Sockerskatt

Nej, det är knappast det det handlar om. Men tråden är 34 sidor så jag tänker inte försöka om du inte förstått något nu. Vi har fattat att du vill höra hur fin du blivit när du gått ner i vikt :)
Vad är ditt problem?
Någon tycker att man aldrig kommenterar vikt, en del ser inte problemet och en del tycker att det beror på. Varför stör min åsikt?
 
Vad är det du inte håller med om? Att det krävs fingertoppskänsla och en nära relation till personen? Att ens "beröm" annars kan slå helt fel? Varför har du ett behov av att se viktnedgång som en prestation som du vill berömma?
Jag håller inte med om att det ALLTID är fel.
Jag håller alltså med dom som menar att det kan bero på situation och person.
 
Jag läste för ett tag sen att i våran kommun är nästan var 5:e person fet, alltså ett bmi över 30. Samt att varannan svensk är överviktig.
https://www.dh.se/i-sverige-ar-varannan-svensk-overviktig/

Vore det inte rimligt att politikerna börjar agera mot detta hälsoproblem ?

Vad anser ni ? Borde Sverige också införa en sockerskatt ? Eller finns det andra metoder som är bättre?

https://www.svd.se/redan-sockerskatt-i-19-lander--fler-ar-pa-vag

Personligen tycker jag man borde testa alla medel för att minska övervikten. En sockerskatt låter rimligt. Men sen har vi ju problemet med lightprodukter som inte heller är så bra, lär då kanske öka.

Jag vill återgå till ämnet och veta var TS hittar belägg för att 1. övervikt (inte fetma) är farligt, 2. Var belägg finns för att socker skapar övervikt och 3. varför vi då inte istället ska slopa först skatt på cigg och sen på vin då vi vet att måttlighetsdrickare och rökare är normal/underviktiga i större del än resten av populationen om nu vikten är det "viktigaste".

Jag hittar ingenting vettigt vid artikelsökning, det enda jag hittar är att det är farligt att sitta stilla oavsett vad du väger men att det inte spelar så stor roll vad du gör när du inte sitter så länge du gör ngt om det nu handlar om att leva längre. Sen kan det ju vara ekonomiskt för samhället om folk dör strax efter pension oxå iofs oavsett orsak. Vad är din frågeställning egentligen och vad är det du vill att vi ska spara pengar på @Hero ?
 
Vad är ditt problem?
Någon tycker att man aldrig kommenterar vikt, en del ser inte problemet och en del tycker att det beror på. Varför stör min åsikt?
Det finna alltid folk till allting, du kan säkert hitta någon, kanske även i denna tråd, men du får leta en hel del om du ska hitta mer än någon enstaka.

De som inte ser problemet med att kommentera folks vikt lär vara helt utan empati och känsla för hur folk reagerar, eller så vill de vara elaka.

Det beror på är förmodligen en övervägande majoritet. Du lär ha svårt att hitta den som inte anser att en läkare ska diskutera övervikt med en person som söker hjälp för övervikt. Och du behöver en riktig sadist för att medvetet kommentera en anorektikers viktnedgång. Alla med lite sunt förnuft bör hamna här om de tänker efter.
 
Det finna alltid folk till allting, du kan säkert hitta någon, kanske även i denna tråd, men du får leta en hel del om du ska hitta mer än någon enstaka.

De som inte ser problemet med att kommentera folks vikt lär vara helt utan empati och känsla för hur folk reagerar, eller så vill de vara elaka.

Det beror på är förmodligen en övervägande majoritet. Du lär ha svårt att hitta den som inte anser att en läkare ska diskutera övervikt med en person som söker hjälp för övervikt. Och du behöver en riktig sadist för att medvetet kommentera en anorektikers viktnedgång. Alla med lite sunt förnuft bör hamna här om de tänker efter.
Och det mesta har jag aldrig sagt emot.
Men att man är helt dum i huvudet för att ngn kommenterar utseende håller jag inte med om. Det beror på läge/person.
 
Mig veterligen så är det bara jag hittills som sagt nej till att kommentera vikt i alla lägen, så du kan vända dig till mig direkt istället.
Det diskuterades i från flera håll och flera olika åsikter. Jag skrev bara hur det fungerar för mig men det skulle jag inte ha gjort förstår jag.
 
Det diskuterades i från flera håll och flera olika åsikter. Jag skrev bara hur det fungerar för mig men det skulle jag inte ha gjort förstår jag.

Men nu blir det bara fånigt. Du befinner dig på ett diskussionsforum, då får man räkna med diskussion och att det alltid kommer finnas folk som inte håller med dig och/eller argumenterar emot. Det är ju liksom så det funkar.
 
Men nu blir det bara fånigt. Du befinner dig på ett diskussionsforum, då får man räkna med diskussion och att det alltid kommer finnas folk som inte håller med dig och/eller argumenterar emot. Det är ju liksom så det funkar.
Ja det var PRECIS det jag tyckte också!
 
Okej? Så du vill diskutera men när folk diskuterar emot dig så surar du till och uttrycker att du inte skulle ha skrivit något från första början? Förstår inte riktigt hur det går ihop.
Surar till?
Haha vem surar till egentligen?
Jaja jag tycker att det inte är svart eller vitt.
Det kan vara jättefel och det kan vara jätterätt tycker JAG. Om man är osäker avstår man tycker JAG.
Jag är varken sur eller har något emot att diskutera.
 
Surar till?
Haha vem surar till egentligen?
Jaja jag tycker att det inte är svart eller vitt.
Det kan vara jättefel och det kan vara jätterätt tycker JAG. Om man är osäker avstår man tycker JAG.
Jag är varken sur eller har något emot att diskutera.

Ja, jag tyckte att inlägget om att du inte borde ha sagt något var ganska tjurigt. Eller snarare tramsigt. Jag vet att DU tycker så, det betyder inte att ingen kommer diskutera emot.
 
Ja, jag tyckte att inlägget om att du inte borde ha sagt något var ganska tjurigt. Eller snarare tramsigt. Jag vet att DU tycker så, det betyder inte att ingen kommer diskutera emot.
Med tanke på svaren på mitt inlägg så är det så jag känner. Det är varken tjurigt eller tramsigt utan så jag kände.
Du får tycka och jag får känna.
 
Med tanke på svaren på mitt inlägg så är det så jag känner. Det är varken tjurigt eller tramsigt utan så jag kände.
Du får tycka och jag får känna.

Men det är naturligt att någon säger emot på ett diskussionsforum. Det blir tramsigt att påpeka att man inte skulle ha sagt något bara för att någon eller några inte håller med en. Men whatever, nog om det.

Jag kommenterar aldrig någons vikt, oavsett om det är en närstående eller ej. Oavsett om jag vet att personen försöker gå ner och vill ha kommentarer. Jag ställer inte upp på det. Det är tillräckligt med vikthets i samhället som det är. Jag vill inte medverka.

Det finns ett undantag och det är Tjockistråden här, där jag själv medverkar. Men det är inte utan vånda. Så fort något inlägg hamnar på gränsen till hets eller osunt tänk så vill jag inte vara med längre. Då slutar jag kommentera en stund.

Om jag märker att någon fiskar kommentarer så berömmer jag något annat än viktnedgången eller utseendet. T ex nya rutiner som funkar, jättebra. Men aldrig att jag kommer haspla ur mig "så fin du blivit!", eller värdera viktnedgång som en prestation. Då spär jag bara på den fatshaming som redan finns i samhället.
 
Jag vill återgå till ämnet och veta var TS hittar belägg för att 1. övervikt (inte fetma) är farligt, 2. Var belägg finns för att socker skapar övervikt och 3. varför vi då inte slopar först skatt på cigg och sen på vin då vi vet att måttlighetsdrickare och rökare är normal/underviktiga i större del än resten av populationen om nu vikten är det "viktigaste".

Jag hittar ingenting vettigt vid artikelsökning, det enda jag hittar är att det är farligt att sitta stilla oavsett vad du väger men att det inte spelar så stor roll vad du gör när du inte sitter så länge du gör ngt om det nu handlar om att leva längre. Sen kan det ju vara ekonomiskt för samhället om folk dör strax efter pension oxå iofs oavsett orsak. Vad är din frågeställning egentligen och vad är det du vill att vi ska spara pengar på @Hero ?

1 Ungefär som du skriver, förutom problemet att definiera övervikt - BMI funkar dåligt. Övervikt är säkert en liten risk liksom matvanor (grönsaker eller skräpmat), motionsvanor, arv, miljö osv.

2. Att snabba kolhydrater är en bov vid övervikt är tämligen klart, men socker i sig ger inte övervikt, det krävs en kombination. Övervikt är mer komplext än mycket socker =övervikt.

3 Någon källa på att måttlighetsdrickare skulle vara indikation på att man oftare är normalviktig/underviktig har jag aldrig hört talas om, däremot har väl alla hört talas om ölmage.
 
Den enda som känner till min nuvarande viktnedgång utöver Buke är min sambo, av den enkla anledningen att vi bor ihop och därmed lagar mat och äter tillsammans. Jag vill inte berätta det för någon annan, för det är bara min ensak. Och för att jag absolut inte vill höra "bra", "duktig", "så fin du blivit" eller annat som bara är så skevt att det triggar mig något otroligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp