Sockerskatt

Att som i rubriken till SvD:s artikel säga att 19 länder har infört "sockerskatt" tycker jag är att överdriva en smula. De flesta av de angivna länderna i artikeln har infört en skatt på sockersötad läsk och inget mer.

För övrigt tror jag inte att en generell sockerskatt kommer att påverka övervikten på populationsnivå särskilt mycket. En skatt riktad mot sockersötad läsk däremot, det tror jag mer på i så fall.
Hoppar in efter en sida. Jo det har jag också hört. Att sockersötad läsk har man visat att det finns ett direkt samband med övervikt. Däremot har man inte kunnat se samma direkta samband med socker, inte ens med tester med gelehallon.

Jag är mot sockerskatt, men är inte helt övertygad om att jag är emot en sockersötadläskskatt.
 
När vi ändå är inne på skatter för saker som kostar samhället pengar - är det inte rimligt att ha ökad skatt också på all typ av extremsport - det är ju inte rimligt att vi som inte utövar det ska behöva betala för sjukvård, arbetsoförmåga osv som kommer av att en är med i en olycka på sin fritid! :up:
Jag tror faktiskt man betalar för en del av det iom att personförsäkringarna går upp för extremsport.
 
Sannolikt är måttlighetsdrickare av vin mer hälsosamma på andra vis, socioekonomi är ju en stark faktor här. Kanske vill hero införa en fattighetsskatt?
Men var har du fått det ifrån? Det låter heltokigt, är måttlighetsdrickare mer sunda i övrigt än andra så är det sunda levernet och inte alkoholen som spelar roll.
 
Men var har du fått det ifrån? Det låter heltokigt, är måttlighetsdrickare mer sunda i övrigt än andra så är det sunda levernet och inte alkoholen som spelar roll.
Ja, det är lite det som är poängen här. Jag är dyngironisk hela vägen med mina inlägg eftersom påståendet i trådstarten är helt befängt. Det är inte det minsta farligt att vara överviktig (och återigen, övervikt dvs hela spannet från supertränade med BMI på 27 till lätt "plufsiga" med BMi på 26, inte fetma), dricka vin eller röka en cigg då och då, så länge du inte gör allt samtidigt och framförallt är stillasittande större delen av tiden. Det finns en del forskning om just vindrickande både för en normalpopulation men också bland sjuka, tex reumatiker som dricker 4 enheter i veckan el mer mår bättre än de som inte gör det. Sannolikt för att de i övrigt också både lever sundare men oxå kan göra det pga sin socioekonomiska situation.
 
Själv har jag ett BMI på 21 räknade dom ut nu. Jag är rätt ohälsosam, röker, dricker vin ibland och lättöl till mat, rör mig inte så värst heller. Jag misstänker starkt att gener spelar in rejält.
Jag är 60+
 
Ja, det är lite det som är poängen här. Jag är dyngironisk hela vägen med mina inlägg eftersom påståendet i trådstarten är helt befängt. Det är inte det minsta farligt att vara överviktig (och återigen, övervikt dvs hela spannet från supertränade med BMI på 27 till lätt "plufsiga" med BMi på 26, inte fetma), dricka vin eller röka en cigg då och då, så länge du inte gör allt samtidigt och framförallt är stillasittande större delen av tiden. Det finns en del forskning om just vindrickande både för en normalpopulation men också bland sjuka, tex reumatiker som dricker 4 enheter i veckan el mer mår bättre än de som inte gör det. Sannolikt för att de i övrigt också både lever sundare men oxå kan göra det pga sin socioekonomiska situation.
Det framgick inte som du var ironisk. Du kommer med ett konstigt påstående utan substans och det ska vara att ironisera över trådstarten (som jag sågat). Ledsen men jag begriper inte poängen.
 
Det framgick inte som du var ironisk. Du kommer med ett konstigt påstående utan substans och det ska vara att ironisera över trådstarten (som jag sågat). Ledsen men jag begriper inte poängen.
Förlåt, flera andra greppade den uppenbarligen så jag såg ingen anledning att förtydliga. Jag var extremt otydlig och oklar om man läser det bokstavsmässigt. Påståendet har dock substans.
 
Det är svårt att kommentera viktminskning utan att det blir fel. Jag är på gång med en viktminskning och kan tycka att det är peppande när ytligt bekanta eller kollegor uppmärksammar det. Om det är på nivån "bra jobbat".

Däremot gör det mig illa till mods när nära vänner/familj hela tiden påpekar hur duktig jag är, vad bra jag kämpar eller att det syns och är fint. Det får mig att känna som att hela mitt värde ligger i huruvida jag lyckas gå ner i vikt eller inte, och det är obehagligt. Jag har flera prestationer, som i min värld, bör väga tyngre än en eventuell liten (eller stor) viktnedgång.
 
Jag vill återgå till ämnet och veta var TS hittar belägg för att 1. övervikt (inte fetma) är farligt, 2. Var belägg finns för att socker skapar övervikt och 3. varför vi då inte istället ska slopa först skatt på cigg och sen på vin då vi vet att måttlighetsdrickare och rökare är normal/underviktiga i större del än resten av populationen om nu vikten är det "viktigaste".

Jag hittar ingenting vettigt vid artikelsökning, det enda jag hittar är att det är farligt att sitta stilla oavsett vad du väger men att det inte spelar så stor roll vad du gör när du inte sitter så länge du gör ngt om det nu handlar om att leva längre. Sen kan det ju vara ekonomiskt för samhället om folk dör strax efter pension oxå iofs oavsett orsak. Vad är din frågeställning egentligen och vad är det du vill att vi ska spara pengar på @Hero ?
Det är svårt att hitta raka belägg för att socker leder till övervikt, tex -äta extra gelehallon varje dag.
Sockersötad/sirapssötad dryck däremot har direkt samband.
https://www.karger.com/Article/FullText/484566 finns flera artiklar
Lättläst https://traningslara.se/lask-varldens-samsta-kalorier/

Och så ska det finnas säkra konstateranden om att möss och råttor går upp i vikt rakt av av kafeteriadiet. Typ kakor, bars osv, när det är svårt att få dem att gå upp i vikt med bara socker eller fett adderat till musfoder.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25966976 men antar att det inte är etiskt att ge människor bara det?

En sak man kan se verkar ha ändrats i många länder på senare tid är tydligen färdiglagad mat som såser och soppor och godisbars osv med en blandning av transfetter, salter, socker, vitt mjöl, som kanske kan vara den stora skillnaden mot förut.

Här långt ned är några grafer där vi äger mer konfektyrvaror och mer chips och ostbågar efter 80-talet. (och iofs mer på 70-80 talet än på 40-50 talet)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp