Åter igen; "problem" med min dotters far.

Diplomaten

Trådstartare
Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får dagar när jag bara vill förstå och dagar när jag blir sorgsen och rädd för tiden närmar sig när det är min uppgift att komma med förklaringar. Till er som följt mina tidigare trådar och också givit mig råd; ”have mercy” – det är verkligen inte så enkelt som man kan tro.

Jag och pappan gick skilda vägar när jag var gravid med vårt barn i sjätte månaden. Det kom utan förvarning för mig och man kan likna uppbrottet med kaotiskt, förvirrande och mycket jobbigt. Mannen liksom försvann och vägrade vara en blivande pappa. Jag överlämnades med allt det praktiska och planeringen själv. Jag flyttade tillbaka ifrån Norge till Sverige så att jag kunde vara nära min familj.

Idag är vår dotter 2,5 år och hon har träffat sin pappa ett tiotal gånger. Det har varit osämja mellan mig och honom från och till eftersom han hela tiden försvinner utan förklaringar, gör sig omöjlig att nå och dessutom inte betalar det underhåll som han skall. Jag har dock varit mycket noga med att inte dra in dottern i detta. Jag har minst sagt, vänt ut och in på mig själv för att det skall fungera!

I perioder har pappan återkommit. I perioder har han ringt, varit intresserad av uppdateringar, träffat henne och betalat underhållet. De pratade i en senare period i telefon flera gånger i veckan och hon såg fram oftast fram emot att prata med honom. När dottern närmade sig 2 år hade jag en förhoppning att pappan och dottern faktiskt skulle kunna utveckla en relation. Även pappan och jag hade en god kommunikation och när han fick det lite turbulent med ekonomin lät jag honom få uppskov med betalningen av underhållet till nästa månad. Dock uteblev pengarna nästkommande månad och jag tog upp detta.

Då ”försvann” pappan igen. Vi hade tidigare gjort upp att pappan skulle komma till Sverige under sin semester (två veckor) och umgås med sin dotter. Samtalen uteblev, pappan svarade inte när dottern ringde och inte heller när jag skrev mejl och ville veta vad som skett. Han svarade inte heller på mina uppdateringar om dottern. Det enda svar jag fick på mina försök var ett mejl där han kort skrev att han "beklagade att det var som det var, men att han också ville informera mig att han var besviken på att jag inte uppdaterade hans släkt regelbunden om hans dotter!". Då skakade jag på huvudet och kunde för mitt liv inte förstå att en man kunde förvandlas så.

Betalningen för underhållet fortsatte att utebli och jag tog det vidare med NAV (norska försäkringskassan) som tog det vidare till inkrävning eftersom jag inte fick tag på pappan. I och med beslutet till min dotters fördel, fick jag också se att pappan till barnet flyttat, utan att informerat om detta. Jag gapar åter igen som ett fån åter igen och mitt hjärta blöder för min dotters skull.

Tidigare var det inte enkelt med en sådan förvirrad situation, men det var enklare eftersom vår dotter var yngre. Nu har hon ändå en bild av sin far och är medveten om andras pappor som hämtar och lämnar på dagis. Hon pratar i regel varje dag om sin pappa. Ibland kan hon snyftande berätta att hon saknar sin pappa och jag tröstar och säger att jag förstår det. Jag vet att hon kanske inte direkt saknar pappa X eftersom hon inte känner honom, men hon känner saknaden av en pappa. Min dotter säger inte att hon vill ringa längre, men låtsaspratar med honom i telefon. Jag svarar på frågor om hennes pappa, farmor & farfar, vi ser på bilder när hon ibland vill det och jag sänder iväg teckningar när hon vill det. Jag talar aldrig illa om hennes far inför henne!

Resultatet är numer att pappan lyst med en total frånvaro i 5 månader. Och jag brottas emellanåt med att sända ett brev om vår dotters funderingar och frågor till honom. Men även frågor och funderingar ifrån mig vad som egentligen sker. Många säger till mig att jag skall mina försök att väcka pappan åt sidan och oftast känns det rätt. Men, jag förstår inte hur man kan välja bort en dotter som man dessutom träffat. Och hur kan man dyka upp som gubben i lådan? Hur ppåverkar hans handlande vår dotter?

Jag sliter åter igen nu med funderingar om hur man fortsätter eller tar avslut. Kan man det? Hur förklarar man för sin dotter genom de olika åldrarna att hennes far finns, men har valt att ändå inte finnas? Jag brukar vara en klok och bra mamma. Men, i detta känner jag mig maktlös och förvirrad.

Tacksam för svar!
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Din situation har ju inte varit lätt från början och nu när lillan blir äldre så blir det ännu svårare. Det går att acceptera att man själv blir lämnad, men det är enormt svårt att acceptera att en förälder lämnar sitt barn. Att han har problem med sig själv är helt uppenbart och jag tror att det är ohållbart att du ska täcka upp för det. Det är svinhårt men han måste vara den som ansvarar för sin relation till dottern. Du kan inte upprätthålla den - oavsett om han är som nu eller när han verkar intresserad. Det är ju fullkomligt horribelt att han försöker att lägga detta på dig "du inte uppdaterar hans släkt om dottern".

Jag tycker att du ska se om det finns någon prathjälp du kan få som kanske kan ge dig redskap att förklara för dottern. Du ska inte ha dåligt samvete för hans beteende.

Inte så mycket input som du inte redan vet antaligen.
Jag önskar dig och din lilla all lycka !
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Jag vet inte, men mitt intryck av ditt inlägg är att alldeles för mycket av ditt och dotterns liv cirkulerar kring denna frånvarande pappa. Jag är inte säker på att det gagnar din dotter, jag får intrycket att hon skulle vara gladare utan pappa än med den pappa hon har. Hon märker väl på dig att hon borde ha en pappa men inte har det, och blir därför ledsen? Du är ju ledsen över att hon borde ha en pappa men inte har det.

Jag håller med om att det är jättemärkligt att överge sitt barn sådär, men uppenbart är ju pappan rätt märklig. Mitt intryck är att se till att få in underhållet av ekonomiska skäl, men skit i resten. Eftersom han är så ambivalent i sitt engagemang så verkar han göra mer skada än nytta för dottern, jag tror hon har det bättre utan honom som det är idag. Vill han ta kontakt så absolut, men jag skulle inte lägga krut på det.

Det går ju faktiskt utmärkt att växa upp helt utan pappa också. Jag tycker man verkar ta mer skada av att växa upp med en längtan efter en pappa man borde ha, som borde finnas där men inte gör det, än av att helt enkelt inte ha nån pappa (alltså om pappan är borta och ingen förväntar sig att han ska komma tillbaka). Vore det möjligt att anpassa dotterns bild av sin pappa, inte som någon som borde vara närvarande och som hon borde ha en stark relation till, utan som nån en mer avlägsen figur som ingen väntar sig ska vara en del av vardagen?
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Jag antar att det finns en orsak till att du inte bara kan hoppa pappan och ta kontakt med farmor och farfar istället. De är kanske mer stabila och pålitliga och då kan pappan komma och gå på sitt opålitliga sätt utan att det blir samma katastrof. (han ville ju ha dem uppdaterade också)
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Jag tänker nog ungefär att vi som har "normala" föräldrakänslor faktiskt inte kan lära oss att förstå hur de som inte har det egentligen tänker och känner. Vi kan så klart psykologisera och teoretisera, men att verkligen förstå hur man känner när man överger sitt barn är nog nästan omöjligt.

I alla fall har jag valt att inte lägga någon energi på att försöka förstå det.

Jag tycker också att de där försöken att förstå, bidrar till att ge den frånvarande pappan en väldigt stor plats i livet.

Av ekonomiska skäl hade jag försökt få till det med underhållet. Hade det gällt den svenska försäkringskassan, hade de löst det åt mig, hur det funkar med en norrman vet jag ju inte. Hade jag inte kunnat lösa det någorlunda enkelt, hade jag hellre avstått de pengarna än lagt en massa kraft på det. Just därför att den där mannen inte ska få ha så stor plats i livet. (Och för att summan ändå inte är särskilt svindlande, den är inte värd särskilt mycket möda och lidande.)

På samma sätt hade jag nog inte funderat så mycket på hur jag ska förklara för dottern. Jag hade bemödat mig om att skapa en bild av att "vår familj är hel och komplett, du och jag är ju här!"

Om du verkligen tycker att din familj borde ha sett helt annorlunda ut och att den familjeform du nu har är fel, tror jag att det är en bra idé för dig att ta itu med den biten. Men det handlar om dig, inte om din dotter.

Gentemot dottern hade jag svarat på frågor, inte själv tagit upp samtalsämnet. Och jag hade varit ärlig med att jag inte kan förklara, jag vet inte varför pappan är som han är. Det är egentligen nästan allt som behöver sägas om honom, som jag ser det. Frågor om vad pappa gör nu, när han kommer etc, kan ju också alla ärligt besvaras med att du inte vet.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Usch vilken suituation du är i :( Jag förstår hur du har det, tror jag, eftersom min dotters pappa inte träffar sin tös. Alls. Och har så inte gjort på snart 5 år. Hon blir 6 på onsdag....

Efter en massa tjafs och försök att få honom att umgås med henne så gav jag upp. HANS problem beslutade jag mig för. Och jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är med en pappa som kommer ibland, som umgås med en ibland och ibland inte är ett dugg intresserad. Det är absolut inget jag vill att min dotter ska uppleva, så jag beslutade mig för att inte försöka få dem att umgås längre. Vill han så varsågod, jag ska inte tjata. Och så blev det att tiden gått utan något intresse från hans sida. Eftersom dottern inte vet hur det är att ha en pappa så saknar hon inte det heller och hon bryr sig inte om honom. Hon växer upp med mamma, en mormor, en farfar och har två farmödrar att umgås med i sitt liv.

Hon har, som säkert alla barn gör, frågat om honom så klart, undrat varför hon inte träffar honom. Här på buke fick jag förslaget att jag skulle sätta upp foton på honom och prata om honom. Det vägrade jag. När hon började fråga så försökte jag glider bor från ämnet, men efter hand hon blivit äldre och började förstå mer har jag varit helt ärlig. Jag har sagt som det är:
* pappan gör fel
* det är inte hennes fel
* hon är perfekt
* han är dum som inte vill kännas vid henne
* hon är älskad ändå av alla oss andra

Efter jag svaret det har det lättat med hennes frågor. Frågar någon om hennes pappa så säger hon att hon inte har någon för han vill inte träffa henne och är dum. Det är ju sant. Det gör säkert ont i henne att det är så, men faktum är attj ag tror det hade varit värre om jag legat på som en gnu och försökt få pappan att umgås med henne. Det blir ingen ärlig relation dem emellan då, från pappans sida. Han umgås ju inte med henne för att han älskar henne utan för att jag tjatar. Och det förtjänar inte min dotter, så då är det bättre så här. Hon mår bättre. Och det är viktigare än en usel papparelation.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Men samtidigt måste man väl buffra på något sätt för risken att pappan åter kommer tillbaka en period och vill ha kontakt.

Det är nästan den risken som är värst, att han tar kontakt, är aktiv några år, sviker några år, tar kontakt några år osv. Om man gör familjen komplett utan borde man försöka försäkra sig om en stabil typ av kontakt med pappan i stil med -aldrig, eller -en gång om året el dyl. Annars kommer han alltid att spöka.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Ja, jag tror också att det bästa vore om pappan höll sig undan helt, eller följde ett förutsägbart schema, även om det schemat innebar en kort fika på annandagjul och inget mer.

Men i båda de varianterna och i det fallet att han dyker upp lite då och då, slumpmässigt och svekfullt, gäller faktiskt, tycker jag, att det inte gör honom till en familjemedlem. Han är något annat. Familjen är fulltalig utan honom och familjestorleken ändras inte om han kommer på besök.

Naturligtvis tror jag att den här pappan kommer att innebära ett slags belastning på TS dotter, mer eller mindre tungt och mer eller mindre uttalat, men ett slags belastning genom livet. Sådant kan man ju å andra sidan leva med. Det finns det många som gör. (Alla i min familj utom jag är mer eller mindre faderlösa, tex, det lever de med.)

Vad gäller vad TS ska säga till sin dotter, tycker jag nog att svaret "jag vet inte varför han gör som han gör, jag kan inte förstå det", räcker rätt bra i alla de ovan skisserade varianterna, och säkert för många fler.

Jag hade inte själv påpekat för dottern att pappan naturligtvis gör fel, att han förbryter sig mot en lång rad viktiga värden osv, men jag hade gett ett ärligt svar på frågan om barnet frågar om mamman tycker att pappan är dum/gör fel. Och mitt ärliga svar är naturligtvis "ja".
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

lite kl

Min sons pappa var frånvarande i ca 25 år. Sen när han blev farfar har kontakten blivit mycket bättre. Han erkänner att han varit en stor skit och dom träffs och har trevligt.:eek:
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

rent spontant - om jag varit i samma sits så hade jag (nog) skickat ett brev till pappan och i klartext upplyst honom att från och med nu ligger HELA ansvaret på relation mellan far-dotter på honom och att det självklart är han som ska informera hans föräldrar om hur barnet har det.

du kan givetvis fortsätta att skicka barnets teckningar till honom och sånt, men lägg inte två fingrar i kors för att jaga honom mer än så. Försök ringa honom om dottern önskar det, men inte annars.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Vilken otrolig mamma du är som kämpat så mycket! Bravo för dej!

Men som de flesta skriver här så är det kanske bäst du lägger ner din kamp. Lägg över ansvaret åt pappan helt. Som någon skrev så kan du kontakta farmor och farfar och se hur stort deras intresse är och ha kontakt med dem. men bara om du får bra respons och ett bra intresse från dem.

Du skriver att ditt barn pratar om sin pappa. Kanske en manlig förebild i din släkt kan engagera sej lite extra? Det behöver inte alltid vara en pappa som finns utan en morbror/morfar som finns lite extra kan göra susen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

I din situation hade jag kontaktat något proffs på sånt här, om vad man ska göra. Men rent spontant tror jag att jag hade brutit kontakten helt, eftersom dessa separationer från pappan måste vara helt fruktansvärda för flickan. Lider verkligen med dig.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Pappan tillhör egentligen inte en del av vardagen, även om mitt inlägg kanske ger det intrycket. Men, det handlar nog främst om frustration från mig att i text verkligen försöka förklara situationen och mina tankar.

Pappan fångas upp i min dotters funderingar och frågor allt mer – det är oftast på hennes initiativ eftersom hon börjar bli observant på omgivningen t ex på dagis eller i släkt och vänners konstellationer. Hon ser t ex att andra barn blir upphämtade av sina fäder och frågar om hennes pappa skall komma ifrån Norge och hämta henne. Barnen pratar med varandra om sina pappor på dagis och tillsammans med släkt och vänner - och det blir ju naturligt att de frågar varandra och vill berätta om sina upplevelser. Efter en sådan dag kan dessa barn eller min dotter fråga mig om dotterns pappa. Dessutom bor vi tillsammans med min syster och hennes snart 6 åriga dotter. Varannan vecka åker dotterns kusin till sin pappa och då märker vi att frågor och känslor ibland bubblar upp – både ifrån dottern och ifrån kusinen.

Vid ett tillfälle åkte familjen bil då min älskade systerdotter pratade om en drömresa med sin pappa, varpå min dotter pratade om sin pappa. Kusinen tittade på min dotter och sa: ”Din pappa kommer aldrig och hälsar på dig så det blir nog lite svårt. Jag tror inte att han älskar dig. Han är ingen bra pappa. ”Vid just det tillfället insåg jag att jag måste förbereda mig på något vis inför min dotters allt mer större medvetenhet.

Så, problemet blir helt enkelt att inte veta. För det vore ju helt klart ”enklare” att ha en riktlinje att förhålla sig till. Med eller inte med. Problemet är ju att det inte varit så och jag ärligt talat hela tiden ställer mig frågan; gör jag tillräckligt, gör jag rätt om jag helt enkelt sätter ner foten och säger till detta: ”hit, men inte längre”. Gör man rätt som förälder då eller tar man inte ifrån möjligheten till chansen att lära känna en pappa.

Jag behöver liksom redskapen, tankarna, tipsen och råden kring hur man förhåller sig till en sådan här situation. Hur man möjligen fortsätter att hålla pappan som en avlägsen figur utan att ta bort min dotters rätt till sin pappa. Och hur man tar om pappan dyker upp igen. Praktiska tips hur man helt enkelt skapar en värld utan en pappa eller en "periodare".
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Jag skulle sätta stopp för hans möjligheter att komma och gå. Antingen får han engagera sig regelbundet eller inte alls, alla uppbrott från pappan gör föromdligen att din dotter mår sämre, än om hon inte skulle träffa honom alls. Jag kan förstå dina tankar, särskilt som du märker att dottern verkligen vill ha en relation med sin pappa, men han bryr sig inte och kommer förmodligen inte ändra sig, och fortsätter det såhär lär dottern inte må bättre. Har du pratat med t.ex. en barnpsykolog om hur detta kan påverka din dotter och hur du bör bemöta det för att underlätta för henne?
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Jag tycker att du ska kontakta en barnpsykolog eller flera om det inte känns rätt och bra med den första.

Sedan, trots att mina barns pappa har varit frånvarande mer eller mindre under barnens uppväxt och trots att de har varit ledsna i omgångar över hur han har betett sig så sa min dotter häromdagen (hon är 20 år nu) att hon ändå inte har saknat något. Hon känner sig ändå hel och hon menar att det är tack vare att jag har funnits för henne. Alltid. Jag vet att du också kommer finnas för din dotter alltid och du ska veta att det räcker väldigt väldigt långt.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Ungefär som min son , han sa att det räckte gott med mamma. Värdens bästa Mamma.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Min pappa har hållit på sådär, förutom ekonomin då som alltid har fungerat.
Pengar har det liksom alltid funnits.
Men det visade sig sedan att han var alkoholist och därför inte fick ihop sitt liv på det sociala planet.

Din berättelse får mig att minnas min egen tid som övergiven och undra om det inte finns någon problematik bakom som han inte vilol skall komma fram.
T.o.m. det där om att informera pappas familj fanns med.
Det kom av undran från denna familj om varför kontakten var så dålig.
Och i stället för att ordna det själv så lade han ansvaret på först min mamma och senare på mig.
Om det är så att han inte mår bra eller missbrukar något så finns det inget du kan göra.
Den dåliga ekonomin och det uteblivna underhållet pekar ju också på något problem av något slag.

Koncentrera dig på att du och dottern skall ha det bra.
Kanske skulle det trösta henne med en bra kontakt med sin Farmor och Farfar?
Det var i alla fall något som hjälpte mig mycket.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Jag skulle sätta stopp för hans möjligheter att komma och gå.

Det skulle inte jag.
De möten som jag ändå hade med min pappa under min uppväxt har varit mycket viktiga för mig som vuxen även om det gjorde ont då med allt detta till och från.
Min Mamma var klok där, hon tog alltid emot kontakt och underlättade alltid.
Och var aldrig sur vid kontakt.
Det har varit mycket viktigt för mig.
Därför att jag som vuxen inte kunde anklaga någon för att det blev som det blev.
Varken Pappa som ju är sjuk eller Mamma som aldrig stod i vägen.
Min inre frid mår bra av det.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Vad stolt du måste vara att du lyckats så väl, trots usla förutsättningar med din dotter. Det måste kännas enormt bra! Jag hoppas jag lyckas lika väl med mina barn som du verkar ha gjort, trots mina egna usla förutsättningar.
 
Sv: Åter igen; "problem" med min dotters far.

Ungefär som min son , han sa att det räckte gott med mamma. Värdens bästa Mamma.

Ja precis. En Mamma värd att kallas Mamma räcker långt när övrigt fallerar.
Givetvis är det tufft när man är ensam förälder men att inte ge upp själv då utan verkligen kämpa på för sina barn och sedan få veta att det faktiskt gjorde skillnad. Det är guld.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 471
Senast: nejlica
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 666
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 174
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp