Bukefalos 28 år!

Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Haha, jag har gjort den tankevurpan med själv, att 'den kan ju gå som handhäst'. Eller eh, kanske inte då..
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Ett annat alternativ är ju att du hyr in dina på ett bete, gärna ett med stall då, så kan du ju träna i lugn och ro. Visst kostar kanske lite för dig men det blir ju bara under sommaren i alla fall och då kanske du slipper fodra med annat om dom inte tas in under dagtid.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Nemen vad är det jag läser, har fullständigt missat att det gått så illa med K, usch kan bara föreställa mig hur du känner dig nu, ens egna små bebisar som man sett från första stund är ju som ens egna barn, skickar en hel hög med tröstkramar :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

knapplån

Vill bara hoppa in och beklaga sorgen:cry: Har följt dina trådar om K sådär lite på avstånd.

Det är hårt när man inser att kampen är över och man måste ge upp. Jag vet hur det känns....
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Om du nu ska ta o köpa dig en "sällskapshäst" så ska du givetvis inte ha en som har lätt för fång. Men jag skulle nog också tänka på risk för andra sjukdomar o problem också. Har en tanke(fördom) om att det finns ju anledningar till att vissa raser är dyrare att försäkra än andra. Och de hästarna i de låga försökringsklasserrna brukar också va de som är biligast att äga, men så är det ju inte alltid men överlag tror jag det.
Låter kanske elakt, men varför köpte/skaffade du dig en häst som inte kan gå själv? tänkte du då att du alltid skulle låta den gå med nån av de andra eller tänkte du att du skulle lära den stegvis? Vad är det i boxen som hästen kan skada sig på?Kanske har du någon möjlighet att någon människa gör sällskap till hästen om hästen står i box medans du rider V, eller om någon människa överhuvudtaget kan vara inärheten o gå in istallet om det blir oroligt o lugna.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Låter kanske elakt, men varför köpte/skaffade du dig en häst som inte kan gå själv?

Jag hade ingen aning huruvida hon kunde eller inte kunde gå själv, utan säljaren meddelade helt ärligt att hästen aldrig varit själv, så hon visste inte.

Jag har genom åren haft/fått hit mer än en häst som inte kunnat gå själv. Efter några veckors träning brukar problemet vara löst, och de kan vara själv endera inne eller ute (dock inte alltid så de klarar båda ställena då, men ett av dem brukar gå bra, vilket är beroende på häst)


tänkte du då att du alltid skulle låta den gå med nån av de andra eller tänkte du att du skulle lära den stegvis?

Se svar ovan.


Vad är det i boxen som hästen kan skada sig på?

Sig själv och sina egna skor :crazy: Sen kan hon väl iofs skada sig om hon ger sig på att hoppa över med, fast inte visat sådana tendenser. Men hon blir vansinnigt upprörd och far runt väldigt, och det slutade med blodiga ben, orsakat av påslag av sina egna skor/hovar. Ett sår i pannan med av att ha dängt huvudet i en sidostolpe.

Hon blir liksom så väldigt upprörd att hon blir blockad, och det är en enorm skaderisk i det hela, att hon lyckas skada sig själv.

Kanske har du någon möjlighet att någon människa gör sällskap till hästen om hästen står i box medans du rider V, eller om någon människa överhuvudtaget kan vara inärheten o gå in istallet om det blir oroligt o lugna.

Det skiter hon högaktningsfullt i tyvärr, både ute och inne. Som sagt, hon blir så upprörd att hon blir blockerad, och jag tror inte hon ens märker att man är där, hon drar utan problem rakt över en om man står i vägen, och kan kasta med huvudet så hon råkar knocka en utan att hon tycks märka det ens.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Vill först beklaga sorgen, har följt dig och K :(
Vill också gratulera till tandkrämen, helt i min smak :love:

Men, jag tror ju att du ändå bör träna Blå på att vara ensam...
Du skriver att hon blir helt blockerad, och så blev min kompis häst också av blixt och åska. Hon har testat panikdroppar som hon går och skvätter i honom varje timme vid dåligt väder eller nyårsafton osv.
Det har funkat över förväntan! Det är ju milt lugnande så han blir inte drogad eller så, men det tar udden av skräcken. Och med tiden har han börjat kunna slappna av lite själv, utan droppar.

Kanske något du kunde testa med Blå? Ge henne dropparna och ta ut de andra ur hagen lite?
Sedan tror jag att det är viktigt att man ställer tillbaka kompisarna när hon är lugn, annars förstärker man hennes beteende genom att ge henne det hon vill när hon är stirrig...
Vi jobbar så med vår unghäst som aldrig varit själv. Vi tar ut kompisen bara precis utanför, borstar osv och när unghästen är lugn får han tillbaka sin kompis. Sedan tar vi kompisen längre och längre bort, fast undviker att gå så långt bort att unghästen blir stökig.

Lycka till, med allihop!
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Självklart ska Blå tränas på att vara ensam! Jag har alltid hävdat att mina hästar SKA kunna vara ensamma, och hon är inget undantag, mer än att hon får längre tid på sig än de andra. Men jag har inte tänkt 'dölja problemet' med Tandkrämen bara, men det ger mig gott om tid att steg för steg lösa det hela, och jag kan motionera V under tiden. Och OM jag skulle förlora V imorgon (gud förbjude!) t ex så behöver jag inte skaffa en till sällskapsponny för att motionera den första. Dvs jag har köpt mig tid att lösa problemet genom träning, inte en 'symptomdöljare'.

Rddningsdroppar.. Jag ska prova om jag springer på sådana någon gång, men jag är tveksam. Damen är synnerligen 'immun' mot även potenta, syntetiska veterinärdroger :crazy: Man kan köra i henne maxdos pleg och hon tycker 'jaha?' om det, och är lika stollig ändå. De fick hiva i henne rätt bra (tredubbel dos) när hon skulle röntgas på klinik.

Men, jag ska ha räddningsdroppar i minne, de kan ju fungera även fast syntetiska droger inte gjort det.

Det här med släppa tillbaka när hon fortfarande är lugn är största problemet just nu, hon kan vara kolugn och så PANG så brister det. Och innan man då hunnit dit med polaren igen har hon hunnit börja härja, vilket gör att hon - TYVÄRR - ju får koppling 'lev en hel massa rövare så kommer kompisen tillbaka'. Men jag har lite ideer på den fronten jag ska prova sen.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Jättehemskt med Kele!!!! Och du som verkligen kämpat SÅ för henne :(!!

Så tre frågor lite off topic:

1. Mår Vision fortfarande lika bra och rids? DET är ju i allafall härligt i så fall!!

2. Är Blå pigg och frisk och ridbar, förutom ensamhetsnojan?

3. Hur hjälper TANDKRÄM? Låter som trollri :).

Tröstkramar
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Även om det inte är om Kele tråden handlar om vill jag verkligen beklaga din förlust. :( Hoppas tandkrämen håller sig på benen och att Blå mognar lite mer snart så det funkar med att vara själv utan att flippa ut.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

OKEJ, nu läste jag länken och förstod :D!!! Grattis, vad kul! Jag har en kompis som har utbildat och tävlat Rimskij. Jättefin ponny!

Men, HUR hinner du vata aktiv i fler forum än Buke, du som skriver så mkt här OCH som har jobb o massa djur ;)? Ditt dygn måste ha extra timmar... Kan du maila länken till affären där man köper sådana ;)?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Hoppas att du får det bra med tandkrämen:D

Vi syns kanske i morgon när du hämtar honom!
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

OKEJ, nu läste jag länken och förstod :D!!! Grattis, vad kul! Jag har en kompis som har utbildat och tävlat Rimskij. Jättefin ponny!

Men, HUR hinner du vata aktiv i fler forum än Buke, du som skriver så mkt här OCH som har jobb o massa djur ;)? Ditt dygn måste ha extra timmar... Kan du maila länken till affären där man köper sådana ;)?


Skiftjobb ;) Annars skulle det ALDRIG gå.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Beklagar verkligen din förlust!!! :( Usch och fy för allt du tvingats gå igenom!! Låt oss hoppas att du nu fyllt din kvot för den här livstiden så att resten går som på räls! Eller så levde du ditt förra liv verkligen på en räkmacka?

Min förra häst kunde tidigare när han stod i stora stall utan problem stå själv i stallet. När han flyttade hem till landet och fick lugn o ro, vilket inte alls var hans grej, blev det också ett himla liv på honom när kompisen for på ridtur. Inte en chans att ha honom i hagen och helt inbyggd box blev det. Gudskelov skadade han sig inte på sina egna skor iallfall när han for runt i boxen men han var inte speciellt kontaktbar i det läget och ingen vits att börja gulla med honom eller borsta eller så.

Nuvarande alla tre hästarna har inga problem med att vara inne eller ute själva. Och jisses vad behändigt det är. De är alla tre sådana som varit lättsamma att lära. Somliga går det bra med och andra inte fullt lika bra.

Så GRATTIS till köpet av den bådarande tandkrämen! Jag tycker det var ett jättebra beslut och en jättebra lösning, nu har du tid och kan i lugn o ro se om det börjar funka det här med att vara själv.
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Rddningsdroppar.. Jag ska prova om jag springer på sådana någon gång, men jag är tveksam. Damen är synnerligen 'immun' mot även potenta, syntetiska veterinärdroger :crazy: Man kan köra i henne maxdos pleg och hon tycker 'jaha?' om det, och är lika stollig ändå. De fick hiva i henne rätt bra (tredubbel dos) när hon skulle röntgas på klinik.

Men, jag ska ha räddningsdroppar i minne, de kan ju fungera även fast syntetiska droger inte gjort det.

Det här med släppa tillbaka när hon fortfarande är lugn är största problemet just nu, hon kan vara kolugn och så PANG så brister det. Och innan man då hunnit dit med polaren igen har hon hunnit börja härja, vilket gör att hon - TYVÄRR - ju får koppling 'lev en hel massa rövare så kommer kompisen tillbaka'. Men jag har lite ideer på den fronten jag ska prova sen.

Hur har hon varit när hon fått andra droger? Alltså, har hon redan varit uppe i varv då? För då brukar det ju vara svårt att ta ner vissa... Jag är inte säker på om räddningsdroppar funkar i akutfasen, utan mest som förebyggande... Kanske jag hindra henne från att tex explodera sådär...

Ja, lycka till med invänjningen, är ju inte så lätt sånt där...
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Hur har hon varit när hon fått andra droger? Alltså, har hon redan varit uppe i varv då? För då brukar det ju vara svårt att ta ner vissa... Jag är inte säker på om räddningsdroppar funkar i akutfasen, utan mest som förebyggande... Kanske jag hindra henne från att tex explodera sådär...

Ja, lycka till med invänjningen, är ju inte så lätt sånt där...

Nej, hon har varit lugn innan, men inte hjälpt ändå (annat när hon fick domo + torbugesic, då sa hon gonatt.. )
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

1. Mår Vision fortfarande lika bra och rids? DET är ju i allafall härligt i så fall!!

Nja, njo, nja? Fick en senskada på djupa böjsenan på ett bakben i oktober. Dålig prognos.. Stod på box till julafton då han var så deppig att jag kände att det fick bra eller brista och slängde ut honom. trots detta totala misshandlande av konvalescensen förvånade han alla inblandade genom att på rekordsnabba 4 månader läka ut det hela :eek: :bump: Vet undrade om hon var på fel ben och UL:ade, fanns inte minsta spår av senskada (även om senan såklart fortf har nedsatt hållbarhet). Fick nån enis virusinfektion i januari med, frisk blodprovsmässigt i mars men fortfarande flåsig efter galopp (i hagen). Sen ådrog han sig mer skit i samband med senskadan som tog ett bra tag att dels hitta och sen få ordning på. Visade sig att herrn någon gång mellan nu och utdömning fått spatt med (därav så viktigt att han rör sig). Men sett fin ut, förutom nu på slutet då, han har INTE nånstans farit ett dugg väl av att stå. Hoppas dock att det 'bara' behövs en pronaxenkur och igångsättning så är han okej igen, men är allt lite oroad för lillprinsen =/



2. Är Blå pigg och frisk och ridbar, förutom ensamhetsnojan?

Vet inte om jag törs skriva det Muprhy kanske läser man - japps. haft lite till och från hälta på HF från senvintern och framåt. Varit fräsch sen hon fick helsulor för 4 v sen, men blev halt igen förra veckan. I fredags var vi akut till hovis, och titta, i tån hade hovbölden from hell brustit, både djuup och stoor. Antagligen den som spökat. Fick gips + nya helsulor och har sett fräsch ut sen dess, så förhoppningsvis var det 'bara' det. Men knäet mår bra iaf, och pigg och gladd och positiv och ridningen går framåt. (Just nu har hon stått 2 v, men tänkte sätta igång henne i helgen)
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Vad skönt att det ordnar sig för dig, jag önskar dig all lycka till :)

mvh
 
Sv: Hur lösa sällskasfrågan/ensamhetsfobi?

Funderade du aldrig på att ta en inackordering? Då hade du ju fått betalt för sällskapet, t o m... :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 147
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 456
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 421
Senast: EmmaBovary
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 699
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp