Socker och småbarn

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

benjamin

Har bestämt mig för att försöka undanhålla föda med socker i för min minsta telning, nu 7 månader. Jag ger desserter utan socker samt mosad frukt. Det går ju jättebra. Förstår att det blir svårare längre fram när det blir bjudningar från folk. Men igår stötte jag på ett problem. Det var kanonvarmt och jag åt en glass och kände att just glass blir nog svårt att undanhålla i längden.
Finns det fler än jag här inne som tänker liknande med socker och hur gör ni med glassen?
 
Sv: Socker och småbarn

Ja vi tänkte så, men glass fick han faktiskt.
Det är inget i alla fall vi äter varje dag, och när sommaren kom var han runt 10 månader.
Han fick inte ens saft att dricka utan drack bara vatten tills han var över året.
Han fick börja med lördagsgodis i vintras när han var 2½, men han är inget större godisfan.
En liten glass kan han vilja ha, eller en liten chokladbit, men det är allt, lite saft, han har precis fått börja smaka på dricka men dricker väl 4 klunkar så är det bra osv.

Vet inte om han ickesockerbehov, i alla fall i godis och drickväg, beror på att vi har hållit det undan honom så länge eller om han skulle ha varit sådan i alla fall i o m att han är väldigt "kräsen" när det gäller föda för huvudtaget...
Men vi försöker tänka på sockernivåerna, inte bara till honom, utan även till oss :smirk: !
 
Sv: Socker och småbarn

Vi gjorde som Tokis med vår första, dvs så gott det gick. Det är svårt att hålla svärmödrar och mormödrar undan bara så de inte sticker till telningarna allt möjligt onyttigt, som jag inte ens skulle komma på tanken att äta själv.

Det har fått till följd att pojken som nu är 8 år är högst moderat i sitt godisätande, han äter inte hysteriskt och inte varje lördag. Det känns jätteskönt för då kan man äta mer när man känner för det, det är alltså inte hela världen om vi skulle komma på att köpa godis t ex en onsdag.

Lillebror gick det sämre med när han var liten, men han äter ännu mindre godis och andra sötsaker :)

Nu har jag svamlat färdigt :p
 
Sv: Socker och småbarn

Jag tycker bara att du ska begränsa, inte ha totalförbud. När det gäller barn och mat är det väldigt viktigt att man inte signalerar att vissa saker, som t. ex. socker då, är förbjudna.
 
Sv: Socker och småbarn

Jag kan inte förstå det svåra i att undvika socker. Man köper inte hem det bara. Lika bra för föräldrar som barn. Och vill föräldraran äta onödigt socker (läsk, saft,kakor och godis) så gör man det när ungarna gått till sängs. Så får man läxa upp mor och far föräldrar. Dom små blir lika glada i en frukt som i en kaka.
gulan fd.gulla
 
Sv: Socker och småbarn

Äldsta sonen är 3,5 år och han äter fortfarande inte godis i någon större utsträckning. På födelsedagskalas bjuds det ju oftast på godis och då är det ju svårt att neka, men här hemma äts det aldrig. Vad gäller saft är det samma som godis, och läsk tycker han inte ens hem. Här hemma dricks det vatten, mjölk eller någon gång möjligtvis juice. Glass äts det däremot ibland.

Vi har medvetet valt bort godis och saft och det har inte varit några som helst problem med det. Gissa om han är enkel att ha med till affären?

fuchsia, f.d. sippan
 
Sv: Socker och småbarn

Äldsta sonen (nu 3 år) fick sin första godis vid 2 års ålder. Kakor fick han däremot nån gång ibland. Nöjde sig jättebra med smörgåsrån till fikat. Eller "Havrefras"! :idea: Jättebra o ha med.

Nu vill han sällan vara med o fika. Vill leka istället. Godis får han kanske 2 ggr i månaden och då är vi inte så noga med att det blir just på en lördag. Helt enkelt när det passar. Glass däremot äter han mer än gärna. Så här års blir det väl kanske nån gång för ofta...

Yngsta sonen (nu 1 år) däremot sitter ju gärna med o fikar. Han har fått smaka bullar o glass. Men nöjer sig oftast med smörgåsrån. Inget godis än. Försöker få storbror att inte bjuda. Försöker med att "han har ju inga tänder" osv osv.

Saft dricks det i stort sett aldrig. Mjölk eller vatten är det som serveras.

Försöker verkligen hålla nere sockerhalten. Det är synd att det blivit så här, att det är socker i allt. Så onödigt, tycker jag. :crazy:
 
Sv: Socker och småbarn

Ja, jag håller med, förstår inte varför allt måste sötas.
Tycker mig dock märka en tendens åt en neddragning. Det görs ju reklam för både osötad (eller minskad sockerhalt) Mer och Risifrutti med mindre socker. De flesta av barnmatsdesserterna är numera osötade, inte bara Hipp som det var förut.
 
Sv: Socker och småbarn

fuchsia skrev:
De flesta av barnmatsdesserterna är numera osötade, inte bara Hipp som det var förut.

Nej, det är ju helt otroligt! Socker i barnmat. *skakar på huvet* När vi var hos tandläkaren med vår yngsta berättade hon att det tom fanns barntandkräm med socker i. :eek: :mad: :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 103
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 522
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 648
Senast: ako
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp