Sommarföräldrar 2023

Det var en omtumlande upplevelse att få fram honom till sist. Gick ju en dryg vecka över tiden och sista 1,5 veckan så hade jag havandeskapsförgiftning. Visserligen väldigt lindrig och Sixtens värden var hela tiden perfekta så det var bara att vänta.

Sent i lördags så kom värkarna igång så sömnen den natten blev ju sådär. Söndag middag ungefär var värkarna täta nog för att få okej från förlossningen att komma in.

Väl där konstateras att min kropp och värkar inte är helt kompatibla. Eller snarare jag kan inte riktigt hantera dem så jag får ketogan innan smärtlindringen eskaleras till lustgas för jag kunde verkligen inte möta smärtan överhuvudtaget och totalkraschade psykiskt flera gånger. Fysiskt var det relativt lugnt och jag var oftast avslappnad genom värkarna. (Det var förövrigt sjukt spejsat att andas lustgas ju och den var definitivt min bästa vän i flera timmar.) Vid 2ish på natten till måndag sätts epiduralen och värkarna stannade av helt. Det var helt ofattbart skönt för mig och jag stensomnade nästan omgående när värkarna stannade. Till och med sambon fick vilat en liten stund där. Den stackarn var helt slutkörd ju. Vid 6ish på måndag morgon sätter de igång värkstimulerande dropp och Sixtens hjärtljud blir väldigt påverkade och det börjar välla in personal på vårt rum. Vi står alltså och ser dem gå från mellan 155 och 160 till mellan 80 och 90 på bara någon minut. Paniken som infanns sig hos oss där och då kommer jag nog aldrig kunna sätta ord på men all personal som kom in i rummet lyckades nästan omedelbart få oss att förstå att det inte är någon reell fara för vår lilla kille men att det måste bli snitt. Värkstimuleringen avbryts, jag får brikanyl och Sixtens hjärtljud går upp på normal nivå igen. Där fattas beslut om akut snitt men att det inte är urakut utan att det bara är hög prio och det blir en massa aktivitet igen men med annat syfte. Hux flux rullas vi, jag och sambon, in på operationsrummet. När Sixten skriker första gången så säger kirurgen att de inte tar emot reklamationer 😂. Vår barnmorska kommer och visar upp den mest perfekta filuren i hela världen och sambon tas med ut till barnrummet och får vara med när de kollar att Sixten mår bra, han får klippa navelsträngen och håller sedan Sixten medan jag sys ihop. Där någonstans släppte allt adrenalin och jag börjar skaka som ett asplöv men inte på ett obehagligt sätt men definitivt inte kontrollerbart.

Jag är extremt nöjd med hela förlossningen trots allt. Mycket är nog beroende på att min målbild var, och fortfarande är, att få med en frisk och nöjd liten kille med hem. Oavsett hur han föddes eller hur han får mat.
 
Nu har Bebis 2 officiella föräldrar. Eller som det så högtidligt stod i dokumentet från skatteverket
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230615_082234_com.kivra.Kivra_edit_360036300384644.jpg
    Screenshot_20230615_082234_com.kivra.Kivra_edit_360036300384644.jpg
    41,9 KB · Visningar: 119
Hoppar in i tråden, jag väntar mitt första barn med bf 1/8. Är alltså i v 34 nu och mäkta trött på att vara gravid. Hon är en jäkla kickboxare, har legat med huvudet neråt sen minst v 28 och jag har ooont av hennes sparkar på höger sida/revben nu. På föräldragruppen sa de andra blivande mammorna att de kommer sakna att känna fosterrörelser, jag vill bara få ut henne helst igår :angel1:
 
Hoppar in i tråden, jag väntar mitt första barn med bf 1/8. Är alltså i v 34 nu och mäkta trött på att vara gravid. Hon är en jäkla kickboxare, har legat med huvudet neråt sen minst v 28 och jag har ooont av hennes sparkar på höger sida/revben nu. På föräldragruppen sa de andra blivande mammorna att de kommer sakna att känna fosterrörelser, jag vill bara få ut henne helst igår :angel1:
Välkommen till tråden och grattis!

Jag kan ärligt tala om att jag saknar inte sparkarna upp i revbenen eller boxningssessionerna mot njurarna och blåsan men jag kan sakna de där buffarna och svaren när jag petade på Bebis.
 
Välkommen till tråden och grattis!

Jag kan ärligt tala om att jag saknar inte sparkarna upp i revbenen eller boxningssessionerna mot njurarna och blåsan men jag kan sakna de där buffarna och svaren när jag petade på Bebis.
När började du få svar från bebis? Jag får aldrig svar, det känns lite tråkigt. Låter väldigt mysigt :love:
 
När började du få svar från bebis? Jag får aldrig svar, det känns lite tråkigt. Låter väldigt mysigt :love:
Grattis och välkommen hit!

Jag har aldrig fått svar och jag är i vecka 36 nu 😅 Har dock moderkakan i framvägg så tror inte bebis känner så tydligt när jag petar på magen.

Jag kommer inte heller sakna fosterrörelserna. Även min sparkar mig på revbenen på höger sida ofta - inte skönt!

Jag har fortfarande väldigt svårt att ta in att det faktiskt är en bebis där inne som ska ut, så just nu längtar jag mest bara till att slippa vara gravid längre :o :pHar vantrivs som gravid från start 😆
 
Senast ändrad:
@bumpo Hur har du upplevt tiden efter snittet för din egen del, med smärta och så? Jag ska föda med planerat kejsarsnitt och är (såklart) lite orolig för hur ont jag kommer ha första tiden.
 
@bumpo Hur har du upplevt tiden efter snittet för din egen del, med smärta och så? Jag ska föda med planerat kejsarsnitt och är (såklart) lite orolig för hur ont jag kommer ha första tiden.

Tar mig friheten att svara eftersom jag gjort 4 planerade kejsarsnitt :)

Smärtan är individuell, där vissa har ingen smärta alls och rörliga fort efter medan andra har otroliga smärtor. Mitt bästa tips är att våga fråga efter mer smärtlindring om du känner att smärtan är outhärdlig. Samt att "rulla" ur sängen genom att pressa sig upp med armarna istället för att använda magen den första tiden. Nys/hosta med en kudde framför magen tex, och be om laxermedel om du känner att du är förstoppad. Duscha gärna första gången med sällskap eftersom man lätt kan få blodtrycksfall, så ha tillgång till en pall/bänk. Om du ska mysa med bebis i sängen så lägg gärna bebis på en filt för att försiktigt dra bebisen till dig istället för att sträcka på kroppen för mycket.
 
När började du få svar från bebis? Jag får aldrig svar, det känns lite tråkigt. Låter väldigt mysigt :love:
Oj, bra fråga. Nu hade jag moderkakan i framkant så det tog ju ett tag men rejäla svar var nog från vecka 28-30 någonstans. Alltså medvetna svar från honom. Innan dess så tror jag mest att det var ren tur att han svarade faktiskt.
 
@bumpo Hur har du upplevt tiden efter snittet för din egen del, med smärta och så? Jag ska föda med planerat kejsarsnitt och är (såklart) lite orolig för hur ont jag kommer ha första tiden.
Första två dagarna ungefär så kände jag mig som en överkörd valross ungefär. Men så är jag så sjukt jävla osmidig även som gravid eller opererad så det spelar ju självklart in.
När jag väl fick in en bra teknik på att ta mig ur sängen så har jag knappt några besvär alls. Tills jag glömmer bort att böja mig med knäna och inte bara med magmusklerna. Fast det är inte lika illa längre det heller och då är jag ändå bara 5 dagar post-op.

Jag är ärligt talat sjukt nöjd med att det blev snitt för jag känner mig verkligen inte hindrad på nått sätt. Plus det gör inte ont att kissa :D
 
Hoppar in i tråden, jag väntar mitt första barn med bf 1/8. Är alltså i v 34 nu och mäkta trött på att vara gravid. Hon är en jäkla kickboxare, har legat med huvudet neråt sen minst v 28 och jag har ooont av hennes sparkar på höger sida/revben nu. På föräldragruppen sa de andra blivande mammorna att de kommer sakna att känna fosterrörelser, jag vill bara få ut henne helst igår :angel1:
Välkommen till tråden och grattis! :D:heart
 
@bumpo Hur har du upplevt tiden efter snittet för din egen del, med smärta och så? Jag ska föda med planerat kejsarsnitt och är (såklart) lite orolig för hur ont jag kommer ha första tiden.
Tar mig också friheten att svara då jag gjort två snitt (första akut, andra planerat) och smärtan efter dessa var väldigt olika. Efter mitt planerade hade jag inte alls lika ont som första snittet, reste mig upp samma dag och kunde röra mig hyfsat i rummet på BB.
Det viktigaste som också sagts innan är att lära sig tekniken att resa sig upp ur soffa/säng utan att använda magmusklerna.
Det första dagarna efter snittet så är man ju inte sugen på speciellt mycket annat än att sitta still. Snåla inte med smärtstillande, det gjorde jag första gången och tänkte att nää, jag klarar mig nog utan nu. Andra gången visste jag bättre och följde BBs rekommendation och hade också mycket mindre ont 😊
Lycka till!
 
Tar mig friheten att svara eftersom jag gjort 4 planerade kejsarsnitt :)

Smärtan är individuell, där vissa har ingen smärta alls och rörliga fort efter medan andra har otroliga smärtor. Mitt bästa tips är att våga fråga efter mer smärtlindring om du känner att smärtan är outhärdlig. Samt att "rulla" ur sängen genom att pressa sig upp med armarna istället för att använda magen den första tiden. Nys/hosta med en kudde framför magen tex, och be om laxermedel om du känner att du är förstoppad. Duscha gärna första gången med sällskap eftersom man lätt kan få blodtrycksfall, så ha tillgång till en pall/bänk. Om du ska mysa med bebis i sängen så lägg gärna bebis på en filt för att försiktigt dra bebisen till dig istället för att sträcka på kroppen för mycket.

Första två dagarna ungefär så kände jag mig som en överkörd valross ungefär. Men så är jag så sjukt jävla osmidig även som gravid eller opererad så det spelar ju självklart in.
När jag väl fick in en bra teknik på att ta mig ur sängen så har jag knappt några besvär alls. Tills jag glömmer bort att böja mig med knäna och inte bara med magmusklerna. Fast det är inte lika illa längre det heller och då är jag ändå bara 5 dagar post-op.

Jag är ärligt talat sjukt nöjd med att det blev snitt för jag känner mig verkligen inte hindrad på nått sätt. Plus det gör inte ont att kissa :D

Tar mig också friheten att svara då jag gjort två snitt (första akut, andra planerat) och smärtan efter dessa var väldigt olika. Efter mitt planerade hade jag inte alls lika ont som första snittet, reste mig upp samma dag och kunde röra mig hyfsat i rummet på BB.
Det viktigaste som också sagts innan är att lära sig tekniken att resa sig upp ur soffa/säng utan att använda magmusklerna.
Det första dagarna efter snittet så är man ju inte sugen på speciellt mycket annat än att sitta still. Snåla inte med smärtstillande, det gjorde jag första gången och tänkte att nää, jag klarar mig nog utan nu. Andra gången visste jag bättre och följde BBs rekommendation och hade också mycket mindre ont 😊
Lycka till!
Tack för att ni delar med er 🙏😍

Jag är van vid att ha ryggproblem, har tex ett riktigt kraftigt ryggskott och ett lite mer "normalt" i bagaget så att resa sig utan att använda rygg/magmusklerna har jag rätt bra snits på 😅 Får resa mig med hjälp av händerna nu som gravid också pga foglossning/höftvärk.
 
Tack för att ni delar med er 🙏😍

Jag är van vid att ha ryggproblem, har tex ett riktigt kraftigt ryggskott och ett lite mer "normalt" i bagaget så att resa sig utan att använda rygg/magmusklerna har jag rätt bra snits på 😅 Får resa mig med hjälp av händerna nu som gravid också pga foglossning/höftvärk.
Kommer gå superbra för dig då ju. Är ju en viss teknik men den verkar du ju ha koll på. Jag hejja på från sidlinjen här jag. 🎉
 
Fy satan vilken natt vi haft inatt. Marodör har haft svårt att sova, velat mellan MAT NUUUU till kan bara somna lätt på mammas bröst, vilket har lett till att både jag och sambon sovit som krattor. Första dåliga natten ever och jag är ledsen för litens dåliga natt.

Men vi hade en intensiv dag igår med två långa vagnpromender och lite för många timmar hemma hos mina föräldrar som bjöd på middag. Alltså för många timmar för mig och sambon som vant oss bort med folk :o Marodör sov som en stock och blev beundrad på precis rätt sätt av min familj :love:

Nu samlar vi ork här för en extra viktkoll på BVC om någon timme. Kan inte se att det inte skulle gå bra men oron... Denna oro som ständigt är där.
 
Hur håller ni andra ut i värmen? Funderar på hur det kommer bli för bebisen också, men tänker att vi får hålla oss inne under dagen och gå ut på morgonen eller kvällen.

Nu är jag i vecka 36. I helgen är det sista gången vi åker iväg på någon längre resa (ska fira midsommar tre timmar bort), sen ska vi hålla oss hemma tills bebisen kommer. Värmen är jobbig. Jag jobbar hemifrån nu, för det är outhärdligt på kontoret. Hemma kan jag sitta i fläkten och då är det helt okej! Och då kan jag också sova ett par timmar på förmiddagen, senaste dagarna har jag gått upp och ätit frukost med sambon och sen gått och lagt mig igen. Tack och lov för flexibelt jobb! Börjar känna mig less på graviditeten, framförallt på att han ligger och trycker upp mycket så det är tungt att andas.

I helgen bäddade vi i spjälsängen, sorterade alla kläder och packade bb-väskan. Så nu är vi redo :heart
 
Finns inget positivt med denna värme. Vill precis som lantbrukarna bara ha regn. Vi har dessutom haft strömavbrott senaste 4 timmarna, satte mig i bilen och åkte och köpte ett jävligt stort glasspaket för att inte smälta bort.

Gick på semester i måndags, det är jag väldigt glad för. Nedräkning till bf som sägs vara om 21 dagar, men han får gärna komma tidigare.
 
Jag och liten Marodör överlever mestadels för att det har regnat i flera dagar nu men det var tufft där i början när ser var så varmt. Neddragna persienner och stängda fönster under dagen hjälper med.
 
Fick första barnet varma sommaren -18. Hade en sån där kyldyna för hund mellan oss när vi ammade - annars klistrade vi ihop. Och så höll vi oss inne dagtid, med neddraget för fönstren.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 424
Senast: eyz
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
957
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 747
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp