Sommarföräldrar 2022

Usch låter jobbigt, kristallsjukan kanske?
Det var nog bara att jag var sjuk och sedan sovit väldigt dåligt. Men väldigt märkligt att det blev ett sånt kaos av det. 12.30 kom jag ur sängen idag, vräkte i mig mat och sedan var bebisen trött igen så vi sov till 15. Vilken dag. Nu är storebror också sjuk och maken börjar få ont i halsen så ja, detta blir en kul vecka. 🙃

Lillebror är så frustrerad nu när han inte kommer någonstans. Jag hoppas han knäcker kryp-koden snart 😅 Han vill så mycket. Han har börjat använda pincettgreppet nu. Så gulligt med dessa små, små fingrar. Men jösses vad arg han blir om man äter något han inte får smaka 😶 Vi brottas lite med förstoppningar än så det är lite jobbigt. Hur går det med era bebisars magar? Sitter ni på någon dunderkur förutom plommonpure och päron?
 
Det var nog bara att jag var sjuk och sedan sovit väldigt dåligt. Men väldigt märkligt att det blev ett sånt kaos av det. 12.30 kom jag ur sängen idag, vräkte i mig mat och sedan var bebisen trött igen så vi sov till 15. Vilken dag. Nu är storebror också sjuk och maken börjar få ont i halsen så ja, detta blir en kul vecka. 🙃

Lillebror är så frustrerad nu när han inte kommer någonstans. Jag hoppas han knäcker kryp-koden snart 😅 Han vill så mycket. Han har börjat använda pincettgreppet nu. Så gulligt med dessa små, små fingrar. Men jösses vad arg han blir om man äter något han inte får smaka 😶 Vi brottas lite med förstoppningar än så det är lite jobbigt. Hur går det med era bebisars magar? Sitter ni på någon dunderkur förutom plommonpure och päron?
Kämpa på!

Vi har precis börjat med små små smakportioner och hon har varit lite trög i magen. Har tyvärr ingen mirakelkur
 
Det var nog bara att jag var sjuk och sedan sovit väldigt dåligt. Men väldigt märkligt att det blev ett sånt kaos av det. 12.30 kom jag ur sängen idag, vräkte i mig mat och sedan var bebisen trött igen så vi sov till 15. Vilken dag. Nu är storebror också sjuk och maken börjar få ont i halsen så ja, detta blir en kul vecka. 🙃

Lillebror är så frustrerad nu när han inte kommer någonstans. Jag hoppas han knäcker kryp-koden snart 😅 Han vill så mycket. Han har börjat använda pincettgreppet nu. Så gulligt med dessa små, små fingrar. Men jösses vad arg han blir om man äter något han inte får smaka 😶 Vi brottas lite med förstoppningar än så det är lite jobbigt. Hur går det med era bebisars magar? Sitter ni på någon dunderkur förutom plommonpure och päron?
Vi har olja i gröten också, förutom rivet päron också!
 
Nu har vi fått svar på Carl’s allergiprover. Han är allergisk mot ägg. Nytt blodprov om ett år. På ett sätt hade jag först ”hoppats” på att det var fisk han var allergisk mot, men nu med några veckor de vi uteslutit både fisk och ägg så inser jag hur svårt det är att variera sig utan fisk. Blir mest kyckling och köttfärs typ. Ägg är jag van att utesluta pga väldigt allergisk familjemedlem.
 
Det var nog bara att jag var sjuk och sedan sovit väldigt dåligt. Men väldigt märkligt att det blev ett sånt kaos av det. 12.30 kom jag ur sängen idag, vräkte i mig mat och sedan var bebisen trött igen så vi sov till 15. Vilken dag. Nu är storebror också sjuk och maken börjar få ont i halsen så ja, detta blir en kul vecka. 🙃

Lillebror är så frustrerad nu när han inte kommer någonstans. Jag hoppas han knäcker kryp-koden snart 😅 Han vill så mycket. Han har börjat använda pincettgreppet nu. Så gulligt med dessa små, små fingrar. Men jösses vad arg han blir om man äter något han inte får smaka 😶 Vi brottas lite med förstoppningar än så det är lite jobbigt. Hur går det med era bebisars magar? Sitter ni på någon dunderkur förutom plommonpure och päron?
Vi har också lite hård mage av och till!
Ger mycket katrinplommonpure och olja i all mat!

Men Molte är likadan sitter brevid och skriker när han inte får smaka… vi som önskade att även han ska bli sockerfri länge börjar se de svåra i det med två ”stora” storebröder som gärna matar lillebror!
 
Vi har också lite hård mage av och till!
Ger mycket katrinplommonpure och olja i all mat!

Men Molte är likadan sitter brevid och skriker när han inte får smaka… vi som önskade att även han ska bli sockerfri länge börjar se de svåra i det med två ”stora” storebröder som gärna matar lillebror!

Det är kul när de är så matglada men så himla trist när magen inte hänger med alls så jag blir liksom lite nervös om han stoppar i sig mycket på en gång. Känns som det blir en propp liksom.

Angående sockerfri så är det något jag gärna hade hållit lillebror ett bra tag till, men inser att det inte kommer att hända med den omgivningen vi har om jag ska ha något psyke i behåll. Det är antingen det att jag backar eller att jag i princip bryter kontakten med vissa släktingar för de kommer inte ändra sig. Och jag vill att barnen ska ha en relation med dem så det är bara att ge sig. Vilken fruktansvärt osund relation många äldre har till godis/fika... Det är helt uppåt väggarna.

Det är mycket utmaningar som kommer med föräldraskapet tycker jag. Många saker är jättesvåra att hantera, iaf har det varit så för mig. Ens egna barndom kommer ikapp och man måste vara och härja i det som var jobbigt för att ge sina egna barn bättre förutsättningar. Det är tufft ibland.
 
Bebis här var förstoppad en sväng så vi fick hjälpa honom med diverse läkemedel men efter det har det fungerat bra. Vi ser till att han dricker mycket vatten.
 
Bästa tipset mot förstoppning är tandsprickning 😆 lite svårt att styra själv dock. Är så trött på dessa blöjbyten, han bajsar 5-6 ggr per dag och är såå röd i rumpan trots att vi testat allt möjligt. Han blir så otroligt arg av att behöva ligga still när vi byter så det är en strid varje gång, och bajs överallt😪 han var förstoppad innan, funkade bra med plommonpure ett tag men gav även lite lactulos när det var som värst.

För övrigt har han varit hostig och snorig ända sen coviden, vilket är typ en månad sen. Vi drar på oss ny skit hela tiden.
Han struttar runt själv med gåvagn och diverse grejer nu och blir tokarg när det inte finns nåt att gå med, kort stubin var det här 😆
 
Bästa tipset mot förstoppning är tandsprickning 😆 lite svårt att styra själv dock. Är så trött på dessa blöjbyten, han bajsar 5-6 ggr per dag och är såå röd i rumpan trots att vi testat allt möjligt. Han blir så otroligt arg av att behöva ligga still när vi byter så det är en strid varje gång, och bajs överallt😪 han var förstoppad innan, funkade bra med plommonpure ett tag men gav även lite lactulos när det var som värst.

För övrigt har han varit hostig och snorig ända sen coviden, vilket är typ en månad sen. Vi drar på oss ny skit hela tiden.
Han struttar runt själv med gåvagn och diverse grejer nu och blir tokarg när det inte finns nåt att gå med, kort stubin var det här 😆
Jag funderar på om Carl har en tand på g, Cajsa har fått sin första men inte så mycket vi märkt av, men Carl var jättelös i magen igår! Känner ingen tand än men kan ju vara påväg närsom!
 
Jag funderar på om Carl har en tand på g, Cajsa har fått sin första men inte så mycket vi märkt av, men Carl var jättelös i magen igår! Känner ingen tand än men kan ju vara påväg närsom!

Det kan det ju va! Här började magen och humöret svajja drygt en vecka innan något syntes eller kändes 😁
 
Det kan det ju va! Här började magen och humöret svajja drygt en vecka innan något syntes eller kändes 😁
Ah, då kan det vara liknande här kanske! Han var arg/ledsen inatt med, hade svårt att sova! Han är trälig i och för sig på nätterna, men har ofta en ”ursäkt”, ont i magen, eksem, snorig eller liknande. Inatt tyckte jag inte att han hade någon ”ursäkt”, men då kanske det var tand 😅
 
Ni som fri ammar hur får ni ihop era matrutiner? Tycker det är så himla svårt att få ihop det. Jag ammar så fort han vill vilket är ganska ofta så han är liksom aldrig riktigt sugen på annan mat. Plockmat går okej, inga mängder som äts men han är nöjd och maten kommer till munnen men så fort vi ska mata så stängs munnen. Blir lite stressad över järnintaget, just nu äter han varken gröt eller dricker välling.
 
Ni som fri ammar hur får ni ihop era matrutiner? Tycker det är så himla svårt att få ihop det. Jag ammar så fort han vill vilket är ganska ofta så han är liksom aldrig riktigt sugen på annan mat. Plockmat går okej, inga mängder som äts men han är nöjd och maten kommer till munnen men så fort vi ska mata så stängs munnen. Blir lite stressad över järnintaget, just nu äter han varken gröt eller dricker välling.
Om vi vill äta lunch vid typ 12, så ser jag till att amma typ 1h (eller mer) innan så att hon inte är mätt när vi äter 😊 Vi kämpade ju som tusan med att få henne att acceptera flaskan, och i början var det viktigt för henne att vara "lagom" hungrig, vilket oftast innebar amning 1-2h innan typ.
 
Ni som fri ammar hur får ni ihop era matrutiner? Tycker det är så himla svårt att få ihop det. Jag ammar så fort han vill vilket är ganska ofta så han är liksom aldrig riktigt sugen på annan mat. Plockmat går okej, inga mängder som äts men han är nöjd och maten kommer till munnen men så fort vi ska mata så stängs munnen. Blir lite stressad över järnintaget, just nu äter han varken gröt eller dricker välling.

Jag har tyckt, med mina tre barn, att ju mer de ätit vanlig mat desto mindre amning har det blivit. Oftast blev det amning som mellanmål eller smidigt när vi åkte iväg nånstans. Däremot har jag tyckt med alla tre att det är svårt att veta om de får i sig tillräckligt med vanlig mat så då har jag alltid ammat efter måltiderna för att säkerställa att de blivit mätta och sedan har det successivt också fasats ut. Just nu ammar jag bara på natten av den anledningen men då har jag ju aktivt valt att inte amma dagtid för att jag inte vill/behöver så det blir ju skillnad förstås 😊
 
Har två oroliga bebisar på nätterna! Carl är ju ofta bökig på nätterna men nu jobbigare än vanligt. Cajsa brukar inte vara orolig men har varit det några nätter. De vill helst amma båda två och ligga på min arm. Pappa är inte fullt lika mysig nu på nattetid. Tänder gissar jag och nya saker de lär sig som ska processas på natten, men mindre sömn för föräldrarna 🫣
 
Ni som fri ammar hur får ni ihop era matrutiner? Tycker det är så himla svårt att få ihop det. Jag ammar så fort han vill vilket är ganska ofta så han är liksom aldrig riktigt sugen på annan mat. Plockmat går okej, inga mängder som äts men han är nöjd och maten kommer till munnen men så fort vi ska mata så stängs munnen. Blir lite stressad över järnintaget, just nu äter han varken gröt eller dricker välling.
Jag erbjuder mat först och ammar som mys, de går lite upp och ner skulle jag säga. Men matstolen är mat och där sitter man ofta tillsammans med brorsorna när de äter och de funkar bra med mat.
Sen har vi varierat hur mycket maten varit mixad och sådär då han just nu inte äter mat med större bitar…

Storebror vägrade bli matad dock och vi serverade bara plockmat. Gjorde grötstavar för järnet bla. Han skadade händerna och kunde inte använda dem inte ens då fick vi mata honom…
 

Bifogade filer

  • E9E74CBA-0444-44E6-9F90-FB67C84730A6.png
    E9E74CBA-0444-44E6-9F90-FB67C84730A6.png
    334,2 KB · Visningar: 21

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 258
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp