Sömnmedel till 5-åring

Coop

Trådstartare
NU har det gått så långt att vi inte orkar länge. Vi måste få sova!

Ett alternativ är då sömnmedel en kort period för att vi ska få hämta lite krafter. Vill INTE diskutera varför och om det är bra eller inte!

Tänker ringa VC eller BUP på måndag men undrar om det finns någon som har erfarenhet av att ge sömnpiller till barn. Ska kanske tillgägga att det inte är några problem att lägga barnet och det har heller inte några problem med att somna. Utan det är många uppvaknanden under natten.

Någon? :bow:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Ta reda på varför det vaknar kanske vore en bättre ide
än att trycka i det sömnmedel:crazy:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Skrev att jag inte vill diskutera detta!!!

Har redan pratat med BUP!
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Du gör rätt som börjar tänka i de banorna, utan sömn blir man knäpp, och så lång tid.
Dessutom kan sömnproblem, som här, konstant uppvaknande under natten, bli en dålig vana. Något under en period kan bryta ovanan.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Tack!
Livet här hemma är inte roligt :cry: Vi är trötta, arga och sura på varandra och det går runt i en spiral, och värre blir det. Det har blivit en ond cirkel som vi måste försöka bryta innan den bryter ner oss.:crazy:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Det enda jag vill veta är om andra föräldrar har erfarenhet av att ge mindre barn sömnpiller. Hur barnet reagerade, mådde osv. Måste väl få fråga en fråga?
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Visst har du ett lite speciellt barn?

Något du kan prova innan du fått ett lämpligt recept (man brukar tex prova åksjukemedlet Lergigan) om du inte redan gjort det är att "sänka" barnet med en dryckbomb innan sängåendet. Det har vi tagit till ibland när "Eskil inte gillar OM att sova :mad: " utan smugit upp titt som tätt hela nätterna och gjort bus.

Välling och grädde med lite jordgubbssylt har tex fungerat och gett djupare sömn.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Det enda jag vill veta är om andra föräldrar har erfarenhet av att ge mindre barn sömnpiller. Hur barnet reagerade, mådde osv. Måste väl få fråga en fråga?

Fast det var ju inte vad du skrev i ursprungsinlägget och för att svara på frågan; Nej jag har ingen erfarenhet av sömnmedel till barn.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Tack för ditt svar!

Jo jag har en liten plutt oxå som är speciell :)
Men detta gäller inte honom denna gången.

Låter väldigt intressant det du skriver! Får jag fråga hur gammalt ditt barn är? Tänker vilka mängder man ska dra till med.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Fast det var ju inte vad du skrev i ursprungsinlägget och för att svara på frågan; Nej jag har ingen erfarenhet av sömnmedel till barn.
Då ber jag om ursäkt om det var luddigt, det var det jag menade i allafall ;)
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Vissa neurologiska handikapp upptäcks inte förrän barnet är fem-sex år (eller äldre) och några symptom som jag tänker på är just störd nattsömn och litet behov av att sova.

Vad bra att ni tagit barnet till BUP för utredning. Hoppas att ni får klarhet i hur ni kan lösa problemet. Utan nattsömn mår man väldigt dåligt så jag klandrar dig inte alls för att försöka finna lösningar.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Ah, inte det barnet. Men det kan säkert bli oroligt även för ett syskon och onda nattcirklar :cry:

Eskil sov på 2 dl välling-och-fettbomb när han var 2-2½ :p Man får mixtra så de gillar smaken... Nu när de är 6½ resp 3 och hyperaktiva istället för att tagga ner på kvällen blir det ofta bananmilkshake med mkt grädde till sen "efterrätt" :angel:

Orkar du så läs på det här, tungt men mycket seriöst om just sömnmedel till barn: http://www.aasmnet.org/jcsm/Articles/010108.pdf
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Theralen -som faktiskt diskuteras i en tråd på senior- har hjälpt många föräldrar i er situation!

Bla. så vänder en del gravt synskadade och dövblinda barn på dygnet och en del barn och föräldrar har tyckt att just Theralen har hjälpt dom in på rätt väg!

Jag vet att det diskuteras om Theralen ger en bra sömn eller om barnet går in i ett narkosliknande tillstånd och därför ger preparatet i längden ingen bättring men dom föräldrar jag vet om som har använt Theralen till sitt barn har inte upplevt det som att barnet har varit trött dagen efter.
Allt hänger på rätt avvägd dos givetvis!

Hoppas att ni och ert barn får den hjälp ni behöver!
 
Senast ändrad:
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Men Theralen är ett NEUROLEPTIKUM med ganska obehaglig biverkningsprofil och borde rimligen vara en absolut sistahandslösning för små barn :eek:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Välling och grädde med lite jordgubbssylt har tex fungerat och gett djupare sömn.

Va :eek: jag trodde barn blev ännu mer speedade av socker. Det blir iaf mina men de har å andra sidan inga sömnproblem snarare tvärtom..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
779
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 031
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp