Sockerbetans återkomst? Betfor etc 2017

En häst kan vara frisk men ändå sockerkänslig. Att ge hästar morötter, äpplen eller knäckebröd i parti och minut är inget som ens finns i min tankevärld. Jag håller mina hästar som båda är presumtiva för IR och därmed fång på en total sockerhalt som ligger långt under 10%. Jag har valt att göra så eftersom jag inte är beredd att gambla med mina hästars liv och att hålla sockerhalten låg är en del i strävan att hålla dem friska. En känslig häst kan bli knuffad över kanten med bara någon dl torr betfor. Inte dagens betfor kanske, det beror helt på övriga foderstaten men tidigare då sockerhalten i betfor var över 20%.
Men då behövs ju inte fodermedlet om det ges så lite. Hålla på och mecka med det för en dl torrt. Onödigt. Varför ens fodra med det?
 
I vilka hiskeliga mängder häller ni i era friska hästar betfor så det ska vara nödvändigt att urlaka?
På min tid fick digivande märrar och unghästar max 1 L torrt/svällde till dubbla volymen, kan väl knappt vara 400 gr?
Vanliga ridhästar kanske hälften för att mineralerna skulle slinka ner och för "magen".
Om nu det omräknat i vitt socker blir 5 bitar? Det är ju inget på en 500 kg häst.
Fodermorötter innehåller troligen mycket mer för att inte prata om ett äpple eller två.
Eller knäckebröd?

Min häst är allergisk mot melass, så därför var Kwikbeet/Speedibeet ett tvunget alternativ för just oss iaf. :)
 
Ja det är lite olika priser. Jag tog riktpriserna som jämförelse. Jag betalar 158 kr för 20 kg speedibeet. Vad betforn kostar på samma ställe vet jag inte.

Var 17 köper du så billig Speedibeet?! :eek:
Tror jag betalar runt 270-280 kr/20 kg säck för Kwikbeet (D&H). Speedibeet (Pavo) kostar 250-260 kr/15 kg säck.
Samtidigt kostar en säck vanlig Betfor bara 80-90 kr... Men vad gör man inte för sin pälskling!
 
Vi blötlägger vår betfor i varmvatten och silar sen bort vattnet innan vi blandar i resterande kraftfoder och häller på mer kallvatten (våra herrar gillar när det är blött och kladdigt, mash är en definitiv favorit). Blir en väldigt äcklig beläggning efter betforvattnet som silas bort, så känns betydligt fräschare att göra såhär.

Hade hellre använt speedibeet eller kwikbeet då det är betydligt mindre jobb och det sväller upp betydligt snabbare, men har man en säck betfor hemma så har man. Betfor är dessutom betydligt mycket billigare så blir nog att vi fortsätter med det även i framtiden.
 
"Beläggningen" är socker. Jag hoppas ni inte låter det ligga länge i varmvatten. Det sker en snabb bakterietillväxt i betfor som värms upp.
 
Var 17 köper du så billig Speedibeet?! :eek:
Tror jag betalar runt 270-280 kr/20 kg säck för Kwikbeet (D&H). Speedibeet (Pavo) kostar 250-260 kr/15 kg säck.
Samtidigt kostar en säck vanlig Betfor bara 80-90 kr... Men vad gör man inte för sin pälskling!

Kwikbeet på min Granngården (Luleå) kostar 169kr.
 
Mina äter 2dl (mätt torrt)/dag som sköljs av innan servering efter blötläggning. Det är definitivt sand i.

De behöver inte mer mat men blandar mineralerna i och den som ofta är dålig i magen har blivit stabilare sedan jag började med betfor.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag undersökte sköljvattnet nu och jo :'(.

Det är inte mycket, men det finns helt klart fin sand med.

Känns ju helknasigt att ge något jag vet innehåller sand.

Finns det någon nackdel med att ge Kwikbeet eller Speedibeet istället @spaderÄss ?
KL: Har någon kollat sköljvatten från Kwikbeet eller speedybeet då. Jag menar, de är ju också gjorda på sockerbetor (troligtvis på restprodukten efter sockerframställningen precis som betfor) och sockerbetor växer i jorden och då är det inte jättekonstigt om det följer med lite sand eller jord i slutprodukten. Om det hade varit en dl eller mer vore det väl en sak, men några korn här och där, jösses! Och jag är synnerligen säker på att det som gör vattnet brunt i betfor är melass och inget annat.
 
KL: Har någon kollat sköljvatten från Kwikbeet eller speedybeet då. Jag menar, de är ju också gjorda på sockerbetor (troligtvis på restprodukten efter sockerframställningen precis som betfor) och sockerbetor växer i jorden och då är det inte jättekonstigt om det följer med lite sand eller jord i slutprodukten. Om det hade varit en dl eller mer vore det väl en sak, men några korn här och där, jösses! Och jag är synnerligen säker på att det som gör vattnet brunt i betfor är melass och inget annat.
Jag använder speedibeet och vattnet har aldrig varit brunt här. Jag har heller aldrig sett några stenar och ingen sand. Jag tror också att det är melassen i betforn som gör det vattnet brunt.
 
KL: Har någon kollat sköljvatten från Kwikbeet eller speedybeet då. Jag menar, de är ju också gjorda på sockerbetor (troligtvis på restprodukten efter sockerframställningen precis som betfor) och sockerbetor växer i jorden och då är det inte jättekonstigt om det följer med lite sand eller jord i slutprodukten. Om det hade varit en dl eller mer vore det väl en sak, men några korn här och där, jösses! Och jag är synnerligen säker på att det som gör vattnet brunt i betfor är melass och inget annat.

Jag har faktiskt aldrig märkt att det skulle vara minsta sandkorn eller grus i KB/SB. Har haft både D&Hs och Pavos. Men nepp, ingenting som sagt. Deras är ju dock som pressade "cornflakes" i konsistensen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp