Sockerbetans återkomst? Betfor etc 2017

Jag undersökte sköljvattnet nu och jo :'(.

Det är inte mycket, men det finns helt klart fin sand med.

Känns ju helknasigt att ge något jag vet innehåller sand.

Finns det någon nackdel med att ge Kwikbeet eller Speedibeet istället @spaderÄss ?
 
Alltså ursäkta dum fråga - men vad vill man uppnå med att ge urvattnad betfor? Tar man inte bort alla energikällor då? Och om det är fibrer man vill åt, får man inte det genom hö? Eller är den hösilage och ensilage man ger idag så energität (tänker att jäsningen ger kolhydrater) så man behöver komplettera med annan fiber?
 
Alltså ursäkta dum fråga - men vad vill man uppnå med att ge urvattnad betfor? Tar man inte bort alla energikällor då? Och om det är fibrer man vill åt, får man inte det genom hö? Eller är den hösilage och ensilage man ger idag så energität (tänker att jäsningen ger kolhydrater) så man behöver komplettera med annan fiber?
Hur tänker du att urlakning skulle ta bort energin? Betfiber utan melass innehåller nästan lika mycket energi som betfiber med tillsatt melass. Blötlägger du hö så försvinner ingen energi heller.

Betfiber kan man ge istället för annat grovfoder som hö, hösilage och halm om hästen har svårt att tugga. Man kan också ge det till en häst som helt enkelt inte äter mer vanligt grovfoder och behöver gå upp eller inte håller hull på den mängd av andra grovfoder hen äter. Betfiber och/eller lucern är ett mycket bättre alternativ i de fallen än kraftfoder då båda är grovfoder.

Betfiber är en ren enkel produkt utan en massa konstigt i och är ett bra alternativ till krubbskrammel, att blanda mineraler i, för att få i hästen vatten vid kolik, tävling eller andra situationer då hästen inte vill dricka.
Att betfiber gynnar de goda bakterierna i tarmen är en bonus.
 
Tänkte på första inlägget där det står att urvattnad betfor blir nästan sockerfri. Tänker att det väl är mest kolhydrater i betfor, och inte så mkt protein och fett (och ingen eller ytterst lite alkohol). Så om man kan skölja ur kolhydraterna tänkte jag att det inte blir mkt kvar. Men min fråga kanske är felformulerad om det inte förhåller sig som jag tänker.
 
Tänkte på första inlägget där det står att urvattnad betfor blir nästan sockerfri. Tänker att det väl är mest kolhydrater i betfor, och inte så mkt protein och fett (och ingen eller ytterst lite alkohol). Så om man kan skölja ur kolhydraterna tänkte jag att det inte blir mkt kvar. Men min fråga kanske är felformulerad om det inte förhåller sig som jag tänker.
Du glömmer att fiber också är en kolhydrat.
 
Tänkte på första inlägget där det står att urvattnad betfor blir nästan sockerfri. Tänker att det väl är mest kolhydrater i betfor, och inte så mkt protein och fett (och ingen eller ytterst lite alkohol). Så om man kan skölja ur kolhydraterna tänkte jag att det inte blir mkt kvar. Men min fråga kanske är felformulerad om det inte förhåller sig som jag tänker.

Det är melassen man isåfall sköljer bort. Betfor innehåller 10% melass.
Betfiber innehåller ca 11 Mj och 62 gram smb rp så visst innehåller det både energi och protein. I en nära nog perfekt mix dessutom.
 
Det är asdyrt i jämförelse
Ja det är ungefär dubbla priset på speedibeet jämfört med betfor och tyvärr tillverkas det inte heller i Sverige. Men, alla hästar äter inte urlakad betfor och då är det ett bra alternativ. Jag har använt speedibeet i många år och har aldrig sett varken sand eller småstenar i och blötläggningsvattnet är klart. Min ena häst äter inte heller urlakad betfor. För min del, som bara ger några dl/dag överväger helt klart fördelarna även om jag hade önskat att det fanns betfiber utan tillsatt melass som är tillverkad i Sverige.
 
Ja det är ungefär dubbla priset på speedibeet jämfört med betfor och tyvärr tillverkas det inte heller i Sverige. Men, alla hästar äter inte urlakad betfor och då är det ett bra alternativ. Jag har använt speedibeet i många år och har aldrig sett varken sand eller småstenar i och blötläggningsvattnet är klart. Min ena häst äter inte heller urlakad betfor. För min del, som bara ger några dl/dag överväger helt klart fördelarna även om jag hade önskat att det fanns betfiber utan tillsatt melass som är tillverkad i Sverige.

På Granngården i Luleå kostade en säck Betfor 99kr och en säck Kwikbeet 169kr så inte riktigt dubbla.

Hmm. Tåls att fundera på detta.
 
I vilka hiskeliga mängder häller ni i era friska hästar betfor så det ska vara nödvändigt att urlaka?
På min tid fick digivande märrar och unghästar max 1 L torrt/svällde till dubbla volymen, kan väl knappt vara 400 gr?
Vanliga ridhästar kanske hälften för att mineralerna skulle slinka ner och för "magen".
Om nu det omräknat i vitt socker blir 5 bitar? Det är ju inget på en 500 kg häst.
Fodermorötter innehåller troligen mycket mer för att inte prata om ett äpple eller två.
Eller knäckebröd?
 
I vilka hiskeliga mängder häller ni i era friska hästar betfor så det ska vara nödvändigt att urlaka?
På min tid fick digivande märrar och unghästar max 1 L torrt/svällde till dubbla volymen, kan väl knappt vara 400 gr?
Vanliga ridhästar kanske hälften för att mineralerna skulle slinka ner och för "magen".
Om nu det omräknat i vitt socker blir 5 bitar? Det är ju inget på en 500 kg häst.
Fodermorötter innehåller troligen mycket mer för att inte prata om ett äpple eller två.
Eller knäckebröd?
En häst kan vara frisk men ändå sockerkänslig. Att ge hästar morötter, äpplen eller knäckebröd i parti och minut är inget som ens finns i min tankevärld. Jag håller mina hästar som båda är presumtiva för IR och därmed fång på en total sockerhalt som ligger långt under 10%. Jag har valt att göra så eftersom jag inte är beredd att gambla med mina hästars liv och att hålla sockerhalten låg är en del i strävan att hålla dem friska. En känslig häst kan bli knuffad över kanten med bara någon dl torr betfor. Inte dagens betfor kanske, det beror helt på övriga foderstaten men tidigare då sockerhalten i betfor var över 20%.
 
Jag har alltid gett alla mina betfor till insläppsmat vintertid (när de kommer in tidigare o inte längre går in till kvällsfodring). Märkte när de minskade ner på sockerhalten att flera kräsna jäklar inte längre ville äta sin betfor eller åt upp höt först...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp