snyft, täckesmödare i hagen.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 839
C

cerrox

trodde inte att min älskade kille skulle bli utsatt för dessa små (eller stora) täckesmödare till hästar han går med i hagen!! det har nämligen gått bra innan, men i fredags fann jag pållen med söndrigt täcke. såå tråkigt!! :( tänkte då att han kanske hade fastat. men idag hittade jag honom igen med hela sida på täcket sönder!! blev verkligen förvånad & så ledsen!! :( där rök nämligen 2 av mina fina vintertäcken. ska ju givetvis försöka lappa ihop så gott det går, men det är ju inget kul ändå. så nu har han det 'dyraste' & 'finaste' & sista vintertäcket som jag äger på sej & det vill jag verkligen inte att det ska bli förstört!! så har ni några tips på vad jag kan göra förutom att skilja hästarna åt?? ska till hööks imon, fann i deras katalog att dom har någon antibit spray. hur fungerar det? är det bra?

snälla hjälp tack!!

Sv: snyft, täckesmödare i hagen.

Det finns i b*rjes oxå, en burk med en kräm som smakar så j*vla illa!
Det är till för att stryka på täcken, boxväggar m.m.
Kostar kanske 150;- eller något sånt..

Hur många hästar går det med din häst? Annars om det inte går så många med din häst kanske du vet vem som biter sönder din hästs täcket, då kan de få betala ett nytt täcke åt dig!

De skulle väl knappast vilja att din häst bet sönder deras täcken utan att du betalar..eller?

Antibit medlet kanske funkar tillfälligt men frågan är ju om det är något som funkar i längden, om det t.ex. regnar etc. borde det ju kanske försvinna ifrån täcket.

Det är ju tråkigt när sådant här händer det kan man kan försöka göra är kanske att hitta fler sätt att hitta på syselsättning till hästarna i hagen. Har de tillräckligt att göra så de kan få möjlighet till stimulans genom andra sätt än att ha sönder din hästs täcken?
T.ex. kan man ju lägga ut halm i hagen så dom har lite att pilla med, eller gran. Vintern är ju lite tråkig för hästarna speciellt om de t.ex. råkar stå i sandhage där finns det inte speciellt mycket för dom att göra och där är det också lättare att olater kommer fram tyvärr.

En sista utväg, om hästägaren vars hästar har sönder dina täcken, är ju att man kanske sätter på en "munkorg" på denna hästen. Om ägaren hellre inte skulle vilja ersätta dina täcken som drabbas hela tiden. I längden blir det ju väldigt dyrt.

Annars får ni helt enkelt dela på hästarna om din häst är i behov av täcken och inte får ha sina täcken ifred men det är ju tråkigt om det blir så. Men jag tycker du ska diskutera med ägaren till hästen som har sönder täckena och försöka komma fram till en vettig lösning.

ok. men om man stryker det på täckerna blir det jätte kladdigt då?

det går 7 hästar + min häst i samma hage, finns ingen möjlighet att dela, är även osäker på vilka som är dom skyldiga, men har mina misstankar. hmm. .. betala nytt täcke lär det ju inte vara någon som kommer att göra, jag kan ju inte bevisa, säger jag att det antagligen är den ena så skyller den på någon annan osv.

fast det är nog sant som du skriver att hade det varit deras täcken så hade dom nog velat ha ett nytt om dom visste att det va min häst som hade bitit sönder det. men som sagt jag kan inte bevisa vem det är som är skyldig. :(

jo, det är sant att det lär ju försvinna vid regn osv. men prova kan man ju alltid göra.

hästarna har full sysselsättning i hagen, busar med varandra, äta, gå ner till 'skogen' & knapra på grenar osv, hagen är ganska så stor, ingen sandhage. vet inte något mer man skulle kunna göra för dom? men jag vet faktiskt inte varför dom biter sönder täckerna på han, det är bara han som drabbas!!! fast mobbad för övrigt är han inte. men han busar rätt duktigt med en annan i hagen, möjligt att han har huggt tag & tagit sönder täcket i leken eller så har han ibland ett föl hängandes i täcket, det är ju såå roligt tycker hon!!! men som sagt jag kan inte bevisa vem som är skyldig!! dyrt för mej blir det ja att köpa/laga täcken hela tiden!! men vem ska man skylla på?? kan ju inte köpa munkorg till alla hästarna!!! men hade jag vetat säkert vem som är skyldig så hade det vart lättare, för täcke är ett måste på min kille.

DU får FILMA när hästen biter sönder täcket ;)
Då kan den personen EJ tveka att betala ett nytt täcke åt dig!!!

Om du nu har tid att stå och filma en hel dag...:angel:

DU får FILMA när hästen biter sönder täcket
Då kan den personen EJ tveka att betala ett nytt täcke åt dig!!! Om du nu har tid att stå och filma en hel dag...

haha. :rofl: det hade ju varit något. :D hade jag haft tid, ork & lust hade jag väl kunnat stå en hel dag & filma, men det finns ingen möjlighet att göra det. ;) får väl sätta upp lite filmkameror lite överallt i hagen eller nått. :D

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 323
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är rambo det slitstarkaste täcket på marknaden eller finns det lika slitstarka billigare alternativ? Har en täckesslaktare i hagen som...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 320
Senast: Lavinia
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 616
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka