel passar.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag förstår itne heller riktigt, har du alltså en sadel till som är en dressyrsadel?

Jag kan lova dig, sadeln passar INTE om sadeln snurrar.
Och det har inte med vikten att göra (isf uppsittningstekniken) utan jag väger 85 kg och när en sadel passar på min häst kan jag utan problem hoppa upp i den utan att den snurra.r Och jag har en rund häst...
Nja det där stämmer inte helt. Har man en häst som är helt platt över ryggen så finns det nog ingen bom sadel i världen som ligger stilla när man hoppar upp. Vi har en sådan donna i stallet just nu. Sadeln är utprövad och kollad av 3 sadelprovare, xxxxxvid i bommen och ligger bra MEN den snurrar lätt om det är en ovan som hoppar upp som segar sig upp i sadeln. Hon har helt enkelt ingen manke el ordentligt sadelläge:smirk:

skuggi skrev:
Jag vet inte vad Diabolical_Kitten har för utbildning, själv är jag diplomerad sadelinprovare och jag håller fullständigt med i analysen. Så ja, sadelguru passar nog bra! :bow:

Det är MÅNGA saker att titta på när man bedömder om en sadel passar.

:bow:
Och Ja- Diabolical Kitten vet vad hon pratar om, har all respekt för hennes kunskap, som hon skaffat sig själv - utan utbildning, av genuint intresse och engagemang :bow:

Men alla: sitt upp från pall/bock och stå inte och häng och kläng på hästarna OAVSETT. :eek:
Oerhört slitage på hästen att sitta upp från marken, och dessutom förstör man sadeln i längden.

Jag har ingen utbildning. Är självlärd.. ;) Det blir så när hästen är svår att hitta sadel till...

Bra att du påpekade att sadeln inte passar bara för att den ligger still... :)

Men där verkar det som att det handlar om uppsittningstekniken. Om jag hänger mig i en sadel med mina 85 kg och klänger mig upp och suckar och stönar kommer den nog inte ligga helt still. Men hoppar jag upp som jag ska så ligger den välpassande sadel still.

För sen så är det skillnad på att glida lite i sidleds och att snurra. Jag har varit med om att från att sadeln glider till magen i en snäv sväng (det har hänt mig på en hoppträning att hästen hoppade åt sidan, och jag och sadeln flög till andra sidan magen och hängde kvar där....) och sen så har jag hoppat upp i en del sadlar som bara glider lite åt sidan när man hoppar upp t.ex. Så länge inte framvalvet kommer över på en sida tycker jag inte det räknas som att snurra, då är det mest att bara den glider om man är lite klumpig när man hoppar upp.

Min häst var själv helt platt och rund. Alla sadlar snurrade och gled å sidan i svängar osv. Men inte två sadlar av alla de jag provade. Och den billigaste av dom två köpte jag...

kingkong skrev:
nae har ingen teknisk utrustning för att fixa in bilder. jag vet att sadeln inte är den bästa för häästen. men så har jag en syntet dressyr också. den ligger jättebra på häsen och passar och allt men just när man ska upp så åker den runt. jag e väl för tung eller kanske ska prova en korrtare derssyrgjord. allså gjorden jag har sitter inte löst eller så men ändå.
Varför är inte sadeln den bästa även om den passar jättebra?? :confused:

Det här påminner mig om när jag hade med mig en rundlätt arbetskamrat ut på en ridtur. hon var nybörjare och min häst var i vanliga fall väldigt slö av sig MEN denna gång så fick han bråtto hem och tog en kurva snävt i galopp. Arbetskamraten tyngde väldigt mkt i ena stigbygeln vilket fick sadeln att SNURRA. När arbetskamraten hamnade på backen så var sadeln under magen:p
Vi var 2 man som fick hjälpas åt att lossa på sadelgjorden och lägga sadeln rätt igen. Detta var en häst med rejäl manke och en anpassad sadel som inte snurrade eller rörde sig i vanliga fall. Idag är det ett minne man skrattar åt men då var det läskigt. Allt slutade väl. Hästen stannade och stod stilla, arbetskamraten satt upp igen och red vidare, i lugnare tempo denna gång.:D

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?