Sommar-"bete"?

T

Tican

Sommar-\"bete\"?

Hej! Just jag har ju inte mina hästar på bete på sommaren, även fast dom går ute dygnet runt rider jag som vanligt.

Men jag har tänkt på (det gör jag ofta, tänker! :D) att sommarbetet behöver väl inte vara på en äng, eller där hästarna bara äteråäter tills dom blir jättetjocka? Då ÄR det väl smidigare att ha hästarna på bete i skogen?! Bara en idé jag fick. Nån som har erfarenhet av det? Mindre bromsar och flugor (ifs mer mygg), mer skugga och normalt med mat istället. Eller iaf en hage med en liten äng och mycket skog? Och då menar jag SKOG, tät skog. Gärna blandskog så hästarna kan äta blad från lövträden.. :)

Kram! :banana:
 
Re: Sommar-\"bete\"?

Enligt min erfarenhet så finns det inte så mkt att äta om man gör hage i skogen o det lilla som finns äter dom upp snabbt. Men stöfodrar du med hö, så visst fungerar det.
 
Re: Sommar-\"bete\"?

när jag hade häst "när jag var liten"; hade vi en underbar sommarhage! massor med skog, ett par ängar (naturbeten; de var inte gödslade, så till spinkisar fick man stödfodra efter halva sommaren). De gick ner för att dricka i en stor insjö (inte liten och full med alger..). kuperad terräng. en hel del örter mm..
Åh vad jag har saknat den hagen nu i sommar, när min häst varit tvungen att stå i en skittråkig hage utan träd mm (en bit odlad vall)
 
Re: Sommar-\"bete\"?

Naturbete är ju helt överlägset...och av någon anledning så svälter inte heller hästarna....MEN är det föl och fölston så skall man nog kolla upp lite, på dessa beten finns en så stor flora och hästarna får i sig ALLT nyttigt från minsta frö till stora grenar...är det dessutom både barr o lövskog så är det ju ännu bättre....jag har 3 st såna hagar hemma...stora hagar med barr o löv, öppet o bergigt...men av nån anledning så är det sällan dom är inne i skogen..periodvis...men inte när det är stekhet och man tycker dom borde vara i skogen......
 
Re: Sommar-\"bete\"?

Naturbeten på ett naturreservat är det bästa!!
Själv äger jag inget sådant, men min häst går där nu och har gått där hela sommaren och hon luktar så gott av dessa örter hon får i sig, hhhhhhhhmmmmmm!!
Och att låta hästarna gå i stora flockar med jämnlika och äldre samt yngre hästar är ju rena paradiset, och vilken bra uppfostran för dessa ynglingar som kan vara lite fräcka!!

Ha det!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Görel
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 073
Senast: iNTOHiMO
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp