Bukefalos 28 år!

Sömma om!

Sv: Sömma om!

Men det är en helt annan sak. Att smygbrodda med sömmar är inget superkonstigt. Oftast vill man dock inte ha det greppet på normala torra underlag.


Inom galoppen är det sedan flera år tillbaka förbjudet att "smygbrodda" den med söm som sticker upp ovanför ytterfalsen om den ska starta på gräslöp. Man får heller inte använda brodd eller "bryta" ytterfalsen för att försöka skaffa bättre grepp. Detta enbart för att dels förstörs gräsbanan och vid en olycka kan leda till större skador om en häst eller jockey blir trampad.

På Galoppens sk "Dirt track" (sandbana) som är drygt tre dm djup finns ingen anledning till att försöka skapa ett "bättre" grepp,, det leder snarare till en ökad uppbromsning i glidfasen och en negativ effekt på prestationen.
 
Sv: Sömma om!

Det är tur att jag bara skor mina egna hästar då.

Jag "smygbroddar" med utvalda söm ibland på vintern tillfälligt med befintliga sommarskor. Det fungerar utmärkt.

OT: Det måste vara ganska jobbigt för hovslagarna att hålla reda på alla skoningsregler i alla tävlingsdiscipliner, och dessutom hålla sig uppdaterade år från år...
 
Sv: Sömma om!

Det finns regler för vilken typ/storlek av söm som är tillåten. Väljer jag ex E2 blir det som en brodd. Likväl tillåtet.

Men som du skrivit innan, sliter på hoven. Måste bli en väldig vridning vid varje galoppsprång.
 
Sv: Sömma om!

OT: Det måste vara ganska jobbigt för hovslagarna att hålla reda på alla skoningsregler i alla tävlingsdiscipliner, och dessutom hålla sig uppdaterade år från år...


Nej det är inte vi som tävlar utan vi skor dom bara. Det är den som tävlar som måste hålla sig uppdaterad med reglementet och före skoning informera oss om vilka regler som gäller. Blir det fel så är det tränaren/ryttaren som fälls, vi går alltid fria så vida vi nu inte själva trots att vi blivit informerade "felskor".

Jag ser det inte som några problem för mina kunder kan läsa reglementet klarar av att hålla sig uppdaterade. Det ingår i deras yrke att klara av så enkla saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömma om!

Det finns regler för vilken typ/storlek av söm som är tillåten. Väljer jag ex E2 blir det som en brodd. Likväl tillåtet.

Nej min vän,,, inte om du har en starthäst på gräs bana.

Det står klart och tydligt i ditt reglemente att vid start på gräsunderlag är endast helt obruten "outer rim" tillåten och den högsta tillåtna linjen är den obrutna ytterfalsen.

Läs på och återkom,,, jag har själv många ggr blivit besviken på denna regel eftersom många löphästar på gräs inte klarar av att visa sin rätta kapacitet om dom inte får den lilla extra hjälp som nya E2:slim söm kan bidra med.

Man kanske ska tipsa Galoppen om att utföra lite mera skokontroller inför sommarens Gräslöp så kanske du själv får se vad som händer,,, bli inte besviken om starthästen blir sent stryken.
 
Sv: Sömma om!

Jag har "hållit på med" hästar i över 25 års tid och haft egen häst i ca 20 år men aldrig ens hört talas om uttrycket "sömma om"?!?!?!

Då är vi fler. Jag hade heller aldrig hört talas om det. (sedan 1976)
Fattat inte hur ett sådant behov kan uppkomma.
 
Sv: Sömma om!

Jag som har haft häst i "bara" 13 år, har av hovis fått lära mig att byta söm på hästen. För vissa kan det vara en nödvändighet och både en ekonomisk (för hästägaren) och en mindre arbetsbelastning på hovslagaren.
Om en sko börjar glappa och risken är stor att den åker av när det är leriga hagar så kan iaf vår hovis inte stå på stallbacken samma dag.
 
Sv: Sömma om!

Kl
De rutinerade distansryttarna sömmar ofta om sina tävlingshästars skor inför tävling. Många skor/verkar hästen omkring 14-7 dagar innan tävling. Slitaget på skor och söm är enormt under träning/tävling och då är det väsentligt att ekipaget inte riskerar tappskor av lätt åtgärdat sömbyte.
Måste väl tillägga att hästarna är tränade för uppgiften, har minutiöst välskötta fötter.
Det gäller att vara rustad om man ska rida upp till 16 mil på en dag.
 
Sv: Sömma om!

Jag som har haft häst i "bara" 13 år, har av hovis fått lära mig att byta söm på hästen. För vissa kan det vara en nödvändighet och både en ekonomisk (för hästägaren) och en mindre arbetsbelastning på hovslagaren.
Om en sko börjar glappa och risken är stor att den åker av när det är leriga hagar så kan iaf vår hovis inte stå på stallbacken samma dag.

Jag har haft en! glappande sko på alla år. och det berodde på sjuk hovslagare så skorna fick sitta alltför länge.
Trav och distans är inget jag hållit på med så vad som är vanligt där har jag inte en susning om. Jag hör hemma i dressyrvärlden och varvar med uteritter och gymnastikhoppning.
 
Sv: Sömma om!

Det verkar som om en enkel och oskyldig fråga satte igång ett jordskred :/ Jag kom bara på att det numera finns en extra förstärkt söm som är bra på hästar som går mycket på asvalt och grusvägar och SLITER söm (om de inte har stora klumpiga ridskor förstås). Fråga i en hästshop efter dem. De kostar lite mer per styck men om du slipper sömma om spar du ju in kostnaden. De är som vanliga söm med en pålödd förstärkning.

Tränar själv bara på grusvägar eftersom det inte finns något annat att tillgå. Travhäst i detta fall. Svårt att smita in på stigar med vagn... (rider där som gymnastik regelbundet). Är jag också djurplågare och inte klarar av hästar nu måntro ;)
 
Sv: Sömma om!

Förresten kom jag ju på... Vår hovis är ju med och tävlar i sm i hovslagning och vidareutbildar sig ständigt.

Hästarna är inte halta, tävlar och behöver knappt ens bandage..

Mår du och hästen bra så är det väl bra också?
 
Sv: Sömma om!

Det verkar som om en enkel och oskyldig fråga satte igång ett jordskred :/ Jag kom bara på att det numera finns en extra förstärkt söm som är bra på hästar som går mycket på asvalt och grusvägar och SLITER söm (om de inte har stora klumpiga ridskor förstås). Fråga i en hästshop efter dem. De kostar lite mer per styck men om du slipper sömma om spar du ju in kostnaden. De är som vanliga söm med en pålödd förstärkning.

Tränar själv bara på grusvägar eftersom det inte finns något annat att tillgå. Travhäst i detta fall. Svårt att smita in på stigar med vagn... (rider där som gymnastik regelbundet). Är jag också djurplågare och inte klarar av hästar nu måntro ;)

Kallas även för DT söm. Har en påsvetsad hårdmetall kärna på sömhuvudet. Hur påverkas hästens glidmoment och leder när den arbetas på ett hårt fast underlag. Blir hästens glidmoment större eller mindre skonsamt för lederna om man ovanpå det belastar hoven med söm eller brodd som hämmar glidmomentet och inte minst viktigt!!! Vilken ökad belastning utsätts hovväggen för ju större motstånd den utsätts för i glidmomentet utifrån underlag/söm/brodd??

Är det inte bättre att man använder insidan av sitt eget huvud utifrån vilket underlag/hastighet man belastar både skorna,sömmen och främst hästens leder eftersom det är mkt svårare att sömma om en nedsliten led än en nedsliten söm.

Jag blir mörkrädd när jag läser att många inte förstår att underlaget man tränar och tävlar på sliter mer på sömmen än på hästens leder.

Att skylla över skulden på att man inte har bättre träningsmöjligheter avseende underlaget är endast att delge att man är lat och inte orkar transportera sin häst till bättre tränings underlag. Det kan oxå uppfattas att man av ngn orsak bestämt sig för att bosätta sig på ett område med för hästen otjänliga tränings förhållande.

Det sista är mer logiskt hittils utifrån vad som framkommit.
 
Sv: Sömma om!

Vilken tur att jag bara startade på grus. ;)

Rätt konstigt att dirttrackskorna har klackar och tågrepp. Kan ju ej ens nå igenom sanden och få fäste?
 
Sv: Sömma om!

Är det inte bättre att man använder insidan av sitt eget huvud utifrån vilket underlag/hastighet man belastar både skorna,sömmen och främst hästens leder eftersom det är mkt svårare att sömma om en nedsliten led än en nedsliten söm.

Jag blir mörkrädd när jag läser att många inte förstår att underlaget man tränar och tävlar på sliter mer på sömmen än på hästens leder.

Att skylla över skulden på att man inte har bättre träningsmöjligheter avseende underlaget är endast att delge att man är lat och inte orkar transportera sin häst till bättre tränings underlag. Det kan oxå uppfattas att man av ngn orsak bestämt sig för att bosätta sig på ett område med för hästen otjänliga tränings förhållande.

Men jesus. Du tror väl inte att vi sitter och kör fort på grusvägarna? Snabbjobb utförs på rakbana med bra underlag eller så packar vi in hästarna och åker till banan. Men bara att skritta och jogga lite på grusvägarna i byn sliter söm. Jag fattar fortfarande inte vad problemet är... sömmar jag om mellan skoningarna så funkar det bra, vad är det som är så hemskt med detta?? Varför ska jag ta ut hovslagaren var tredje vecka när jag kan göra detta själv? Hästen har inget behov av att skos oftare, han har bra hovar som växer lagom och inte flyter ut eller trasar sönder. ASV-söm passar sämre i hålen än vanliga E3, det blir glapp fortare. Jag upplever att med vanliga travskor slits sömmen men skorna håller en skoperiod. De falsade järnskorna slits däremot mer och då måste jag ändå byta eftersom de inte håller. Ridskor som håller bättre är inget alternativ, för tungt.
 
Sv: Sömma om!

Och varför kan man helt enkelt inte bara sömma om när sömhuvudena blir slitna?

Kan man säkert göra, fast det lär inte hjälpa TS med dess grundproblem att hoven trasas sönder. De nya sömmarna hamnar ju i de gamla sömhålen, har man ett problem med att hoven trasas sönder pga sömmarna så är lösningen inte att öka påfrestningen i hoven utan se på vad som kan minska detsamma.
 
Sv: Sömma om!

Jo angående underlag som sliter... igen...

Där jag jobbade innan så körde vi bara en kort skrittsträcka (100m ca) på asfalt för att komma till preparerade träningsslingor. Det var sand och det speciella grus som finns på travbanor. Även med detta fina harvade underlag behövde vi byta söm regelbundet.

Där jag är nu så anpassar jag träningen efter underlaget. Det är backigt och mjukare på vissa ställen och där kan jag jobba snabbare. Där det är hårt får man ta det lugnare. Där det är riktigt brant backe blir det superbra intervallträning i mycket låg fart och skritt tillbaka ner. Hästarna är vana vid underlaget och benen och lederna anpassade därefter också. Skoningen är också anpassad efter hur hästarna tränas. Ingen häst har problem och somliga har haft det så här "illa" i många år.

Think outside the box please... ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 188
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 510
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 895
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp