Solskydds salva till häst?

S

sln

Grannhästen fick förra året någon konstig sjukdom (smittades inte) som gjorde att han tappade sin päls på de vita områderna.
Nu är det iaf så att han saknar päls på vissa ställen och jag undrar om det finns nån bra solskyddsfaktor till häst?
Gärna i spray format.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Det enda jag vet är att det finns speciell Helosansalva med inbyggt solskydd i.
Finns till exempel här.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

De solskydd för barn som finns på apoteket fungerar oftast bra. Finns flera i sprayform.
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4305

Dock, det i sprayform försvinner oftast alldeles för fort om det är på mule/ben, dvs som har kontakt med gräset. Då är kräm bättre, i ett rejält lager.

Allra bäst fungerar fysiskt skydd dock, dvs t ex tyg.

Helosan Sol har tyvärr alldeles för dålig solskyddsfaktor för de som verkligen bränner sig, annars är det absolut billigast. Beror ju på hur mkt skydd som behövs?
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Det är på benen och en del av halsen som det ska på, vet inte om han bränner sig men hans hud är ljus där det saknas päls så det känns som om det skulle behövas något.
Sedan ser man att lite päls ä påväg ut men frågan är om det någonsin kommer bli så mycket som det skulle vara...
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Då skulle jag hoppa över helosan sol faktiskt, och ta så högst SPF som möjligt, dvs någon där från barndelen.

Halsen skulle jag lösa med ett insektstäcke i nät, finns sådana med hals, då slipper du gegga solskydd.

Benen så endera solskydd, eller så finns det faktiskt skydd framtagna just för att skydda solkänsliga hästar där, i nät. Vet inte hur bra de är dock. http://www.good4u.se/?cat_id=113&head_id=34

Min bränner sönder mulen, rejält. Och jag tragglade med solskydd osv, tills jag sydde en noslapp i nät på flughuvan, inga problem, och behöver inte springa ut flera ggr/dag och bråka med salva, inte oroa mig om den regnat bort etc. Det är så otroligt mkt enklare med ett 'fysiskt' skydd än att behöva smörja, för det tar flera smörjningar/dag liksom.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Måste fråga..Det är inte så att ni har johannesört i hagen då?Den kan ge ljusöverkänslighet blir brända på de vita på hästkroppen+ hårafall.Har haft det problemet på en häst jag hadde förut han tappade håret på sin vita helstrumpa och störe delen av bläsen försvann oxå och han blev alldelens kal och sårig.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Det låter ungifär som det han fick, johannesört har gul blomma väl?
Jag kan inte minnas att jag har sett någon men jag ska tipsa grannen om det så får vi hålla extra koll.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Ta gärna och kolla hagen ocskå, vissa växter, tex johannesört och alsikeklöver kan göra att hästen får blåsor eller muggliknande sår på just vita ben (eller iofs överallt där de är vita), det kallas för fotosensibilisering och är en överkänslighet för solljus. Om det är det som hänt så är det ju dumt att utsätta hästen för det en gång till så att säga. :)

Nu spånar jag bara, men borde inte vilken zinksalva som helst duga, t.ex. Inotyol, bara den är heltäckande så inte solen kan lysa igenom? Men Helosan sol kanske är billigare, det går ju åt lite om man ska smörja hela hästben. :grin: Tror däremot inte på något spray; det måste bli för tunt skikt för att skydda och jag tror det lätt skavs av om hästen går i lite högt gräs som tom kanske är fuktigt. Då är det nog bättre att försöka linda benen :angel:

Hoppsan! Väldigt vad jag skriver låångsamt :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Solskydds salva till häst?

Min häst har liknanden problem, hon har eksemtäcke och noslapp hela sommaren, sen tar jag hem henne när Johannesörten blommar och håller sträng uppsikt. Sök i mina gamla trådar, där finns bilder, så kan du jämföra.

Men solskyddsfaktor tycker jag hjälper dåligt, det finns solskydds-benskydd också, det hjälper bättre. Men om min har eksemtäcke så får hon inte såriga ben, även fast benen är vita.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Men Helosan sol kanske är billigare, det går ju åt lite om man ska smörja hela hästben. :grin: Tror däremot inte på något spray; det måste bli för tunt skikt för att skydda och jag tror det lätt skavs av om hästen går i lite högt gräs som tom kanske är fuktigt. Då är det nog bättre att försöka linda benen :angel:

Helosan sol är bara faktor 8, det blir för lite...
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Zinksalva fungerar, om man får den i ett jämnt lager och att sitta kvar.

Haken är att stryka på det på päls, vilket är rejält bökigt. Märkte jag ;) (Och sen kliade hästfan av det på sina ben istället *s*)
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Benen så endera solskydd, eller så finns det faktiskt skydd framtagna just för att skydda solkänsliga hästar där, i nät. Vet inte hur bra de är dock. http://www.good4u.se/?cat_id=113&head_id=34

Min bränner sönder mulen, rejält. Och jag tragglade med solskydd osv, tills jag sydde en noslapp i nät på flughuvan, inga problem, och behöver inte springa ut flera ggr/dag och bråka med salva, inte oroa mig om den regnat bort etc. Det är så otroligt mkt enklare med ett 'fysiskt' skydd än att behöva smörja, för det tar flera smörjningar/dag liksom.

De benskydden funkade inte på min häst, kanske funkar bättre på en stillsammare häst (jag har ett par kvar om ngn vill köpa dem).

Noslappar däremot är min räddning också! Ska beställa hem min laddning snart;)
 
Sv: Solskydds salva till häst?

vattenfast baby-solkräm i sprayfprmat fungerar finfint annars. brukar ligga på SPF 20 - 30 nånting. Finns bland annat på apoteket.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Förresten, bild på noslappen här. Den är i finmaskigt nät. Inte minsta tillstymmelse till sönderbränd mule. Nu har jag ingen riktigt bra bild på hur den var innan, när jag använde solskyddskräm med faktor 25, och skenade och smorde på 4 ggr/dygn, men det ju skavdes av. Men då var mulen illröd, sönderbränd med sår, alltså brännskador.


Så som jag sa innan och som andra sagt, skydd med tyg/nät är allra bäst och vida överlägset att smörja med solskydd! Det krävs inte mkt tyg.

Thumbnail.aspx
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Precis, jag köper färdiga på samma hemsida som du länkade till (behöver ingen huva för vi har inte mkt flygfän), det går 2 per sommar ungefär. Sen kör jag med Hööks eksemtäcke (skitsvårt att hitta bra eksemtäcken till stora hästar) och det funkar perfekt, hon går med det dag ut och dag in och får inga skav eller brännsår.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Min brukar bränna sig på sin rosahudade mule. Har använt helosan sol utan resultat (smetigt och för låg SPF), använder istället solskyddskräm för människor med hög SPF.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Japp..Ser ut så här.
JOHANNES%C3%96RT.GIF

Man kan ta en av blommorna och smula sönder den i handen och färgar det då rött är det johannesört.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Precis, jag köper färdiga på samma hemsida som du länkade till (behöver ingen huva för vi har inte mkt flygfän), det går 2 per sommar ungefär. Sen kör jag med Hööks eksemtäcke (skitsvårt att hitta bra eksemtäcken till stora hästar) och det funkar perfekt, hon går med det dag ut och dag in och får inga skav eller brännsår.

Hur tycker du de fungerar? Klurat på att köpa en sån man kan sätta på tränset, att ha under ridning. Förra året hade jag solskydd de dagar det var gassande sol och längre pass ('normala' pass inga problem). Men är det där att komma ihåg att smörja ;)

Jag måste ju ha huva, men om man så måste det och inte har lust att sy själv, finns det ju huvor med nosnät med att köpa, ganska billigt. Nu hade väl iofs inte TS grannes häst problem med mulen, men finns ju fler som läser tråden.
 
Sv: Solskydds salva till häst?

Funkar riktigt bra, ibland hänger den på sned, men skyddar ändå. Kardborren är jättebra och där är vaddering under nosremmen så det skaver inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 345
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp