Snygga ridkläder för oss med former!

Sv: Snygga ridkläder för oss med former!

Jag är både kort och kurvig plus tjock :)
Har köpt ridbyxor på Horze som är mjuka och sköna. Tror de finns upp till storlek 46-48.
Resåren är inte sådär stum som vissa ridbyxor har, utan mjuk och stretchig.

Jag har också problem åt motsatt håll :o
Är rak i benen etc men med världensputrumpa. Vad jag än köper för ridbyxor så "glappar" de över rumpan. Måste alltid rida med skärp och tröjan istoppad om det inte är så att byxan har väldans hög midja för då löser de sig ändå. Finns knappt några kläder formade för oss plankor med asses som Beyoncés :D;)

Är rak i benen etc men med världensputrumpa. Vad jag än köper för ridbyxor så "glappar" de över rumpan. Måste alltid rida med skärp och tröjan istoppad om det inte är så att byxan har väldans hög midja för då löser de sig ändå. Finns knappt några kläder formade för oss plankor med asses som Beyoncés :D;)

Cavallo är generellt en halv storlek mindre i midjan än om ändan, kanske skulle vara nåt.

Cavallo är generellt en halv storlek mindre i midjan än om ändan, kanske skulle vara nåt.

Jag skulle nog snarare säga att det är fel modell av byxor hon använder. En högre midja borde göra så det inte blir glapp.

Jag skulle nog snarare säga att det är fel modell av byxor hon använder. En högre midja borde göra så det inte blir glapp.

Det är ju det hon skriver, att det löser sig av sig själv utan istoppad tröja om de är höga i midjan.

Jag har funderat länge på om jag ska skicka efter ridbyxor från Horze men har struntat i det eftersom jag inte vet hur de är i storlekarna:) men då kanske jag ska skicka efter ett par..

I ridklädes mode ska man nog vara 180 lång och väga 45kg, vi får börja tillverka ridkläder för oss som ser ut som människor!
Tycker hursomhelst att det är ganska konstigt att modeindustrin i stort gör kläder som har former som passar formlösa 14åringar och inte så som en "normal" kvinna ser ut...För hur många av oss är jättelånga, platta och toksmala? Även om det också finns människor med den kroppsformen.

Okej, jag är närmare 180 cm, och har ett BMI på typ 18.. så jag är alltså inte en normal människa? Tack då vet man!

(Förövrigt kan jag tala om att det är sjukt svårt att hitta ridbyxor och och kläder överhuvudtaget som räcker på längden när man är så lång)

Horze Elite ridbyxor är iaf jättegoda. Är själv en 44-46 och användar bara byxor från Horze och Börjes, men jag har också hörd om Fuller Fillies, ridkläder för oss med former javisst. Tror det är str 40-50 eller däromkring och dom har mycket snygt.. och mycket med färg! :D

Okej, jag är närmare 180 cm, och har ett BMI på typ 18.. så jag är alltså inte en normal människa? Tack då vet man!

(Förövrigt kan jag tala om att det är sjukt svårt att hitta ridbyxor och och kläder överhuvudtaget som räcker på längden när man är så lång)

Nej inte om man ser till helheten, en "normal"/genomsnitts svensk tjej är 172cm lång sist jag kollade, och tror inte det har ändrats de senaste månaderna.
Därmed inte sagt att det är fel på dig och din kropp, bara konstaterat att du är längre än många andra även om det finns en del långa kvinnor.

Jo jag vet mycket väl att det är knepigt med kläder när man är lång och smal, min syster är 189cm lång och hon har samma problem som du.

Men jag upplever ändå att det finns till exempel en hel del byxor med extra långa ben som ofta kan räcka för långa personer än tex det problemet jag har som har 40-42 över lår/rumpa men drar bara storlek 38 i midjan.

Därmed INTE sagt att andra med annan kroppsform inte har svårt att hitta välsittande kläder.

Förstår att man kan ha problem även om man är smal och lång.... men missförstå mej nu rätt... Du KAN ta på dej ett par ridbyxor i storlek 36 med långa ben, även om dom är i största laget viddmässigt och har för korta ben... Men vad gör du om dom största ridbyxorna inte ens går om vaderna eller över knäna ? ? ?

Likadant är det med säkerhetsvästarna... Är man smal och "platt" finns det en uppsjö av västar att välja mellan i olika prisklasser, är man det minsta bystig får man punga ut med många många tusen kronor för att hitta en som passar...

Och karlar har också svårt att hitta både ridbyxor och skor om dom är nästan 190 höga och har 45/46 i "båtar".... Speciellt fotbeklädnader hos "billighetsaffärerna" är det extremt tunnsått med... För i dom storlekarna har kängor/skor så mycket "stoppning" att det inte finns en chans att ens få ner fötterna i fotbeklädnaderna....
Går man till dom lite "dyrare" ridsportaffärerna så är det tyvärr likadant om fotbeklädnader i dessa storlekar ens finns att uppbringa..... Och min sambo VÄGRAR rida med stövlar så det blir helt enkelt hans vanliga vardagsskor som han använder på sommaren och på vintern, om han nu rider då, så använder han sina gamla tåhätteläderstövlar han fick när han jobbade på järnvägen för >10 år sedan....

Nu har TS startat denna tråd för att hitta kläder som passar oss som är lite "rundare", så då kan väl du starta en om var DU kan leta för att hitta ridkläder som passar DIN kroppstyp. Då får du säkert en massa svar om var du hittar det du letar efter...

Buke ÄR fantastiskt när man behöver hjälp med något :D

Jag skrev inte för att jag behöver hjälp att hitta ridkläder, utan för att jag halkade in av en slump, och blev sjukt irriterad för att nån skrev att man inte var en normal människa om man ser ut på ett visst sätt.

Men nu lämnar jag tråden

Mycket bra inlägg!!!! jag skapade inte tråden för att personer som har smalkroppsbyggnad skulle läsa och kommentera!! utan just för oss som har lite mer kurvor!!:)

Har ingen aning om någon läser tråden fortfarande men jag kommer med ett ridbyxtips: Horselife från källqvist:love:

Jag gillar Börjes Domino-ridbyxor. Passar min budget alldeles utmärkt.
Dom har dessutom uppdaterat just den modellen lite såg jag nu. Upp till strl 46 finns de i fem färger. (Vit, grå, moccabrun, svart och vinröd) I strl 48 finns de endast i svart och brun.
Släta bomullsbyxor, helskodda.

Jag köpte två par därifrån i januari, svarta och bruna, samma storlek men de bruna byxorna är större än de svarta. De bruna sitter lösare och är lite längre i benen, trots att båda byxorna är strl 44.
Men de bruna får väl bli höst/vinterbyxor för det ryms garanterat långkalsonger under dom. Svårare med de svarta då.

Nu saknar jag bara ett par ridstövlar som mina vader ryms i, men jag misstänker att det är långt dit då kassan är skral och vaderna är stora. :(

kl

Fuller Fillies har ett par återförsäljare i Sverige och kan säkert vara värda att kolla in. De har inte bara ridbyxor utan även tävlingskavajer och stövlar som är gjorda för kurviga kvinnor.

Fast jag har som sagt former, det finns nog ingen som skulle kalla mig rak och platt och jag tycker att tråden
innehåller en hel del elaka kommentarer.

Jag gillar Börjes Domino-ridbyxor. Passar min budget alldeles utmärkt.
Dom har dessutom uppdaterat just den modellen lite såg jag nu. Upp till strl 46 finns de i fem färger. (Vit, grå, moccabrun, svart och vinröd) I strl 48 finns de endast i svart och brun.
Släta bomullsbyxor, helskodda.

Jag köpte två par därifrån i januari, svarta och bruna, samma storlek men de bruna byxorna är större än de svarta. De bruna sitter lösare och är lite längre i benen, trots att båda byxorna är strl 44.
Men de bruna får väl bli höst/vinterbyxor för det ryms garanterat långkalsonger under dom. Svårare med de svarta då.

Nu saknar jag bara ett par ridstövlar som mina vader ryms i, men jag misstänker att det är långt dit då kassan är skral och vaderna är stora. :(

Såg att H***s hade ett par ridstövlar som nu finns i x-vid! De har ju hyfsade priser!

Fast jag har som sagt former, det finns nog ingen som skulle kalla mig rak och platt och jag tycker att tråden
innehåller en hel del elaka kommentarer.

Om du tar illa vid dig av den här tråden, så kanske du inte ska läsa den... Jag ville tipsa och få tips om kläder mm och inte att det skulle tjafsas om kroppsformer.

KL

Horze har ett par jeansridbyxor som är underbart sköna :love: : http://www.horze.se/Royal-Equus-jeansridbyxor%2C-tygf%C3%B6rst%C3%A4rkta/36519,sv_SE,pd.html?dwvar_36519_color=DB&start=2&cgid=denim

Dom är verkligen både prisvärda och hållbara. Jag har både blåa och gråa, och de blå byxorna har jag använt nästan dagligen sedan i höstas och det är inte en enda skråma på dem. Det grå tyget är stretchigare än det blå och dom är normala i storlekarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka