Snyggt lindat - men med vad?

Thera

Trådstartare
Ja, vad använder ni när ni lindar arbetsbandage?

Padd/inte padd? Vilken sort i så fall?

Lindar ni med elastisk linda? Fleece? Akryl? Kombinerad fleece & elastiskt? Eller annat?

Och så gärna bilder om ni har!

Sv: Snyggt lindat - men med vad?

fleece o GG paddar vid dressyr, elastiska o eskadron padda vid hoppning.

dåligt med bilder tyvärr.
Elastiska lindor

080307002.jpg

fleece

47816_1207584837.jpg

Jag linda oftast med fleecelindor.

Det är mkt enklare att linda min stora häst, för han har så långa ben, så då blir det mkt snyggare:D
21716465.jpg

21972031.jpg

20527570.jpg

Min andra häst har mkt kortare ben, så då kan det lätt bli lite "knöligt", men oftast så blir det bra:D
21300319.jpg

Här med paddar oxå:
20208445.jpg

vill oxå höra hur ni lindar (o i vilket syfte)
Att bara linda m fleecelindor tex, borde väl inte ha ngn direkt stödjande effekt?
Personligen tycker jag det verkar bäst med paddar+elastiska lindor, men jag lyssnar gärna på andra åsikter!

ser lite konstigt ut på den stora, hela kotan ser inte lindad ut.

Joo, men det är dem faktiskt, vet inte om bilderna lurar lite:p...
Dock inte på den sista bilden(där han har svarta lindor - men dt var mest för att "fota-med lindor", det var endast en liten skrittur på ca 10 min... hmm vet inte riktigt vf... kanske va dumt att lägga in den bilden... jaja iaf.
Jag lindar iaf jämt hela kotan, men som sagt så hade jag visst inte gjort det på just den bilden...

Senast ändrad:

alltid fleecelindor med mias RS paddar i fleece under.
Blir helt perfekt, har funkat både på ponny och hästben:D

ska se om ja har nån bild när han är lindad..

Här har jag lindat med paddar + elastiska lindor:
2008_04200059mindre.JPG

Padd och fleecelindor. Lindar mellan ärtben och sporre. Hittar ingen bra bild, men såhär typ.
Han är superhårig på benen på bilden, därför det ser konstigt ut fram.

lindad.jpg

jag lindar inte min egna häst. men på skolan använde vi filtpaddar och akryllindor. ska jag någon gång börja linda (för utseendets skull) så blir det det:)

Oftast blir det Mias Rs paddar med akryl- eller elastiska lindor.

Ibland neoprenepaddar med fleecelindor.

Har köpt nya paddar från Showmaster, de som liknar Eskadrons klimatex, men har inte provet dem än, kommer att användas med elastiska lindor.

Tycker att elastiska är lättare att få snyggt än fleece och akryl...

Lindar jag med fleece så använder jag inga paddar. Men lindar jag med elastisk så blir det med filtpadd.

Jag lindar med både och. Tycker att fleece är snyggast på smala ben á la varmblod, och elastiskt ser bäst ut på kallblod som har kortare och bredare ben. Använder alltid padd under oavsett om det är fleece eller elastiskt.

Här är 3 åringen med elastiska
21923061.jpg

Med fleece
21948591.jpg

Fleece och padd (back on track eller vanlig), eller bara fleece, om jag bara vill ha lindor för det estetiska. Men 99 ggr av 100 padd + fleece.

(Fellindat på ena benparet, blunda för det)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Jag lindar alltid med fleccelindor och brukar ha mias RS paddar under. Men ibland har jag andra "tyg"paddar. Jag lindar för att det skyddar, ger stöd och är snyggt! Jag lindar aldrig med elastiska lindor eftersom det dras åt så fort det rör sig.

Tycker att elastiska är lättare att få snyggt än fleece och akryl...

Ja, alltså jag tycker det är skitsvårt att få det snyggt med padd + fleece, lindan sluter liksom inte tätt längst ner runt kotan. Kanske lindar jag för långt ner, men jag vill ändå på nåt sätt få med hela kotan.

Här kanske man ser hur jag menar..

200807142213.jpg

Kanske ska testa elastiska.. Nån som vet vad lind-proffsen (i exempelvis dressyrtoppen) använder för grejer?

lindar med kombilindor elastan/fleece. mest för att det är snyggt och har fått dilla på att matcha allt som går.

men en liten fråga bara... varför linda ner över kotan?

träningsbandage = tunn filtpad + elastiska bandage enligt mej :)

Lindar såhär:
fram:

bak: (dock för stor pad...ska inte sticka upp sådär..)

jag skulle ALDRIG linda utan pad. inte ens fleece.. det går inte att få det tillräckligt jämnt för att jag kan tycka att det är okej..

Rider jag med fleecelindor så har jag inte padd. Elastiska lindor använder jag alltid med padd. (Fleecestallbandage gör jag med paddar)

En bild med elastiska + paddar. Bilden är från förra året, lindar snyggare nu. :p
af58d19ade28258ad7fde3aceeb49a65_640_536.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: zarmino
·
Utrustning Håller på att städa upp i stallet och skulle behöva tips på hur man förvarar eltråd/band och tillbehör på ett praktiskt och snyggt sätt...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Raderad medlem 142449
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa... 2
Svar
26
· Visningar
5 588
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka