Bukefalos 28 år!

Sömma om!

Sv: Sömma om!

Här blandas fasen inte ngt ihop... Är du helt dum i huvudet om du inte ens förstår att en för stor söm med ett för grovt sömhuvud som sticker upp i skons sömkanal som en brodd är den största bidragande orsaken till att man under en normal skoperood är tvingad till att lära sig sömma om själv.

Nu blev jag tyvärr förbannad men ngn grundläggande kunskap borde man väl kunna kräva från en TS om man lägger ner massa energi på att försöka hjälpa till med svar.

Då måste jag också vara helt dum i huvudet. Jag skor mina hästar med helt plana travskor. ALLTSÅ sticker sömskallen upp och slits. Falsade skor slits än snabbare. Du har väl ingen aning om vad ts har för skor och varför. Jag sömmar om mina hästar vid behov men det är nog bäst jag slutar med det nu och tar ut hovslagaren var tredje vecka så han får lite mer betalt. För han har ju inget annat att göra än att sko om mina hästar....

Och så är det visst fel att använda sina hästar också. De som tränar sina hästar utanför ridbanan kommer att märka att skorna/sömskallarna slits.

Man kan inte låta bli att reagera på såna svar från en hovslagarrepresentant. Varför ens lägga energi på att ge råd om det är så jobbigt att vara hjälpsam?


Mvh/Somi
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sömma om!

Ska man skratta eller gråta! Du gör en höna av en fjäder. Blandar in saker som du inte har en aning om och som är rena påhoppen.
Håll dig till ämnet.

Som hovslagare likt Coari håller jag fullständigt med honom. Du måste se dig om efter bättre ridvägar helt enkelt. Allt hänger ihop även dina ridkunskaper dessvärre.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömma om!

Som hovslagare likt Coari håller jag fullständigt med honom. Du måste se dig om efter bättre ridvägar helt enkelt. Allt hänger ihop även dina ridkunskaper dessvärre.

Och varför kan man helt enkelt inte bara sömma om när sömhuvudena blir slitna?
 
Sv: Sömma om!

Hur hänger sömslitage ihop med ridkunskap, förutsatt att hästen inte sliter väldigt snett eller så? Angående "bättre ridvägar", man får göra det bästa av de förutsättningar man har.. bara att skritta på grusvägar sliter väldigt på sömhuvudena under sommaren, men är väl inte därigenom särskilt slitsamt för hästen i övrigt? Och jag undrar fortfarande varför man inte bara kan sömma om en gång mellan skoningarna så är det inget problem..?
 
Sv: Sömma om!

Då måste jag också vara helt dum i huvudet. Jag skor mina hästar med helt plana travskor. ALLTSÅ sticker sömskallen upp och slits. Falsade skor slits än snabbare. Du har väl ingen aning om vad ts har för skor och varför. Jag sömmar om mina hästar vid behov men det är nog bäst jag slutar med det nu och tar ut hovslagaren var tredje vecka så han får lite mer betalt. För han har ju inget annat att göra än att sko om mina hästar....

Och så är det visst fel att använda sina hästar också. De som tränar sina hästar utanför ridbanan kommer att märka att skorna/sömskallarna slits.
Mvh/Somi

Mitt svar bottnar sig på att vi hovisar har mkt bättre inkomster på att slippa åka ut och sko om var tredje vecka..

Om du och nu TS inte förstår att grunsproblemet ligger i felaktigt val av sko,sömstorlek och inte minst ett träningsunderlag som i slutändan kommer leda till ledproblem så kan jag inte bidra till mer kunskap i tråden.

Tro mig jag har tidigare under ganska lång tid skott travare, bott på en travgård i drygt 6 år och tagit del av hur travet "fungerar"


Aldrig mer tänker jag utsätta mitt yrkesutövande och rykte genom att förstöra friska hovar så som man inom främst travet kräver att hovisen ska göra.
 
Sv: Sömma om!

Hur hänger sömslitage ihop med ridkunskap, förutsatt att hästen inte sliter väldigt snett eller så? Angående "bättre ridvägar", man får göra det bästa av de förutsättningar man har.. bara att skritta på grusvägar sliter väldigt på sömhuvudena under sommaren, men är väl inte därigenom särskilt slitsamt för hästen i övrigt?


Tanken har aldrig slagit dig om ökat slitage på sömmen även inte leder till ökat slitage på hästens leder och vägghorn???

Visst hör det ihop,,, bättre ridkunskap leder till en mer medveten ryttare som rider på mindre påfrestande underlag, (främst för hästens leder)

Sedan gäller det ju att man har en hovis som inte skor hästen med söm som påminner om brodd utan en söm med ett väl anpassat söm huvud i förhållande till typ av sko,fals och sömkanal.

Är detta svårt att förstå???

Ibland blir jag bara helt mörkrädd över andras kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömma om!

Och jag blir mörkrädd över hur man, när man utger sig för att vara hovslagare och medlem i svenska hovslagareföreningen, kan kalla folk för "dumma i huvudet" till höger och vänster.

Om man vill använda sin häst på sommaren får man leva med att sömhuvudena slits, trots skoning med väl anpassade skor och söm. Att en häst skulle få ledproblem av ridning/körning i skritt på hårt underlag tror jag inte ett smack på.

Du är väldigt svår att förstå eftersom du tror att folk kan läsa tankarna bakom dina inlägg och dessutom verkar en aning labil!
 
Sv: Sömma om!

Och så är det visst fel att använda sina hästar också. De som tränar sina hästar utanför ridbanan kommer att märka att skorna/sömskallarna slits.

Jag tränar min häst väldigt mycket utanför ridbanan, både i skogen och mycket på grusväg. Jag har aldrig fått slitna söm.
 
Sv: Sömma om!

Aldrig mer tänker jag utsätta mitt yrkesutövande och rykte genom att förstöra friska hovar så som man inom främst travet kräver att hovisen ska göra.

Så låt höra hur du tycker att jag ska sko mina travare för att inte förstöra dem för gott och hur jag ska köra för att inte köra slut på lederna :grin:

Jag har viss grundkunskap och förstår att en ridsko med sömkanal samt anpassad söm kan minska vibrationer i hovväggen. Vad jag menade i mitt inlägg riktade sig mer till dig och hur du vårdar ditt rykte som yrkesman genom att kalla andra människor för dumma i huvudet?!

Och du som jobbat som hovslagare så länge borde ha utvecklat en viss form av ödmjukhet kan man tycka och kanske borde du inte generalisera så grovt kring en hel kategori med kunnigt hästfolk. Sko tävlingshästarna med ridskor så ska du få se på slitage på leder!

Det är kostigt hur du kan sitta och bestämma dig för att jag (för att jag håller på med travhästar) medvetet förstör mina hästar genom hur jag skor och hur jag tränar för att mina skor slits??

Du har inte en aning.

Min hovslagare har så mycket kunder att han knappt hinner svara i telefon, han tjänar såklart inte mer pengar på att komma ut och sko hos mig var tredje vecka. Det är inte hans mål med sin tjänst som han tillhandahåller att jag ska vara tvungen att ringa honom vid minsta skoproblem. Därför uppskattar han att jag gör underhållande arbeten däremellan eftersom han vet att jag klarar av det. Han förstår mitt val av skor och söm eftersom han kan tänka sig in i situationen "50 km/timme med bly på fötterna".

Och ja, han är utbildad hovslagare, medlem i SHF och tänka sig: den absolut trevligaste och hjälpsammaste människa jag känner.
 
Sv: Sömma om!

Jag sömmade om min förra häst eftersom hon skruvade bakhovarna mycket när hon gick. Slet därför väldigt mycket på skorna. När skorna blir så slitna och sömhuvuden så små, finns det inte mycket som håller skon på plats. Min hovis bockade även till ett par extra bakskor som jag bytte med när halva skoperioden gått.

Vet att hästen belastade bakhovarna fel men inget som hovis kunde göra något åt då hästen var 16 år och gått så i många år.
 
Sv: Sömma om!

Man lär så länge man lever!

Jag har "hållit på med" hästar i över 25 års tid och haft egen häst i ca 20 år men aldrig ens hört talas om uttrycket "sömma om"?!?!?!

Har haft 4 hästar under denna tid och samma hovslagare hela tiden. Hästarna skos var 5-8 vecka och skorna sitter som gjutna :laugh:.

Ingen jag känner "sömmar om".
 
Sv: Sömma om!

Jag har galopphästar. En som jag tidigare hade sömmades om inför starter. Detta för att ge bättre grepp. Tränades enbart på gräs, men aluminiumskorna slets ändå. Vid start varannan vecka fanns ingen anledning till nya skor då. Fick nya var 4:e vecka. Kanske ska tillägga att hon hade superkvalitet på hovar, och helt korrekt.

Med en sömurdragare, kunde hovis få tag om huvudet. Lossade på en sida i taget och slog i nytt i samma hål.

Fungerade perfekt!
 
Sv: Sömma om!

Jag har galopphästar. En som jag tidigare hade sömmades om inför starter. Detta för att ge bättre grepp. Tränades enbart på gräs, men aluminiumskorna slets ändå. Vid start varannan vecka fanns ingen anledning till nya skor då. Fick nya var 4:e vecka. Kanske ska tillägga att hon hade superkvalitet på hovar, och helt korrekt.

Med en sömurdragare, kunde hovis få tag om huvudet. Lossade på en sida i taget och slog i nytt i samma hål.

Fungerade perfekt!

Men det är en helt annan sak. Att smygbrodda med sömmar är inget superkonstigt. Oftast vill man dock inte ha det greppet på normala torra underlag.

Att "smygbrodda" med söm (här kan man välja typ och storlek av söm på ett bra sätt) kan man göra på befintliga skor - det är en av styrkorna med den metoden.

Det tycker jag inte har med trådens ursprungsformulering att göra.

Kan inte någon förklara för mig varför det skulle vara en fördel att bara byta sömmar istället för att sko om (om de nu är så himla slitna som det verkar) och trimma hoven i balans?

Nu är coari hovslagare och det är inte jag - men jag förstår inte hur man kan sömma om alla sömmar i nya hål och ändå påstå att det inte är MÖJLIGT att sko om hästen lika ofta? Att sko om en häst varannan vecka är väl inga större problem vid normal hovtillväxt under en kortare torr sommarperiod?
 
Sv: Sömma om!

Jag kan i bland byta någon söm om skon börjar glappa, använder då alltid samma sömhål. Speciellt i slutet av en skoperiod. En glappande sko är mycket större risk att tappa med följd av att hästen kanske sliter sönder hoven. Bättre att byta någon söm så skon sitter bättre.
Vet inte riktigt vad TS menar med att hoven skulle må bättre och inte få trasiga hovväggar. Kanske kan TS förklara det så att vi får en bättre inblick i problemet.
 
Sv: Sömma om!

Hur vet ni när det är dags att sömma om hovarna? :confused:
När sömmen är så sliten att den sitter löst och inte längre håller skon. Hur snabbt det händer beror på sko och underlag. På sommaren om man rider mycket på sommartorra grusvägar och asfalt behöver inte det ta många veckor.
.
Min fundering är om jag ska sömma om fast skon sitter bra och ingen söm känns lös.:confused:
Nej, då finns det ingen anledning.
Det svåra är att få tag i sömhuvudet om sömmen slits ner i skon. Hur gör ni som sömmar om? Hur får ni tag i sömhuvudet? :
Du kan böja ut niten och knacka till den så får du enkelt tag på hvudet på undersidan.
Kommer skon att sitta bättre om jag sömmar om. :
Nej, men du förhindrar att den trillar av pga att sömmen släpper.
Tycker att det är svårt när det blivit lite trasigt i kanten då vet jag inte om jag ska våga spika i nytt hål för att få fäste. Man har ju ingen aning om man spikar innaför vita linjen eller ej?
:confused:
När du sömmar om använder du samma sömhål
 
Sv: Sömma om!

Kan inte någon förklara för mig varför det skulle vara en fördel att bara byta sömmar istället för att sko om (om de nu är så himla slitna som det verkar) och trimma hoven i balans?

Nu är coari hovslagare och det är inte jag - men jag förstår inte hur man kan sömma om alla sömmar i nya hål och ändå påstå att det inte är MÖJLIGT att sko om hästen lika ofta? Att sko om en häst varannan vecka är väl inga större problem vid normal hovtillväxt under en kortare torr sommarperiod?

vissa hästar klara inte av att skos om var annan vecka, du kan ju prova på min. han sliter ner sina söm på 2 veckor och byter du inte söm så har du 4 tappskor. du kan ha honom i en mjuk gräshage i 2 veckor och han har lik förbannat slitit ner sömmen. han har väldigt dålig tillväxt så därför bör han gå minst 8 veckor mellan skoningarna, går han kortare tid finns det inte mycket att verka, då måste du verka honom så mycket så han blöder för att få friskt att spika i. efter 8 veckor finns det bara ca 2 mm kvar på utsidan på 10mm skor trots sömbyte ca 3-4 ggr. när han gick på travskor fick jag byta skor varannan vecka då höll dom nästan på att gå av skorna, pga att han sliter så mycket.
 
Sv: Sömma om!

Så låt höra hur du tycker att jag ska sko mina travare för att inte förstöra dem för gott och hur jag ska köra för att inte köra slut på lederna :grin:

ASV:söm och rakbana med ett sandunderlag utan att de för den skull är djupharvad.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 188
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 510
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 895
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp