Om det är under ett tak med tegelpannor så måste det ju vara som att vara inomhus typ. Om inte solen når in alltså.

Absolut, tänker mest om poolen står i skuggan fast nära där solen ligger på så kanske vattnet reflekterar en del. Man får kanske skjuta in den så den inte står precis vid skarven.
 
Ja så är det ju också förstås! Vi reste dock mestadels till länder med starkare sol så även reflektioner från vatten osv behövde ju beaktas. Jag har bränt sönder mig i skugga från parasoll någon gång så har stor respekt för den typen av skugga, och det sker ju förstås inte om det som skuggar är av massivt material som ett hus, lämnar man aldrig den typen av skugga under dagen kan man nog avvara solskydd.

Det är ju väldigt stor skillnad på parasoll och parasoll också! Vissa har ju tyg så tunt att det knappt räknas. Det vi har över vår plaskpool är modell glasskiosk på 80-talet. Ohyggligt fult men väldigt tjockt och tätt 😅
 
Suck, nu lyckades hon få sol på sig ändå. Det har varit så snuskigt varmt att hon haft en kortärmad body bara, och solhatt. Hon har varit så svettig och varm att jag inte vågat klä på henne mer. Nu har hon blivit lite rosa i ansiktet och på armarna idag trots att hon enbart varit i skuggan (skuggsida av huset). Varmare ska det bli i veckan. Hur gör ni andra med bebis just nu? Finns det någon säker solkräm jag kan komplettera med? Vi har tunna bomullskläder, långärmat och byxor men tror nästan hon skulle smälta bort i dem ändå.

Vi har börjat ge lite vatten också trots att hon fortfarande enbart dricker ersättning. Hon lämnar stora svettpölar efter dig så tänker att hon behöver lite extra just nu. Matglad som hon är så har det hittills inte påverkat hennes matintag.
 
Om hon lämnar svettpölar efter sig hade jag hållit henne inne när det är som varmast och dragit igång en ordentlig fläkt (ej direkt mot barnet) och gjort de vanliga grejerna för att dra ner temperaturen inne (persienner nere, fönster stängda om luften är varmare ute än inne) etc. Jag hade inte varit bekväm med att ha dottern ute om hon blev svettig och absolut inte om hon blev rosa av solen. Om ni ska vara ute är väl UV-dräkt bäst + solkräm på fötterna som inte är täckta? Body låter varmt och tajt också, har ni inget löst att ha på henne?

Vi håller dottern inne när det är som varmast (bara blöja på henne och så med fläkt på och korsdrag) och så badar hon naken i poolen i skuggan men bara en väldigt kort stund. Ska vi i väg har hon en lös kortärmad och kortbent pyjamas på sig som är väldigt luftig, solhatt på och så solkräm på fötterna. UV filt som täcker vagnen men släpper in luft på sidorna. När vi åker till makens släkt i sommar kommer hon ha UV-dräkt och UV-solhatt när hon badar, oavsett hur kort tid det blir.
 
Suck, nu lyckades hon få sol på sig ändå. Det har varit så snuskigt varmt att hon haft en kortärmad body bara, och solhatt. Hon har varit så svettig och varm att jag inte vågat klä på henne mer. Nu har hon blivit lite rosa i ansiktet och på armarna idag trots att hon enbart varit i skuggan (skuggsida av huset). Varmare ska det bli i veckan. Hur gör ni andra med bebis just nu? Finns det någon säker solkräm jag kan komplettera med? Vi har tunna bomullskläder, långärmat och byxor men tror nästan hon skulle smälta bort i dem ändå.

Vi har börjat ge lite vatten också trots att hon fortfarande enbart dricker ersättning. Hon lämnar stora svettpölar efter dig så tänker att hon behöver lite extra just nu. Matglad som hon är så har det hittills inte påverkat hennes matintag.
Ja det har varit kämpigt nu i värmen.. vi har tänkt köpa nån solkräm för barn men inte fått tummen ur än. Har inte riktigt koll på vilken sort men har tänkt fråga på apoteket. Tänker att det är större risker med solen, så kommer nog smörja om man är osäker på att det går att skydda henne helt, typ om man är iväg.

Lova har dessa dagar bara haft blöja dygnet runt. I vagnen ute med sufletten helt fördragen och paraply på ena sidan om det krävts för att skydda benen, typ på promenad. Och ställt vagnen i skuggan vinklad så det fläktat in hemma när hon sover. Suttit i babysittern lite ute på altanen under plasttak som jag varit lite nervös över om det släpper igenom men det har gått bra. Inget rosa alls nånstans. Lite rosig om kinderna men det är ju värmen i sig, det har gått bort sen. Ställde babysittern under bordet en dag när vi satt därute mitt på dagen. Badade lite i poolen med henne en dag då hade hon uv-dräkt och solhatt.

Tänkte på vatten men läste mig till att så länge de bara äter ersättning så räcker det men har matat oftare än vanligt och haft koll att hon kissar som vanligt.
 
Tänkte på vatten men läste mig till att så länge de bara äter ersättning så räcker det men har matat oftare än vanligt och haft koll att hon kissar som vanligt.
Risken med att ge vatten är att det fyller upp magen och gör dem mättare och att de då äter mindre. Tanken är att behöver de få i sig vätska så ska de amma eller dricka mer ersättning, så magen inte fylls av vatten istället för näringsrik mat.

Frågade vår bvc-tant om detta på förra besöket eftersom vi inte visste hur det funkade. Men så länge de inte äter mat ska de inte behöva vatten utöver mjölken/ersättningen. Tycker dock det känns konstigt att inte ge vatten i den här värmen måste jag säga!
 
Wooden spoons solkräm ska ha bra innehåll vad jag förstått. Själv använder jag Evy kids mousse 50. Inne med barnet 11-15 så gott det går. Använder gärna för stora t-shirts som är luftiga och täcker de små armarna.
 
Risken med att ge vatten är att det fyller upp magen och gör dem mättare och att de då äter mindre. Tanken är att behöver de få i sig vätska så ska de amma eller dricka mer ersättning, så magen inte fylls av vatten istället för näringsrik mat.

Frågade vår bvc-tant om detta på förra besöket eftersom vi inte visste hur det funkade. Men så länge de inte äter mat ska de inte behöva vatten utöver mjölken/ersättningen. Tycker dock det känns konstigt att inte ge vatten i den här värmen måste jag säga!
Precis så jag läst mig till också.
 
Om hon lämnar svettpölar efter sig hade jag hållit henne inne när det är som varmast och dragit igång en ordentlig fläkt (ej direkt mot barnet) och gjort de vanliga grejerna för att dra ner temperaturen inne (persienner nere, fönster stängda om luften är varmare ute än inne) etc. Jag hade inte varit bekväm med att ha dottern ute om hon blev svettig och absolut inte om hon blev rosa av solen. Om ni ska vara ute är väl UV-dräkt bäst + solkräm på fötterna som inte är täckta? Body låter varmt och tajt också, har ni inget löst att ha på henne?

Vi håller dottern inne när det är som varmast (bara blöja på henne och så med fläkt på och korsdrag) och så badar hon naken i poolen i skuggan men bara en väldigt kort stund. Ska vi i väg har hon en lös kortärmad och kortbent pyjamas på sig som är väldigt luftig, solhatt på och så solkräm på fötterna. UV filt som täcker vagnen men släpper in luft på sidorna. När vi åker till makens släkt i sommar kommer hon ha UV-dräkt och UV-solhatt när hon badar, oavsett hur kort tid det blir.

Hon lämnar svettpölar efter sig inomhus också, även innan denna värmebölja kom. Frågade på BVC senast men det sa bara att det är vanligt att bebisar svettas mycket, särskilt om huvud och rygg som hon gör. Det är mest vätskan jag tänkt på och därmed börjat ge henne lite vatten, kanske 1 dl på fm och 1 på kvällen. Det är ungefär samma temperatur ute som inne så ingen skillnad på så vis, förutom solen då. Just nu varierar vi oss, skönt att vila ögonen inomhus också där det är lite mörkare. Vi har tunnare kläder men de är kortärmade och shorts, nu är vi dessutom ute på landet så närmsta shopping är ett gäng mil bort. Får kanske ta oss dit inom kort och inhandla lite UV-prylar. Apotek finns här dock, så vet inte om de kan ha någon solkräm som funkar fram tills dess.
 
@Voeux Okej. Kan ni få ner temperaturen inomhus då? Även om det är vanligt att bebisar svettas så mycket att det blir pölar så låter det ju jättejobbigt för henne så jag hade satsat på att få ner värmen inne och bara ha blöja på. Och jag hade absolut införskaffat UV-kläder och solkräm.

Det är kämpigt med värmen helt klart!
 
Senast ändrad:
Solkräm med enbart fysikaliskt filter om ni behöver smörja, vi hade Eco cosmetics parfymfri i spf50 när storebror var liten för såna tillfällen. Annars uv-tält, lösa luftiga pyjamasar eller uv-kläder.

Här kan lillasyster bli röd av värmen snarare än sol och hon är bara i skuggan ute eller i uv-tält. Vi håller oss inne när det är som värst annars, typ 10-15. (När skuggan är kortare än en själv, eller vad man brukar säga...)
(Hon var för övrigt en riktig svettgris som liten, lämnade pölar i sängen etc, och då var det ändå höst...)
 
Hon lämnar svettpölar efter sig inomhus också, även innan denna värmebölja kom. Frågade på BVC senast men det sa bara att det är vanligt att bebisar svettas mycket, särskilt om huvud och rygg som hon gör. Det är mest vätskan jag tänkt på och därmed börjat ge henne lite vatten, kanske 1 dl på fm och 1 på kvällen. Det är ungefär samma temperatur ute som inne så ingen skillnad på så vis, förutom solen då. Just nu varierar vi oss, skönt att vila ögonen inomhus också där det är lite mörkare. Vi har tunnare kläder men de är kortärmade och shorts, nu är vi dessutom ute på landet så närmsta shopping är ett gäng mil bort. Får kanske ta oss dit inom kort och inhandla lite UV-prylar. Apotek finns här dock, så vet inte om de kan ha någon solkräm som funkar fram tills dess.
Mina barn har också alltid svettats mycket, det är nästan alltid blött i nacken när de sovit oavsett årstid. Förra sommaren var de lite äldre än vad din är nu, de är födda i oktober, men minns det som jättejobbigt med värmen! Vi var typ inne hela tiden och hade på dem skjortor i bäckebölja från Lindex som jag tycker var väldigt bra och svala! Vi använde solkräm med fysikaliskt filter, de ska ju ändå inte vara i solen men ibland är det ju omöjligt att undvika, typ när man går med vagnen och behöver ta sig hem.
 
Suck, nu lyckades hon få sol på sig ändå. Det har varit så snuskigt varmt att hon haft en kortärmad body bara, och solhatt. Hon har varit så svettig och varm att jag inte vågat klä på henne mer. Nu har hon blivit lite rosa i ansiktet och på armarna idag trots att hon enbart varit i skuggan (skuggsida av huset). Varmare ska det bli i veckan. Hur gör ni andra med bebis just nu? Finns det någon säker solkräm jag kan komplettera med? Vi har tunna bomullskläder, långärmat och byxor men tror nästan hon skulle smälta bort i dem ändå.

Vi har börjat ge lite vatten också trots att hon fortfarande enbart dricker ersättning. Hon lämnar stora svettpölar efter dig så tänker att hon behöver lite extra just nu. Matglad som hon är så har det hittills inte påverkat hennes matintag.

Har en tremånaders och vi är inomhus för det mesta. Han hänger med i vagn (helt solskyddad) när han sover och så är vi väl kanske en timme drygt under parasoll totalt per dag.

Inomhus är bebis naken förutom blöja, vi duschar/badar varje dag och försöker vädra ut värmen på kvällen.

Hade nyfödd sommaren 2018 så jag är van att svettas inomhus😂

Vad gäller vatten behöver det vatten först när de börjar äta mat. De brukar anpassa sig och äta oftare i hettan men funkar det med vatten så funkar det ju.

Skulle jag behöva vara ute mer med barn under ett år skulle jag nog hellre köpa ett uv-tält och ha bebisen där + vara i skuggan.
 
Ett tips är att låta henne ligga på frotté, det är svalt och skönt om hon är svettig och man kan skippa blöjan en stund och låta de lufta.
 
Var in på apoteket i veckan och frågade, blev avrådd från att köpa nåt så det gjorde jag inte. Hon tyckte att det räcker att skydda med suflett i vagnen, kläder, skugga. Det lilla som blir på tex fötter och händer var bara bra enligt henne, de behöver lite D-vitamin också tyckte hon.
 
Var in på apoteket i veckan och frågade, blev avrådd från att köpa nåt så det gjorde jag inte. Hon tyckte att det räcker att skydda med suflett i vagnen, kläder, skugga. Det lilla som blir på tex fötter och händer var bara bra enligt henne, de behöver lite D-vitamin också tyckte hon.
Oj, vilket konstigt råd? Bebisar kan ju bränna sig på händer och fötter också.

Vill man inte använda solkräm är det absolut bästa att täcka och hålla solen borta. Jag skulle inte låta händer och fötter få sol på sig och tänka att det bara är bra.
 
Var in på apoteket i veckan och frågade, blev avrådd från att köpa nåt så det gjorde jag inte. Hon tyckte att det räcker att skydda med suflett i vagnen, kläder, skugga. Det lilla som blir på tex fötter och händer var bara bra enligt henne, de behöver lite D-vitamin också tyckte hon.
Det låter inte alls som ett bra råd, jag har fått rådet att inte glömma bort fotsulorna när de sitter i vagnen, de kan bränna dem också. Jag fick nåt tips från BVC förra året på en solkräm det inte gjorde nåt om de åt lite av, tyvärr minns jag inte vilken det var 😅
 
Vi har en uv-filt som vi har bland annat i vagnen. Det blir inte varmare under den filten, snarare att den har en svalkande effekt
 
Oj, vilket konstigt råd? Bebisar kan ju bränna sig på händer och fötter också.

Vill man inte använda solkräm är det absolut bästa att täcka och hålla solen borta. Jag skulle inte låta händer och fötter få sol på sig och tänka att det bara är bra.
Ja lite konstigt..men nu åker vi till fjällen en vecka och det ska regna hela tiden :meh::up: Så inte akut nu ändå.

Hon menade väl inte att det var "bra" men typ om det flashar till lite sol då och då tex vid promenad är det ingen fara.
 
Det låter inte alls som ett bra råd, jag har fått rådet att inte glömma bort fotsulorna när de sitter i vagnen, de kan bränna dem också. Jag fick nåt tips från BVC förra året på en solkräm det inte gjorde nåt om de åt lite av, tyvärr minns jag inte vilken det var 😅
Ska använda vår regniga fjällvecka till att leta upp nån sån på nätet! :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år har ni det på era små? Vi har tänkt köpa det till vår pojk men det finns ju nästan bara med korta ben och ärmar? Man ska väl skydda hela...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Min son är 6 veckor gammal och jag vet inte hur jag ska klä honom längre. Vi har haft 20-25 grader i skuggan de senaste dagarna och han...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: Blueberry
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Är det någon som har något bra förslag på bra Sun Chaps? Har kikat lite och hittar 3 st olika. Equi-Chaps Sun Protect Chaps (de...
Svar
14
· Visningar
3 087
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp