Snyggt lindat - men med vad?

Sv: Snyggt lindat - men med vad?

men en liten fråga bara... varför linda ner över kotan?

Därför att jag tycker det är där stödet och skyddet behövs. Nu menar jag inte ner över kotleden såklart, men så här typ:

briar4.jpg

Och det är svårt att få till snyggt med padd + fleece.

Ja, alltså jag tycker det är skitsvårt att få det snyggt med padd + fleece, lindan sluter liksom inte tätt längst ner runt kotan. Kanske lindar jag för långt ner, men jag vill ändå på nåt sätt få med hela kotan.

Här kanske man ser hur jag menar..

200807142213.jpg

Kanske ska testa elastiska.. Nån som vet vad lind-proffsen (i exempelvis dressyrtoppen) använder för grejer?

På Tullstorp använder man oftast fleece + padd, ngn gång akryl men inte ofta.

Anledningen till att du inte får det att sluta runt är för att du inte har lindat hela padden, lite svårt att förklara men.. padden ska inte sticka ut uppe och nere.. Ska se om jag kan fota nästa gång jag lindat för att visa hur jag menar.

Själv lindar jag alltid med fleece och kanalsydda paddar (formar sig bäst runt hästens ben) typ eskadrons. Vid skada är det BoT som gäller.

lindar med kombilindor elastan/fleece. mest för att det är snyggt och har fått dilla på att matcha allt som går.

men en liten fråga bara... varför linda ner över kotan?

se det ungefär som att du skulle linda din arm (kotan motsvarar handleden), om du lindar mellan armbågen och handleden så ger givetvis lindan noll/nadda/zip stöd, detta då du enbart har ben här och ett stöd inte behövs (om du inte brutit det förstås ;) ) detsamma gäller när du lindar ett hästben, lindar man för stöd så är det kotan man vill stödja, lindar man för att skydda mot slag/sparkar så är det bätte att köpa senskydd som ju har en hård yta och tar slag mycket bättre. Om du enbart lindar för att du tycker det är snyggt så tycker jag ändå att du ska linda hela kotan dels för att du då slår två flugor i en smäll snyggt + stöd, samt att det helt enkelt blir, mindre kompakt vilket leder till att hästens "får" längre ben.

men gud vad du är smart. :bow:

att jag inte tänkt på detta med armen själv!!!?? *skäms*

tack iallafall. :)

kl typ?^^ Ni får ursäkta mig för det här inlägget, är lite snurrig/trött :D

Var tror ni om dom där gel-paddarna som man ska ha under lindorna? Tycker det är lite krångligt att få tygpaddarna att sitta medans jag lindar, handlar väl om övning men endå, jag funderar på att köpa ett par och testa. Ger gelpaddarna ett liknande stöd som tygpaddarna? Någon som testat?

kl typ?^^ Ni får ursäkta mig för det här inlägget, är lite snurrig/trött :D

Var tror ni om dom där gel-paddarna som man ska ha under lindorna? Tycker det är lite krångligt att få tygpaddarna att sitta medans jag lindar, handlar väl om övning men endå, jag funderar på att köpa ett par och testa. Ger gelpaddarna ett liknande stöd som tygpaddarna? Någon som testat?

Har själv aldrig provat gel-paddar men vad är det för tygpaddar du använt? Personligen blir jag galen om jag måste linda med paddar som är i ett enda stycke typ BoT eller filtpaddar (när resten ligger i tvätten), jag använder kanalsydda som formar sig bättre runt benet och därmed blir grymt mycket lättare att linda med. Jag inbillar mig att det är sak samma om du har gel eller tyg, så länge det är i ett stycke så blir det problem då ett hästben är smalar på mitten osv

Tycker att elastiska är lättare att få snyggt än fleece och akryl...

Håller med. Dessutom tycker jag att det känns som att man kan få till ett bättre stöd med dem. Fleece blir liksom stummare om man ska få dem att sitta ordentligt, plus att de känns lite klumpigare.

Back on Track fleecelindor fram, utan padd.

Lindar inte så ofta heller. Varför linda om det inte behövs???

Jag brukar använda stödjande damasker, när det behövs, tycker det är bökigt att linda.

Men när jag lindar använder jag alltid padd och elastisk linda. Tycker inte att fleece ger något vidare stöd, för det är ju det man vill ha!

Jag lindar med paddar och fleecelindor. Det blir oslagbart bra alltid.

Ja, vad använder ni när ni lindar arbetsbandage?

Padd/inte padd? Vilken sort i så fall?

Lindar ni med elastisk linda? Fleece? Akryl? Kombinerad fleece & elastiskt? Eller annat?

Och så gärna bilder om ni har!

Jag lindar i princip ALLTID med lindor fram och rätt ofta bak oxå :D
Lindar bara med kombilindor eller flecce. Tycker det är bäst och blir snyggast lindat.

Jag lindar med fleecelindor + padd och oftast tejpar jag 2varv över kardborren, det är vad jag tycker funkar bäst.

Det är nog det som är problemet för mig också, att padden är helt oformbar.

Så det blir till att inhandla kanalsydda! :D

(KL)

När jag rider med lindor (vilket inte är jätteofta) så blir det antingen fleecelindor, eller kombilindor.

Lindar alltid med fleecelindor och paddar.

De kanalsydda paddarna är helt oslagbara. De "formar" sig efter hästens ben på ett helt annat sätt än de som är i ett stycke.

Sen är det ju bara att öva som gäller. Rom byggdes inte på en dag. Övning ger färdighet! =)

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: zarmino
·
Utrustning Håller på att städa upp i stallet och skulle behöva tips på hur man förvarar eltråd/band och tillbehör på ett praktiskt och snyggt sätt...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Raderad medlem 142449
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa... 2
Svar
26
· Visningar
5 588
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31