Söka jobb-referenser

Peppery

Trådstartare
Jag funderar lite på hur folk gör med referenser när man söker jobb. Jag har jobbat på nuvarande jobb nästan 7 år och söker nu nytt. Hur gör man med referenser? Lämnar jag min nuvarande chef? Jag tycker ju att det känns lite konstigt men det kanske det inte är? Eller lämnar jag chefen på mitt förra jobb? Det känns också lite konstigt eftersom det var ganska länge sedan.
Hur gör man?

Jag har inte bra erfarenheter av att använda nuvarande chef, risken finns ju att de låter lite smått negativa till den som funderar på att anställa för att få behålla sin personal :grin:
Det jag gjort är att kontakta tidigare arbetsgivare och frågat om de vill vara referenser. Hittills har det gått finfint.

Behöver inte lämna någon chef öht. Jag brukar tänka som så att jag ska lämna en jobb-referens och en karaktärs-referens. Jobbreferensen kan vara en kollega o karaktären en nära vän. Typ. Brukar välja två referenser i närtid o aldrig lämna ut dem innan intervju.

Inte chefen.
Enda gången jag nämnt en chef var när han själv angav det när jag blev uppsagd pga arbetsbrist (avtalet med beställaren tog slut) och sände med ett generande bra betyg.

i övrigt är arbetskamrater bättre.
Det en arbetsgivare vill veta är ju vem du är. Om du är pålitlig, duktig och vad man tycker om dig. Chefer har sällan den kunskapen i alla fall...

Om jag skulle söka jobb nu skulle jag fråga en lägre chef, en som jobbar direkt med mig och vet mina bra och dåliga sidor, och som inte får nyrekryteringsproblemet i knät om jag slutar. Chefen har svårt att minnas vad folk heter, och vet inte hur jag jobbar om hen inte frågar min närmsta chef. Jag skulle också ange min förra lägre chef, men det var inte så länge sedan jag jobbade där. Om en jobbar mot andra företag, tex genom att ens företag är inhyrt, kan en fråga den som jobbar mot en på det företaget.

Jag har alltid angett chefen som referens, men då har de vetat att jag söker nytt och varit okej med det. Ett par har t.o.m. Föreslagit sig själv som referens. Fått de jobb jag sökt med chef som referens.

Den evigt kniviga frågan. Det kan ju vara våldsamt besvärligt att använda nuvarande chef, om man inte är fullständigt öppen med att man söker annat jobb och gör det med chefens goda minne. Vilket ju i så fall kan bli jobbigt om denne inte är nöjd och man därför ska sluta.

Jag brukar kontakta lite varierande, människor som jag jobbat nära (beställare, kollegor, uppdrag utanför jobbet) för att ha ett urval beroende på vad de som anställer vill ha referenser avseende.

Vidtala ALLTID dina referenser innan du lämnar ut dem som referenser. Allt annat är vidrigt.

Jag har tagit en kollega och en chef från tidigare jobb. Men jag har inte jobbat lika länge på ett jobb som du.

När jag sökte mitt nuvarande jobb använde jag dock min förra chef. Men jag slutade eftersom de inte hade råd att ha kvar mig på den tjänsten och jag valde att tacka nej till annan tjänst.

Jag har bara använt nuvarande chef när det gällde säsongsjobb, dvs att arbetet hade ett naturligt slut och den nya tjänsten inte krockat med nuvarande, annars skulle jag ta tidigare chefer eller tidigare kollegor eller nuvarande om man känner att man kan lita på dem. Referenser från skola/kurser och ideellt arbete går ju oxå bra.

Så jag skulle kunna ta min förra chef (kommer såklart ringa och prata med henne innan) och en nuvarande kollega? Ansökan fylls och skickas in via deras hemsida och det är olika steg/flikar som ska fyllas i, varav en flik är referenser. Så det känns som att jag måste fylla i referenser för att få en fullständig ansökan, än att vänta med det till intervju.

Jag var på jobbintervju förra veckan och lämnade då två kollegor från mitt tidigare jobb (4 år sedan) som referenser och en kollega från mitt nuvarande jobb. Jag litar till 110% på min nuvarande kollega, så jag var inte orolig för att hon skulle skvallra till chefen, annars skulle jag inte ha valt någon på nuvarande jobbet som referens.

@Peppery jag har skrivit referens lämnas på begäran alt vid intervju.

Samma här. Vidtalar alltid innan jag lämnar ut. Det ser inte så bra ut om rekrytering ringer min referens och jag inte berättat att de kommer att ringa o vad saken gäller.

@niphredil - i min krets är det så. Nära vän/kollega...ibland samma sak lämnas som referens. Sist fick jag jobbet tack vare det.

De gånger som vi rekryterat och jag fått vara med i processen så vill vi i alla fall helst att någon av referenserna har varit i arbetsledande position. Det är säkert olika vad man är ute efter för typ av personal, men för oss har det varit viktigt att få höra arbetsgivarens uppfattning också, de har förhoppningsvis haft utvecklingssamtal osv och därmed utvärderat arbetet som personen gjort hittills på ett annat sätt än en kollega gör. Om personen är trevlig och har förmåga att komma in i gänget märker man ofta rätt bra på intervjuer. Så mitt tips är att ange någon chef eller arbetsledare också, som givetvis ska vidtalas innan. Det är dock inte konstigt att ange en tidigare chef om man inte vill outa för sin nuvarande att man söker jobb.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 895
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
883
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 511
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka