Bukefalos 28 år!

Sömnmedel till 5-åring

Sv: Sömnmedel till 5-åring

jagvet inte jag,men kansk ekan Atarax vara värt att kolla upp?
det är ju ett gammalt antihistamin som ibland ger dåsighet.
På mi fungerar det så att jag vaknar inte på mer än 12 timmar så jag kan inte ha det.
Men alternativ till theralen kanske kan fungera?
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Jag har ingen erfarenhet men vill bara skicka en tanke till dig. Att inte få sova är nedbrytande, både för barn och föräldrar, men mest för föräldrarna. Inte utan anledning att det används som tortyrmedel och kan leda till psykoser.

Lycka till!
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Jag har inga erfarenheter med egna barn utan yrkesmässiga med andras ofta utvecklingsstörda och de har fått Nozinan, de kunde man faktiskt se avsevärd skillnad på när de varit medicinfria.
Ibland kan man förmodligen behöva sömnmedicin en period för att träna in sömnvanor hos oroliga barn, det sliter ju på både barnet och föräldrarna.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Håller absolut med. När jag gick min utbildning till mentalskötare berättade vår lärare i medicin att de gav sina barn Theralen när de var små. Sedan råkade han läsa på biverkningarna i Fass och efter det gavs det aldrig mer Theralen till de barnen. Tror betydligt mer på Lergigan. Har ätit det själv i många år och man ger det till och med till gravida. Alltså relativt biverkningsfritt.

Förstår er önskan om sömn då vi själva var i en sitsen en gång i tiden. Det är knäckande att aldrig få en hel natts sömn.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

När jag gick min utbildning till mentalskötare berättade vår lärare i medicin att de gav sina barn Theralen när de var små. Sedan råkade han läsa på biverkningarna i Fass och efter det gavs det aldrig mer Theralen till de barnen

En lärare i medicin som ger sina barn ett läkemedel utan att läsa om dess effekter samt bieffekter utan råkar läsa om det efter en lång tids användning och därefter avslutar medicineringen..?

Låter inget bra!

Jag vet bara att Theralen även ges till mycket små barn med sömnsvårigheter.
Jag tar inte ställning för eller emot men jag antar att föräldrarna till bla. de dövblinda barn jag känner till har kunniga läkare som inte skriver ut ett läkemedel på måfå..

Theralen används även vid ångestsymptom samt vid orostillstånd på barn så så häpnadsväckande kan det kanske inte vara..;)
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Nu var det ju inte socker jag hällde i dem, utan massor av tungt mättande fett och fullkorn. För att få ner det krävdes dock en liten inblandning av jordgubbssylt :p
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Det är häpnadsväckande öht att medicin som kan ge tardiva dyskinesier fortfarande får användas tycker jag.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Är det inte bättre att ni sover i skift istället för att ge barnet sömnmedel? Jag tror inte på sömnmedel åt små barn jag tror att man hamnar i en dålig spiral där man hela tiden får trappa upp medicineringen för att få effekt och sedan när man ska sluta så kanske det inte alls går att få barnet att sova utan sömnmedel.

Om ni tar varannan natt och låter den ena sova hela natten.

Så gjorde vi med den äldsta som hade väldigt lätt för att vakna på natten. Och nu när hon sover ordentligt så vaknar den minsta jääääättte tidigt på morgonen så nu har vi varannan morgon istället.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Nu var jag tvungen att själv gå in och läsa om Theralen.

"Theralen har lugnande och sömngivande egenskaper. Theralen motverkar illamående och kräkningar. Theralen lindrar allergier och har även klådstillande egenskaper.

Theralen används vid orostillstånd och sömnstörningar hos barn (över 2 år) och vuxna. Beteenderubbningar hos barn (över 2 år). Kräkningar hos barn (över 2 år). Klåda och allergier. Theralen används även som lugnande medel före narkos.



Så oavsett vad som kan anses vara häpnadsväckande eller ej så är läkemedlet förskrivet för bla. sömnsvårigheter hos barn!
Du får ta kontakt med tillverkaren samt Socialstyrelsen!;)

Träffar en del barnläkare och ska fråga dom om Theralenets vara eller icke vara!
Vill givetvis inte rekommendera ett läkemedel som anses skadligt!
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Är det inte bättre att ni sover i skift istället för att ge barnet sömnmedel? Jag tror inte på sömnmedel åt små barn jag tror att man hamnar i en dålig spiral där man hela tiden får trappa upp medicineringen för att få effekt och sedan när man ska sluta så kanske det inte alls går att få barnet att sova utan sömnmedel.

Om ni tar varannan natt och låter den ena sova hela natten.

Så gjorde vi med den äldsta som hade väldigt lätt för att vakna på natten. Och nu när hon sover ordentligt så vaknar den minsta jääääättte tidigt på morgonen så nu har vi varannan morgon istället.

Du tror inte att TS provat det mesta? Att välja att ge sina barn sömnmedel är nog sista utvägen....
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Lider man av sömnbrist så kan det var svårt att se lösningar.

Och vad är det för fel att ge tips oavsett om hon provat dem eller ej? det skadar ju inte att ge tips... snarare bättre än att gnälla på andras inlägg :smirk:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Va :eek: jag trodde barn blev ännu mer speedade av socker. Det blir iaf mina men de har å andra sidan inga sömnproblem snarare tvärtom..

Min erfarenhet också, socker är ju det sista jag skulle ge till ett barn som jag vill ska sova ! Socker öht. under dagen skulle jag vara restriktiv med.

Övningen "Hela familjen kryper" dvs. man kryper saaaaaaaaaakta med sitt barn till man upnått en fin rytm, en lugn skön andning och ett härligt mjukt tillstånd innan sömn brukar fungera enligt min erfarenhet.

Man lär alltså in denna övning som blir rutin och som befrämjar koordinationen och hela kroppens funktion samt när man gör det saaaaaaaaakta lugnar ner barnet väldigt bra. (Även föräldrarna såklart)

Vet att TS inte vill diskutera men hoppas att allt annat är beprövat först, och då menar jag ALLT.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Du tror inte att TS provat det mesta? Att välja att ge sina barn sömnmedel är nog sista utvägen....
Håller med Scilla, som förälder är det så automatiskt, man vill ge råd och tips för att man vill HJÄLPA, det rör upp ens egna känslor och man tänker såklart på hur man själv skulle göra i en sådan situtaion.

Vill inte TS läsa eller ta till sig är det ju upp til denne.

Min lilla dotter sov, fram tills hon var 4, endast 4 timmar per dygn!!!!! Och då inte alltid i sträck.

Sömnmedel har ALDRIG varit på tapeten, dock skiftsove, avslappningsövningar, kloka beslut samt kommunikation med partnern och så smånigom med flickan själv när hon var så pass gammal att hon kunde förstå att det var OK att inte vara trött på natten.

Vi normaliserade hennes Sovvanor, mot många högt skrikande röster, gjorde alltså ingen affär av det.

Hon fick INTE byta sömn mot mat, tv, dator, eller annat stimuli, endast gå och lägga sig någon annan stans.

Detta fungerade till ca: 80%

Det medförde också att hon nu är mkt självständig.

Idag som snart 10 åring med mkt om sig på dagarna kan hon, med tur sova upp till 8-9 timmar!

Men vägen dit har varit lååång.

Hoppas det löser sig för TS, Människan är fantastisk som skapelse och jag tror på att finna resurser I människan, inte utanför.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Om ni tar varannan natt och låter den ena sova hela natten.

Men det är ju inte bara de vuxna som behöver sova hela natten. Även barnet får ju sin viktiga nattsömn störd och det kan innebära väldigt mycket negativt, bl.a. för utvecklingen. :idea:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Va :eek: jag trodde barn blev ännu mer speedade av socker. Det blir iaf mina men de har å andra sidan inga sömnproblem snarare tvärtom..

Jag har nyligen läst att det är en myt att barn blir speedade av socker. Tyvärr stod det inte något mer, utan mer som ett statement att det var en myt. Jag har ingen aning. Jag tycker min lille kille (2 i april) får mer spring i benen efter en bulle och/eller halv kaka. Och han får ytterst sällan nåt sockrigt och aldrig godis eller läsk, han har liksom ingen smak för det sötsöta. :cool:

Igår var han med och fikade (vi firade sambons födelsedag) och sonen åt en halv hembakt bulle, knaprade på ca 1/4 småkaka, drack mjölk och fick till sist ett par msk tårta. Han är inget jättefan av fikabröd och sånt, men så har han heller aldrig blivit "upplärd". :p Men nog tyckte jag att han blev spralligare sen, så jag vågar inte hålla med om att sockerspeedade barn är en myt.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Jag har nyligen läst att det är en myt att barn blir speedade av socker. Tyvärr stod det inte något mer, utan mer som ett statement att det var en myt. Jag har ingen aning. Jag tycker min lille kille (2 i april) får mer spring i benen efter en bulle och/eller halv kaka. Och han får ytterst sällan nåt sockrigt och aldrig godis eller läsk, han har liksom ingen smak för det sötsöta. :cool:

Igår var han med och fikade (vi firade sambons födelsedag) och sonen åt en halv hembakt bulle, knaprade på ca 1/4 småkaka, drack mjölk och fick till sist ett par msk tårta. Han är inget jättefan av fikabröd och sånt, men så har han heller aldrig blivit "upplärd". :p Men nog tyckte jag att han blev spralligare sen, så jag vågar inte hålla med om att sockerspeedade barn är en myt.



I vårt fall är det ingen myt, Vår lilla blir toppspeedad av minsta lilla socker, hon bränner ut sig på ett kick, faller ihop som en gråtande pöl efter max en halvtmme.

Ingen läsk, inget godis, ingen sylt, inget alls, endast det naturliga som hon ju måste ha från tex: frukt.

MED socker under dagen dras sovtimmarna ner med ibland 50%.
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Jo precis, så jag undrar också varför det helt plötsligt heter att det är en myt? Är det för att föräldrar ska slippa dåligt samvete för allt skit de stoppar i sina barn? Så slipper de ta ansvar för den biten också... :crazy:
 
Sv: Sömnmedel till 5-åring

Svarar er alla, ett jättetack för era erfarenheter och tips!!!

Vi hade en förhållande vis lugn natt.

Ska ringa bup i morgon för att diskutera sömnmedel. Vi börjar med något "lätt" och hoppas att det ger effekt. Som någon skrev åksjukepiller, jag blir sömnig av dem när jag äter dem så det borde fungera på barnet också. :)

Självklart är barnet lika trött som vi, grinigt, argt och sur för det mesta.

Vi hoppas kunna bryta denna onda cirkel och få en glad familj igen :)

Tack än en gång!:bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
808
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 481
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp