För sjuk för att studera, för sjuk för att söka jobb

Dimmoln

Trådstartare
Vad gör man då?

Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande?
Förlorar man alltid sin SGI om man inte aktivt söker arbete som inskriven på AF - även när läkare intygar oförmåga till att söka arbete med heltidssjukskrivning?

Går det att skriva in sig som aktivt arbetssökande hos AF, göra studieuppehåll samma dag och att läkaren sedan skickar in intyg om heltidssjukskrivning, där denne bedömt att man helt saknar förmåga att både studera och söka arbete just nu?

Man måste väl vara inskriven på AF innan/samma dag som ett ev. studieuppehåll görs för att skydda sin SGI så det inte blir glapp?
 
Står på nån av sidorna hur det funkar om man blir långtidssjukskriven.
"Vad händer om jag blir så sjuk att jag måste avbryta studierna?

Om du hade en arbetsinkomst innan du började studera kan du ha rätt att få sjukpenning från oss om du är för sjuk för att fortsätta studierna. Du får då lite mindre än 80 procent av den inkomst du hade innan du började studera. Sjukanmäl dig till oss som vanligt för att få sjukpenning"

Måste man vara inskriven på AF samma dag man avbryter studierna då? Eller skyddas SGI av att man är sjukskriven och att man måste vara inskriven samma dag som sjukskrivningen tar slut?
 
"Vad händer om jag blir så sjuk att jag måste avbryta studierna?

Om du hade en arbetsinkomst innan du började studera kan du ha rätt att få sjukpenning från oss om du är för sjuk för att fortsätta studierna. Du får då lite mindre än 80 procent av den inkomst du hade innan du började studera. Sjukanmäl dig till oss som vanligt för att få sjukpenning"

Måste man vara inskriven på AF samma dag man avbryter studierna då? Eller skyddas SGI av att man är sjukskriven och att man måste vara inskriven samma dag som sjukskrivningen tar slut?

Om jag förstått det rätt ska du INTE avbryta studierna. Du ska bli sjukskriven från studierna. Sen när FK tittar på hur stor sjukpeng Du ska få så tittar de på den inkomst Du hade innan du började plugga. Arbetsförmedlingen har väl inget att göra med det? Du har sysselsättning d.v.s. studierna. Men du är för tillfället för sjuk för att kunna studera = sjukskrivning från studierna.
 
Jag hade gärna läst kurserna igen med studiemedel vid annat tillfälle, vilket inte går om jag är sjukskriven under hela kurserna och fortsatt får studiemedel.

Men det kanske inte går på annat sätt?

Du ska väl inte få studiemedel pm.du är sjukskriven? Då ska du ha sjukpenning från FK. Sen när sjukskrivningen är slut och du ska börja studera igen får du kontakta skolan och prata med dem om hur du ska återuppta studierna igen. Och när du återupptar studierna ska du ju återigen få studiemedel.
 
Du ska väl inte få studiemedel pm.du är sjukskriven? Då ska du ha sjukpenning från FK. Sen när sjukskrivningen är slut och du ska börja studera igen får du kontakta skolan och prata med dem om hur du ska återuppta studierna igen. Och när du återupptar studierna ska du ju återigen få studiemedel.

Screenshot_20240118_073314_Chrome.jpg

Jag tolkar det som att det är studiemedel som jag kan ha rätt att få behålla om jag är sjuk från studier.

Jag förväntas inte komma tillbaka till studierna inom den närmsta framtiden och har bara denna terminen kvar innan mitt CSN är maxat.
Kommer behöva gå ut i arbete innan någon ev. återgång till studierna men är för sjuk för att söka jobb just nu.
 
Visa bifogad fil 137118
Jag tolkar det som att det är studiemedel som jag kan ha rätt att få behålla om jag är sjuk från studier.

Jag förväntas inte komma tillbaka till studierna inom den närmsta framtiden och har bara denna terminen kvar innan mitt CSN är maxat.
Kommer behöva gå ut i arbete innan någon ev. återgång till studierna men är för sjuk för att söka jobb just nu.

Men kan man verkligen få studiestöd och sjukpenning samtidigt?
 
Visa bifogad fil 137118
Jag tolkar det som att det är studiemedel som jag kan ha rätt att få behålla om jag är sjuk från studier.

Jag förväntas inte komma tillbaka till studierna inom den närmsta framtiden och har bara denna terminen kvar innan mitt CSN är maxat.
Kommer behöva gå ut i arbete innan någon ev. återgång till studierna men är för sjuk för att söka jobb just nu.

Lägre krav på studieresultat​

Vi räknar bort de veckor som du varit sjuk när vi prövar dina studieresultat. Det innebär att kravet på studieresultat blir lägre. Även om du inte varit frånvarande så länge, kan frånvaron ändå påverka när CSN prövar dina studieresultat. Därför är det viktigt att du alltid anmäler sjukdom till Försäkringskassan.

Veckorna räknas inte som använda​

CSN räknar inte de veckor du har varit sjuk som använda med studiemedel, så du kan ta igen studierna senare.

Lånedelen skrivs av från och med 31:a sjukdagen​

CSN kan skriva av lånedelen i studiemedlen efter 30 dagars karenstid. Det innebär att om du är sjuk i mer än 30 dagar behöver du inte alltid betala tillbaka det lån du får från och med sjukdag 31. Om du är sjuk mer än en gång inom 20 dagar får du inte någon ny karenstid.

https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html#expand:svid10_62fc105b15ddecaf46f1cdc9
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 666
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: _FiA_
·
Kropp & Själ Hej Bukeoraklet! Jag har en vän som behöver er hjälp nu! (Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 140
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 695
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp