Sommarföräldrar 2022

Tillbringade dagen igår på barnakuten med Carl då han andades hastigt, ca 74 andetag per minut. Troligen förkylningsastma, fick inhalera två ggr och fick en tablett betapred. Fick recept på astmaspray och inhalator, samma som storebror haft. Stackars Carl får allt känns det som!
 
Om vi vill äta lunch vid typ 12, så ser jag till att amma typ 1h (eller mer) innan så att hon inte är mätt när vi äter 😊 Vi kämpade ju som tusan med att få henne att acceptera flaskan, och i början var det viktigt för henne att vara "lagom" hungrig, vilket oftast innebar amning 1-2h innan typ.
Jag har tyckt, med mina tre barn, att ju mer de ätit vanlig mat desto mindre amning har det blivit. Oftast blev det amning som mellanmål eller smidigt när vi åkte iväg nånstans. Däremot har jag tyckt med alla tre att det är svårt att veta om de får i sig tillräckligt med vanlig mat så då har jag alltid ammat efter måltiderna för att säkerställa att de blivit mätta och sedan har det successivt också fasats ut. Just nu ammar jag bara på natten av den anledningen men då har jag ju aktivt valt att inte amma dagtid för att jag inte vill/behöver så det blir ju skillnad förstås 😊
Jag erbjuder mat först och ammar som mys, de går lite upp och ner skulle jag säga. Men matstolen är mat och där sitter man ofta tillsammans med brorsorna när de äter och de funkar bra med mat.
Sen har vi varierat hur mycket maten varit mixad och sådär då han just nu inte äter mat med större bitar…

Storebror vägrade bli matad dock och vi serverade bara plockmat. Gjorde grötstavar för järnet bla. Han skadade händerna och kunde inte använda dem inte ens då fick vi mata honom…
Tack för era svar!
I helgen här så har jag försökt styra upp lite mer med bestämda tider och försökt att inte amma för nära måltiderna. Det har gått okej nu när sambon har vart hemma för då har han kunnat tagit sonen så han inte behöver se/ känna doften av mina bröst, ska bli spännande nu i veckan.😅
Han vill inte heller bli matad, någon sked går bra sedan är det tvärstopp. Blir lite stressad över järintaget, grötpinnar är ju bra, lätt att plocka med själv. Ska se om jag kan hitta något bra recept på lite mjukare grötpinnar då han inte fått några tänder än.
 
Idag har vi en extra tid hos BVC. Sonen hade inte växt en endaste millimeter mellan 5-6 månaders ålder. Egentligen skulle vi ha vart där när han precis blev 7 månader men då var han sjuk i vattkoppor så vi fick skjuta fram det lite.
Ska bli spännande och se hur mycket han har vuxit. Hoppas han har tagit ett skutt uppåt. Vid 6 månader så var han nästan lika lång som storebror var vid 3 månader..🧐😁 han är en liten plutt.😍
 
Tack för era svar!
I helgen här så har jag försökt styra upp lite mer med bestämda tider och försökt att inte amma för nära måltiderna. Det har gått okej nu när sambon har vart hemma för då har han kunnat tagit sonen så han inte behöver se/ känna doften av mina bröst, ska bli spännande nu i veckan.😅
Han vill inte heller bli matad, någon sked går bra sedan är det tvärstopp. Blir lite stressad över järintaget, grötpinnar är ju bra, lätt att plocka med själv. Ska se om jag kan hitta något bra recept på lite mjukare grötpinnar då han inte fått några tänder än.

Vår bebis vill inte heller bli matad så han får plocka själv. Om det är något som äts med sked så brukar jag ha två skedar som går runt där jag lägger mat på skeden och ger honom den i handen.
 
Alltså hostan här slutar aldrig, har hållt på sen slutet av januari till och från. Imorse hostade dom från kl 05 tills 07, klöktes och hade sig. Ringde barnmottagningen och fick en tid för alla 3. Det var en upplevelse att åka dit med alla ungar själv, gör helst inte om det på ett tag😂
De äldsta fick höjd dos och lite ny medicin mot förkylningsastman, och bebis fick även han inhalator nu. Jag är så trött på allt vad sjukdomar heter, och att nu behöva hålla koll på 3 olika mediciner, i olika styrkor, och olika doseringar blir en utmaning för denna hjärntrötta morsa🫠
 
Stackars liten! ❤️
Det måste väl lätta med smittor snart, är ju helt orimligt att hålla på såhär. Tänkte tanken häromdagen om jag hade jobbat nu så hade vi ju behövt vabba i 1,5 månad i sträck, hur får man ens ihop det? Begriper ej 🤣
 
Dagarna bara rinner iväg, snart börjar jag jobba igen! Händer mycket här, mjölken har börjat sina lite av sig självt nu när jag bara ammar på morgonkvisten och kanske 2 korta gånger på dagen. Ungen äter mat med god aptit (eller ja, försöker äta iaf, oklart hur mycket som äts upp och hur mycket som hamnar på golvet ibland 🤪) och dricker välling ur flaska som om hon inte gjort annat. Nätterna vände från en dag till en annan mer eller mindre och nu somnar hon snabbt vid läggdags och sover ibland utan några uppvak 7h i sträck(!!!).

Hur går det för er andra, någon som har lyckats med miraklet att INTE ha en hostig/snorig bebis just nu? 😁
 
Dagarna bara rinner iväg, snart börjar jag jobba igen! Händer mycket här, mjölken har börjat sina lite av sig självt nu när jag bara ammar på morgonkvisten och kanske 2 korta gånger på dagen. Ungen äter mat med god aptit (eller ja, försöker äta iaf, oklart hur mycket som äts upp och hur mycket som hamnar på golvet ibland 🤪) och dricker välling ur flaska som om hon inte gjort annat. Nätterna vände från en dag till en annan mer eller mindre och nu somnar hon snabbt vid läggdags och sover ibland utan några uppvak 7h i sträck(!!!).

Hur går det för er andra, någon som har lyckats med miraklet att INTE ha en hostig/snorig bebis just nu? 😁
7 timmar i sträck? Är det en felskrivning? 😆 Grattis!

Jag har faktiskt inte sjuka barn men så har vi också hållit oss ifrån öppna förskolan och i princip annat pga behovet av att vara friska idag och nästa vecka. 🙃Knappt sett folk på tre veckor.

Idag hade vi hembesök av BVC. Ska få något pulver utskrivet som gör att hans bajs blir mindre hårt. Någon med erfarenhet? Har glömt vad det hette för något.

Lilleman kämpar och kämpar för att ta sig runt men blir stående på alla fyra med ett ben fast under sig. Han är SÅ frustrerad. 😐
 
7 timmar i sträck? Är det en felskrivning? 😆 Grattis!

Jag har faktiskt inte sjuka barn men så har vi också hållit oss ifrån öppna förskolan och i princip annat pga behovet av att vara friska idag och nästa vecka. 🙃Knappt sett folk på tre veckor.

Idag hade vi hembesök av BVC. Ska få något pulver utskrivet som gör att hans bajs blir mindre hårt. Någon med erfarenhet? Har glömt vad det hette för något.

Lilleman kämpar och kämpar för att ta sig runt men blir stående på alla fyra med ett ben fast under sig. Han är SÅ frustrerad. 😐

Vi har haft forlax till största killarna, upplever att det hjälpte bra ett tag men att effekten sedan avtog. De tyckte inte om att dricka det blandat med vatten så blandade med ersättning när de var små, sedan i smoothie och ibland saft när de vägrade annat. Hoppas det funkar för er!

Angående sömn köpte jag ju en sömnkurs för ett tag sedan. Var väl inte helt överens med upplägget men tog till mig en del bra tips som ändå hjälpt oss mycket. Han somnar snabbt, ibland själv och ibland får vi stryka handen över ryggen, tar max ett par minuter och utan skrik. Sover 12-13 h i sin säng med ett uppvak för flaska. (Bortsett från när han haft det kämpigt med hostan). Så tacksam🙏 känner att orken sakta men säkert återvänder.
 
Vi har haft forlax till största killarna, upplever att det hjälpte bra ett tag men att effekten sedan avtog. De tyckte inte om att dricka det blandat med vatten så blandade med ersättning när de var små, sedan i smoothie och ibland saft när de vägrade annat. Hoppas det funkar för er!

Angående sömn köpte jag ju en sömnkurs för ett tag sedan. Var väl inte helt överens med upplägget men tog till mig en del bra tips som ändå hjälpt oss mycket. Han somnar snabbt, ibland själv och ibland får vi stryka handen över ryggen, tar max ett par minuter och utan skrik. Sover 12-13 h i sin säng med ett uppvak för flaska. (Bortsett från när han haft det kämpigt med hostan). Så tacksam🙏 känner att orken sakta men säkert återvänder.
Jag har också funderat stundtals på sömnkurs, hörde en sömncoach på en podd för några veckor sedan. Men har läst lite om upplägget (köpte en bok av henne) och känner sådär! Till viss del bra, till viss del inte min filosofi. Men, det får nog vänta en stund till tror jag. Dock skulle vi behöva ta tag i nattamningen, har tänkt tanken ganska länge. Men lite osmidigare med två än vad det var med en. Funderar på om jag ska sova i gästrummet i garaget med Carl, han lär bli väldigt arg!
 
Carl och Cajsa är så olika! Cajsa har börjat ställa sig mot saker, väldigt framåt och nyfiken. Carl har i dagarna kommit på att han kan åla sig framåt några dm. Carl har väldigt nära till alla känslor. Cajsa är sällan arg men blir ledsen om hon slår sig. Båda har storebror som idol, igår skrek Carl högt av glädje, sådär så det skär i öronen, när han såg brorsan med kompis.
Vi försöker med välling på kvällarna i hopp om att de ska amma mindre på nätterna. De älskar inte vällingen, kanske kan dricka 1 dl på sin höjd, men ofta mindre än så. Har försökt i säkert sex veckor nu, så funderar på att ge upp. Vi samsover fortfarande, en på varje sida om mig. Liggammar, oklart hur ofta de ammar på nätterna, men några ggr per barn. Efter påsk börjar snickarna bygga ut, så hoppas de kan ha eget rum och egna sängar till hösten. Nu finns det ingen plats för det 🙈
 
Vi har haft forlax till största killarna, upplever att det hjälpte bra ett tag men att effekten sedan avtog. De tyckte inte om att dricka det blandat med vatten så blandade med ersättning när de var små, sedan i smoothie och ibland saft när de vägrade annat. Hoppas det funkar för er!

Angående sömn köpte jag ju en sömnkurs för ett tag sedan. Var väl inte helt överens med upplägget men tog till mig en del bra tips som ändå hjälpt oss mycket. Han somnar snabbt, ibland själv och ibland får vi stryka handen över ryggen, tar max ett par minuter och utan skrik. Sover 12-13 h i sin säng med ett uppvak för flaska. (Bortsett från när han haft det kämpigt med hostan). Så tacksam🙏 känner att orken sakta men säkert återvänder.
Tack så mycket för att du delar med dig! Vi avvaktar lite med pulvret.😊

Så härligt att orken är påväg tillbaka! :heart
 
7 timmar i sträck? Är det en felskrivning? 😆 Grattis!

Jag har faktiskt inte sjuka barn men så har vi också hållit oss ifrån öppna förskolan och i princip annat pga behovet av att vara friska idag och nästa vecka. 🙃Knappt sett folk på tre veckor.

Idag hade vi hembesök av BVC. Ska få något pulver utskrivet som gör att hans bajs blir mindre hårt. Någon med erfarenhet? Har glömt vad det hette för något.

Lilleman kämpar och kämpar för att ta sig runt men blir stående på alla fyra med ett ben fast under sig. Han är SÅ frustrerad. 😐
Vi är lika chockade här hemma, känns helt otroligt att få SOVA, speciellt eftersom att hon hade en period precis innan där hon vaknade varje timme i typ 2 veckor 🙃

Här har vi också en bebis som är sååå nära att knäcka krypkoden, men istället ligger frustrerat och rör sig mer bakåt än framåt 😅
 
Jag har också funderat stundtals på sömnkurs, hörde en sömncoach på en podd för några veckor sedan. Men har läst lite om upplägget (köpte en bok av henne) och känner sådär! Till viss del bra, till viss del inte min filosofi. Men, det får nog vänta en stund till tror jag. Dock skulle vi behöva ta tag i nattamningen, har tänkt tanken ganska länge. Men lite osmidigare med två än vad det var med en. Funderar på om jag ska sova i gästrummet i garaget med Carl, han lär bli väldigt arg!
Vi körde gradvis, så först tog vi bort amningen till sömns, och när hon vaknade fick hon komma bredvid mig och liggamma resten av natten. Sedan när det funkade bra att somna "själv" bredvid oss, och senare i egen säng (med en förälder i sängen bredvid som hejaklack/tröst) så fasade vi ut nattamningen. Hon har mycket humör, så hon blev JÄTTEARG första gången och ba "VAFALLS!", men vi var lika envisa och tröstade liggandes bredvid henne och nu så vaknar hon inte alls, eller somnar om efter någon minut (hålla en förälders finger är mysigt för att somna om ibland).

För mig kändes det som att så länge jag nattammade så höll sig hennes sömncykler korta, så det blev stor skillnad för oss! Nu får hon komma upp i sängen för att amma när hon vaknar någon gång efter 4 (så brukar bli någon gång mellan 4-6) för att hon inte ska gå utan mat för länge, men jag börjar ju sina, så vi får se hur vi löser det.
 
Carl och Cajsa är så olika! Cajsa har börjat ställa sig mot saker, väldigt framåt och nyfiken. Carl har i dagarna kommit på att han kan åla sig framåt några dm. Carl har väldigt nära till alla känslor. Cajsa är sällan arg men blir ledsen om hon slår sig. Båda har storebror som idol, igår skrek Carl högt av glädje, sådär så det skär i öronen, när han såg brorsan med kompis.
Vi försöker med välling på kvällarna i hopp om att de ska amma mindre på nätterna. De älskar inte vällingen, kanske kan dricka 1 dl på sin höjd, men ofta mindre än så. Har försökt i säkert sex veckor nu, så funderar på att ge upp. Vi samsover fortfarande, en på varje sida om mig. Liggammar, oklart hur ofta de ammar på nätterna, men några ggr per barn. Efter påsk börjar snickarna bygga ut, så hoppas de kan ha eget rum och egna sängar till hösten. Nu finns det ingen plats för det 🙈
Känner igen flaskmatningskämpandet! Vi började försöka flaskmata med välling i januari, och NU har hon äntligen fullt ut accepterat flaskan 🙃 Så heja heja!
 
Dagarna bara rinner iväg, snart börjar jag jobba igen! Händer mycket här, mjölken har börjat sina lite av sig självt nu när jag bara ammar på morgonkvisten och kanske 2 korta gånger på dagen. Ungen äter mat med god aptit (eller ja, försöker äta iaf, oklart hur mycket som äts upp och hur mycket som hamnar på golvet ibland 🤪) och dricker välling ur flaska som om hon inte gjort annat. Nätterna vände från en dag till en annan mer eller mindre och nu somnar hon snabbt vid läggdags och sover ibland utan några uppvak 7h i sträck(!!!).

Hur går det för er andra, någon som har lyckats med miraklet att INTE ha en hostig/snorig bebis just nu? 😁
Vågar knappt svara…. Men vi har 3 av 3 barn friska 😎
 
Vår pappa åker utomlands i morgon i två veckor, kommer hem en vecka och åker sen en vecka till! Jag är van att han släpper ut hästar innan han åker till jobbet, lägger barn på kvällarna och oftast släpper in hästar… blir en stor omställning nuigen!

Jag har väldens bästa sambo han är så duktig med barnen och har sånt galet tålamod. Är jag inte hemma lägger han tre barn på 30 minuter inklusive tandborstning av de två som har tänder 😍 där är inte riktigt jag :p utan har förberett 7 åringen på att ”vakta” de små veckorna som kommer så får jag ta in hästar och sen hänger bebis med mig tills jag går och lägger mig
 
Känner igen flaskmatningskämpandet! Vi började försöka flaskmata med välling i januari, och NU har hon äntligen fullt ut accepterat flaskan 🙃 Så heja heja!
De är ju vana med ersättning ibland o då är flaskan inget problem men välling är väl inte lika gott!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 704
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 359
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp