Bukefalos 28 år!

Söka nytt jobb som deltidspensionär

Korall

Trådstartare
Jag är sjukpensionär på deltid och undrar vart jag vänder mig för att få reda på hur jag gör för att söka nytt jobb som deltidspensionär utan att förlora aktivitetsersättningen. Och hur jag skriver en ansökan. Och hur jag ens går till väga att få ett nytt jobb.
Jag kan inte vara den första med aktivitetsersättning/sjukersättning som vill byta arbete/studera?
 
Om du har sjukpension på deltid anses du väl kunna arbeta på den andra delen? Då är det väl inget konstigt om du faktiskt gör det också?

Vad gör du i dagsläget på den delen som du inte är sjukpensionär?

Jag tänker att det är väl bara att använda den delen som om du hade varit frisk. Man går till AF om man behöver det, man funderar på vad man kan och hör av sig till arbetsgivare som kan tänkas vilja ha den kompetensen, man kastar ut krokar bland bekanta om de vet någon som har ett jobb o.s.v. Som vanligt alltså.
 
Om du har sjukpension på deltid anses du väl kunna arbeta på den andra delen? Då är det väl inget konstigt om du faktiskt gör det också?

Vad gör du i dagsläget på den delen som du inte är sjukpensionär?

Jag tänker att det är väl bara att använda den delen som om du hade varit frisk. Man går till AF om man behöver det, man funderar på vad man kan och hör av sig till arbetsgivare som kan tänkas vilja ha den kompetensen, man kastar ut krokar bland bekanta om de vet någon som har ett jobb o.s.v. Som vanligt alltså.
Jag arbetar de % som jag klarar av att arbeta enligt utredningen som jag gjort.
Då jag är skadad efter olycksfall så betalar mitt försäkringsbolag så jag har full lön. Och de % vill jag inte förlora heller. Tyvärr har jag ett lågavlönat arbete, som jag hade innan olycksfallet. Och söker jag ett arbete på deltid så är jag rädd att jag förlorar de % som mitt försäkringsbolag täcker upp. Nu är jag anställd på heltid. Men arbetar deltid. Som om jag vore sjukskriven övriga %.
 
Nu förstod jag nog inte riktigt. Är det sjukersättning från Försäkringskassan du har eller är det något som ett försäkringsbolag betalar? Eller är det båda delarna på något vänster, så att du har sjukersättning från FK men att försäkringsbolaget betalar mellanskillnaden upp till full lön för att sjukersättningen inte motsvarar det du skulle få om du jobbade den delen?

Det är väl i så fall klokt om du skulle titta i försäkringsbolagets villkor eller fråga dem.
 
Jag har sjukersättning på 50% sen 1999 pga en ryggskada. På de övriga 50% arbetsför...
Jag kunde inte vara kvar på mitt gamla jobb på 50% och fick söka nytt. Det är arbetsförmedlingen som gäller och vanligt jobbsök.
Bäst är att du pratar med dina handläggare på FK, Försäkringsbolaget, Facket och kontaktar AF.
 
Nu förstod jag nog inte riktigt. Är det sjukersättning från Försäkringskassan du har eller är det något som ett försäkringsbolag betalar? Eller är det båda delarna på något vänster, så att du har sjukersättning från FK men att försäkringsbolaget betalar mellanskillnaden upp till full lön för att sjukersättningen inte motsvarar det du skulle få om du jobbade den delen?

Det är väl i så fall klokt om du skulle titta i försäkringsbolagets villkor eller fråga dem.
Jag arbetar 50%. Det får jag lön för. På den arbetsplats jag hade innan skadan.
Övriga 50% täcker mitt försäkringsbolag upp för, tillsammans med AFA.
Men jag vill pröva mina vingar, och känner att det är dags att byta jobb.

Är anställd på 100% eftersom jag var 100% arbetsför innan olycksfallet. Anställningen har inte förhandlats om, även om jag har aktivitets/sjukersättning.
Men är bara schemalagd 4h/dag.

Därav är det bökigt hur jag skriver en ansökan och vad för tjänster jag söker då jag omöjligt klarar av 100%. Och är rädd att om jag söker en deltidstjänst så blir jag av med det som försäkringsbolaget betalar, alltså hälften av min inkomst fram tills pensionen. Men samtidigt kan jag inte söka 100% tjänst när jag inte sen arbetar 100%...
 
Då är jag med.
Du får helt enkelt söka tjänster på 50%. AFA får du behålla även när du får annat jobb. Har iaf jag fått göra. Nu är min sjukersättning på "gamla regler" enligt FK och nya ser lite annorlunda ut men AFA har du ju genom facket.

Jag har haft fast tjänst på mina arbetsförda 50% som tyvärr upphörde när företaget gjordes om och såldes. Nu har jag en fast tjänst på 25% och är arbetssökande/timvikarie 25% och har alltså sjukersättning 50%. Rörigt värre :p

Man måste hela tiden utgå ifrån sin arbetsförmåga. Jag har i perioder kunnat jobba lite mer tom om arbetsuppgiften varit maximalt anpassad efter mina besvär. Dock inget som är hållbart i längden.
Enkelt förklarat så är det sjukersättning 50% och jobb med lön 50%, precis som du redan har.
Vill du studera är det inga problem alls på 50%...din arbetsförda del. Vill du studera mer bör du prata med din handläggare på FK först.
Hur det blir med ditt försäkringsbolag får du nog ta med dem.

Lycka till
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vad gör man då? Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande? Förlorar man alltid sin...
Svar
11
· Visningar
843
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
833
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 046
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp