Stor nöjdhet, inga som helst funktionsproblem OCH faktiskt en del rummelpengar den ljuva, ljusa årstiden! Fortfarande blir jag ibland konfys när det på kontoutdraget bara står "insättning, 768 kr". Och jag bara vad fan är det här, ska jag nu behöva leta upp någon klantskalle som har råkat sätta in pengar till mig helt fel. Men sedan ramlar polletten ner, och så blir jag mycket belåten och tar med glädje till mig insättningen.
Vill jag bli mer nöjd och glad så tittar jag även på förbrukningssiffrorna och jämför med tidigare år:
Visa bifogad fil 57276
Riktigt trevligt, eller hur?! Visserligen var väl januari - februari pga mest en mild vinter och möjlighet att myselda lite i murspisen igen, inte bara solelen som gör skillnaden där. Men de andra månaderna är nog den lägre förbrukningen i princip bara att tacka solelen för. Juni hade jag 500 spänn totalt att betala in, inklusive nätavgifter som var den större delen, och kommer att ha ca 2000 att casha in för såld el.
Så överskottselen som säljs har nu genererat lite pengar att räkna med redan i månadsutbetalningarna, och kommer att ge än mer i skattereduktionen nästa deklaration. Ett tag var jag nästan orolig att jag förbrukar för lite el, så att jag inte skulle kunna nyttja skattereduktionen på all den sålda elen (det lönar sig ju sämre om man producerar mer el än man gör av med totalt på ett år, bäst om det går någorlunda jämnt upp).
Fortfarande ser det ut som att produktionen för helåret kommer att landa lite högre än förbrukningen, men det är ett ganska angenämt problem och unnar jag mig att brassa på elementen lite mer i november - december så blir det nog ingen jätteskillnad i alla fall.