Tänker inte alls på socker annat än för tandhälsan. Jag äter det jag tycker är gott helt enkelt. Är inte så förtjust i godis, äter hellre salta snacks. Förbannar IBS-magen som inte tål frukt dock, men tänker fortfarande inte på 'socker' i det. Frossar istället i bär nu när det blir säsong för det, köper bara färska såna och svenska.
Kan få sötsug, men dövar det sällan med annat än typ några chokladrutor.
Är dundertorsk dock på red bull original i perioder, just nu har jag det under kontroll, har inte druckit någon på någon månad.

Vad det gäller mat äter jag vadjag vill. Äter säsongsvaror och mycket lite kött men desto mer fisk. Ibland hamnar jag i stressperioder och äter bara utemat och då mycket skräpmat - då triggar det sötsug har jag märkt.
 
Jag äter det jag vill äta. Tänker inte på socker. Jag älskar socker. Sött och sliskigt ska det va. Det är typ bara Coca Cola och powerking som jag dricker light. Colan för att den är godare och powerking för att variera lite.
 
OK. Jag är diabetiker. Har därmed påvingad god kunskap om socker sedan många år.
Men, för mig är socker en kolhydrat bland andra.

Potatis, ris, pasta - innehåller kolhydrater. Grovt bröd och fullkorn är långsammare kolhydrater. Rent socker är snabbt.

Det känns helt frammande att plocka ut just raffinerat socker som något speciellt. Det är mängden kolhydrater och hur snabbt de går ut i blodet som jag håller koll på.

Det är värre att äta en hel tallrik potatismos än ett par bitar lösgodis.
Ja, för en diabetiker är ju det där livsnödvändig kunskap. Men väldigt många fler äter utifrån antagna blodsockersvängningar utan att alls behöva det.
 
På vilket sätt mår du inte bra av kolhydrater/socker?
Själv överäter jag lätt pasta och i längden ökar det ju vikten vilket gör att jag mår skit. Upplever också att jag blir mer sugen på onyttigt när jag äter mycket kolhydrater, plus snabbare hungrig. Musklerna blir helt slut efter ca 20 minuters cykling om jag aktivt undviker kolhydrater, tyckrr jag känner av hur musklerna börjar pirra efter fem minuter redan och har ingen chans mot vanligen likvärdiga cyklister.
Och @Unafraid
När ni säger att ni överäter pasta och vitt bröd, äter ni bara pasta och bröd då?
Ofta har man smör på brödet och sås på pastan och utan dessa tillbehör brukar inte kolhydraterna vara så attraktiva.
Kombinationen kolhydrater och fett är däremot något som vi har djupt i oss att det är gott. Att bara äta potatis eller en bytta smör gör väl inte så många, däremot chips eller pommes frites säljs i mängder. Min egen svaghet för att mosa färskpotatis i smör tror jag inte jag är ensam om.
 
Och @Unafraid
När ni säger att ni överäter pasta och vitt bröd, äter ni bara pasta och bröd då?
Ofta har man smör på brödet och sås på pastan och utan dessa tillbehör brukar inte kolhydraterna vara så attraktiva.
Kombinationen kolhydrater och fett är däremot något som vi har djupt i oss att det är gott. Att bara äta potatis eller en bytta smör gör väl inte så många, däremot chips eller pommes frites säljs i mängder. Min egen svaghet för att mosa färskpotatis i smör tror jag inte jag är ensam om.
Pasta tycker jag faktiskt inte ens om, jag mår så "omedelbart" dåligt om jag äter pasta, så det är lätt för mig att utesluta.
Men absolut äter man inte bröd i ren form (eller Jo, helt nybakat smälter ju i munnen iofs!), utan med pålägg och smör. Men tidigare kunde jag (för några år sen, innan jag listade ut att det var kolhydraterna jag reagerade på) rosta mackor och äta. Typ 10-15 stycken. Inget stopp, jag var inte hungrig, utan kände bara begär efter fler. Livsmedel rika på fett är inga problem. Det blir jag bara lagom mätt på och mår bra av. Känner mig pigg efter en måltid osv.

Jag säger bara hur jag fungerar, vad jag mår bra på. Alla upplever det olika. Och ja, jag äter ganska ofta saker som jag inte mår bra av, men orkar inte bry mig. Jag vill dock äta bättre, för att jag då mår bättre. Men det är så enormt mycket att "hålla reda på" och det finns väldigt lite snabbmat med lågt innehåll av kolhydrater och jag är i grunden lat, så då blir det pizza ibland. :D
 
Pasta tycker jag faktiskt inte ens om, jag mår så "omedelbart" dåligt om jag äter pasta, så det är lätt för mig att utesluta.
Men absolut äter man inte bröd i ren form (eller Jo, helt nybakat smälter ju i munnen iofs!), utan med pålägg och smör. Men tidigare kunde jag (för några år sen, innan jag listade ut att det var kolhydraterna jag reagerade på) rosta mackor och äta. Typ 10-15 stycken. Inget stopp, jag var inte hungrig, utan kände bara begär efter fler. Livsmedel rika på fett är inga problem. Det blir jag bara lagom mätt på och mår bra av. Känner mig pigg efter en måltid osv.

Jag säger bara hur jag fungerar, vad jag mår bra på. Alla upplever det olika. Och ja, jag äter ganska ofta saker som jag inte mår bra av, men orkar inte bry mig. Jag vill dock äta bättre, för att jag då mår bättre. Men det är så enormt mycket att "hålla reda på" och det finns väldigt lite snabbmat med lågt innehåll av kolhydrater och jag är i grunden lat, så då blir det pizza ibland. :D
Fast om överätandet sker i kombinationen kolhydrat och fett, (rostad macka med smör är ju supergott!) varför är det brödet som ”skulden”? Det är ju lika mycket smörets fel, eller?
 
Börjar med att jag har en ätstörning i bagaget (bulimi).

Allt ska vara så (jäkla) nyttigt! Inget fika med socker, inga bullar, sockerskola, sockeravgifrning, frukt är socker, frukt dödar levern, undvik bröd, undvik pasta, insulinet ska hållas i schack.. det är socker i allt, akta dig för det dolda sockret, socker ger sjukdomar och övervikt, socker pajjar tänderna.... Med mera.

Själv tänket jag undermedvetet på socker, alltid. Dricker inte läsk, sällan saft, äter nästan inte godis (mest för att jag sällan är sugen), köper sällan frysmat, äter max två frukter per dag, "spär ut" kolhydraterna med grönsaker osv.

Har försökt som viktminskning attutesluta kolhydrater helt vilket gör mig mer mätt och nöjd men jag tappar inte i vikt plus att jag inte alls fixar träning utan kolhydrater.

Hur ser ni på socker? Eller tänker ni på det alls? Tänker ni på kolhydrater, frukt, bröd som socker?
Nej jag tänker inte så mycket på socker, eller kolhydrater. Jag ser inte på kolhydrater som socker.

Någon gång för flera år sedan trodde jag att frukt gav extra mycket sockersug men helt ärligt blev resultatet för lite c-vitamin och för mycket godis. Så nu försöker jag proppa i mig frukt istället.

Så jag äter godis på lördagarna :D (barnet och jag får en godispåse var) , jag dricker inte saft eller läsk (om det inte är blandat med alkohol i en drink).

Jag har bestämt mig för att inte se på mat som beståndsdelar faktiskt ;) så jag äter kött och grönsaker och ris eller potatis och dricker vatten eller vad som. Men jag äter aldrig protein, kolhydrater, fett, och dricker vätska. Och jag får inte blodsockerfall utan blir hungrig :laugh: Det var enklare.
 
Senast ändrad:
Fast om överätandet sker i kombinationen kolhydrat och fett, (rostad macka med smör är ju supergott!) varför är det brödet som ”skulden”? Det är ju lika mycket smörets fel, eller?
Okej, vi säger att det är kombinationen som lockar, men det är kolhydraterna som jag får ont i magen av/mår dåligt på. Det räcker med mängden av en pizza och jag känner av det, eller små mängder godis.

Jag kan lätt äta sås med sked och må utmärkt. Dock brukar jag inte göra det, men rent fysiskt så mår jag inte dåligt av fett. Men fett blir jag i alla fall nöjd av tidigare än kolhydrater och överäter det inte.
 
Okej, vi säger att det är kombinationen som lockar, men det är kolhydraterna som jag får ont i magen av/mår dåligt på. Det räcker med mängden av en pizza och jag känner av det, eller små mängder godis.

Jag kan lätt äta sås med sked och må utmärkt. Dock brukar jag inte göra det, men rent fysiskt så mår jag inte dåligt av fett. Men fett blir jag i alla fall nöjd av tidigare än kolhydrater och överäter det inte.
Skulle jag äta en fet sås med sked skulle jag få ont i magen! :D
 
Hur ser ni på socker? Eller tänker ni på det alls? Tänker ni på kolhydrater, frukt, bröd som socker?
Jag ser på socker som ett gift och en drog. Kroppen klarar små mängder. Men vid ofta intag startar ett sug och beroende. Jag tänker väldigt mycket på söta livsmedel och i min väld är sötningsmedel många resor värre än socker. Så ska söta saker in i munnen och jag kan välja mellan socker vs sötningsmedel, så tar jag alltid produkten som är sötad med socker. Och ja, jag tänker att frukt och bröd är socker. Jag har inga kg alls som ska bort, men för min kropps skull så är jag noga med vad som åker in i mun och framför allt -hur mycket. Jag är en sockertopp utan dess like så jag kan inte släppa loss lite som jag känner för det.
 
Jag äter det jag tycker är gott. Jag mår personligen inte bra av att äta pasta typ varannan dag och alltså gör jag inte det, men inte för att jag ska undvika socker, vitt mjöl osv. På senaste tiden har jag ätit för mycket godis och kakor då jag känt mig nere och tröstätit, men när jag mår bra är jag sällan sugen på sånt. Gillar inte läsk och saft mer än någon gång ibland tex.
 
Jag skulle säga att jag är
Exakt! Vi är olika. Jag är mer som @tanten :D men det kanske inte är så många som får ont i magen av tio godisar från lösvikten heller? :)
Jag får lätt ont i magen av lösviktsgodis, men det tycks inte bero på sockret, eftersom jag inte får ont av att äta tex två småkakor.

Svar på ts: Trots detta äter jag lösviktsgodis någon gång ibland, men bara när jag verkligen är riktigt sugen på det, vilket inträffar kanske en gång i månaden, ibland oftare, men i regel mer sällan. Då lassar jag i det jag vill ha i en sån där liten vit påse och det brukar landa på omkring 70-80 gram, som jag oftast men inte alltid äter upp alltihop samma kväll. Sen jag började ha ett mer avslappnat förhållande till socker och tillåta mig att äta det jag känner för när jag känner för det äter jag sällan sött bara för att möjlighet bjuds, utan för att jag verkligen känner för det och jag tror att jag äter det i mer måttfulla mängder (även om tex en kakbuffé eller en riktigt stor glass i gott sällskap kan innebära trevliga undantag från den principen).

Att betrakta ett visst livsmedel eller en viss makronutrient som gift eller paria är ganska ointressant för mig och jag vill för allt i världen inte hålla på med nåt sånt. År av anorexi gör ändå att jag alltjämt är lite väl medveten om livsmedels innehåll och sammansättning och att jag är lite extra mån om att äta av alla makronutrienter vid varje måltid och ganska grönsaksbaserat, att låta kolhydrater vara långsamma eller om snabba blandade med långsamma (men ärligt talat börjar även detta måste släppa lite nu och jag betraktar sammansättningen i maten som något som kan betraktas över lite längre tid och som löser sig med en normal kost. Dessutom äter jag smask-, stöd- eller nödmåltider utan tex ett tydligt proteininslag eller utan grönsaker emellanåt numera). Jag vet att jag i stort äter bra mat lagad från grunden och att då hålla på och jaga milliliter honung i en vinägrett eller noja över att brödet innehåller en del vetemjöl eller över en nypa socker i en tomatsås vore vansinne. En bulle eller glass till eftermiddagsfika då och då gör mig ingen skada, tvärtom!
 
Tänker på det till barnet! Men då bara i form av att jag aldrig serverar flingor hemma och försöker hålla nere antalet tillfällen han äter kakor och godis. Till mig själv försöker jag undvika drycker med socker, väljer hellre med sötningsmedel. Till barnet är det tvärtom, han får inte dricka sötningsmedel.

Men vi äter mycket frukt, särskilt sommartid. Och jag tvekar aldrig att ha socker i maten om det behövs för smakens skull.

Jag kan inte äta för mycket fett i maten utan att få halsbränna deluxe efterföljande kraschad mage. Med socker märker jag noll skillnad. Det är mest för tänder och kcal som jag försöker att inte servera för mycket socker hemma.
 
Jag är inte särskilt brydd utan har en avslappnad inställning till saker som godis, kakor och glass. Oftast lyckas jag hålla det på en lagom nivå, men ibland (som idag) kan jag känna att det har blivit för mycket på senaste och brukar då försöka skära ner lite under en period.

Frukt tänker jag inte alls på som socker, utan som något nyttigt som det är viktigt att jag får i mig. Jag äter oftast 1-2 portioner frukt om dagen.

Däremot är jag väldigt medveten om livsmedel som ibland innehåller onödigt mycket socker, och kollar därför nästan alltid sockerinnehållet innan jag köper yoghurt, bröd, flingor och bars och försöker hitta det alternativ som har minst socker.

Jag är väldigt känslig för smaken av sötningsmedel och köper därför i princip aldrig några light-produkter av något slag. Det finns en sorts glass och en sorts proteinbar som mina smaklökar tolererar trots sötningsmedlet, men annars undviker jag sådana produkter.
 
Exakt! Vi är olika. Jag är mer som @tanten :D men det kanske inte är så många som får ont i magen av tio godisar från lösvikten heller? :)
Men det är väl egentligen inte så logiskt att man skulle få magsmärtor av alla olika typer av kolhydrater oavsett form?
Det lär inte finnas så många likheter mellan tex bröd och lösviktsgodis även om både innehåller någon form av kolhydrat.

Just lösviktsgodis innehåller ju dessutom en himla massa saker som inte är just socker.

Min sambo har ibs och där är det välkänt att personer med ibs kan reagera på vissa typer av sockerarter. Men det är ju ett långt hopp till att alla former av kolhydrater ger ont i magen.
 
Jag tror att det är enormt individuelt vad man "tål" och inte, samt hur kroppen reagerar. Precis som med hästar, vissa kan äta hur mycket sockerrikt gräs som helst utan att bli sjuka och knappt lägga på sig, medan andra får t.ex. fång av bara pyttelite.

Själv brukar jag skämta om att jag kör en "högkarbo-diet", jag äter jättemycket bullar, pasta, ris, dricker te med socker och honung, frukt osv. Men försöker även få i mig minst ett mål innehållande kött eller fisk varje dag. Jag är oftast i ganska mycket aktivitet och har hög ämnesomsättning (tror jag det heter på svenska - förbränning på norska).
Äter dock sällan chocklad eller lösviktsgodis, och läsk/saft/etc dricker jag knappt 1 gång i månaden - jag föredrar helt enkelt rent vatten och frukt i 99/100 fall.

Mitt ex som jag var ihop med i 20 år drack cola och åt chocklad i princip varje dag, och han blev givetvis riktigt riktigt sjuk pga detta. För honom har det varit nödvändigt att ta bort alla snabba kolhydrater och sötningsmedel i kosten för att må bättre, känna sig mätt och även lyckas gå ner i vikt.
 
Och @Unafraid
När ni säger att ni överäter pasta och vitt bröd, äter ni bara pasta och bröd då?
Ofta har man smör på brödet och sås på pastan och utan dessa tillbehör brukar inte kolhydraterna vara så attraktiva.
Kombinationen kolhydrater och fett är däremot något som vi har djupt i oss att det är gott. Att bara äta potatis eller en bytta smör gör väl inte så många, däremot chips eller pommes frites säljs i mängder. Min egen svaghet för att mosa färskpotatis i smör tror jag inte jag är ensam om.
Mmm vitt bröd med smör :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp