Bukefalos 28 år!

Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Jag förstod att du har andra omständigheter, men jag ville berätta om våra hästar för att du skulle se ett alternativ. Kunskap är lätt att bära. :)

Så vad har hästarna för möjligheter att söka skydd?
Läsa hästar kan du även om du inte bor på gården. Du får väl vara där och umgås med dom?

LIA

Självklart tar jag gärna emot andra erfarenheter, men jag kan tyvärr inte dra någon nytta av dem just nu :)

Mina hästar kommer gå i en sommarhage där det inte finns möjlighet att söka skydd; inga träd, bara öppna ytor, tyvärr. Några stora buskar finns det dock längsmed stengärdet som avskärmar min hage från en annan, där de kan få lite skugga. Därför behöver mina hästar definitivt tas in under de varmaste timmarna varje dag under sommaren.

Jag är och umgås med mina hästar varje dag, men har inte möjlighet att befinna mig där mitt på dagen eftersom jag går i skolan/jobbar då.
 
Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Detta tycker jag är ett typiskt hästägarbeteende idag. Man som skapar problem för sig själv. En frisk häst klarar väl av bromsar och knott?? :confused: Det verkar som att vi fullständigt ÄLSKAR att krångla till det för oss och hästarna, ständigt. Det ska vara tusentals fodringar, insläpp, utsläpp, täckesbyten.. och dessutom envisas vi med att ställa hästar i ursmå hagar vilket försätter oss i nya problem, nämligen hur man ska konstalera hästarna. Det flyttas hit och dit av rädsla för skador.

Se till att den finns skugga i hagen i form av träd, buskar, berg eller soltak. Hästar klarar av att få lite övervikt sålänge de inte belastas med ridning och träning regelbundet, och om de gör det, så är det också botemedlet mot fetma. Dvs - det löser sig själv. I regel. Shettisar klarar i regel av bete utan problem, var bara lite vaksam. Det finns även betesreducerare (munkorg) om man har en häst som man bör vara orolig över.

Och som sagt. Hästar klarar sveriges sommarhalvår, med alla dess flygfän, utmärkt i regel. Låt dem gå ute dygnet runt så slipper du prioritera och dessutom minskar du risken för belastningsskador och magproblem hos hästen. Det är ngt att oroa sig för långt innan man börjar tänka på knott. Såvida man inte har en exemhäst eller liknande.

Gick faktiskt i hagen igår och tänkte på just det du skriver. Vilka bekymmer man som hästägare skapar, oftast helt utan anledning. Inte konstigt man går och oroar sig flera gånger om, vissa ggr är man ju hel-löjlig :D

Njaa.. dock håller jag inte riktigt med dig om insekterna. Visst klarar de flesta hästar av att gå ute bland dessa insekter, om de har någonstans att skyla och komma undan. Mina hästar har tyvärr inte det, varken skugga eller ligghall, och därför känner jag att det är mitt ansvar att få in dem i stallet några timmar mitt på dagen.
 
Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Det finns billiga "bubblor", som hästarna kan gå in i, att köpa och som fyller uppgiften som skydd mot bromsar och blinningar. Enligt uppgift från en som har det. Dom ger ju också skugga.

LIA
 
Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Öppna beten där vinden har fritt spelrum är helt klart att föredra ur insektssynpunkt. Skyddade hagar omgärdade av skog där det nästan alltid är vindstilla är betydligt sämre. Om det är riktigt varmt och de plågas av insekter brukar hästarna hålla till på öppna platser där det fläktar lite, inte i skuggan av träd och buskar. Läskydd är mest till nytta när det blir kallt och ruggigt på hösten.

Vi har alltid släppt våra ungästar på sommarbete utan vare sig ligghall eller annat stall, men det har varit stora öppna beten. Insekter har aldrig varit något problem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Fast det funkar ju olika beroende på insektssort. Mygg och knott "blåser lättare bort" än broms och blinning. Dessa verkar däremot föredra öppna ytor där dom ser bytet på längre håll.
Hur det fungerar på slättland utan några träd inom flera mils radie kanske är en annan sak?

LIA
 
Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Fast det funkar ju olika beroende på insektssort. Mygg och knott "blåser lättare bort" än broms och blinning. Dessa verkar däremot föredra öppna ytor där dom ser bytet på längre håll.

Det kan säkert stämma. Är det ett bete intill våtmark med mycket broms så blir det kanske delvis andra förutsättningar. Jag har ingen direkt erfarenhet av sådana beten själv som tur är.

Edit. Jag missade att det stod i ts första inlägg att just bromsar var ett problem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Det finns billiga "bubblor", som hästarna kan gå in i, att köpa och som fyller uppgiften som skydd mot bromsar och blinningar. Enligt uppgift från en som har det. Dom ger ju också skugga.

LIA

Okej, det låter intressant!! Vart hittar man sådana då? Har du bild?
Tack för tipset!
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 533
Senast: sandrafors
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 824
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp