Bukefalos 28 år!

Sökfigurant

Lejonelle

Trådstartare
Ärligt talat, jag är ingen vidare sök-figge. Känner mig ofta tafatt och undrar om jag gör rätt när vi är ute med träningsgruppen. Alla har unga och orutinerade hundar som inte är helt säkra på vad de ska göra, så det känns viktigt att som figge åtminstone inte förstöra någonting.

Hur gör du när du är figurant? Vad tycker du är viktigt att tänka på? Att undvika? Hur kan figuranten hjälpa hunden?
 
Vem håller i gruppen, har ni någon som är rutinerad som är med?
Det är ju viktigt att hundföraren och figuranterna har en dialog om vad just DEN hunden behöver. Sen att det är någon som är rutinerad att stegvis öka utbildningsgraden hos hundarna.

Vad har hunden för markering? Hur långt har hunden kommit i sin utbildning? Använder ni helt flyende, halvt flyende, pop up, helt gömda figuranter - hur många figuranter ligger ute?

Varje utbildningssteg och varje hund har ju sin agenda att lösa de problem som uppstår, skulle jag vilja påstå.
Det finns ju en hel del aspekter att ta hänsyn till i just söket... svårt - men kul :up:

Det viktigaste som figurant är att inte skrämma hunden, att få den att stanna hos sig (hela tiden som skallmarkör och tillräckligt länge för att du ska kunna hjälpa en rullmarkör om den behöver hjälp med det). Figuranten ska vara KUL att hitta :up:
 
Det är ju viktigt att hundföraren och figuranterna har en dialog om vad just DEN hunden behöver. Sen att det är någon som är rutinerad att stegvis öka utbildningsgraden hos hundarna.

Alla hundarna är omkring året gamla. Jodå, vi har självklart en dialog men inte utifrån varje detalj.

Att behålla hunden hos sig är t ex inte en sån sak som vi brukar komma överens om. Tvärtom vill vi att hunden hämtar något hos figgen (i nuläget en leksak) för att lämna det hos föraren som kopplar så hunden får visa på figgen. Någon av hundarna har inte kommit så långt än, och då är det kanske mer att figgen ger godis så det blir roligt att hitta.

Jag känner att jag blir passiv som figge. Jag gör det föraren säger och i övrigt inget. Borde jag göra mer, t ex om hunden får problem?
 
Fråga innan vad du ska göra om det uppstår problem. Det behövs inte alls vara så att hunden ska stanna länge.. Om den hämtar saker hos figgen så antar jag att ni ska ha rullhundar? Däremot ska man vara noga med att inte skicka föremål ut i skogen mot hunden utan låta den komma fram och hämta. Allt för att lära hunden att komma ända fram till figge och för att slippa blindningar längre fram.
 
Många gånger så handlar ju sök om var man lägger belöningen. Hos figgen eller hos föraren. För egen del tycker jag det är superviktig med en askul figge vid påvis. Gäller lek som belöning, då jäklar i havet leker man så det hörs i hela skogen. Är det gotta så gör man som figge värsta förställningen om kycklingbitar eller vad det nu kan vara.
Så jag har tränat så här:
Ut och sök, askul figge som ger godis, på kort avstånd ingen pop-up.
Ut och sök askul figge som ger godis på långt avstånd, redan här lägger jag in tomskick.
Träna och åter träna slang/rulle inte i rutan, utan i alla andra situationer.
Ut och hämta slang från passiv figge på kort avstånd, tillbaka och visa på askul figge.
Öka avståndet.

För mig är det figgen som måste dra, så jag kräver en superkul figge.
 
Tack, bra infallsvinklar. I vår grupp har vi nog lagt belöningen mest hos föraren och i samband med påvis. Jag är nybörjare på söket så jag har ingen känsla för vilka metoder som allmänt är bra utan går mest på vad som känns rätt för min egen hund + vad föraren säger sig vilja ha när jag är figge.
 
Jag gör som föraren säger i första hand, men om denne inte uttryckligen sagt att jag ska vara helt passiv så kan jag hjälpa hunden lite om det behövs. Idag figgade jag åt en hund som hade svårt att hitta sin lösrulle och då lyfte jag lite på rullen, för att ta ett exempel.

Vanligaste "felet" är väl att man inte går ur legan när man belönar? Jag har hittat min ena hund innanför nätet hos en figge. Hon ville att han skulle ta mat från hennes mun. Inte någon hit på en skallhund som dessutom är sådär glad i folk... Har också träffat ett par hundar som fått problem i söket efter att figgen på eget bevåg fått för sig att tillrättavisa hunden. Det ska man aldrig göra!
 
Senast ändrad:
När det gäller belöningar så är det rätt svårt för föraren att belöna den gröna skallhunden? I så fall får man ju köra jättenära i början. Men ni har kanske bara rullhundar i er grupp?
 
Intressant diskussion!

Jag ska börja köra sök mer organiserat nu och eftersom min hund har lågt figurantintresse och en viss social osäkerhet som gör att han är tveksam till att engagera sig i lek med folk även om han har leklust så kommer fokus ligga på att få upp intresset för folk som ligger i skogen. Därför är det superviktigt med figuranter som gör rätt just för honom: är glada och engagerade i leken utan att verka det minsta hotfulla eller utmanande och som naturligtvis inte ger upp och blir passiva om han inte kommer igång på en gång. Det är en konst att vara sökfigurant!
 
Min är inte så förtjust i folk men kampar gärna på alla andra ställen utom när vi tränar sök. Så jag kör enbart på godis. Framstegen kom jättesnabbt och ännu snabbare när han förklarade för mig att han ville bli skallhund. Så ge inte upp om hunden inte vill leka med figgarna :)
 
Min är inte så förtjust i folk men kampar gärna på alla andra ställen utom när vi tränar sök. Så jag kör enbart på godis. Framstegen kom jättesnabbt och ännu snabbare när han förklarade för mig att han ville bli skallhund. Så ge inte upp om hunden inte vill leka med figgarna :)

Tack för peppen! Han kampar jättebra med mig och med folk han känner, i princip inte alls med okända oavsett var vi är. Trots att han är väldigt matglad brukar han inte ta godis av främlingar heller men jag ska testa med extra lockande saker som mjukost tänkte jag.
 
Tack för peppen! Han kampar jättebra med mig och med folk han känner, i princip inte alls med okända oavsett var vi är. Trots att han är väldigt matglad brukar han inte ta godis av främlingar heller men jag ska testa med extra lockande saker som mjukost tänkte jag.
Mjukost är perfekt när man är figge, lätt att ge, inte en massa krabb som med bitar om man har en lite försiktig hund. Dessutom gillar de flesta hundar det :-) Så kämpa på!
 
Alla hundarna är omkring året gamla. Jodå, vi har självklart en dialog men inte utifrån varje detalj.

Att behålla hunden hos sig är t ex inte en sån sak som vi brukar komma överens om. Tvärtom vill vi att hunden hämtar något hos figgen (i nuläget en leksak) för att lämna det hos föraren som kopplar så hunden får visa på figgen. Någon av hundarna har inte kommit så långt än, och då är det kanske mer att figgen ger godis så det blir roligt att hitta.

Jag känner att jag blir passiv som figge. Jag gör det föraren säger och i övrigt inget. Borde jag göra mer, t ex om hunden får problem?
Jag gör som föraren säger, viktigt är att verkligen förstå vad man ska göra, är du det minsta osäker så fråga! Hellre en fråga för mkt än att det blir fel. Sen tycker jag det är viktigt att vara lyhörd, och att hundarna ska tycka att det är kul att hitta en figg i skogen. Vill föraren att jag ska kampa ja då kampar vi, ska hunden matas försiktigt ja då matas det försiktigt osv. Jag vill att figgarna ska vara det bästa som finns när min hund hittar dom och då kan inte jag vara sämre när de kör sina hundar!

Oftast gör jag inget om det blir problem om inte föraren sagt något. Möjligtvis röra på rullen om hunden inte tar den men annars passiv tills någon säger något annat. Viktigt att även tala om för föraren om det blev problem så man kan börja jobba med det.

Sök är verkligen kul men det krävs att man är engagerad och har engagerade träningskompisar. Hoppas du fortsätter med söket och blir lite säkrare i rollen som figge. Ett tips kan vara att fråga ett mer rutinerat träningsgäng att få komma och figga/titta, och då få lite input på hur du ska agera! :)
 
Mjukost har dock en lugnande effekt så det ger jag min ena som är lite hyper. Den andra kastas det godis till! Riktigt gott godis ska det vara, inga torra Frolic eller leversnittar.
 
Mjukost har dock en lugnande effekt så det ger jag min ena som är lite hyper. Den andra kastas det godis till! Riktigt gott godis ska det vara, inga torra Frolic eller leversnittar.

Vi får se vad som är lämpligast. Jag tänker att mjukost kan vara bra eftersom det gör att det blir något av en mysstund med figgen och förhoppningsvis gör att hans självförtroende ökar. Det ska bli spännande att jobba fram en bra lösning.
 
Vi får se vad som är lämpligast. Jag tänker att mjukost kan vara bra eftersom det gör att det blir något av en mysstund med figgen och förhoppningsvis gör att hans självförtroende ökar. Det ska bli spännande att jobba fram en bra lösning.
Ja man får prova lite :). Jag tycker det är skoj att testa lite olika metoder och har inget uttalat mål att komma till tävling. Min lille tyckte det var skittråkigt med hittaövningar och hade inte alls någon lust att mysa med någon främling. Så då provade jag med att han skulle göra lite konster ute hos figgen innan han fick godis. Det var snäppet roligare. Sedan började han själv bjuda på skall och då började det bli JÄTTEkul! Nu ser han liksom en mening med det hela och då blir han mer motiverad.
 
Som jag ser det:
  • Figgen ska göra exakt som den blir tillsagd från förare och stigfinnare.
  • Figgen ska vara tillräckligt insatt i min hunds träning för att klara av att fatta egna beslut om det blir problem för hunden. Dvs figgen behöver tex veta om jag hade velat att den ska hjälpa rullhunden som får problem eller om den absolut inte får hjälpa. Detta lär man sig genom att vara lyhörd, ställa frågor och ibland chansa och sen fråga om det blev rätt.
  • Figgen ska uppträda på att sätt som min hund uppskattar.
  • Figgen ska vara uppmärksam på vad som händer ute i skogen och återkoppla all viktig information till mig
  • Figgen ska vara engagerad och delaktig i min hunds träning och problemlösning kring träningen
Sen är ju alla nybörjare från början men om man är intresserad och engagerar sig så lär man sig snabbt hur det gäller att uppträda generellt och med varje hund :)
 
Åh vilken bra tråd. :D Har precis börjat träna sök själv tillsammans med ett gäng enligt mig erfarna människor. Däremot är de inte helt bra på att förklara för mig som nybörjare när jag frågar då allt är så självklart för dem. Därför undrar jag:
När man ska gå ut och gömma sig går man ju ofta som i ett L, är det brukligt att gå framåt eller bakåt när man kommit ut?
Ska man alltid försöka ligga så långt ut man kan?
Och skulle ni säga att det är viktigare att hitta en bra lega men hamna kanske 5-10m fel eller ska man bara slänga sig på mage i ljungen om det inte finns nåt bättre i närheten?
 
Åh vilken bra tråd. :D Har precis börjat träna sök själv tillsammans med ett gäng enligt mig erfarna människor. Däremot är de inte helt bra på att förklara för mig som nybörjare när jag frågar då allt är så självklart för dem. Därför undrar jag:
När man ska gå ut och gömma sig går man ju ofta som i ett L, är det brukligt att gå framåt eller bakåt när man kommit ut?
Ska man alltid försöka ligga så långt ut man kan?
Och skulle ni säga att det är viktigare att hitta en bra lega men hamna kanske 5-10m fel eller ska man bara slänga sig på mage i ljungen om det inte finns nåt bättre i närheten?

Hur man går ut till legan beror på hund och framförallt vinden. Man vill inte att hunden ska få vittring på ens utgångsspår.
Men tex min hund tenderar att slå framåt så med henne vill jag oftast att figgarna ska gå ut bakifrån då hon annars lätt får upp deras spår.

Man ska ligga där stigfinnaren/föraren ber en ligga. Det kan vara på djupet eller jättenära, allt beror på vad ekipaget tränar på just då.
Är väl dock vanligast att man ligger på djupet.

Även sista frågan beror på ekipaget. Vissa vill att figgen ska ligga EXAKT rakt ut från där man skickar, och att man därför inte ska avvika ens en meter från den platsen. Men även här har man ju (oftast) någon på stigen som man kommunicerar med och som talar om för en var man ska ligga. Finns det då inget bra gömställe får man diskutera om man ska hitta en annan väg ut eller om man ska gömma sig så gott det går.
Att avvika så långt som 5-10 meter från den anvisade punkten är dock inget jag hade uppskattat alls som förare, det är ju jättelångt!
 
usch så svårt! oftast blir det litet tidspress att hinna hitta nåt ställe att gömma sig på eftersom man blir utskickad när påvis av föregående figge är. Har faktiskt bara en enda gång blivit ordentligt anvisad en plats annars har det varit mer diffust, gå ut en bit däråt typ. Kanske överdrev lite med 5 -10 meter, kanske snarare rör sig om 2-3 eller så. Jag har kass avståndsbedömning tyvärr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 326
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 078
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 028
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp