Snygg man!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare happy_drink17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 734
H

happy_drink17

Någon som kan tipsa hur man får till manen med snyggt resultat?
Jag är en van klippare (med undantaget att jag är duktig att klippa, går frisörlinje och får mjuka och fina resultat för det mesta! :)
Att rycka en väldigt tjock man för att tunna ur den kan jag förstå, men hur får man den kortare genom själva ryckningen?
Alltid undrat men alltid kännt mig för dum för att fråga! ^^
Bilder på lyckade manar vore kul :)

Sv: Snygg man!

Jag rycker min hästs man för att tunna ut den, och sedan så klipper jag den för att den skall bli kortare. Men vist kan man rycka den kortare, men det är inte så lätt tycker jag och man får att rakare resultat när man klipper. :) Men sen beror de ju på om du har en stor häst eller en rufsig ponny, för på stora hästar tycker jag att manen skall vara tunn och rakt klippt medans de på ponnyer likaväl får vara en tjock och lite ojämnae man. Men allt är smak sak... ;)
tyvär så kan ja itte sätta in en bild för jag vet inte hur man gör... :S

På en häst som aldrig fått manen avklippt utan alltid ryckt så är stråna olika långa, och poängen med ryckandet är att man tar de längsta stråna.. på det viset blir manen kortare i samma takt som den blir tunnare!

Det verkar ju jättebra!
Jo det är ett halvblod jag har, med hyffsat tjock man så det verkar smart att ta och tunna ur den lite!
Så det ska jag ta och göra:)
Tack för tipset!
/Sophie

Jo men precis!
Och hästen jag har hade alltid haft lång man innan jag köpte honom, (varit western häst) så då första gången jag klippte honom så hade ryckandet nog antagligen inte funkat då :)
men tack tack, ska försöka lära mig rycknings tekniken!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina... 2
Svar
35
· Visningar
4 414
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka