Bukefalos 28 år!

Sömma om!

Rosen

Trådstartare
Hur vet ni när det är dags att sömma om hovarna? Jag har fått tips av hovslagaren att det är bra att sömma om så kanske man slipper trasiga hovväggar. Min fundering är om jag ska sömma om fast skon sitter bra och ingen söm känns lös. Det svåra är att få tag i sömhuvudet om sömmen slits ner i skon. Hur gör ni som sömmar om? Hur får ni tag i sömhuvudet? Kommer skon att sitta bättre om jag sömmar om. Tycker att det är svårt när det blivit lite trasigt i kanten då vet jag inte om jag ska våga spika i nytt hål för att få fäste. Man har ju ingen aning om man spikar innaför vita linjen eller ej?

:confused:
 
Sv: Sömma om!

Hur vet ni när det är dags att sömma om hovarna? Jag har fått tips av hovslagaren att det är bra att sömma om så kanske man slipper trasiga hovväggar. Min fundering är om jag ska sömma om fast skon sitter bra och ingen söm känns lös. Det svåra är att få tag i sömhuvudet om sömmen slits ner i skon. Hur gör ni som sömmar om? Hur får ni tag i sömhuvudet? Kommer skon att sitta bättre om jag sömmar om. Tycker att det är svårt när det blivit lite trasigt i kanten då vet jag inte om jag ska våga spika i nytt hål för att få fäste. Man har ju ingen aning om man spikar innaför vita linjen eller ej?

:confused:

Hur ofta eller ska man fråga hur sällan skor du om din häst??
 
Sv: Sömma om!

Jag har faktiskt aldrig hört om någon som sömmar om sin häst. En häst ska ju skos med jämna mellanrum och under normala omständigheter ser jag inte direkt någon nödvändighet till att sömma om hästen under den korta tiden? Eller hur sällan skor du din häst? :confused:

Jag kan dessutom tycka att det är något som vi lekmän absolut inte ska hålla på med, sånt ska överlåtas åt kunniga yrkesmänniskor så att risken för olyckor eller skador pga mänskliga misstag minimeras.
 
Sv: Sömma om!

Sömma om? Varför det?

Varför inte sko om helt och hållet? Om du ändå ska ta ut sömmarna och slå i nya kan man ju lika gärna passa på och balansera upp hoven varje gång, klippa bort trasigt material och byta skor.

Mitt förslag - ta ut en hovslagare istället.
 
Sv: Sömma om!

Sömma om är en ganska enkel grej. Jag sömmade ofta om travhästarna som sliter mer på sömmen eftersom skorna är "mindre" och lättare. Sömmen utsätts för mer rörelse och slits då. Tex kan den gå av mellan hov och sko eller slitas ner så att skon inte längre hålls fast.

Bra intervall att byta söm om man tror den slits kan vara 3 veckor? (2-3 med brodd)

För att få tag i sömhuvudet kan du först räta ut sömmen vid hoven (böjen). Sen sätter du något av metall under mot sömmen och slår samtidigt på skon alldeles bredvid där sömhuvudet är. Gör du rätt så kommer sömmen upp litegrann då så att du får tag i den.

Varför är somliga så kritiska mot att byta söm? Det är väl jättebra att man engagerar sig i hästens välbefinnande och inte vill ha trasiga hovar? Det är inte farligt för hästen eftersom man aldrig tar av skon och dessutom använder de gamla hålen.
 
Sv: Sömma om!

Jag skor min häst var femte till sjätte vecka och rider/kör på hård stenig mark vilket nöter sömmar rätt mycket. Kan inte sko oftare för det har inte hästen hovtillväxt för. Anledningen att jag ska sömma om är för att förhindra att någon söm blir glapp och på så sätt ökar spänningarna i hans svaga hovväggar och det gör att hoven trasas sönder.Vi ska prova om det hjälper att sömma om. DÅ har jag gett svar på varför jag ställde min fråga. Då kanske man kan få vända sig till någon som har ett vettigt svar att komma med.
Ibland blir man f-b för alla dumma svar man får i det här forumet.:devil:
 
Sv: Sömma om!

Ibland blir man f-b för alla dumma svar man får i det här forumet.:devil:

Jag håller med dig... Tyvärr har det senare visat sig att det ofta beror på hur man själv uttrycker sig.

OK,,, Vilken skostorlek har din häst, vilket fabrikat av skor skos den med och vilken söm andvänds. Just svaret på sömmen är viktig att du svarar på om du inte vill ha ett idiotsvar.
 
Sv: Sömma om!

Och varför är det ett dumt svar att fråga och ge råd utifrån sin egen bild av det hela? Är det inte därför du vänder dig till ett öppet forum?

Jag förstår fortfarande varför man inte kan sko om, om man kan "sömma om" alla sömmar.

Jag skor om mina hästar om de sliter för mycket sko/söm, vi rider/kör också mycket på hård grusväg vilket sliter skor. Sommartid är det betydligt vanligare med omskoning pga utslitna skor än pga hovtillväxt. Har man för lite tid på sig och hästen ska ut och arbeta - visst kan man köra tillfälliga lösningar med att byta några söm. Men jag förstår det inte riktigt som generell metod.
 
Sv: Sömma om!

Att sömma om/slå på tappsko tycker inte jag är något man lär sig om över ett forum. Jag lärde mig på travskolan i Östersund,och sen praktiserat det när jag arbetade i travstall ett antal ggr.

Jag har har också travhästar, men har aldrig sömmat för den sakens skull. De som inte tävlas ( mkt skobyte på de som startar) skos var 4:e till 5:e vecka.
 
Sv: Sömma om!

Jag skor min häst var femte till sjätte vecka och rider/kör på hård stenig mark vilket nöter sömmar rätt mycket. Kan inte sko oftare för det har inte hästen hovtillväxt för. Anledningen att jag ska sömma om är för att förhindra att någon söm blir glapp och på så sätt ökar spänningarna i hans svaga hovväggar och det gör att hoven trasas sönder.Vi ska prova om det hjälper att sömma om. DÅ har jag gett svar på varför jag ställde min fråga. Då kanske man kan få vända sig till någon som har ett vettigt svar att komma med.
Ibland blir man f-b för alla dumma svar man får i det här forumet.:devil:
Min hovis rekommenderar inte att sömma om om inte skon börjar glappa, men det är ju han det och jag ha inget svar på varför.
Jag funderar på om inte hovväggarna riskerar att bli ändå mer trasiga/ömtåliga när de får fler hål i sig sas, vet inte, bara en undran.
 
Sv: Sömma om!

Jag skor min häst var femte till sjätte vecka och rider/kör på hård stenig mark vilket nöter sömmar rätt mycket. Kan inte sko oftare för det har inte hästen hovtillväxt för.

Att det inte går att sko om oftare än var femte sjätte vecka förstår jag..Det jag inte förstår är varför du rider/kör din häst på hårt stenigt underlag för det sliter enormt, inte bara på skor och söm utan även på hästens leder. Har du inga möjligheter till mer "alternativ" träning eller mer för hästen bekvämare underlag???

Som jag förstår det så är inte grundproblemet skoning eller söm utan din ensidig träning på ett för hästen slitande underlag med allt vad det medför.
 
Sv: Sömma om!

KL
Som hovslagare, borde man inte uppmuntra folk att lära sig sömma om/slå på tappskor? Jag håller med Lobysalice om att det inte är nåt man lär sig på ett internetforum men att gå en tappskokurs eller lära sig av sin hovslagare är väl en utmärkt idè...
Det måste vara otroligt jobbigt att stå handfallen så fort en traktarm blivit tilltrampad eller man fått tappsko. Är hoven trasig eller skon alltför svårriktad/planad så är det såklart läge att ringa hovis, men lite grundkunskaper borde väl underlätta för alla hästägare.

Vad gäller att sömma om, om din hovslagare rekommenderat det så kan du väl be honom om en liten lektion när han är där. Jag har travare och skrittar mkt på grusvägar, det sliter söm nåt brutalt på sommarhalvåret. Får ofta sömma om mellan skoningarna (skointervall ca 6 veckor). Jag går efter när sömhuvudena ser väldigt slitna ut eller skon glappar lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömma om!

Tack för ditt svar. Det var vad jag ville veta.Tyvärr så klickade jag på ditt svar när jag skulle svara på någon annans svar förra inlägget. Håller med dig att det är väl inga problem att byta söm när man använder samma sömhål. Det är oftast sömhuvudet som nöts ner och sedan knäcks sömmen av.
 
Sv: Sömma om!

Att det inte går att sko om oftare än var femte sjätte vecka förstår jag..Det jag inte förstår är varför du rider/kör din häst på hårt stenigt underlag för det sliter enormt, inte bara på skor och söm utan även på hästens leder. Har du inga möjligheter till mer "alternativ" träning eller mer för hästen bekvämare underlag???

Som jag förstår det så är inte grundproblemet skoning eller söm utan din ensidig träning på ett för hästen slitande underlag med allt vad det medför.

Ska man skratta eller gråta! Du gör en höna av en fjäder. Blandar in saker som du inte har en aning om och som är rena påhoppen.
Håll dig till ämnet.
 
Sv: Sömma om!

Tack! Blev lite orolig där för man vet verkligen inte på detta forum. Trodde dock inte att det var till mig egentligen :)
 
Sv: Sömma om!

Ska man skratta eller gråta! Du gör en höna av en fjäder. Blandar in saker som du inte har en aning om och som är rena påhoppen.
Håll dig till ämnet.

Det här kräver fasen en förklaring från din sida!!! Du har ju själv ingen aning om vad det är du pratar om.

Här blandas fasen inte ngt ihop... Är du helt dum i huvudet om du inte ens förstår att en för stor söm med ett för grovt sömhuvud som sticker upp i skons sömkanal som en brodd är den största bidragande orsaken till att man under en normal skoperood är tvingad till att lära sig sömma om själv.

Nu blev jag tyvärr förbannad men ngn grundläggande kunskap borde man väl kunna kräva från en TS om man lägger ner massa energi på att försöka hjälpa till med svar.

Du e helt unik,,, den första som jag tänker lägga till i min ignore list. Funderade oxå på att rapportera ditt inlägg men finner ingen mening med att lägga energi på det.

Skaffa dig en barfota verkare så kommer alla dina problem att upphöra!!
 
Senast ändrad:
Är det bara jag som inte fattar hur det här:

Att det inte går att sko om oftare än var femte sjätte vecka förstår jag..Det jag inte förstår är varför du rider/kör din häst på hårt stenigt underlag för det sliter enormt, inte bara på skor och söm utan även på hästens leder. Har du inga möjligheter till mer "alternativ" träning eller mer för hästen bekvämare underlag???

Som jag förstår det så är inte grundproblemet skoning eller söm utan din ensidig träning på ett för hästen slitande underlag med allt vad det medför.


hänger ihop med det här:

Här blandas fasen inte ngt ihop... Är du helt dum i huvudet om du inte ens förstår att en för stor söm med ett för grovt sömhuvud som sticker upp i skons sömkanal som en brodd är den största bidragande orsaken till att man under en normal skoperood är tvingad till att lära sig sömma om själv.
:confused: Det är ju två helt skilda saker! Hur man ska kunna utläsa av det första inlägget att du pratar om för grova söm vet inte jag iaf...
edit: och vad har en barfotaverkare öht med saken att göra???
 
Senast ändrad:
Sv: Sömma om!

När man sömmar om travare brukar man ta av skon helt och sedan slå på skon igen och använda de gamla sömhålen, då är det inga problem att få ur sömmen. Ska hästen tex starta i lopp och det har gått mer än ca tre veckor sedan skoning är det vanligt att man sömmar om för att vara säker på att skorna ska sitta kvar i loppet. Som tidigare nämnts i tråden är det ju också vanligt att man byter skor till loppen, ofta försöker man då använda skor av samma fabrikat för att sömhålen ska sitta på samma ställe.

Ett tips till hästar med dåliga hovväggar är att använda slimsöm, gör din hovslagare det?
 
Sv: Sömma om!

Hur vet ni när det är dags att sömma om hovarna? Jag har fått tips av hovslagaren att det är bra att sömma om så kanske man slipper trasiga hovväggar. Min fundering är om jag ska sömma om fast skon sitter bra och ingen söm känns lös. Det svåra är att få tag i sömhuvudet om sömmen slits ner i skon. Hur gör ni som sömmar om? Hur får ni tag i sömhuvudet? Kommer skon att sitta bättre om jag sömmar om. Tycker att det är svårt när det blivit lite trasigt i kanten då vet jag inte om jag ska våga spika i nytt hål för att få fäste. Man har ju ingen aning om man spikar innaför vita linjen eller ej?

:confused:

Om man kan sömma om så kan man sko om.
Du slipper inte trasiga hovväggar bara för du sömmar om.
Det finns speciella sömutdragare att avända för att få tag på sömhuvudet.
Du undrar om skon kommer att sitta bättre om du sömmar om samtidigt som du skriver att skon sitter bra och ingen söm känns lös.:confused:

Om sömskallen slits hård p.g.a ensidigt hårt underlag så kommer sömmen kunna röra sig. Rörelsen av sömmen på en hov som inte har bästa kvalite hjälper till att smula hovväggen.
Så därför, som Coari säger, bättre underlag ger mindre slit på sömmarna och därför mindre smul av hoven.
Coari har rätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 193
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 544
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp