Solceller för villatak - är det läge?

Snart blir vi "up and running" - v.45 kommer hantverkarna och börjar sätta upp vår anläggning :banana:

Efter platsbesök för några veckor sedan så har vi kommit överrens om en något mindre anläggning, vilket jag tror blir bra för oss. Först sa dom att det skulle dröja 6-8 veckor innan byggstart, men i veckan fick vi besked att dom kommer alltså snart!! Whiiiii :up:
Av någon mysko anledning så kommer denna anläggning att kosta ca 100 tkr mindre än struliga EON - tack för det :bow:
 
Idag var elektrikern från nätbolaget här och bytte ut elmätaren - sista pusselbiten på plats.

Nu är vi Up And Runnin' :banana:
Mitt nya namn är Mikroproducent :love:

Sen att det är tjocka moln med regn idag är en annan historia... :meh:
Nu kommer jag bara att tjata om Sol Sol Sol och Sol :o:D
 
Men grattis! Det där gick ju undan när de bara kommit igång med jobbet. Och vad härligt att inleda solel-producerandet nästan precis när det vänder mot ljusare tider. Det kommer att gå lite trögt i sådär tre månader, men nu gläds man å andra sidan åt varje producerad kwh. :)
 
Hur går det @Scata - har ni haft någon dag ännu där solen orkat upp och producera någonting? Här var december 2020 alltime-low. På många sätt, inklusive solelproduktion. Dock - som förväntat - ett litet årsöverskott så att 2020 producerade mer sol-el ut till nätet än vad hela gården förbrukade på ett år. :)

Januari är inte heller mycket att räkna med mht begränsade ljusa timmar, och vädret börjar lika gråmulet som före årsskiftet. Men blir det bara någon lite kylig dag så att solen kravlar sig fram mitt på dagen så märks det ju ändå något.
 
Hur går det @Scata - har ni haft någon dag ännu där solen orkat upp och producera någonting? Här var december 2020 alltime-low. På många sätt, inklusive solelproduktion.
Jodå, någon kopp kaffe har vi lyckats skrapa ihop, men inte har det varit mycket inte. Ett par dagar har det faktiskt varit 0 i produktion :cautious: men det har varit dom dagar då t.o.m. våran ljussensorstyrda utebelysning vägrat släcka ner under dagen, annars har det blivit någon Wh varje dag och vissa dagar kWh :banana:
Maken är dock mer nördig än vad jag är och hojtar om dagens produktion nästan varje dag :p
Undrar hur han blir när det kommer sol på allvar :cautious: :D
 
Tassar lite här och läser på, vi kommer antagligen att lägga solceller på ladugården och logen under våren/sommaren, vi måste hur som helst gör något åt taket som idag läcker, gamla tegelpannor och då känns det som en vettig investering att även lägga på solceller för att kunna plocka in några kronor om året åtminstone. Underarbetet kommer att vara omfattande oavsett vad vi lägger på så det är lika bra att göra det ordentligt från början känner vi. Men först ska logen stadgas upp och bytas portar på, sen kan vi räta upp taket och byta beläggning. :)
 
Prisa Gud, här kommer december månads överskottsförsäljning från solelproduktionen! Eller.... hmm. Prisa öresavrundningen, kanske. :laugh: Men: nu väntar lite ökning vecka för vecka i alla fall.

thumbnail_IMG_0229.jpg
 
Nu blir jag med sugen på solpaneler!
Men det får vänta, först fönster och nytt tak. Lär ju ta några år att spara ihop med tanke på min enorma inkomst :cautious:
 
För några år sedan tog några av mina kollegor fram "solkartan" som hjälper en att avgöra om ens tag är lämpligt för solceller eller inte. Har skummat tråden och tror inte att den har nämnts innan. Idag tror jag att de allra flesta kommuner använder solkartan, man kan googla solkartan och sin kommuns namn. I kartan kan man zooma in till sitt hus och direkt se om det är en bra idé eller inte med solpaneler på taket http://energiradgivningen.se/webbapplikation/index.html#8/59.400/18.067

Det som mina kollegor kom fram till var att det inte behöver vara söderläge men att det har betydelse om taket är skuggat av andra hus eller skog t ex. Förutsättningarna för solel i Sverige är också bättre än vad man kan tro. Man behöver ner till Spanien för att jordens vinkel mot solen ska ha betydelse.
 
Jag vill också ha solpaneler! Bor dock i lägenhet så det blir lite krångligt🤣🤣🤣
Är det brf så är det bara att motionera på årsmötet. Bor du i innerstad med skyddat utseende på husen så kan det vara ok mot innergård där ingen ser. T o m kungen har fått sätta paneler (mot innergården) på slottet
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp