Bukefalos 28 år!

Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Alexandra_W

Trådstartare
Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju..

Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt sto, mellanhästen i rang och så B ett annat fyraårigt sto, lägst i rang.

B är tämligen nyinköpt (november) och har inte behövt vara ensam i sitt liv. Hon hade/utvecklade en extrem flockbundenhet när hon kom, fick stora spelet bara man tog ut EN av de andra hästarna ur hagen. V & K har/hade inga som helst problem att vara helt solo och bryr sig inte om de blir ensam kvar i hagen.

Normalt tycker jag mest 'jaja, skrik och spring, du inser i sinom tid..' och låter dem lära sig den 'hårda vägen'. Kruxet med den här donnan var (är) att hon blir såpass uppstressad att hon flippar totalt och blir blockerad, och hon far runt så häftigt - både inne och ute - att hon skadar sig själv.

Vi har tränat sakta men säkert och ett steg i taget, och nu i vår så har vi kommit såpass att jag kunnat ta ut EN av de andra hästarna ur hagen och hon bara blivit 'normalupprörd' och dessutom lugnat sig. Hon har fortfarande inte kunnat vara inne själv (ens på stallgången för att göras iordning) utan att kunna se de andra, men om hon haft de andra inom synhåll, även om de varit i hagen, har det gått bra.

Så förlorade jag K i onsdags, och har nu ett ordentligt problem. Jag kan inte ta ut V ur hagen/stallet så B blir kvar själv. Dvs kan inte åka och träna honom/åka till klinik/etc eller ens rida.

Frågan är hur jag löser det.. Jag provade att släppa B själv på betet (med gräs som muta) igår, och lite bättring är det, hon sprang en del osv men inom normala gränser. Dock blev hon mer upprörd ju längre tiden gick, var sen påväg att lugna sig igen när hon hörde V gnägga, och då fick hon stora spelet och flippade, såpass att hon var nära att gå igenom stängslet flera ggr. Så svårt sia så mkt, inledningsvis verkade det som att det nog skulle kunna funka med träning, men sen när nerverna svek var man/vi tillbaka till läget där hon är så hysteriskt uppstressad att hon blir en fara för sig själv, skaderisken är extrem.

V måste dessutom ridas/röras på, egentligen dagligen :crazy:

Det hela vore ju tillsynes enkelt löst med att skaffa en shettis eller liknande liten ponny som sällskap. MEN.. det innebär en hel del praktiska problem tyvärr. V & B bör ha fri tillgång på käk i hagen t ex, vilket en shettis väl inte riktigt bör so to speak. Dessutom, vad värre är så har jag EXTREMT bra bete (och inget annat att välja på) och fångrisken för en shettis är skyhög, och den skulle garanterat bli smällfet. Att ha shettisen i en egen liten hage på betet blir inte bra heller då de har korridor ner till vinterhagen där lösdriften är belägen, och svårt för shettisen att följa med ner då liksom.

En stor sällskapshäst skulle ju fungera rent praktiskt, men med handen på hjärtat tar det emot att ha en tredje häst enbart som sällskap, och den kostar flera tusen kronor per månad.

Att sikta på att lösa det som det är, och ensamhetsträna skulle ju vara perfekt om det fungerade, speciellt om det fungerade ganska snart. Men det är fortfarande en stor skaderisk för B, och en hälsorisk för V som inte bör stå halva sommaren (också..).

Så, jag vet faktiskt inte varken ut eller in vad som är bäst och smartast? En ungponny/föl borde ju kunna klara av mitt bete kanske, men när den blir vuxen då? =/
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Vilket dilemma. Och jobbigt att ta tag i nu när du förlorat K.

Min valack fick gå själv sedan hans mamma dog förra våren. Han är 17 år men inte snäll, så jag hade accepterat att fick vara ensamhäst.

Så föll det sig av en slump att 5 hästar från ett stall många km härifrån rymde hit till mig förra sommaren, däribland en liten minishettis som blev kvar här, jag köpte honom.

Jag släppte in honom till min valack, men fållor i hagen så han kunde komma undan indys attacker, och nu är de de allra bästa vänner.

Så till saken.

indy fick hela vintern fri tillgång på mitt hösilage i hagen, med kvot på 10 Smrp/MJ.
Shettisen åt så mycket han ville.
Likaså förra sommaren gick de på samm bete, och hittills har de gått i samma hage med mycket gräs som redan växer.

Jag hade samma rädsla som du, fång, och än har jag inte facit.
Men han har inte fått fång, och är relativt slank.

Ger shettisen linfrökaka och probimin i förebyggande.

Jag har för mig att du som jag tar in dina på sommaren om det blir för mycket insekter och det löser ju en del av problemet, att matintaget inte blir dygnet runt.

Jag tycker du ska skaffa en shettis, köp en yngre, eller en åring.
Så vänjer du den vid att att alltid ha mat, då blir de inte så hetsiga.

Nackdelen är att de här små liven är tämligen rymningsbenägna, trots hagar fulla av gräs....
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Tack för svar! Jag är säkerligen extra fångnojig, då jag förlorat två äldre hästar i fång (en lättfödd B-ponny av grövre typ, och ett lättföld kallblodstravarsto, 28 resp 20 år gamla). Och det på sämre bete än det här. Betet jag har nu är det alltså extremt drag i. Den mest svårfödda krake håller sig superfin (och går gärna några extra trivselkilon), det gödde högdigivande, dräktigt so med föl vid sidan FÖR bra (helt utan kraftfodertillskott), och normalfödda storhästar blir smällfeta på det :crazy: Odlad vall, dock inte 'gjort något åt' den sen 2001 (mer än att det putsats varje höst), men det tycks inte hjälpa.. Mycket klöver.

Tar in på stall dagtid har jag gjort ja, men målet och planen är att SLIPPA det, de gick ju på lösdrift en sommar, fungerade prima tills K fick däng av därinne av en inackordering och inte vågade gå in där mer (ens efter inackorderingen åkt hem). Nu är ju så att säga det problemet ur världen, dock är B för stor för min nuv lösdrift men ska fixa en ny. Men målet/planen är att INTE behöva ta dem in och ut, utan att de har fritt val att gå ner till vinterhagen och lösdriften. Dvs de kommer ha tillgång till betet dygnet runt (däremot BORDE de inte vilja vara där så mkt dagtid pga insekterna, men..)

En annan sak som jag inte tänkt på men en kompisa sa förresten. Hon hade tydligen stött på mer än en stor häst som INTE ansett att shettisar var 'godtagbart' sällskap, dvs det hade inte hjälpt med shettissällskap, men däremot storhästsällskap? Någon som varit med om det?

Hur stor skillnad är det i 'behov' mellan en shettis och säg en B-ponny, är det i princip sak samma, eller klarar en B-ponny generellt såpass mkt mer bete att det är värt att sikta på det istället kanske? (De rymmer ju inte liak lätt de små liven heller.. Säger hon som inte ens har el på i hagarna..)

Vad hade du för MJ på hösilaget per kilo foder? KVOTEN är jag inte såå rädd för, mer det totala energiintaget?
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

vet inte hur du ska lösa din sällskapsfråga. men vad har hänt Kele?
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Lite mer..

Ska tillägga att jag är TOTALT anti mot att ha hästar gå själv, så shettisen ensam i egen hage är inte ett alternativ btw. Dessutom vet jag inte hur mkt 'sällskap' B tycker det är om hon bara går med den (sommartid) när V flyttas ur hagen..

Och det är första funderingen, hurpass hon skulle se hästar som gick i egen hage som fullgott sällskap om V tas ut? Dels om hon bara gick i hage i bredd, och dels om hon fick gå med dem just då?

För OM hon skulle acceptera det, så kanske TVÅ shettisar skulle vara ett alternativ, så kan de gå kvar i vinterhagen på sommaren. Samtidigt så då är det FYRA hästar, och jag vill egentligen bara hatvå - V & B.

Är för övrigt INTE aktuellt att skaffa en till ridhäst, dels är ekonomin inte riktigt anpassad för tre hästar, den mår bättre av två (eller 2½ då med en shettis), men ffa så är jag NOLL sugen på att skaffa en ny häst efter K, jag orkar helt sonika inte. Hade jag inte haft B hade jag tagit bort V med och lagt ner hästeriet.. =/
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Jag vet inte vilka raser som är mer fångbenägna. Russ är väl det.

ameo här på buke som föder upp shettisar, hjälpte mig lite ang "fångnojja" på min lille.

Jadu, hur låg MJ på hösilaget. Det var högt har jag för mig.

Tror det var runt 10. Funderar på om jag ens har papprena kvar då jag slutade fodra med det när det blev varmt så tidigt.

Svårt det där med mycket och bra bete, kan du inte stängsla av då, och öka på allt efter sommaren går?
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

vet inte hur du ska lösa din sällskapsfråga. men vad har hänt Kele?


Muprhy la sig i och det gick åt skogen helt enkelt, och det var bara att inse att 2½ års kamp inte hjälpte/räckte. Hon såg superfin ut på ÅB 14 mars och alla log och trodde nu var det bra. Fick dock en virusinfektion i samma veva, och har hagvilat 6 v. I onsdags var det dags för ÅB, och hälthelvetet var tillbaka, och hon var sämre än jag sett henne på år.. :(

JAG hade kunnat slåss för henne i 2½ år till, men det fanns ändå ingen tvekan i mitt beslut. Faktum var att jag efter att första frambenet böjts sprang fem steg med henne, sen saktade jag av och gick tillbaka till vet och talade om att nu ger vi upp.. Hon förtjänade så mycket mer..
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

*tröstkramar*:cry: men jag förstår dig.

Om du ska ha en häst bara till sällskap är ju travare billiga i inköp och ofta mycket trevliga att ha och göra med. Äter ju dock mer än en ponny, men vår klarar sig på bara hö om han inte rids och så
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Jag vet inte vilka raser som är mer fångbenägna. Russ är väl det.

ameo här på buke som föder upp shettisar, hjälpte mig lite ang "fångnojja" på min lille.

Jadu, hur låg MJ på hösilaget. Det var högt har jag för mig.

Tror det var runt 10. Funderar på om jag ens har papprena kvar då jag slutade fodra med det när det blev varmt så tidigt.

Svårt det där med mycket och bra bete, kan du inte stängsla av då, och öka på allt efter sommaren går?

Kan och kan.. Rent praktiskt så är det inga större problem att göra så, men det hjälper inte så mycket tyvärr rent praktiskt. För när det då börjar bli 'shettisvänligt' så är det för lite för V & B, och när man då flyttar stängslet kommer de ju på nytt, kraftigt frodigt gräs. Känns som ännu större risk för fång, magtarmstörningar och annat elände?

Jag brukar släppa dem lite 'för tidigt' med förhoppning om att de ska förstöra lite lagom av betet så det inte hinner bli så himla frodigt. Brukar sluta med att betet ser skit och slut ut och hästarna rullar fram, jag begriper inte vad det är för jävla 'fel' på det *sliter sitt hår* Jag har sen 2001 jobbat hårt på att 'förstöra' det, och det enda jag inte gjort är att låta dem trampa sönder det som lervälling (lät dem sabba det hyfsat i vintras, men..), men jag har låtit dem beta ner det extremt hårt, jag har jublat när det bränts sönder heta somrar osv. Men vänd ryggen till och poff så är det äckelfint igen. När hästarna börjar falla neråt i vikt på betet brukar jag börja stödfodra med hösilage/hö, och när de äter 'normal höstranson' frivilligt dagtid tar jag hem dem. Två veckor senare brukar det eländes betet vara fit for fight igen. Mina betar långt efter att grannens kossor på betet BREDVID tagits hem. Jag tror stalltomtarna gödslar det i smyg eller något ;)
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

*tröstkramar*:cry: men jag förstår dig.

Om du ska ha en häst bara till sällskap är ju travare billiga i inköp och ofta mycket trevliga att ha och göra med. Äter ju dock mer än en ponny, men vår klarar sig på bara hö om han inte rids och så

Jo, fast då är man ju i det där läget med en 'stor' häst som kostar massa tusenlappar varje månad. Och må låta småsint, men slipper jag det är jag VÄLDIGT glad.

För även 'bara hösilage' blir dyrt i längden när de glufsar 15 kg/dag och det kostar 2 kr/kg. Och även spånförbruket är högre för en stor häst, samma sak med försäkringar etc.

Men tanken har slagit mig, men det är det där med att ha en sällskapshäst som kostar lika mkt som ridhästarna/som K gjorde. En shettis innebär ju försumbara 'fasta utgifter'.

OM jag hade sämre bete skulle jag utan tvekan köpa ett litet shettissto och slå på elen i hagarna. Men jag vill dels inte för egen del stå med en fångshettis, sen vill jag inte att någon shettis ska behöva uppleva fång heller. Och kanske överdriver jag risken pga tidigare erf, jag vet inte? Och det är ju tyvärr inte så att man kan köpa shettisföl och sen utan större besvär sälja dem när de är äldre och köpa ett nytt föl osv. Det slutar ju med att jag står med en hel skock luddbollar ;)
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Går det att hitta lånehäst för sommaren? Så kan du ensamhetsträna och hoppas att det släpper? Gör det inte det så får du fundera ett varv till då. Eller du kanske kan hyra ut bete till nån och då faktiskt få in lite pengar samtidigt som du passar på att ensamhetsträna?

Jag har gjort som du och helt sonika lämnat i hagen och låtit hästen springa och skriva hur mkt den vill. Hon blev alldeles för våldsam för att lämna i box så jag lämnade i hagen istället. Men då har jag en platt hage utan något att skada sig på, eller skada sig kan de ju alltid. I höstas när nordisen flyttade hit så stressade hon en del när man plockade ut en häst även när en kompis blev kvar men med träning så har det gett med sig. Alltså hon har ridits ut själv, lämnats med en kompis och sen när det funkade så lämnades hon själv kortare stunder och nu funkar det alldeles utmärkt.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Jo, det är ju mycket möjligt den här damen vänjer sig med. Men hon är för våldsam även i hage ännu för att det ska kännas som jag vågar köra den 'hårda vägen'. I box så hon skadade sig inte på boxinredningen, hon lyckades skada sig på sina egna hovar :crazy: Och just det att hon blir så väldigt upprörd och våldsam är ju möjligt de skulle ge sig efter X tid ensam (dvs låt dem 'sparka och skrika' sig trött), men frågan är hur dyrt det står mig i vetvård och konvalescens..

Ta det den långsamma, snälla vägen skulle nog fungera, fast det kräver då sällskapshäst 'sålänge' iaf.

Betesinack tror jag är rätt kört, då det inte funnits intress förr tyvärr. 'Sommarhäst' brukar uthyras över just bara sommaren, och jag måste ju lösa det här helst igår, annars är ju dett alternativ ja, en kortare period och hopaps man hinner vänja henne under den tiden, och sen ha 'de mina' bara.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Går det att hitta lånehäst för sommaren? Så kan du ensamhetsträna och hoppas att det släpper? Gör det inte det så får du fundera ett varv till då. Eller du kanske kan hyra ut bete till nån och då faktiskt få in lite pengar samtidigt som du passar på att ensamhetsträna?

Finns det någon ridskola eller liknande i närheten? Ibland har de hästar som de av olika anledningar inte vill skicka iväg för långt på bete.

Med tanke på att B är ranglåg som du säger så tror jag det tar längre tid att ge henne den säkerheten att hon tycker det är ok att vara ensam. En häst med lite högre rang är ju ofta lite mer "självsäker". Men envisheten får man ju användning för ofta som hästägare ;) jag tror att hon kommer lära sig eller i alla fall acceptera att vara ensam med lite tid och lite ålder!
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Jo finns ridskola, som har eget bete dock =/

Och jo, jag tror också det finns hopp för B, det ÄR ju skillnad nu mot när hon kom bara, men lång väg kvar att gå.

Om man går på shettislösningen så har jag dock inga problem alls med att ha en shettis 'permanent' (och ändå träna såklart, mina hästar ska klara att vara ensamma), det finns ju massa bonusfördelar. Men himla trist med en shettis med fång, för både den och mig, och där är ju abret med den lösningen =/ Annars är den ju idealiskt, men som sagt..fångrisken?
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Du kan ju börja söka i annonserna efter en lite äldre shettis som aldrig haft fång. Det finns ju de shettisar som det uttryckligen står om att de alltid gått på "normalt" bete med stora hästar och aldrig haft fång. Någon garanti kan du ju aldrig få att shettisen ska förbli frisk, men då är ju förutsättningarna så bra de bara kan bli.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Tråkigt med K. =/ Har läst många av dina trådar om henne.

Om jag kommer ihåg rätt nu så är ju du ganska liten och lätt. Kanske satsa på en 3 åring ponny (typ welsh eller annan lite mer "ädel" ponnyras). Sen utbildar du den. Tränar B på att vara ensam och med lite tur kanske du kan sälja ponnyn efter nåt år, inriden och tränad. :idea:

Eller så skaffar du en shettis och låter den gå med betesreducerar på sommaren.

/Maria
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Det där med treåring.. Jag har mer än en gång tidigare tänkt den tanken, bara för att (dvs utan 'sällskapsbehov' eller så), men aldrig kommit till skott.

Nu känns det dock inte alls aktuellt, jag skulle helt sonika inte palla att följa en (till) unghäst just nu, det skulle vara för mentalt och psykiskt påfrestande. Av samma anledning så vill jag inte under några omständigheter se ett arabsto här just nu =/
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Hur intresserad är du av att träna/motionera en shettis. Med rätt motion så minskar ju fångrisken avsevärt. Har själv ett shettissto som går på rikligt bete (skiten hinner ju växa för mycket) men när vi köpte henne var hon 8 år och hade gått på "vanligt" bete hela sitt liv. Men visst är det som du säger att man oroar sig, har också haft fånghäst tidigare. Dock kör vi henne regelbundet och hon rids av yngsta dottern. Tack vare det hålls hon i lagom hull.
Köra shettis är kul!!:love:
Förstår dock ditt dilemma med pållan som inte vill vara själv, har en nordsvensk som vi försökt ensamträna i många år. Staketen flisar han och det finns inte ett stall i Sverige som är byggt för att hålla när han blir själv :eek: Pust vad drygt det är.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Såvida det medföljer utrustning så har jag absolut inget emot att köra några gånger i veckan, och jag kan köra. Däremot känner jag mig själv så väl att jag vet att jag inte är så intresserad av körning att jag skulle köra varje dag eller 4 - 5 dagar/vecka t ex.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Höll på att säga att du kan ju variera med att ha shettisen med som handhäst när du motionerar V men det blev ju inte riktigt rätt...:o :rofl: :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 456
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 421
Senast: EmmaBovary
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 698
Senast: Messy
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 470
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp