Bukefalos 28 år!

Sömnproblem

Humelibumlan

Trådstartare
Dottern 2,5 år har gått från att problemfritt kunna somna själv och sova oftast hela natten till något väldigt frustrerande...

Nu ser våra kvällar och nätter ut som följande.

Kl. 20.00 går hon och hennes bror och lägger sig (i samma rum), mörkt rum med svagbelysning med "tyst" saga på.
Jag måste ligga hos henne tills hon somnar (inget problem alls) det brukar ta 5-15 minuter.
Men sen börjar det, runt 22 vaknar hon och kommer ut till mig i soffan, antingen så går jag då med henne tillbaka och lägger mig hos henne tills hon somnar om, då kommer hon oftast igen vid 00...

Eller så får hon ligga i soffan, antingen så somnar hon om i soffan eller så kan hon sitta vaken hur länge som helst och titta på tv med mig, jag har testat.

För min del får hon gärna komma ut och somna om direkt i soffan, men då kommer problemet att hon går inte att bära in till sängen, tar man i henne vaknar hon direkt och då är hon vaken.

Då kommer valet att antingen så får jag låta henne sova och själv sova på soffan, vilket väl är okey ett tag, problemet är att jag har en dålig rygg och soffan är ingen bra sovplats för den.
Eller så får jag ta med henne in i min säng, vilket inte heller vore ett problem om det inte var för:
1, Maken sover lätt och har väldigt svårt att sova brevid henne, eftersom hon under tiden jag burit in henne är vaken och vägrar somna om på ex antal timmar oftast 4 +

2, Jag har väldigt svårt att somna, om jag inte får ha tvn på, nu verkar det inte göra dottern någon skillnad om rummet är helt mörkt, roar hon sig med att sjunga, prata med Mamma och klättra på mig.
Är tv på så tittar hon på den och är ju då tyst, så vi andra kan somna, men då är klockan i regel ganska mycket mer än önskvärt om man ska upp på morgonen.

Vi har provat vad det känns allt nu.
Gått tillbaka med henne när hon kommer upp, men då somnar hon om och kommer sen efter 2 timmar igen.
Låter henne somna om i soffan, men då får jag sova här eller ha henne vaken i min säng halva natten.

Rummet är mörkt med små stjärnor som lyser, sagan är ca 30 min.
Sonen är 6 år, sover i samma rum och sover tyst.

Någon som har några idéer?
 
Sv: Sömnproblem

en madrass på golvet inne hos dom under en period?

det verkar som hon har extra behov av närhet och trygghet och att ha dig inne hos henne kanske hjälper henne att sova bättre.

hon längtar säkert efter dig när hon vaknar, annars skulle hon ju inte komma ut till er, så om hon ser att du ligger hos henne när hon vaknar kanske hjälper henne att somna om igen direkt.

jag tror att "problemet" bottnar i att du finns där när hon somnar, men inte när hon vaknar.
kan du gå ut medans hon somnar in?
här hemma får vi "gå och kissa", det är enda sättet att lämna henne på rummet numer.
när vi sen går in tillbaka till henne, efter nån minut, berömmer vi att hon duktig som ligger och slappnar av själv och säger att hon ska försöka sova lite, samt att vi kommer tillbaka och tittar till henne snart igen.
pussar, kramar om hon vill, stoppar om och går ut.

så får vi hålla på ett tag, men hon somnar själv och vaknar inte förrän på morgonen.

visst vill man det bästa för barna, men resten av fsmiljen måste åxå få sova, så det gäller att hitta lösningar som funkar för alla!

om jag hade varit du, så hade min prio1 varit att hon ska sova i sin säng, på sitt rum, av de anledningar du raddat upp.
sen försöka hitta lösningar som gör att hon kan sova i sin säng, på sitt rum.

har du frågat varför hon vaknar som kommer ut? hon kanske har någon tanka på hur ni sa göra....

vet inte om hon är för liten än, men en liten morot i form av en stjärna på väggen om hon sovit hela natten i sin säng? och 3 stjärnor innebär en ny sak.
prata om belöningen och påminna om vad hon behöver göra för att få belöningen och sen berätta varför hon får belöningen när hon väl får den.

lite tankar från mig, hoppas ni kommer på någon bra lösning som håller i längden. :)
 
Sv: Sömnproblem

Kanske kan du sitta utanför rummet istället för ligga bredvid henne i sängen. Ställ en skön fotölj utanför och sätt dig och läs eller nått tills hon somnar. Kan du vänja henne vid det kan du göra samma sak på natten.Kommer hon upp så vänligt men bestämt följ henne tillbaka till sängen och är hon orolig och ledsen så sitter du i fotöljen en stund. Kanske räcker det att hon vet att du är där i närheten. Jag tror inte på att låta henne sova i soffan eller i er säng. Hon måste känna sig trygg och lugn i sin säng men samtidigt veta att det är där hon ska vara och ingen annanstans.
 
Sv: Sömnproblem

OT dumfråga men vad sänds på tv efter 00.00 som en 2,5 åring har nöje av att se på?
 
Sv: Sömnproblem

OT dumfråga men vad sänds på tv efter 00.00 som en 2,5 åring har nöje av att se på?

Tror inte det är vad som sänds som är det viktiga, utan rörliga bilder att titta på och ibland dyker det ju upp en ko/häst/bil/hund/bebis eller något annat hon kan kommentera.
 
Sv: Sömnproblem

+ lillmyggan

Tack för svar, ska testa lite olika.

Hon pratar inte så mycket än, så jag kan inte fråga, men det är tydligt att det är MAMMA hon vill ha, är det vara pappa och hon, så kommer hon inte...
 
Sv: Sömnproblem

Jag tycker nästan det bästa alternativt inte är nämnt, nämligen att du går tillbaka med henne till sin säng varje gång hon vaknar och får henne att somna om.
 
Sv: Sömnproblem

Tror inte det är vad som sänds som är det viktiga, utan rörliga bilder att titta på och ibland dyker det ju upp en ko/häst/bil/hund/bebis eller något annat hon kan kommentera.

det heter ju att barn inte gör man säger utan gör som man själv gör.
varför ska hon sova om mamma är uppe på nätterna?
 
Sv: Sömnproblem

Eller också läste jag som en kratta.
Jag tänkte att hon kanske tycker det är kul att komma upp och titta på TV med mamma på natten. ;)
 
Sv: Sömnproblem

Hur länge har du testat?

( ingen näsvis fråga, utan mer ett tillägg ) :)

Detta har pågått sen i somras ungefär, alltså sen hon var 2 år.

Men idag testade jag rådet att sitta utanför så hon såg mig/hörde mig men satt med ryggen till och inte ligga hos henne, det tog ca 45 min innan hon somnade.
Får se om hon kommer upp snart..

Grejjen är att det funkar jättebra med pappa när jag inte är hemma, då lägger hon sig snällt och somnar utan problem, hon har en Mamma period och hade hon varit som sonen, kommit ut, lagt sig nära o somnat om och sen kunna bara bära in, hade det inte varit något problem, han somnar själv i sin säng men har börjar med mardrömmar.
 
Sv: Sömnproblem

Hoppas det löser sig.

De få ggr som E inte somnar om när hon vaknar under kvällen, så är hon också vaken flera timmar innan vi slutligen lägger oss hela familjen i samma säng. Annars så kan hon ha uppvak, men somnar om bums i sin säng eller i vår.
 
Sv: Sömnproblem

Hon kanske inte är tillräckligt trött? Sover hon något på dagen? Kanske minska det isf.
Ta bort de lysande stjärnorna? Hon kanske är känslig för intryck.
 
Sv: Sömnproblem

Hon kanske inte är tillräckligt trött? Sover hon något på dagen? Kanske minska det isf.
Ta bort de lysande stjärnorna? Hon kanske är känslig för intryck.

Vi har testat ha henne vaken hela dagarna, då hemma som är betydligt lugnare än dagis och det är samma då.
Det var min första tanke.

Sjärnorna är väldigt svag belysning, med det är oxå testat :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 559
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 172
Övr. Barn Hur gamla var de? Hur gjorde ni? Dottern 4 år kör någon slags "spela ut förälder metod" just nu. Varenda kväll! Antingen får bara...
Svar
19
· Visningar
2 182
Senast: Javan
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp