Sommarföräldrar 2023

Värmen idag har varit hemsk! Jag kör på så lite kläder som möjligt, nerrullade mörkläggningsgardiner och svala fotbad 😅 Just fotbad kan jag verkligen rekommendera. Har själv inte badat fötterna på typ 100 år men får väl bli mycket sånt denna sommaren när jag inte kommer kunna bada som vanligt.
 
Inatt tappade liten Marodör navelstumpen. Min lille kille är inte så liten längre. Hade hembesöketfrpn BVC igår med och han har lagt på sig 275g sen födelsevikten och väger nu stadiga 3500g.

Jag både ser fram emot att åka ut till stugan idag men samtidigt så ska jag befinna mig i Paradiset och får inte bada...
 
Inatt tappade liten Marodör navelstumpen. Min lille kille är inte så liten längre. Hade hembesöketfrpn BVC igår med och han har lagt på sig 275g sen födelsevikten och väger nu stadiga 3500g.

Jag både ser fram emot att åka ut till stugan idag men samtidigt så ska jag befinna mig i Paradiset och får inte bada...
Du får iaf bada till knäna!
 
I lördags den 1 juli föddes vår lilla dotter Elma, på dag 37+6 i graviditeten ❤️

Hon skulle ju födas med planerat snitt den 11 juli i Lund. Istället föddes hon alltså den 1 juli, i Malmö och genom en vaginal förlossning. Så det var inte många rätt 😆 Men mitt vatten började sippra fredag morgon, och 12 h senare slog värkarna till och var sen hemska hela natten mot lördag med 2,5 min mellanrum mellan värkarna. Sen plötsligt gick jag från 1 cm till 7 cm på 30 min under fm och då sprang de iväg med mig i sängen (var inte flyttad till förlossningen än då) och sen fick jag snabbt ta beslut om ett akut snitt eller testa vaginalt. De sa att det såg ut att vara bra förutsättningar för en vaginal förlossning utan mycket skador, och det har varit rädsla mot just stora bristningar och så som gjort att jag ville föda med snitt.

Fick epidural som iaf hjälpte mot den hemska ryggvärken och jag använde lustgasen i alla verkar. Fick inte ha den under krystningsvärkarna sen vilket var jobbigt men tog lustgas mellan alla krystvärkar.

Men förlossningen gick bra ur ett skadoperspektiv för mig (liten grad 2-bristning som senare syddes av läkare i operationssal), men fy helvete vad ont jag hade och jobbigt det var. Fick panik flera gånger under krystfasen och det kändes verkligen som att det var helt omöjligt. Skrek "Jag kan inte, det går inte!" nästan varje krystvärkar. Efteråt var det ingen wow-känsla utan bara en lättnad att det äntligen var över! Och nu såhär efteråt är det såklart skönt att slippa ett op.sår på magen även om jag var helt fine med det inför. Har ju redan innan graviditeten känt starkt att jag bara vill ha ett barn, och nu efter en jobbig graviditet och tuff förlossning känner jag absolut att det är #oneanddone 😅

Min man har varit helt fantastisk som stöd för mig och min lilla dotter är så fin 🥰
 
Grattis och välkommen till världen Elma! ❤️

Tur att du känner dig nöjd trots att förlossningen inte blev som det var tänkt.
 
Idag firar vi att liten Marodör är tre veckor, hur snabbt gick inte de här veckorna då, med en lugn och stilla dag hemma. Har varit några väl hektiska dagar det senaste vilket har märkts på min i vanliga fall så glada och nöjda bebis. Han har haft perioder med nästan otröstlig gråt men det känns ändå inte riktigt som kolik så hoppas att några lugna dagar gör susen för honom.

Vi hade hans storasyster på besök i helgen och jisses vad de dels är lika (sambon kan inte svära sig fri från sina barn iaf) och dels vad det var kärlek från första ögonblicket för bägge två. ❤️ Så himla fint att se även om jag stundtals nästan fick slita bebis från storasyster :D
 
I lördags den 1 juli föddes vår lilla dotter Elma, på dag 37+6 i graviditeten ❤️

Hon skulle ju födas med planerat snitt den 11 juli i Lund. Istället föddes hon alltså den 1 juli, i Malmö och genom en vaginal förlossning. Så det var inte många rätt 😆 Men mitt vatten började sippra fredag morgon, och 12 h senare slog värkarna till och var sen hemska hela natten mot lördag med 2,5 min mellanrum mellan värkarna. Sen plötsligt gick jag från 1 cm till 7 cm på 30 min under fm och då sprang de iväg med mig i sängen (var inte flyttad till förlossningen än då) och sen fick jag snabbt ta beslut om ett akut snitt eller testa vaginalt. De sa att det såg ut att vara bra förutsättningar för en vaginal förlossning utan mycket skador, och det har varit rädsla mot just stora bristningar och så som gjort att jag ville föda med snitt.

Fick epidural som iaf hjälpte mot den hemska ryggvärken och jag använde lustgasen i alla verkar. Fick inte ha den under krystningsvärkarna sen vilket var jobbigt men tog lustgas mellan alla krystvärkar.

Men förlossningen gick bra ur ett skadoperspektiv för mig (liten grad 2-bristning som senare syddes av läkare i operationssal), men fy helvete vad ont jag hade och jobbigt det var. Fick panik flera gånger under krystfasen och det kändes verkligen som att det var helt omöjligt. Skrek "Jag kan inte, det går inte!" nästan varje krystvärkar. Efteråt var det ingen wow-känsla utan bara en lättnad att det äntligen var över! Och nu såhär efteråt är det såklart skönt att slippa ett op.sår på magen även om jag var helt fine med det inför. Har ju redan innan graviditeten känt starkt att jag bara vill ha ett barn, och nu efter en jobbig graviditet och tuff förlossning känner jag absolut att det är #oneanddone 😅

Min man har varit helt fantastisk som stöd för mig och min lilla dotter är så fin 🥰
Stort grattis! :heart
 
Haha! Det är det jag har att se fram emot alltså :eek::D Skämt åsido. Hur går det och hur mås det? :heart
Det har du. Tyvärr 😁 men om vi tänker efter så visst är vi ler benägna att använda en fräsch toalett över en grisig?

Jo tack, vi mår bra alla ihop. Bebis växer som ett ogräs. Gått upp 800g och växt 3cm på lite drygt tre veckor. Fortsätter det så här kommer jag ha en heffaklump till bebis känns det som. :eek: Men enligt läkaren på BVC så brukar det stanna av efter någon månad. Annars får vi väl försöka dra ner på ersättningen ett tag.

Vad jag däremot inte ser fram emot är all jäkla packning och städning som behöver göras eftersom vi flyttar i månadsskiftet...
 
Imorgon räknas min bebis inte som nyfödd längre då han fyller en månad. Tydligen så räknas de som nyfödda i 28 dagar sen är de spädbarn.

Jag kan inte riktigt begripa hur snabbt de här veckorna gått. Min lilla lilla tunna bebis är numera en liten kubik på över 4kg och som sprängt halvmetersgränsen och är 53cm. Vad hände?!? Han kom ju nyss samtidigt som det känns som att han alltid varit här. Han är en så självklar del av vårt, och våra anhörigas, liv. :heart

Mitt snitt, som blev lite infekterat, är nu helt läkt i de översta lagren och jag har inget hål i magen längre plus avslaget har slutat så idag premiärbadade jag. Trodde aldrig att ett dopp i kommunens mest populära badplats skulle vara så skönt. Liten Marodör betedde sig som en ängel med morfar som var med och hade koll på honom medan föräldrarna njöt a svalkan som doppet gav.
 
Halloj i stugan! Nu har vår son Ivar kommit till världen, den 3 juli kikade han ut, 3595 g och 54 cm lång. Min förlossningsberättelse kan vara lite osammanhängande, för kan säga att jag redan glömt en del och orkar inte gå in på allt som hände.
Mitt vatten gick redan på fredagen den 30 juni. Vi var och handlade fredagschips och när jag står på parkering blev det helt plötsligt väldigt vått, det vart bara hem och ringa förlossningen som sa åt mig och komma in på kontroll. Sen hände ingenting på 48 timmar förutom en del vändor till förlossning på kontroller då. Hade bara oregelbundna värkar.
Söndagen den 2 juli så blev jag igångsatt efter att de sätt att han fick någon dipp vid det oregelbundna värkarnavärkarna. Fick bada och tog epidural och levde på lustgas. Aldrig skrikit så mycket i hela mitt liv. Gick från 5 cm till 9 cm på 30 min. Hände så otroligt mycket mer men orkar verkligen inte gå in på alla detaljer. Men i slutet så dippade Ivar i puls så pass mycket att det blev tvungna att sätta elektod och ta blodprover på hans huvud. Jag kunde inte ta värkar i flera olika ställningar då det påverkade han. Allt som jag tyckte var obekvämt gjorde att pulsen inte sjönk på honom. Han fick såklart bestämma. Rummet fylldes med personal och jag krystade som en dåre med en läkare hängandes på min mage och en annan använde sugklocka för att få ut honom. Han hade navelsträngen runt halsen, inte hårt men troligtvis den som gjorde att han dippade i puls vid värk. Han var som en geleklump när han hamnade på mitt bröst så det sprang iväg med honom till Iva. Han kom igång fint och mannen fick hålla honom och gosa med vår son medans jag blev sydd, fick en grad 2 bristning.

Allt gick jättebra och det kanske inte uppfattas så. Men jag är så otroligt tacksam för detta, hade så otroligt bra människor omkring mig och jag blev så omhändertagen. Hade inga förväntningar och det var tufft med hade faktiskt lätt kunna göra om detta flera gånger om.

Ivar hade gulsot så vi blev utskrivna från BB i fredags men varit hemma sen i onsdags. Nu är vi i bebisbubblan och traglar med amningen samt byter de där 64267647 blöjorna 😅
 
Senast ändrad:
Ang min förlossningsberättelse. Så orkar jag inte skriva allt som hände för då blir det en uppsats😅. Det har jag inte tid med nu när jag bara vill kolla på min son.😍
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 456
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
910
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 699
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp