Socialt Dilemma

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har reflekterat över vissa saker på sistone, dels för att jag fått höra några hur jag upplevs och då fått mig att börja tänka på det.

Jag har ett dilemma när det gäller den sociala biten, jag är både social och samtidigt väldigt (vad ska man säga) ensamvarg?

På jobbet är jag väldigt social och trevlig, även när jag är i väg på andra ställen.

Däremot när jag är hemma, verkar jag vara nojjig. Vill helst inte gå ut om någon av grannarna är ute och stänger in mig i huset, å bänkar mig framför datorn.

Jag får helt enkelt inte ihop ekvationen, varför jag är social när jag är borta och typ antisocial när jag är hemma?
Det är inget fel på grannarna, för när jag väl pratar med dom är jag social och trevlig, men det är något med att helst undvika kontakt? Är jag rädd för något? Vad kan det vara i så fall?

Jag blir inte klok på det själv. Kanske har jag missat att tänka på något?
 
Du kanske behöver vila och ensamhet för att orka vara social när du jobbar? Jag är så, jag är rätt osocial privat (lite för mycket för att det eg ska vara bra för mig så det jobbar jag på, anordnar Buke-träff tex :D) men jobbmässigt är jag gärna social.

Samtidigt tror jag att det inte är bra att isolera sig för mycket privat, man behöver icke-jobbrelationer också.

Jag vet att de som är högkänsliga/introverta har mindre behov av social samvaro och inte orkar med hur mycket som helst men jag vet att jag inte är det (inte någon högre grad iaf) utan för mig är det ett inlärt beteende. Har man ingen att umgås med som äldre barn/tonåring ser man till att fixa att vara ensam (eller går under men det var inte ett val för mig).
 
Du kanske behöver vila och ensamhet för att orka vara social när du jobbar? Jag är så, jag är rätt osocial privat (lite för mycket för att det eg ska vara bra för mig så det jobbar jag på, anordnar Buke-träff tex :D) men jobbmässigt är jag gärna social.

Samtidigt tror jag att det inte är bra att isolera sig för mycket privat, man behöver icke-jobbrelationer också.

Jag vet att de som är högkänsliga/introverta har mindre behov av social samvaro och inte orkar med hur mycket som helst men jag vet att jag inte är det (inte någon högre grad iaf) utan för mig är det ett inlärt beteende. Har man ingen att umgås med som äldre barn/tonåring ser man till att fixa att vara ensam (eller går under men det var inte ett val för mig).
Att man ev behöver vila från socialkontakt det kan jag köpa i alla fall när jag jobbar, men som nu när jag har semester och bara går hemma eller blir det kanske att man fastnar i rutinerna man hade från när man jobbar?
Vet jag började funderar på detta då en granne sa att de sällan ser mig ute.
 
Är det ett problem för dig? Om inte så strunta grannarna
Det blir ju ett litet problem när jag egentligen vill gå ut (speciellt nu när det är så fint väder, vill ut å sola), men typ inte "vågar" (fast vågar är inte rätt ord heller egentligen, vet inte riktigt hur man ska förklara det på ett bra sätt) för att grannarna är ute.

När jag ska klippa gräsmattan brukar jag stoppa i hörlurarna till mobilen och dra upp volymen. :angel:
 
Vad tänker du ska hända om du går ut och grannarna är ute? Vad fasar du för? Att de vill prata en massa? I så fall kan du v
bara dra på ett leende, säga hej i förbifarten och fortsätta framåt. Du måste inte stanna och prata, det kan räcka med ett hej. :)
 
Vad tänker du ska hända om du går ut och grannarna är ute? Vad fasar du för? Att de vill prata en massa? I så fall kan du v
bara dra på ett leende, säga hej i förbifarten och fortsätta framåt. Du måste inte stanna och prata, det kan räcka med ett hej. :)
Jag fasar nog inte för något, vet ju att grannarna inte käkar upp mig levande, annars hade den ena grannen t ex inte hjälpt mig ta av hjulet på hästtransporten och diverse andra saker.
Jag var och red idag och när grannarna kommer å pratar så är det som vanligt socialt, trevligt. Det är mer det där med att ta sig ut ur huset.

Nu när det har varit fint väder har jag egentligen velat sola, men vill inte att grannarna ska se mig (har alltid varit så enda sen jag bodde hemma hos mamma). Funderat på att skaffa någon form av vindskiva för att få lite insynskydd på altanten så jag kan sola där.

Jag vet att problemet ligger hos mig själv, men jag kan inte riktigt fastställa vad det exakt rör sig om. Säkert ännu svårare för utomstående då, hm. Riktigt dilemma.
 
Om jag inte minns helt galet nu så har du haft flera trådar ett längre tag om att du inte mår bra och att du inte riktigt vet hur du ska hantera dig själv och livet, och fått många råd om att försöka hitta hjälp hos en psykolog? Om jag inte har blandat ihop dig med någon (ber om ursäkt i så fall!), hur går det med den biten?
 
Om jag inte minns helt galet nu så har du haft flera trådar ett längre tag om att du inte mår bra och att du inte riktigt vet hur du ska hantera dig själv och livet, och fått många råd om att försöka hitta hjälp hos en psykolog? Om jag inte har blandat ihop dig med någon (ber om ursäkt i så fall!), hur går det med den biten?
Nej detta handlar inte alls om det, detta är något helt annat, som alltid varit såhär så långt jag kan minnas tillbaka.
 
Jag kan känna igen mig i det där med grannar och att undvika att gå ut. Jag var social i början men jag har börjat inse att de lägger märke till allt jag gör (och inte gör, hemska känsla). Jag har överlag trevliga grannar som säger "hej hej, är det bra?" i förbifarten. Det gillar jag, slippa småprata med folk. För egen del känner jag att det är jobbigt när folk är sociala när man är hemma. Mitt hem är min borg, jag vill aktivt bjuda in folk hos mig, inte hålla på att bli "överfallen" av pratsjuka människor och sånt. Särskilt när jag jobbar, då vill jag inte öht prata med folk utanför familjen om jag inte måste.

För min del har det hjälpt bra att altanen är ganska avskärmad. Hör jag att folk pratar i sina trädgårdar stannar jag på altanen om jag inte orkar bry mig om dem. Tänk på att det kan behövas bygglov för att göra en sån grej. Märker jag att någon närmar sig kan jag låtsas vara mycket upptagen med något "jätteviktigt" ;) samtidigt letar jag lite halvt om halvt efter ett hus i glesare område med stor tomt där jag kan få vara osynlig. Gärna med en mur och grind med porttelefon :D

Hörde förresten om en kvinna som var sådär osocial hemma. Hon bytte jobb och började köra skogsmaskin i stället för det tidigare sociala jobbet. Det rådde bot på hennes sociala bekymmer. Det kanske vore nåt, hörde att det ger okej betalt och jag skulle faktiskt kunna tänka mig något sådant egentligen.
 
Jag kan känna igen mig i det där med grannar och att undvika att gå ut. Jag var social i början men jag har börjat inse att de lägger märke till allt jag gör (och inte gör, hemska känsla). Jag har överlag trevliga grannar som säger "hej hej, är det bra?" i förbifarten. Det gillar jag, slippa småprata med folk. För egen del känner jag att det är jobbigt när folk är sociala när man är hemma. Mitt hem är min borg, jag vill aktivt bjuda in folk hos mig, inte hålla på att bli "överfallen" av pratsjuka människor och sånt. Särskilt när jag jobbar, då vill jag inte öht prata med folk utanför familjen om jag inte måste.

För min del har det hjälpt bra att altanen är ganska avskärmad. Hör jag att folk pratar i sina trädgårdar stannar jag på altanen om jag inte orkar bry mig om dem. Tänk på att det kan behövas bygglov för att göra en sån grej. Märker jag att någon närmar sig kan jag låtsas vara mycket upptagen med något "jätteviktigt" ;) samtidigt letar jag lite halvt om halvt efter ett hus i glesare område med stor tomt där jag kan få vara osynlig. Gärna med en mur och grind med porttelefon :D

Hörde förresten om en kvinna som var sådär osocial hemma. Hon bytte jobb och började köra skogsmaskin i stället för det tidigare sociala jobbet. Det rådde bot på hennes sociala bekymmer. Det kanske vore nåt, hörde att det ger okej betalt och jag skulle faktiskt kunna tänka mig något sådant egentligen.

Nä. Det är inte bra betalt, de landar på knappt ok med en j-la press på produktion samtidigt som du måste ta hänsyn till avverkningregler osv. Det sistnämnda brukar de strunta i och sedan hamna i tidningen.
 
Jag kan känna igen mig i det där med grannar och att undvika att gå ut. Jag var social i början men jag har börjat inse att de lägger märke till allt jag gör (och inte gör, hemska känsla). Jag har överlag trevliga grannar som säger "hej hej, är det bra?" i förbifarten. Det gillar jag, slippa småprata med folk. För egen del känner jag att det är jobbigt när folk är sociala när man är hemma. Mitt hem är min borg, jag vill aktivt bjuda in folk hos mig, inte hålla på att bli "överfallen" av pratsjuka människor och sånt. Särskilt när jag jobbar, då vill jag inte öht prata med folk utanför familjen om jag inte måste.

För min del har det hjälpt bra att altanen är ganska avskärmad. Hör jag att folk pratar i sina trädgårdar stannar jag på altanen om jag inte orkar bry mig om dem. Tänk på att det kan behövas bygglov för att göra en sån grej. Märker jag att någon närmar sig kan jag låtsas vara mycket upptagen med något "jätteviktigt" ;) samtidigt letar jag lite halvt om halvt efter ett hus i glesare område med stor tomt där jag kan få vara osynlig. Gärna med en mur och grind med porttelefon :D

Hörde förresten om en kvinna som var sådär osocial hemma. Hon bytte jobb och började köra skogsmaskin i stället för det tidigare sociala jobbet. Det rådde bot på hennes sociala bekymmer. Det kanske vore nåt, hörde att det ger okej betalt och jag skulle faktiskt kunna tänka mig något sådant egentligen.
Oh! Där skrev du något jag inte tänkt på!
omfg.gif
Lägger märke till det man gör. T ex grannen som sa att det är så mörkt hemma hos mig och bara lyser i ett rum, eller när jag hade en kökslampa i fönster och så flyttade jag den till ett annat fönster som de inte ser, då märkte det direkt.

Behövs det verkligen bygglov att sätta upp en typ plywoodskiva som avskrämning? Vad finns det för avskärmningar man kan göra utan bygglov? Ska kanske tillägga att jag bor på landet i en liten by, fast jag hyr bara.

Hm, nja jobb där man inte träffar någon, det är inget för mig. Har provat, var ödesdigert för mig, så behåller nog mitt sociala liv.
 
Nä. Det är inte bra betalt, de landar på knappt ok med en j-la press på produktion samtidigt som du måste ta hänsyn till avverkningregler osv. Det sistnämnda brukar de strunta i och sedan hamna i tidningen.

Nja, för anställda förare är det väl inte så illa? Däremot för de som har företag, där är det tungt sedan ett bra tag.

Vill man sitta i maskin bör man dock ofta vara bekväm med att bo borta längre tag emellanåt. Fast det kan nog variera med regionerna, hur stora avstånd man läggs ut på.
 
Nä. Det är inte bra betalt, de landar på knappt ok med en j-la press på produktion samtidigt som du måste ta hänsyn till avverkningregler osv. Det sistnämnda brukar de strunta i och sedan hamna i tidningen.
Vad tokigt. Det måste väl bero på var man är anställd då? Hade en kompis som körde skogsmaskin och han strödde pengar omkring sig (som var hans egna då), bestämde sina tider själv mer eller mindre och verkade ha det himla trevligt på jobbet. Hade egen firma vid sidan som låg vilande under vintern (måleri, han höll mest på om sommaren med typ fasader).
 
Nja, för anställda förare är det väl inte så illa? Däremot för de som har företag, där är det tungt sedan ett bra tag.

Vill man sitta i maskin bör man dock ofta vara bekväm med att bo borta längre tag emellanåt. Fast det kan nog variera med regionerna, hur stora avstånd man läggs ut på.

En diamantborrare tjänar mer (där snackar vi riktiga pengar). Givetvis är det värre för de som äger sin maskin men jämfört med många andra liknande jobb tycker jag nog skogsmaskinförare hamnar rätt långt ner.

Vet en som håller på med linjearbete, han tjänar mer än en skogsmaskinförare tex.
 
Behövs det verkligen bygglov att sätta upp en typ plywoodskiva som avskrämning? Vad finns det för avskärmningar man kan göra utan bygglov? Ska kanske tillägga att jag bor på landet i en liten by, fast jag hyr bara.

Hittade svar på detta. :D

"Utan bygglov får du anordna en skyddad uteplats med plank i anslutning till ditt en- eller tvåbostadshus. Detta gäller såvida planket inte är högre än 1.8 meter, inte sträcker sig längre än 3,6 meter ut från huset och inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter."
:up:
 
Vad tokigt. Det måste väl bero på var man är anställd då? Hade en kompis som körde skogsmaskin och han strödde pengar omkring sig (som var hans egna då), bestämde sina tider själv mer eller mindre och verkade ha det himla trevligt på jobbet. Hade egen firma vid sidan som låg vilande under vintern (måleri, han höll mest på om sommaren med typ fasader).

Givetvis beror det på var man är anställd men det är vad jag fått veta av de jag känner som jobbar med det. Jag vet också flera som bytt bransch för de lessnade ur, både pga lönen men också själva jobbet.

Men visst, det är betydligt bättre betalt än en uska och jag skulle definitivt hellre vara i skogen.
 
Angående skogsarbetare, jag träffade på en som tankade disel på jobbet. Han hade eget, han jobbade alla dagar, han hade inte ens vanlig helg eller semester, för det hade han inte råd med. Så jag tror inte det är så glassigt, möjligen som anställd kanske.
 
Oh! Där skrev du något jag inte tänkt på!
omfg.gif
Lägger märke till det man gör. T ex grannen som sa att det är så mörkt hemma hos mig och bara lyser i ett rum, eller när jag hade en kökslampa i fönster och så flyttade jag den till ett annat fönster som de inte ser, då märkte det direkt.

Behövs det verkligen bygglov att sätta upp en typ plywoodskiva som avskrämning? Vad finns det för avskärmningar man kan göra utan bygglov? Ska kanske tillägga att jag bor på landet i en liten by, fast jag hyr bara.

Hm, nja jobb där man inte träffar någon, det är inget för mig. Har provat, var ödesdigert för mig, så behåller nog mitt sociala liv.
Ta en flyttbar vägg, som du kan bära omkring på själv utan att förankra någonstans. Finns några på bygghandeln, eller sätt fötter på nämnda plywoodskivan.

Har en granne, supertrevlig, som varje gång hen kommer hem kollar in i ett av mina fönster för att se om jag sitter där och vinkar om så är fallet. Jag trodde det var oskriven regel att om man ser någon i fönstret låtsas man att man tittar på nåt annat :rofl: kan ju såklart prata med personen men jag har mest roat mig åt det. Vinkar inte tillbaka dock. Det roliga är att jag går definitivt inte alltid klädd i mitt hem. Jag kan gå helt topless i rum man ser från gatan, särskilt mitt i natten efter vuxengympa, typ in i köket och hinka vatte med tänd lampa, och inte tänka mer på det. En granne råkade se mig vid ett tillfälle när jag gjorde nåt iklädd trosor och stod som förstenad och jag har inte ens tänkt tanken på att folk faktiskt reflekterar över vad jag gör hemma förrän långt efter det :D snart har jag väl hela kvarteret stående med kikare i fönstret. Det fick vi reda på på omvägar när jag var liten. En granne hade fått i uppdrag av en på sitt jobb att spionera på en annan granne :eek: byhålor...
 
Vad tokigt. Det måste väl bero på var man är anställd då? Hade en kompis som körde skogsmaskin och han strödde pengar omkring sig (som var hans egna då), bestämde sina tider själv mer eller mindre och verkade ha det himla trevligt på jobbet. Hade egen firma vid sidan som låg vilande under vintern (måleri, han höll mest på om sommaren med typ fasader).

Bestämma sina tider själv tror jag få kommer undan med, dels kan du jobba i skift i maskinen och dels har du en skotare att förhålla dig till också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 896
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 014
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 722
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
727
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp