Soffan luktar gammal hund

Min hund har kommit på att det är fint att klättra upp på kuddarna i ryggstödet och ligga där uppe. Insåg nu förra veckan att vissa kuddar börjat lukta hund, antagligen för att hon hinner dit ibland innan hon torkat helt eller lägger sig där jag inte hunnit täcka med filtar... Bra tråd med tips :)

Ha en liten korthårig ras, tackolov inte med sticksiga korta hår som fastnar överallt men hon luktar lite hund i sig. Jag badar henne regelbundet = fäller mindre, samt släpper aldrig in henne utan att torka av ordentligt. Dammsuger och skurar rätt ofta.
 
Jag tycker inte våra hundar luktar illa, förutom att just Ebun nu när hon börjar bli äldre faktiskt luktar mer sunkig hund än vad hon gjort tidigare i livet. Badas och schamponeras regelbundet då hon simtränar en gång i veckan, iaf nu vintertid.
Hon är korthårig så blöt och smutsig är hon sällan. Hon har dessutom alltid täcke på sig när vi är ute för hon fryser (inte sommartid då men det här har ju dykt upp nu).

Övriga hundar torkas noggrant innan de får gå in när vi varit ute och de ligger inte i soffan alls lika mycket som hon gör.

Blir nog att prova att tvätta klädseln ändå nu när så många har goda erfarenheter.
 
Skinnsoffor brukar ju också börja lukta riktigt urkigt om det varit hundar i dem.
Tror många blir för vana vid hundlukten och inte märker av den.... Och de mörka fläckarna där någon suttit :yuck:
Min skinnsoffa köptes ny för 10 år sedan. Luktar bara skinn :)
Enkelt torka av ev snoppropp, lera, löptiksfläckar osv - hundarna busar i den och det har genomgått rätt många rejs från både vuxna och valpar och den är hel, inga fläckar alls i själva skinnet och bara ytterst få mindre repor som knapps syns. Jag skulle aldrig vilja ha en tygsoffa (hemska tanke med en ras som fäller vassa stickelhår haha) :D
Första 2-3 åren tvättade jag av ibland med skinntvätt och oljade in med medföljande medel. Senaste 7-8 åren torkar jag av den med babyservetter :rofl: fungerar toppen.
 
Fläckarna går inte alls att få bort, det är ju mörka fläckar som blir, så ser det inte ut i en tygsoffa. Jag tror du missförstått vilka fläckar jag menar. Och att byta klädsel på en tygsoffa är enklare än att byta skinn.
Så det blir underliga annorlunda fläckar på en skinnsoffa? Du menar antagligen att fläckarna syns på en skinnsoffa. Samma fläckar är på skumgummit under tygklädseln...lika smutsigt enligt mig om vi snackar doft. Jaja. Alla har vi våra hangups. Jag tycker en Ren fläck på en skinnsoffa är fräschare än fläcken på skumgummit under det rena tyget.
 
Soffan är tvättad på både längden och bredden och är numera luktfri! :banana:
Körde de avtagbara delarna i maskin, 40gr med tvättmedel och ättika, och satte tillbaka dom blöta. Gick förvånansvärt bra!
Övriga delar fick sig en ordentlig skrubb med bilklädseltvätt.

Nu är soffan grå igen och inte smutsbrun :oO_o och varför har jag inte gjort det tidigare?:confused:
 
Soffan är tvättad på både längden och bredden och är numera luktfri! :banana:
Körde de avtagbara delarna i maskin, 40gr med tvättmedel och ättika, och satte tillbaka dom blöta. Gick förvånansvärt bra!
Övriga delar fick sig en ordentlig skrubb med bilklädseltvätt.

Nu är soffan grå igen och inte smutsbrun :oO_o och varför har jag inte gjort det tidigare?:confused:
Exakt det vi tänkte också när vi gjorde det första gången! Fem år efter inköp :angel::o Jag trodde ju hela tiden att det bara var kemtvätt som gällde och att det var omöjligt att få på klädseln igen efteråt. Men sen läste jag på nätet att flera tvättat sin soffklädsel från Mio i maskin plus tipset om att sätta på de blöta.
Därefter blev det regelbunden tvätt :p
 
Exakt det vi tänkte också när vi gjorde det första gången! Fem år efter inköp :angel::o Jag trodde ju hela tiden att det bara var kemtvätt som gällde och att det var omöjligt att få på klädseln igen efteråt. Men sen läste jag på nätet att flera tvättat sin soffklädsel från Mio i maskin plus tipset om att sätta på de blöta.
Därefter blev det regelbunden tvätt :p

Kommer det bli här också hädanefter 😊
 
Soffan är tvättad på både längden och bredden och är numera luktfri! :banana:
Körde de avtagbara delarna i maskin, 40gr med tvättmedel och ättika, och satte tillbaka dom blöta. Gick förvånansvärt bra!
Övriga delar fick sig en ordentlig skrubb med bilklädseltvätt.

Nu är soffan grå igen och inte smutsbrun :oO_o och varför har jag inte gjort det tidigare?:confused:
Ättika är toppen :)
 
Soffan är tvättad på både längden och bredden och är numera luktfri! :banana:
Körde de avtagbara delarna i maskin, 40gr med tvättmedel och ättika, och satte tillbaka dom blöta. Gick förvånansvärt bra!
Övriga delar fick sig en ordentlig skrubb med bilklädseltvätt.

Nu är soffan grå igen och inte smutsbrun :oO_o och varför har jag inte gjort det tidigare?:confused:

Hade du ättika i tvättmedelsfacket eller i sköljmedelsfacket?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp