Sömnmedel till 5-åring

Sv: Sömnmedel till 5-åring

Det finns givetvis bra och mindre bra, kanske till och med några riktigt dåliga läkare? Man får nog inte bortse från det personliga ansvaret. Jag söker alltid information och fattar eget beslut innan jag medicinerar även om läkare förskrivit preparatet. Ibland har det retat doktorn men det har funkat för mig.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Vård har jag inte sagt något om. Det finns många andra alternativ till att få in en bra sömnrytm än sömnmedel. Och som sagt att föräldrana lider SKA INTE påverka att ett barn ska ha sömnmedel. Det KAN lösas på annat sätt.

Tänk alla sömnlösa spädbarnsföräldrar som inte får sova ska det vara ok att ge spädbarnen sömnmedel då också?

När jag var spädis, från födslen och till jag var 9 månader gammal hade jag kolik. Läkarna hittade inget fel på mig så de kallade helt enkelt felet för kolik. Jag skrek verkligen hela dygnen, sov inte mer än korta stunder åt gången osv så efter 9 månader och fick jag sömnmedel. I samma veva flyttade vi och jag blev tyst.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

kl...
nu kommer jag dragandes med mitt gamla vanliga - ni har väl kollat upp allergier? (jag är ledsen att jag alltid säger det men den biten är det jag har erfarenhet av :smirk:) min dotter hade jätteproblem med sömnen i höstas vintras och vi gick på knäna av trötthet och gjorde verkligen ALLT (om nu någon kommer ihåg den tråden) tills jag slutligen kom att tänka på att precis sådär vad det ju med sonen innan han fick sin diagnos och att det kanske var mjölken som spökade trots att hon ätit mjölkprodukter i nästan 2 år - så vi slutade med mjölk att dricka till henne hemma och på dagis och har en helt ny liten tjej!!

(säger nu inte att det är det som erat problem beror på men ibland är det bra med nya infallsvinklar)

och sen måste jag hålla med Silverkjedjan om ett kvällsmål (speciellt om man har spinkisar med benen fulla med spring) - här hemma kör vi på rostad dubbelmacka (vit med "vita fibrer") med rejält med smör på (och ibland hallonsylt eller kanel) och ett glas solhavre till sonen.... dottern är lite egen och gnager i sig en hel jättemorot under sagoläsningen i sängen - men det funkar ju... annars rejäl gröt med smör på innan sängen
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Att ge ett rejält mål med gröt eller fullkornsvälling vid läggdags har funkat kanonbra på dom andra men jag kom på varför minstingen vaknade på natten!

Dels hade han magknip av allt han skulle smälta och dels vaknade han tidigt då magen kurrade...

Så för hans del har det varit att vända på steken!
Ingen tung mat vid läggdags alls!

Tänk att det ska vara ett sådant pusslande innan man finner rätt balans!:p
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Fast skulle en läkare rekomendera att vi skulle ge sömnmedel till vårat spädbarn skulle jag nog reagera. En läkares ord är inte alltid lag.

Jag har svårt att tänka mig att jag skulle vilja ge något sådant till ett så litet barn. På något sätt hör sömnlöshet till, den första tiden.

TS fall är ett annat som jag väljer att inte kommentera då jag inte har någon erfarenhet.
Jo, självklart skulle man reagera. Nu tror jag inte att det förekommer alls. Men som svar på frågan så svarade jag som jag gjorde. Man får ju verkligen hoppas att dagens läkare vet vad dom gör.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Då skulle jag snarare säga; På grund av att ditt barn ytterst sällan får något sockrigt och aldrig godis eller läsk, och blev speedad på ½ bulle, 1/4 kaka, mjölk och ett par msk tårta, så är han nog jättekänslig för socker, just pga att han inte är van att få socker... För i det du radade upp som fika + mjölk är det nog tillsammans säkert några msk socker! Jag skulle tro att mina barn som inte heller får godis eller läsk (godis kanske 3-4 bitar i månaden, aldrig läsk) och som inte fikar på fikabröd eller saft mer än någon gång / vecka, skulle bli "spralliga" sen :smirk: Så jag kan garanterat säga, om jag kollar på mina barn, att de får "sockerchock" om de äter mer socker än de är vana vid :-)

Nja, inte skrev jag väl att han blev "speedad" eller? Jag har för mig att jag skrev att han blev spralligare. För mig är det stor skillnad på speedad och sprallig. :)

Och jag tror inte heller att knappt ½ hembakad, lågsockrad bulle, knappt 1/4 småkaka (han knaprade lite på kanten haha), knappt 2 msk tårta + ca 1 dl fet mjölk = ett par msk rent socker. :smirk: ;) :D

Däremot är jag ganska övertygad om att han är ganska ovan vid socker eftersom hans intag av fika/godis/glass/saft etc är minimalt. Och jag är lika mycket ganska övertygad om att de som påstår att deras småbarn (och de själva) är okänsliga för socker helt enkelt är vana vid ett högre intag. Det blir liksom ingen "sockerchock" om man regelbundet äter sånt.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

När jag har givit mina barn Hostmedicinen Lepheton-Desentol som är mot (falsk) krupphosta så har de sovit som klubbade sälar.
Och varit piggare dagen därpå än om de hade hostat sig genom natten.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Efter sockertoppen så blir det sockerfall då kroppens insulin träder in.
Och i det läget så blir man trött i stället och sover bra.

Om man nu inte har något problem med insulinproduktionen.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Och jag är lika mycket ganska övertygad om att de som påstår att deras småbarn (och de själva) är okänsliga för socker helt enkelt är vana vid ett högre intag. Det blir liksom ingen "sockerchock" om man regelbundet äter sånt.
Där håller jag inte med, utan jag tror att det är väldigt individuellt. Jag har verkligen aldrig känt att jag har påverkats av socker, varken som barn, ungdom eller vuxen. Större sockerintag började jag inte med förrän i gymnasieålder och som vuxen, men jag äter/dricker fortfarande inte speciellt mycket socker om jag jämför med min omgivning. I mellanstadiet kunde en kompis till mig få påtagliga "sockerchocker" av lite godis och kakor trots att hon då drack coca cola i princip varje dag. Jag som fick i mig mindre mängder och mer sällan kände, och känner fortfarande, mig inte alls påverkad.

Läste ett citat i min träningstidning för ett tag sedan, där en (läkare?) sa att den felaktiga bilden av att friska människors blodsocker åker jojo är något som många försöker bli väldigt rika på. Jag ska se när jag kommer hem exakt vad som stod; jag tyckte att det var ett bra citat i dessa sockerhysteriska tider.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Tillägg: självklart mår jag bättre och blir piggare om jag äter en bättre balanserad kost än en där jag äter väldigt mycket snabba kolhydrater och för lite fett och protein, men just det här att man känner en direkt effekt av att äta godis, glass, kakor etc är någonting som jag själv aldrig känt av. I ett längre perspektiv så känner jag naturligtvis att socker påverkar mig negativt.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

När jag har givit mina barn Hostmedicinen Lepheton-Desentol som är mot (falsk) krupphosta så har de sovit som klubbade sälar.
Och varit piggare dagen därpå än om de hade hostat sig genom natten.

Det har du rätt i! Jag har samma erfarenhet av den hostmedicinen, på (då) 4-5-årigt barn.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Läste ett citat i min träningstidning för ett tag sedan, där en (läkare?) sa att den felaktiga bilden av att friska människors blodsocker åker jojo är något som många försöker bli väldigt rika på. Jag ska se när jag kommer hem exakt vad som stod; jag tyckte att det var ett bra citat i dessa sockerhysteriska tider.]

Hehe.

Jag är i mitt eget tycke extremt sockerkänslig, eller, får liksom superabstinens en timme efter sötsaksintag så man måste äta mer och lätt gör av med allt julgodis tänkt för en vecka på ett dygn typ.

Det hade ju varit praktiskt om man kunde skylla det på blodsocker-bergochdalbana :idea:

Men tyvärr har jag gjort en sådan laboration i forntiden; testat blodsocker varje kvart under dylika provokationer.

Det rörde sig inte överhuvudtaget utanför mätfelsgränsen :o
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Då är lergigan er lämpligt om det måste brukas mer regelbundet om man tar hänsyn till vad lepheton har i sig.
Efedrin och etylmorfin är inget som man skall bruka regelbundet hos barn och kan ge beorende i allra högsta grad.
Morfin är vanligt att man blir dåsig av om kroppen inte är van så det är inte alls konstigt att man sover som en stock i början. Dessutom är det fruktansvärt obehagligt om man är lite extra känslig och råkar få en aningens för mycket för då skakar man.
Annars så tycker jag det är en trelig hostdämpande medicin när man har hosta som håller på att rycka lungorna ur kroppen och gör så man har svårt att sova.
Övrigt så är detta och cocillana-etyfin något som missbrukare kan tyck om att häva i sig vilket borde ge en fingervisning om vad för slags form av medicin det är.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Och så var det citatet, taget ur ToppHälsa (en mycket motsägelsefull tidskrift) nr 2 -08:

"Att blodsockret åker jo-jo hos friska människor är en myt som många tjänar pengar på."
- Claude Marcus, barnfetmaexpert
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Visst är det så.
De sover som klubbade på Lergigan och Tavegyl också.

Jag har haft astmabarn och barn med olika allergiska klådor så jag har provat en del.
Jag tog upp Lepheton-Desentol som ett exempel på sövande mediciner som man faktiskt ger barn och som är tämligen narkotiskt.
Och som säkert många har givit sina barn.
I ljuset av det så blir ju inte ett sömnmedel så dramatiskt.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

När jag har givit mina barn Hostmedicinen Lepheton-Desentol som är mot (falsk) krupphosta så har de sovit som klubbade sälar.
Och varit piggare dagen därpå än om de hade hostat sig genom natten.

Jag har den hostmedicinen, och jag sover så sött så när jag tagit mig en hutt. Jag tycker att den är kanonbra, slutar hosta nästan på en gång.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Nja, inte skrev jag väl att han blev "speedad" eller? Jag har för mig att jag skrev att han blev spralligare. För mig är det stor skillnad på speedad och sprallig. :)

Och jag tror inte heller att knappt ½ hembakad, lågsockrad bulle, knappt 1/4 småkaka (han knaprade lite på kanten haha), knappt 2 msk tårta + ca 1 dl fet mjölk = ett par msk rent socker. :smirk: ;) :D

Däremot är jag ganska övertygad om att han är ganska ovan vid socker eftersom hans intag av fika/godis/glass/saft etc är minimalt. Och jag är lika mycket ganska övertygad om att de som påstår att deras småbarn (och de själva) är okänsliga för socker helt enkelt är vana vid ett högre intag. Det blir liksom ingen "sockerchock" om man regelbundet äter sånt.

Då menar vi samma sak då :)

Sorry trådkapningen by the way :smirk:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Hehe.

Jag är i mitt eget tycke extremt sockerkänslig, eller, får liksom superabstinens en timme efter sötsaksintag så man måste äta mer och lätt gör av med allt julgodis tänkt för en vecka på ett dygn typ.

Det hade ju varit praktiskt om man kunde skylla det på blodsocker-bergochdalbana :idea:

Men tyvärr har jag gjort en sådan laboration i forntiden; testat blodsocker varje kvart under dylika provokationer.

Det rörde sig inte överhuvudtaget utanför mätfelsgränsen :o

Jag har ungefär samma erfarenhet. Ofta blir jag blir skakig och måste snabbt ha godis/kaka/bröd/mat/vad-som-helst, för att kunna fungera.

Så är det inte efter sockerintag, utan snarare att det gått för lång tid mellan måltiderna. Nu är det inte så lång mellan mina "måltider" utan jag äter lite grand mest hela tiden, känns det som.

I alla fall, jag gick till doktorn för jag hade enligt egen diagnos drabbats av diabetes och behövde få reda på hur jag skulle hantera denna åkomma.

Döm om min förvåning när de inte kunde hitta några som helst fel på mina blodprover?! :crazy:

Kontentan var: "hmm, du kanske behöver äta ofta. Gör det då. Vi är alla olika."

vad dum jag kände mig! Så numera försöker jag komma ihåg att ta med en knäckebrödsbit, eller något annat om jag vet att det kommer att dröja innan jag äter.

(jag är fö normalviktig om ngn undrar)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
779
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 030
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp