Sockerskatt

Om jag märker att någon fiskar kommentarer så berömmer jag något annat än viktnedgången eller utseendet. T ex nya rutiner som funkar, jättebra. Men aldrig att jag kommer haspla ur mig "så fin du blivit!", eller värdera viktnedgång som en prestation. Då spär jag bara på den fatshaming som redan finns i samhället.
"Så fin du blivit" är direkt tveeggat. Det innebär indirekt att man inte varit fin tidigare.

Berömma tycker jag är okej, men med förnuft och omdöme och knappast en ytligt bekant på stan och liknande.
 
"Så fin du blivit" är direkt tveeggat. Det innebär indirekt att man inte varit fin tidigare.

Berömma tycker jag är okej, men med förnuft och omdöme och knappast en ytligt bekant på stan och liknande.

Precis. Min mamma fick en sådan kommentar på en begravning när hon träffade släkt som hon inte sett sen sin magoperation. Jag hade god lust att dra tag i karln och fräsa att hon minsann var lika fin innan, även om jag förstår att man kommenterar av någon märklig välvilja som ändå bara blir fatshaming. Dessutom stod jag bredvid, överviktig och grann, och kände hur det riktigt stack till i mig. Därav att jag aldrig berömmer. Man vet aldrig vem som ser eller hör.
 
1 Ungefär som du skriver, förutom problemet att definiera övervikt - BMI funkar dåligt. Övervikt är säkert en liten risk liksom matvanor (grönsaker eller skräpmat), motionsvanor, arv, miljö osv.

2. Att snabba kolhydrater är en bov vid övervikt är tämligen klart, men socker i sig ger inte övervikt, det krävs en kombination. Övervikt är mer komplext än mycket socker =övervikt.

3 Någon källa på att måttlighetsdrickare skulle vara indikation på att man oftare är normalviktig/underviktig har jag aldrig hört talas om, däremot har väl alla hört talas om ölmage.

Påstående 3 gäller bara kvinnor, borde skrivit det. I övrigt är vi helt clueless forskningsmässigt.
 
Det är nog ingen som tycker man aldrig ska kommentera vikt oavsett situation eller tror att ingen uppskattar positiva kommentarer oavsett situation.

Det handlar om fingertoppskänsla och vilken relation man har till medmänniskan och i vilket sammanhang. Känner man personen väl och har en bra kommunikation så är det stor skillnad mot att man kommenterar vikt hos personer man känner ytligt eller inte alls. Sammanhang som forumdiskussion skapad för att att peppa varandra till viktminskning är en mycket lämplig plats att berömma folk.

Berömmer man en ytligt bekant som gått ner i vikt så riskerar man att berömma en anorektisk person, eller en som går ner i vikt pga sjukdom. Att kommentera att någon gått upp i vikt är olämpligt om man inte har en nära relation eller det är specifika ärenden som är vikt beroende.
Jag skulle dra det så långt att man mycket väl kan vara ovetandes av till och med nära vänners ev ätstörning eftersom en del sjuka är mästare på att dölja sin problematik..
 
För det första har jag alltid kämpat för att HÅLLA vikten. Mitt problem är känsloätning.
Men det var inte det diskussionen gällde utan att några tyckte att man aldrig ska kommentera vikt. Därför tog jag mig som ett exempel. Oavsett vad man kämpar för/emot så blir man väl glad när någon uppmärksammar ett lyckat resultat.
Jag struntar faktiskt i om ngn vill ha uppmärksamhet för viktnedgång. Jag tycker det är sjukt att vi lägger så mycket värde i prestationer kring kropp, mat och träning i samhället och det vill inte jag bidra till.

Jag kommenterar inte ens min mammas viktnedgång trots att jag vet hur mycket hon kämpat. Det känns bara inte relevant.
Finns så många andra saker man kan uppmärksamma hos andra.

Jag ogillar all form av kommentering av folks kroppar. Det är stört att ens kropp ska få så mycket uppmärksamhet.
 
Jag skulle dra det så långt att man mycket väl kan vara ovetandes av till och med nära vänners ev ätstörning eftersom en del sjuka är mästare på att dölja sin problematik..
Givetvis, men ska man undvika allt som kan vara känsligt så får man inte mycket att prata om. Jag tänker mest på kommentarer för att stödja den som man vet försöker gå ner i vikt (och givetvis inte är underviktig). Klart att det kan bli fel, men det kan det bli om man håller tyst också.
 
Vet du varför slakterierna tycker det är jobbigt att hålla isär köttet? @Skjøldur
Allt kött måste ju vara spårbart ner till respektive gård och datum för slakttransport för att uppfylla livsmedelslagar om livsmedelssäkerhet och spårbarhet, det gäller ju inte enbart krav-kött.

Minns inte källan till mitt påstående, bara att jag läst det. Även om man måste hålla isär varifrån djuren kommer så blir det med kommersiell slakt stora partier av varje vara, med det ekologiska mycket mindre. Jag antar att det är därför.
 
Men det är naturligt att någon säger emot på ett diskussionsforum. Det blir tramsigt att påpeka att man inte skulle ha sagt något bara för att någon eller några inte håller med en. Men whatever, nog om det.

Jag kommenterar aldrig någons vikt, oavsett om det är en närstående eller ej. Oavsett om jag vet att personen försöker gå ner och vill ha kommentarer. Jag ställer inte upp på det. Det är tillräckligt med vikthets i samhället som det är. Jag vill inte medverka.

Det finns ett undantag och det är Tjockistråden här, där jag själv medverkar. Men det är inte utan vånda. Så fort något inlägg hamnar på gränsen till hets eller osunt tänk så vill jag inte vara med längre. Då slutar jag kommentera en stund.

Om jag märker att någon fiskar kommentarer så berömmer jag något annat än viktnedgången eller utseendet. T ex nya rutiner som funkar, jättebra. Men aldrig att jag kommer haspla ur mig "så fin du blivit!", eller värdera viktnedgång som en prestation. Då spär jag bara på den fatshaming som redan finns i samhället.
Ja det var precis det jag tyckte också, att man tycket olika i ett diskussionsforum!
 
Jag struntar faktiskt i om ngn vill ha uppmärksamhet för viktnedgång. Jag tycker det är sjukt att vi lägger så mycket värde i prestationer kring kropp, mat och träning i samhället och det vill inte jag bidra till.

Jag kommenterar inte ens min mammas viktnedgång trots att jag vet hur mycket hon kämpat. Det känns bara inte relevant.
Finns så många andra saker man kan uppmärksamma hos andra.

Jag ogillar all form av kommentering av folks kroppar. Det är stört att ens kropp ska få så mycket uppmärksamhet.
Det får du tycka och jag får tycka att det beror på.
 
Ja det var precis det jag tyckte också, att man tycket olika i ett diskussionsforum!

Ja, men det blir liksom inte mycket till diskussion om man bara stannar vid att "du tycker si, jag tycker så". Och om du tycker allt detta tycker jag ju fortfarande att det var väldigt märkligt av dig att bli tvär på det sättet. Men som sagt, nog om det.
 
Ja, men det blir liksom inte mycket till diskussion om man bara stannar vid att "du tycker si, jag tycker så". Och om du tycker allt detta tycker jag ju fortfarande att det var väldigt märkligt av dig att bli tvär på det sättet. Men som sagt, nog om det.
Du tolkar nog fel. Jag är inte tvär. Jag upplever dig tvär däremot.
 
Du tolkar nog fel. Jag är inte tvär. Jag upplever dig tvär däremot.

Okej. Jag upplever inläggen nedan som "tvär". Det är t ex ingen som har sagt (vad jag vet?) att man är dum i huvudet, eller att du inte skulle ha sagt något.

Och det mesta har jag aldrig sagt emot.
Men att man är helt dum i huvudet för att ngn kommenterar utseende håller jag inte med om. Det beror på läge/person.

Det diskuterades i från flera håll och flera olika åsikter. Jag skrev bara hur det fungerar för mig men det skulle jag inte ha gjort förstår jag.

Jag misstänker att du upplever mig som tvär för att jag har en annan åsikt, för det verkar inte som att du riktigt läser det jag skriver. Hursom, vi kan lämna det sidospåret.
 
Okej. Jag upplever inläggen nedan som "tvär". Det är t ex ingen som har sagt (vad jag vet?) att man är dum i huvudet, eller att du inte skulle ha sagt något.





Jag misstänker att du upplever mig som tvär för att jag har en annan åsikt, för det verkar inte som att du riktigt läser det jag skriver. Hursom, vi kan lämna det sidospåret.
Jag läser men delar inte din åsikt fullt ut!
 
Jag läser men delar inte din åsikt fullt ut!

Nej, jag har förstått det, men du får ju gärna skriva varför t ex så att det blir någon form av diskussion. Men du verkar inte så intresserad av att diskutera, bara att få säga din åsikt och stanna där.
 
Jag kan bara skriva under på det här med att kommentera kroppar. Jag har själv droppat en del i vikt det senaste året, inte för att jag själv tyckte det behövdes, bara för att komma till normalvikt på bmi så att inte läkare ska blocka en operation (inte vikt-relaterad).

Så nu kommer då alla "ååh du har blivit så fin", och "du är sååå duktig som gått ner". Jag brukar svara med att jag alltid har varit fin och duktig är jag på skolan och kreativa grejer :meh: Och jag förstår att vissa menar väl, men det skapar en rundgång av hets och dåliga tankar inom mig. Önskar att man bara kunde få existera som människa ibland och inte som en vikt :(
 
För ett par år sedan, då jag gått ner kring 15 kilo, träffade jag en bekant på ICA. Hen hade med sig sin dotter, som kanske var 10 - 11 år. Föräldern utbrast till dottern: -TITTA så fin hon har blivit!! Det kändes inte alls bra. Själv bryr jag mig inte (tror jag, i alla fall) men det kändes hemskt att representera, för en liten flicka, en person som blivit "fin" genom att gå ner i vikt.....
 
Ja, men man kan ju stötta på andra sätt än att kommentera kroppar :)
Nu rörde min kommentera inte enbart att kommentera kroppar, bra eller hur? Personligen så tänker jag på allt kring viktnedgång och inte alls så snävt som att kommentera hur kroppen ser ut. Spåret rörde att diskutera fetma inklusive trådar på bukefalos.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp