Sommarbete eller anpassat bete?

Bukefalos 30 år!

Går din häst på sommarbete

• Min häst går på bete hela sommaren

Röster: 27 37,5%
  • Min häst går på anpassat bete och fodras med hö/halm

Röster: 6 8,3%
  • Min häst går på anpassat bete, fodras hö/halm och har tillgång till lösdrift

Röster: 22 30,6%
  • Min häst går ute dag och står på box natt

Röster: 17 23,6%
  • Min häst går ute natt och står på box dag

Röster: 8 11,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    72

Nepenthe

Trådstartare
En liten koll på detta med bete på sommaren som känns som något romantiserat som kanske inte är så njutbart för hästen alltid?

Hur har din häst det? Du kan välja två alternativ om du har fler hästar med olika upplägg 🙂

Vad tycker du om bete generellt?
Förekomst av skydd på sommaren?

Min häst har precis samma rutiner och hage som vintertid så fanns inget alternativ som passade jättebra, men valde "ute dag och box natt". Det växer lite strån i hagen men inte så mkt att det påverkar hon hon fodras.

Mina får heltidsbete med tillgång till sin ligghall ibland, ibland stänger jag in dom i vinterhagen med hö.

När regnet kommer efter den här jättevärmen och torkan så kommer dom behöva stå i vinterhagen någon vecka, gräset kommer att explodera när vattnet väl kommer. Just nu är det torkat, växer inte, och är rätt ofarligt.

Några går på bete, några stripbetas, småponnysarna går kvar i sin vinterhage och utfodras med hö. Alla har lösdrift med plastridå för att kunna komma undan insekterna.

Under sommaren går min på gräs, går ute längre än på vintern men är inte ute dygnet runt -av flera anledningar, han är lättfödd så jag behöver kunna styra maten och jag vill han kommer in och får vila från väder och insekter.

Har gett upp "riktigt" bete med storhästen, hon älskar gräs men blir illa ansatt av insekter trots täcken och medel. Hon vill bara hem, springer sig slut och gnäggar i ett.
Har ingen beteshage som ligger i anslutning till hemma utan arrenderar några kilometer bort, så antingen är det 100% bete eller 0% bete som gäller.

Så istället varierar jag hagar hemma så det finns alltid grässtrån att plocka med och de fodras med hö hela sommaren. Ibland öppnar jag andra delar så de får beta.

Lite trist ändå, jag tycker bete är något som hör till, men just nu fungerar det inte. Om vi införskaffar mark i anslutning till hemma, eller får köpa mark i närheten med möjlighet till ligghall/lada med insektsskydd, då kan det bli bete igen.
Tills dess fungerar det bäst för nuvarande häst att inte gå på bete.

Inget av alternativen passade riktigt.
Jag har två shettisar som 23 timmar om dygnet går i den mycket nerbetade vinterhagen, där det också finns så att de kan gå in i stallet om de vill som skydd för sol och insekter. Ca en timme om dagen får de gå i en hage med mer gräs, där det inte nödvändigtvis finns skydd (om de går i hage utan skydd är det normalt sett på morgonen med mindre insekter, eller liknande) - och finns det skydd i de hagarna är det träd snarare än lösdrift. Inget extra hö, det behövs inte. Däremot har de normalt sett tillgång till halm.

Alternativen med box räknade jag med att de fanns gräs i hagen och att de eventuellt fodras med hö.
Lite otydligt där

Vi har 4 ha hage till våra tre hästar. De går på hela under vintern, i takt med att gräset växer stängslet vi av och om, alla är lättfödda och hade ätit ihjäl sig annars. De har gått ute dygnet runt sen maj och får fortsätta göra det så länge vädret tillåter, förra året en bit in i oktober. De har en mindre hall att gå in så de kommer undan sol och insekter.

Ute dagtid, inne nattetid. Liten hage hårt nedbetad (eftersom stallet jag står saknar grushage) samt fodring med halm och hö både i hagen och inne.

Skulle gärna ha en lösdriftsvariant utan gräs eller med väldigt anpassat gräs som jag hade när jag hade eget. Men som inackorderad för man helt enkelt anpassa sig. Stallet erbjuder egentligen bete dagtid sommartid. Inga fodringar i hagen sommartid. (Så jag har skaffat lunchtider)

Min går på bete men stödfodras då betet inte räcker och trots sitt släktskap med @villhöver s häst så är han svårfödd och behöver typ allt extra han kan få. Stödfodras dock inte de första veckorna.

Har ingen ligghall men träd i hagen. Bryr sig inte så mkt om insekter men får ha täcke på de värsta dagarna för att slippa de stora bulorna.

De absolut varmaste dagarna får de komma in på dagen.

Lite svårt att välja bland svaren.
Mina äter oftast bara gräs. Har tillgång till ligghall om vädret gör att det behövs. I annat fall har de lummiga träd som skydd.
Behovs stödfodring får de såklart det, men det brukar inte hända.

I år ser det lite annorlunda ut pga att en går i sjukhage och har de andra intill sig. Så det är en blandning av de flesta svaren i år 😅.

Va skönt att alla har lösdrift som skydd 🙂

Det är väl lite därav frågan och omröstningen. Att de kanske vore bra om det fanns regler för skydd mot just sol o insekter på sommaren?
Ja, våra använder lösdrifterna mycket mer på sommaren än på vintern. 😊

Mina två går på bete från mitten av maj till september nångång, sen går de i vinterhagen på lösdrift med ligghall, som är så pass stor att den vuxit upp en hel del under sommaren, så de fortsätter livnära sig på enbart gräs under del av hösten. De stallas in till första snön eller mer än nån enstaka dag frost kommer.
Mina nuvarande är normal till de svårfödda hållen och är otroligt fina på bete. Inga tendenser alls att gå upp i överhull.
Gillar bete men många många hästar borde avstå alt begränsas på något sätt.
Sommarhagen är 4 hektar på 4st ponnys, små hästar med ett par rejäla skogspartier, så finns mycket skugga och skydd.

Har fått flytta min lättfödde kallblodstravare från betet då han svällde upp som en ballong på mindre än en månad och jag blev orolig för fång. Var inte ens bra bete. Nu står han i hage med lite gräs att gnaga på och fodras med hö. Nu när det varit så himla varmt (upp mot 30 grader) så har de fått komma in på box under dagen och varit ute på nätterna. Blir inget bete för honom nästa sommar tror jag.

En liten koll på detta med bete på sommaren som känns som något romantiserat som kanske inte är så njutbart för hästen alltid?

Hur har din häst det? Du kan välja två alternativ om du har fler hästar med olika upplägg 🙂

Vad tycker du om bete generellt?
Förekomst av skydd på sommaren?

Min ponny går i sandhage dygnet runt med tillgång till ligghall och träd. Hon betar 1-3 h i gräshage beroende på hur det funkar med oss som är i stallet. I övrigt äter hon 4,5 kg hösilage uppdelat på tre mål samt har fri tillgång på halm i nät.

Min häst går på stort sommarbete med tillgång till både skog och ligghall dygnet runt. Kommer förmodligen inte behöva annat grovfoder förrän i oktober, men det finns halm att äta i ligghallen om han skulle vilja.

Vi har samma hage sommar som vinter, den stora skillnaden är att nu använder de även ladan så de har både lösdrift och lada att gå in i. Hagen har använts som bete de senaste 50 åren iaf å vi har nyttjat den i snart 30. Det fläktar ofta så inte så mycket knott.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka