Sockerbetans återkomst? Betfor etc 2017

"Beläggningen" är socker. Jag hoppas ni inte låter det ligga länge i varmvatten. Det sker en snabb bakterietillväxt i betfor som värms upp.
Det ligger bara tills det svällt upp (kanske max 10 min), sen silas det bort och hälls på kallt vatten. De få gånger vi testat att sätta betfor i kallt vatten över natten så har det luktat skunk dagen efter, så detta känns betydligt fräschare än övriga alternativ. När vi satt det i kallvatten samma dag så känns det som att det tar hundra år för det att svälla, och trots att vi ridit eller fixat med annat under tiden så känns den liksom inte klar (små bitar som fortfarande är hårda).

Vintertid (vid minusgrader) så finns bara ett alternativ och det är varmvatten, har inga isolerade ytor alls i stallet.
 
Det ligger bara tills det svällt upp (kanske max 10 min), sen silas det bort och hälls på kallt vatten. De få gånger vi testat att sätta betfor i kallt vatten över natten så har det luktat skunk dagen efter, så detta känns betydligt fräschare än övriga alternativ. När vi satt det i kallvatten samma dag så känns det som att det tar hundra år för det att svälla, och trots att vi ridit eller fixat med annat under tiden så känns den liksom inte klar (små bitar som fortfarande är hårda).

Vintertid (vid minusgrader) så finns bara ett alternativ och det är varmvatten, har inga isolerade ytor alls i stallet.
Vad skumt. Jag har svällt betfor över natten eller över dagen (beroende på om hästarna har fått det till frukost eller middag) alltid när hästarna får det. Det har aldrig börjat jäsa eller lukta illa.
 
Vad skumt. Jag har svällt betfor över natten eller över dagen (beroende på om hästarna har fått det till frukost eller middag) alltid när hästarna får det. Det har aldrig börjat jäsa eller lukta illa.
Med tanke på att vi oftast bara är där en gång om dagen så blir det lätt att betforen står i 20+ timmar om vi sätter den dagen innan. Jag tycker den jäser rätt snabbt i sommarvärmen (när vi har sådan), och utan isolering så blir det minst lika varmt inne som ute.
 
Med tanke på att vi oftast bara är där en gång om dagen så blir det lätt att betforen står i 20+ timmar om vi sätter den dagen innan. Jag tycker den jäser rätt snabbt i sommarvärmen (när vi har sådan), och utan isolering så blir det minst lika varmt inne som ute.
Ahaaa, ja, då kan det nog bli äckligt när det måste stå så länge.
 
Så, om man har en häst som inte är känslig mot kolhydrater, kan man ge betfor i fortsättningen utan att få dåligtsamvete för att man inte sköljer ur det? Eller ska man leta efter annat mineralblandningsfoder?
Och hur länge kan betfor stå uppblött med diverse salter och jäster i ett stall där det är Max 18 grader i? @spaderÄss
 
En häst kan vara frisk men ändå sockerkänslig. Att ge hästar morötter, äpplen eller knäckebröd i parti och minut är inget som ens finns i min tankevärld. Jag håller mina hästar som båda är presumtiva för IR och därmed fång på en total sockerhalt som ligger långt under 10%. Jag har valt att göra så eftersom jag inte är beredd att gambla med mina hästars liv och att hålla sockerhalten låg är en del i strävan att hålla dem friska. En känslig häst kan bli knuffad över kanten med bara någon dl torr betfor. Inte dagens betfor kanske, det beror helt på övriga foderstaten men tidigare då sockerhalten i betfor var över 20%.

Fast du svarar ju utifrån att dina hästar har sjukdomar . Blir jättekonstigt i sammanhanget att slå på nån trumma gällande betfor som tillägsfoder i foderstaten.
 
Med tanke på att vi oftast bara är där en gång om dagen så blir det lätt att betforen står i 20+ timmar om vi sätter den dagen innan. Jag tycker den jäser rätt snabbt i sommarvärmen (när vi har sådan), och utan isolering så blir det minst lika varmt inne som ute.

Ja så ska inte betfor serveras - inget blötlagt foder öht . Har jättesvårt att förstå att folk tycker det är konstigt ?
Dricker du själv mjölk tex som står i rumstemperatur i 20 timmar ? :confused:
 
Det förvånar mig att så många hästar behöver betforen för mineralerna. Förståeligt om man blandar ihop mineraler själv eller använder icke-pelleterade mineraler ( ser ut som sand/grus) men alla mina hästar har gillat pelleterade mineraler så mycket att jag kunnat använda det som belöningsgodis.
 
Förr utfodrade jag med betfor men det var längesedan nu. Behövs det verkligen? Visst, det innehåller fibrer men det gör ju grovfoder också? Jag tycker det verkar helt onödigt.

Det "behövs" inte ?
Inget foder "behövs" bara för att .

Däremot är betfor som många skrivit ett bra grovfoder att tillföra hästen extra vätska med . Bra att blanda i extra mineraler och tillskott i på hästar som är lite kinkiga mot tex extra salt /andra tillskott .

Att sand skulle vara ett jätteproblem ang betfor fattar jag öht inte utifrån hur hästarna fungerar med sin mun :confused:

Vissa inslag av sand är en del av deras vardag i hagen när de betar/letar gräs
 
Senast ändrad:
Det "behövs" inte ?
Inget foder "behövs" bara för att .

Däremot är betfor som många skrivit ett bra grovfoder att tillföra hästen extra vätska med . Bra att blanda i extra mineraler och tillskott i på hästar som är lite kinkiga mot tex extra salt /andra tillskott .

Att sand skulle vara ett jätteproblem ang betfor fattar jag öht inte utifrån hur hästarna fungerar med sin mun :confused:
Däremot att ha det till att blanda mineraler i, det kan det vara bra till.

Vissa inslag av sand är en del av deras vardag i hagen när de betar/letar gräs
Sand har jag inte kommenterat. Den lilla vätska man får i en häst via betfor kan väl varken göra till eller från? och grovfoder har man ju i halm och hö. Tycker fortfarande att det är onödigt.
 
Det förvånar mig att så många hästar behöver betforen för mineralerna. Förståeligt om man blandar ihop mineraler själv eller använder icke-pelleterade mineraler ( ser ut som sand/grus) men alla mina hästar har gillat pelleterade mineraler så mycket att jag kunnat använda det som belöningsgodis.

Det är inte särskilt ovanligt ändå att hästar inte vill äta mineraler och andra tillskott.
Det finns många hästar man kan ge mineraler som godis rakt av. Skitbra!
Men det finns också de som sorterar ut tom i betfor om man blötlägger pellets iom att det oftare inte blir lika små partiklar som lösa mineraler.
Jag har haft flera såna träningshästar där man fått laborera med en massa olika typer av mineraler och försöka gömma i olika foder.
Ofta funkar betfor rätt väl att gömma i. Men så även betfiber.
Min vill dock inte ha betfiber sommartid. Då gäller betfor.
Som tur är har jag hittat elektrolyter han nu dricker i vattnet.
Men mineraler - Hell no!
 
Sand har jag inte kommenterat. Den lilla vätska man får i en häst via betfor kan väl varken göra till eller från? och grovfoder har man ju i halm och hö. Tycker fortfarande att det är onödigt.

Vet inte riktigt varför du svarar ? Jag har aldrig tyckt att betfor är nödvändigt ? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp