Sockerskatt

Hur man använder språket är fascinerande, det är inte bara de exakta orden som betyder något utan hur, var och i vilket sammanhang de sägs.

"Alla tjocka är dumma i huvudet" behöver inte nödvändigtvis vara fatshaming, även om det vanligen är det. "Att vara tjock är inte hälsosamt" är mer knepigt, jag skulle kunna säga det i förbifarten till en smal person när en tjock vän bredvid mig är på väg att ta en tårtbit. Jag kan säga detta och liknande i fetas närhet eller direkt till någon närhelst jag får tillfälle. Jag kan titta menande på en fet och säga det och jag kan starta en diskussion på temat i syfte att förnedra feta. Det är alltså sammanhanget och eventuellt kroppsspråk, hur jag uppträtt tidigare och vem som jag riktar mig till som avgör och knappast endast ordvalet i en lösryckt mening. Och givetvis beror det också hur man uppträder efteråt.

Jag hoppas att det här bara var exempel, eller skulle du kunna säga så som du skrev här?

Tråden startas av en person som historiskt sätt aldrig missar en chans att visa sitt förakt mot överviktiga och med detta inlägget.

Tycker du det i detta sammanhanget är ett inlägg som handlar om ren omtanke om överviktiga? I mina ögon handlar det inte om omtanke utan en lust att trycka till överviktiga och okunskap och brist på källkritik. Att länka till en artikel som bygger på sensationsjournalistik är inte så värst trovärdigt.
Jag har dålig koll på vad vilka användare har för åsikter, jag hoppas bara att jag inte har sagt något som någon tagit illa upp av.

Jag hoppas att det här bara var exempel, eller skulle du kunna säga så som du skrev här?
Det var jag som skrev det först, som exempel ja! Skulle självklart inte säga något sånt.:)

Har bara läst första sidan, men tex i grannlandet Norge där min sambo jobbar så är det högre pris på varor med socker (godis och läsk tex) och för honom som svensk innebär det att han sällan köper sånt där.
Tror det kan fungera till viss del att ha nåt sånt i Sverige med.
I och för sig för egen del skulle det nog innebära att jag bakade mer kakor tex :o.

Spin off:
Jag var rökare när jag bodde ett och halvt år i Norge. Ett paket cigaretter kostade över hundra kronor och jag rökte inte ett dugg mindre än vanligt. I min norska umgängeskrets var rökning vanligare än jag var van vid från Danmark och priset avskräckte inte en enda norrman. Däremot var inte alla lika laglydiga som jag, utan de köpta utlänska smuggelcigaretter istället.

Jag tror inte det minsta på att punktskatter minskar oönskat förbruk, men jag vet med säkerhet att det skapar möjligheter för dem som vill tjäna en hacka på mindre lagligt vis :).

Det är väl bättre att jag frågar än att jag bara antar? :S
Vill du vara oförskämd så fråga alla som skriver exempel om de verkligen utfört det de skriver om. Jag har skrivit om våldtäkter och mord också. Tror du att jag går om kring och mördar mördar och våldtar folk för det?

Bara för att jag vill förstå 100%.
Om jag säger typ; "hen är äcklig/dum/ful för att hen är tjock" det är fatshaming.
"Alla tjocka är dumma i huvudet" fatshaming
"Att vara tjock är inte hälsosamt" inte shaming?
Spinner vidare här. Ett annat sätt att se att det troligen inte rör sig om genuin oro för människors hälsa är när man märker att de inte är villiga att ta in ny (bättre) kunskap. Man kan då starkt misstänka att det finns en annan agenda.

Annars hade nog inte tråden varit så lång. Det kom ju tidigt in bättre förklaringsmodeller som kastade omkull felaktiga uppfattningar. Hade det verkligen varit omtanke och nyfikenhet som var drivande hade nog responsen blivit mer i stil med ”jaha, det var nyheter för mig! Jag ska nog gå och läsa på, men så skönt att jag inte längre behöver oroa mig”.

Det är väl bättre att jag frågar än att jag bara antar? :S
Vill du vara oförskämd så fråga alla som skriver exempel om de verkligen utfört det de skriver om. Jag har skrivit om våldtäkter och mord också. Tror du att jag går om kring och mördar mördar och våldtar folk för det?
Fast jag kan förstå missförståndet, jag var också tvungen att läsa en extra gång för det vsr lite otydligt formulerat. Det är ju inte konstigt alls att fråga när man undrar vad som egentligen menades.

Jag har förövrigt rapporterat inlägget där @Lobelia ifrågasätter @Saeta s läsförståelse för det var sjukt obefogat att svara upp otrevligt där.

Det kom ju tidigt in bättre förklaringsmodeller som kastade omkull felaktiga uppfattningar.

Så att övervikt innebär ökade risker för diverse sjukdomar är en felaktig uppfattning?

Någon borde upplysa bland annat livsmedelsverket, 1177 och kanske framförallt folkhälsomyndigheten om det, så att de slutar sprida sina "felaktiga uppfattningar"..

Ett högt BMI (BMI ≥ 25) utgör en riskfaktor för att drabbas av ett flertal olika sjukdomar och är en av de främsta orsakerna till förlorade friska levnadsår i Sverige (1). Övervikt och fetma ökar bland annat risken för typ 2-diabetes, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdom (2). Statistik visar att andelen med övervikt och fetma ökar i befolkningen. Andelen med fetma har tredubblats sedan 1980-talet, vilket betyder att över en miljon vuxna i dag har fetma.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-utveckling/levnadsvanor/overvikt-och-fetma/

Fast jag såg ju inte att det var ett exempel, det var ju det jag frågade om! :)

För övrigt försvinner inte problem med övervikt med sockerskatt, i Norge (där jag bor) är det svindyrt med tex godis: lösgodis 16kr/hg, godispåse typ gott&blandat 45kr. Däremot är inte chips och snacks så hemskt dyrt, plus att det är en stor "kultur" att äta fryspizza. Det finns ju massor som är onyttigt för oss. Hamburgare och pizza är inte heller direkt bra för hälsan, men löser extra beskattning på de produkterna någonting?

Jag är tveksam till att försöka styra över vad folk väljer att äta. Sockerskatt tycker jag dock generellt är positivt, vi behöver inte en massa socker för att må bra, och det är något man kan välja bort om man anser det för dyrt.

Även i Norge ser man en ökning av antalet överviktiga, TROTS sockerskatten så det löser nog inte just överviktsproblemen.

Norges sockerskatt är inte en högre skatt på sockrade produkter rakt igenom, utan skiljer mellan olika sockrade produkter.

Det är dyrt med tex en dubbelbit choklad (typ 20kr), men 1kg socker kostar under 20kr.

Kakor och glass är inte heller sensationellt dyrt, men jag är kanske avtrubbad efter x antal år i Norge.

Sen konsumerar Norrmännen trots sockerskatt mer choklad än svenskarna och ligger på 3:e plats globalt när det gäller läskkonsumtion (har iallafall legat på..), efter Irland och USA. I de nordiska länderna toppar Norge listan följt av Danmark och sedan Sverige på en tredje plats.

Så jag vet inte riktigt hur effektiv sockerskatten är ur hälsosynpunkt. :-) Men utan skulle det kanske konsumeras ännu större mängder?

Hær i Norge har dom redan høgre moms på søtsaker æn riktig mat och det ær sællan man hør någon som klagar på det, men det ær klart att dom passar på att storhandla søtsaker då dom kommer till Sverige. Jag tycker Sverige ska inføra "sockerskatt" och att inkomsten ska anændas till momssænkning av ekologisk mat. Kanske det blir en slant øver till att finansera motion før ældre rørelsehindrade också? De som inte sjælva kan ta sig ut blir lætt sittande hemma och då ær det ju inte konstigt om dom blir tjocka och sjuka.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka