Stå ut med tråkigt jobb eller hur hittar man ett roligt jobb?

Men det beror säkert på att @Wille har boendestöd, får man hjälp med lite matlagning och städning och kanske lite annat i livet så måste det såklart ge viss energi över till det som är roligare att göra.
Boendestöd är en person som kommer och säger till en vad man ska göra/hjälper en att komma igång etc. Inte hemtjänst som fixar det åt en.
Nu tänker jag att det ts gör på fritiden är sånt som GER energi. Trädgård kan verkligen ge tillbaka till ens själ när man är utsliten och saker känns oöverstigliga.
absolut, men det är fortfarande arbete i en form, och för folk som sliter med heltid där de verkligen blir helt slut (inte jag, jag har en oerhört priviligierad situation där mitt enda problem är att jag egentligen är morgontrött) sticker det i ögonen
 
absolut, men det är fortfarande arbete i en form, och för folk som sliter med heltid där de verkligen blir helt slut (inte jag, jag har en oerhört priviligierad situation där mitt enda problem är att jag egentligen är morgontrött) sticker det i ögonen

Jaha, säger du att det sticker i ögonen på folk som verkligen blir helt slut när de sliter med sin heltid så är det väl så, men utifrån vad du skrev att boendestödet kommer hem och basar vad som ska göras, så tror jag de flesta av oss som jobbar heltid och blir verkligen helt slut och väldigt glada att de "bara" blir helt slut och slipper ha ett stöd hemma som talar om vad och när något ska göras. Så kul kan det inte vara.
 
absolut, men det är fortfarande arbete i en form, och för folk som sliter med heltid där de verkligen blir helt slut (inte jag, jag har en oerhört priviligierad situation där mitt enda problem är att jag egentligen är morgontrött) sticker det i ögonen
Men det ska väl inte sticka i ögonen om en utmattad person som kört in i väggen, eller har andra problem med sitt mående, hittar ett lugn och en uppbyggande plats i form av sin trädgård? Det låter bakvänt.
 
Ok då hade jag fel, jag trodde den boende hade önskemål/bestämde vad och att de hjälptes åt.
Boendestöd ska vara hjälp till självhjälp, hur det sedan fungerar praktiken skiljer sig säkert åt från fall till fall. Men har man rent fysiskt svårt att göra sina hushållssysslor så är det hemtjänst och inte boendestöd som gäller.
Men det ska väl inte sticka i ögonen om en utmattad person som kört in i väggen, eller har andra problem med sitt mående, hittar ett lugn och en uppbyggande plats i form av sin trädgård? Det låter bakvänt.
Jag bryr mig inte personligen, jag har det för bra just nu. Men TS skulle ju vilja försörja sig på sin trädgård, honung och airbnb vilket ändå är saker hen orkar sköta hyggligt på sin fritid, där hen har nedsatt arbetsförmåga. Men det är ju inte självklart att en frisk person som jobbar heltid skulle orka skala upp och att då med en sjukskrivning sitta och klaga på att man inte hinner med att skala upp och försörja sig på det och/eller hitta det perfekta jobbet är det som kan sticka i ögonen på folk.
 
Boendestöd är en person som kommer och säger till en vad man ska göra/hjälper en att komma igång etc. Inte hemtjänst som fixar det åt en.

absolut, men det är fortfarande arbete i en form, och för folk som sliter med heltid där de verkligen blir helt slut (inte jag, jag har en oerhört priviligierad situation där mitt enda problem är att jag egentligen är morgontrött) sticker det i ögonen
Boendestödet är ju där för att se till att något händer över huvudtaget, det hjälper en med start, stopp och prioritering som en projektledare. Ibland hjälper de även till men de gör ofta inte själva uppgiften själva utan möjligen deltar i vad det nu är som ska göras. Det hjälper ju när tröttheten sitter i hjärnan och exekutiva funktioner inte fungerar.

Men jag tänker så här om myndigheter och sjukvård bedömt att TS har så stora besvär att hon både är deltidssjukskriven och har boendestöd, så lär hen ha större problem än människor som jobbar heltid och är trötta efter jobbet. Sen om det är som du säger att människor är så trötta efter sina heltidsarbeten att de inte klarar av att sköta hem, barn, husdjur och hygien så borde sannolikt de också sjukskrivas.

Sen förstår jag inte vad det är som sticker i ögonen är det att en person som är deltidssjukskriven vill ha en meningsfulltillvaro som är problemet? Är det någon form av småaktighet att om jag som jobbar så här mycket inte kan känna att det är meningsfullt och att jag har en meningsfull tillvaro då ska andra som har sjukpenning minsann inte få känna det heller? Vad är det som sticker i ögonen?
 
Sen förstår jag inte vad det är som sticker i ögonen är det att en person som är deltidssjukskriven vill ha en meningsfulltillvaro som är problemet? Är det någon form av småaktighet att om jag som jobbar så här mycket inte kan känna att det är meningsfullt och att jag har en meningsfull tillvaro då ska andra som har sjukpenning minsann inte få känna det heller? Vad är det som sticker i ögonen?
Det som jag reagerar på är inte det, eller att TS tycker jobbet är tråkigt utan att i stort sett inga jobb är ens i närheten av okej.
 
Boendestödet är ju där för att se till att något händer över huvudtaget, det hjälper en med start, stopp och prioritering som en projektledare. Ibland hjälper de även till men de gör ofta inte själva uppgiften själva utan möjligen deltar i vad det nu är som ska göras. Det hjälper ju när tröttheten sitter i hjärnan och exekutiva funktioner inte fungerar.

Men jag tänker så här om myndigheter och sjukvård bedömt att TS har så stora besvär att hon både är deltidssjukskriven och har boendestöd, så lär hen ha större problem än människor som jobbar heltid och är trötta efter jobbet. Sen om det är som du säger att människor är så trötta efter sina heltidsarbeten att de inte klarar av att sköta hem, barn, husdjur och hygien så borde sannolikt de också sjukskrivas.

Sen förstår jag inte vad det är som sticker i ögonen är det att en person som är deltidssjukskriven vill ha en meningsfulltillvaro som är problemet? Är det någon form av småaktighet att om jag som jobbar så här mycket inte kan känna att det är meningsfullt och att jag har en meningsfull tillvaro då ska andra som har sjukpenning minsann inte få känna det heller? Vad är det som sticker i ögonen?
Nä, att hen inte tycker att något utom det perfekta jobbet skulle vara ok sa,tidigt om hen utifrån sina förutsättningar just nu inte har möjlighetatt få det driekt. Men inte kan tänka sig att försöka börja från en enklare position och antingen jobba sig uppåt där, hålla ut och tänka "jag gör det jag gör nu och försöker stänga av mentalt på jobbet och lägga min fritid på att försöka komma åt det som hindrar mig att komma framåt", där TS verkar ha fobier, sjukskrivning, depression etc.
 
Bara om man har den energin att offra, jag tänker att man är olika och att jämföra sig med någon som inte mår bra och har samma ork som man själv blir orättvist. Visst kan man prioritera sin ork, men beroende på hur mycket ork man har i grunden blir ju möjligheterna ändå väldigt olika.

Att säga att alla är trötta alla har problem med sitt livspussel blir lite konstigt när det är någon som är medicinskt bedömd för att har problem med just detta. Alla har definitivt inte ett problem på den nivån och att låtsas som det blir jättekonstigt, väldigt likt gaslighting.

Merparten av oss har inte ett problem på den nivån TS har, vi kanske klagar över våra liv och tycker att vi har det svårt att få det att gå ihop med ork och tid men det är inte alls på samma nivå. Sedan finns det antagligen ett antal som är på samma nivå som TS men på något sätt tror jag inte att de svarar i den här tråden på det sätt som görs.
Alla är givetvis inte trötta, men många kämpar bra mycket mer än man kan tro är min upplevelse.

Jag förstår att situationerna är olika, men att sitta och tro att alla andra människor är lyckliga och inte kämpar är inte verkligheten. Många av oss får gallra hårt mellan det vi orkar med och inte och jag förstår inte hur det ena ska synas väga så mycket tyngre än det andra. För mig är till exempel hunden viktig medan ett hus känns övermäktigt, för någon annan är huset viktigt men de skulle inte orka med en hund.
Det blir märkligt att ha hus och gård och samtidigt sitta och säga "Men jag vet att en del människor har hund, det klarar inte jag!" som om alla som har hund är bättre rustade på något vis medan huset inte ses som något problem överhuvudtaget - det är ju lätt! Låter ganska skevt. :)
Det man känner att man måste ha för att klara sig eller för att ha livskvalitet är olika, och ibland får man ge upp ganska mycket för att orka med just det.

Jag tycker forumet är fullt av folk som har eller har haft svår problematik.
 
Klarar man sedan inte att kämpa själv ska man självklart få hjälp. Anpassningar, boendestöd eller vad annat som krävs för att kunna leva ett drägligt liv - vi ser väl kanske bara lite olika på vad som är möjligt att uppnå och hur många andra människor lever.
 
Alla är givetvis inte trötta, men många kämpar bra mycket mer än man kan tro är min upplevelse.

Jag förstår att situationerna är olika, men att sitta och tro att alla andra människor är lyckliga och inte kämpar är inte verkligheten. Många av oss får gallra hårt mellan det vi orkar med och inte och jag förstår inte hur det ena ska synas väga så mycket tyngre än det andra. För mig är till exempel hunden viktig medan ett hus känns övermäktigt, för någon annan är huset viktigt men de skulle inte orka med en hund.
Det blir märkligt att ha hus och gård och samtidigt sitta och säga "Men jag vet att en del människor har hund, det klarar inte jag!" som om alla som har hund är bättre rustade på något vis medan huset inte ses som något problem överhuvudtaget - det är ju lätt! Låter ganska skevt. :)
Det man känner att man måste ha för att klara sig eller för att ha livskvalitet är olika, och ibland får man ge upp ganska mycket för att orka med just det.

Jag tycker forumet är fullt av folk som har eller har haft svår problematik.
Men TS har ju ingen gård hon har en stuga på landet med förhållandevis mycket tomtyta. Vad det gäller hur mycket energi man lägger på sin bostad så beror det ju på. Tex har man vedeldad värme och inte orkar bära in ved så fryser man. Kommer det snö och man inte orkar skotta får man ta stora kliv när man ska ta sig fram på tomten. Växer gräset och man inte orkar klippa det så blir det högt gräs och man blir blöt om benen när det regnar. Rensar man inte rabatterna så växer det ogräs i dom. Lagar man inte saker som blir utslitna så slutar de att fungera och samma med resten av huset som på sikt tappar i värde. Men inget av dessa aktiviteter är på något sätt tvingande, det går att bo i hus utan att göra dom och det är väldigt olika hur ofta och om de görs. Det går utmärkt att bo i hus som förfaller, det är såklart jobbigt och obekvämt när det blir allt för förfallet. Många äldre bor i hus där man inte gjort ett dyft på 20-30 år utan att det är någon jättekatastrof i boendemiljö, möjligen så tappar bostaden i värde.

Det är ju inget som säger att bara för att man bor i ett hus så gör man jättemycket renoveringsarbeten.
 
Nä, att hen inte tycker att något utom det perfekta jobbet skulle vara ok sa,tidigt om hen utifrån sina förutsättningar just nu inte har möjlighetatt få det driekt. Men inte kan tänka sig att försöka börja från en enklare position och antingen jobba sig uppåt där, hålla ut och tänka "jag gör det jag gör nu och försöker stänga av mentalt på jobbet och lägga min fritid på att försöka komma åt det som hindrar mig att komma framåt", där TS verkar ha fobier, sjukskrivning, depression etc.
Det här låter ju mer som okunskap om npf och funktionsvariationer och hur de fungerar.
 
För att återgå till @Wille trådstart:

Första strategin är att hitta sätt att ”stå ut”.
Att ha ett 25% jobb med lön är så pass positivt att har du inget annat jobb att gå till så är det klokaste att just nu hitta sätt som gör att du tar dig genom de tio timmarna i veckan jobbet tar av dig, och komma ihåg att ”njuta” av belöningen (lönen och att ha ett jobb i ditt CV för nästa jobb).

Andra steget är såklart att söka andra jobb under tiden och försöka få ett jobb du tycker är roligare och/eller har andra fördelar än det befintliga jobbet (högre lön, mindre resväg, roligare arbetsuppgift, högre status etc)

När du har ett annat jobb att gå till, då får du sätta de två jobben mot varandra och välja det som har flest positiva delar och de negativa delarna du kan tänka dig att stå ut med.
 
Det här låter ju mer som okunskap om npf och funktionsvariationer och hur de fungerar.
Eh, det är det inte kan jag hälsa. Du har ingen aning om min vara sig personliga bakgrund, mina erfarenheter eller min utbildning. Men i verkligheten så måste man oavsett hitta något som är tillräckligt bra eller försöka hitta en konstruktiv väg framåt oavsett.

Sedan kan man behöva hjälp att hitta de verktygen, men att ha förståelse för att man ibland måste tänka så är ett måste!
 
Men TS har ju ingen gård hon har en stuga på landet med förhållandevis mycket tomtyta. Vad det gäller hur mycket energi man lägger på sin bostad så beror det ju på. Tex har man vedeldad värme och inte orkar bära in ved så fryser man. Kommer det snö och man inte orkar skotta får man ta stora kliv när man ska ta sig fram på tomten. Växer gräset och man inte orkar klippa det så blir det högt gräs och man blir blöt om benen när det regnar. Rensar man inte rabatterna så växer det ogräs i dom. Lagar man inte saker som blir utslitna så slutar de att fungera och samma med resten av huset som på sikt tappar i värde. Men inget av dessa aktiviteter är på något sätt tvingande, det går att bo i hus utan att göra dom och det är väldigt olika hur ofta och om de görs. Det går utmärkt att bo i hus som förfaller, det är såklart jobbigt och obekvämt när det blir allt för förfallet. Många äldre bor i hus där man inte gjort ett dyft på 20-30 år utan att det är någon jättekatastrof i boendemiljö, möjligen så tappar bostaden i värde.

Det är ju inget som säger att bara för att man bor i ett hus så gör man jättemycket renoveringsarbeten.
Jag lyckas helt klart inte få fram vad jag menar, så jag ger mig.
 
Eh, det är det inte kan jag hälsa. Du har ingen aning om min vara sig personliga bakgrund, mina erfarenheter eller min utbildning. Men i verkligheten så måste man oavsett hitta något som är tillräckligt bra eller försöka hitta en konstruktiv väg framåt oavsett.

Sedan kan man behöva hjälp att hitta de verktygen, men att ha förståelse för att man ibland måste tänka så är ett måste!
Då förstår jag inte varför du tycker att man ska "stänga av mentalt på jobbet och lägga min fritid på att försöka komma åt det som hindrar mig att komma framåt" är det ens görligt? Angående det sista är det väll det TS gör redan med alla sina trådar, TS försöker hitta en väg framåt och i det som diskuterar hen med oss även om vi som ett bukekollektiv ganska ofta blir frustrerade i de diskussionerna så är det ju ett sätt att hitta vägar framåt.

Förutom oss så har TS vården som hen också vänder sig till.
 
Jag lyckas helt klart inte få fram vad jag menar, så jag ger mig.
Jag hänger med i vad du menar, jag har ingen diagnos men har varit/ är i kanten på utbrändhet. Jag får ständigt prioritera vad som är viktigt och då älskar jag mitt jobb även om jag har tunga dagar. Men jobbet kräver att jag är social 90% av tiden och det har gjort att jag har skurit ner mitt sociala umgänge till ett minimum på fritiden. Ja jag bor på landet och vi har renoveringsprojekt igång men jag gör inget när jag jobbar utan det är sommaren som gör att jag kan göra en insats.

Ja vi har hund, men vi är två vuxna, hundgård och utan hjälp av vänner och släkt hade det inte varit hållbart. Jag saknar hästar enormt men det kräver för mycket, alltså är de borta ur mitt liv just nu.

Men jag älskar samtidigt mitt liv, jag vill inte byta bort det. Jag skulle kunna tänka mig att gå ner i tid om inkomsten var den samma.
 
Jag hänger med i vad du menar, jag har ingen diagnos men har varit/ är i kanten på utbrändhet. Jag får ständigt prioritera vad som är viktigt och då älskar jag mitt jobb även om jag har tunga dagar. Men jobbet kräver att jag är social 90% av tiden och det har gjort att jag har skurit ner mitt sociala umgänge till ett minimum på fritiden. Ja jag bor på landet och vi har renoveringsprojekt igång men jag gör inget när jag jobbar utan det är sommaren som gör att jag kan göra en insats.

Ja vi har hund, men vi är två vuxna, hundgård och utan hjälp av vänner och släkt hade det inte varit hållbart. Jag saknar hästar enormt men det kräver för mycket, alltså är de borta ur mitt liv just nu.

Men jag älskar samtidigt mitt liv, jag vill inte byta bort det. Jag skulle kunna tänka mig att gå ner i tid om inkomsten var den samma.

Lite så. Det spelar ingen roll om det är en gård, ett hus, en kolonilott, ett bilprojekt, en hund, häst, barn eller att måla tavlor. Det kan låta aspest och jobbigt för en själv, men för någon annan är det kanske det de får offra de där procenten av ork man har kvar på... och det orkar man för att det är nödvändigt antingen fysiskt eller själsligt.

Jag har inte heller en diagnos, men har kraschat flera gånger på olika sätt. I perioder ser lägenheten så illa ut att jag drar för gardinerna så att ingen ska ringa hyresvärden och klaga, ungefär. Jag hade gärna bytt liv :D men orkar inte göra så mycket för att förändra saker och ting. Jag vet med handen på hjärtat inte ens vad som skulle hjälpa egentligen, så en knatar på helt enkelt och prioriterar det som är viktigt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 098
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 448
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp